Loni zjara (nebo už to bylo předloni?) dostala gymnázia příkazem vyslat kantory na školení ohledně státní maturity. Školy musely povinně sáhnout pro pěkných pár tisícovek ze svého. Peníze skončily v kapse soukromé firmy (!), která školení vedla. Těsně poté vešlo ve známost, že se státní maturita odkládá. Celá maškaráda byla slušně řečeno na nic a školní peníze vyletěly komínem. Vypadá to, že ani letos tomu nebude jinak.
Ve středu 10. 6. jsem dostal zajímavý mail: "Včera jsem se vrátila ze školení k nové maturitě..." (proboha, už zase?) Školení prý bylo velmi zajímavé. Tak například tvůrci maturitních testů nebyli schopni říci, jaké podmínky musí student splnit, aby odmaturoval. Když to prý dopadne špatně, bude mít ministr právo ex post změnit podmínky tak, aby odmaturovalo víc lidí.
Kde se probůh ta epidemie vzala? I u nás na technice totiž zaznamenám snahy o to, abychom při zkouškách studenty jen bodovali a neudělovali hodnocení. Až po ukončení zkouškového období se body mají „statisticky zpracovat“ a dosaženým bodům přidělit stupně A - F tak, aby celkový prospěch měl „normální rozložení“. Pomiňme skutečnost, že si jako matematik dost dobře nedokážu představit normální rozložení, které by mělo šest hodnot. Horší je to, co se může stát. Že totiž student, který jeden rok při „dobrém ročníku“ neprojde, bude příští rok při stejném výkonu excelovat jen proto, že následující ročník bude mizerný a všichni ostatní budou horší než on. Možná, že někdo mezi samými výbornými studenty rád někoho vyhodí jenom proto, aby vyhodil. Možná, že je někdo naopak schopen vybrat mezi samými neuměteli někoho, komu dá A jen proto, aby nezapomněl, jak se první písmenko v abecedě píše. Já ale takové věci nikdy dělat nebudu.
Zpět k maturitě. Zadání maturitních testů bude prý řádně zabezpečeno. Tentýž den v tutéž hodinu přijede před každou střední školu v republice opancéřované vozidlo, které přiveze testy. A po vyplnění je zase odveze do centra, kde se budou zpracovávat. Opravdu jsem si to nevymyslel - jak jsem koupil, tak prodávám. Něco takového mohl vymyslet opravdu jen velmi chorý mozek.
Z některých předmětů bude maturita až trojího druhu. Například čeština prý bude "lehká", "vyšší" a "školní". Podle zkušeného kantorského oka nebylo možno upřít mladičkému přednášejícímu přepečlivou přípravu a velkou snahu. Podle jazykové úrovně graficky precizní prezentace by ovšem prý měl s češtinou velké potíže, a to i u maturity lehčí než nejlehčí. Věřím. Takové prezentace znám velmi dobře.
Při dvoustupňové státní maturitě prý ministerstvo objevilo značně překvapivou skutečnost, že nikdo nemusí a taky nechce maturovat z těžších variant. A obviňuje z toho učitele, kteří údajně „nepodporují kompetence k učení“.
Viděl jsem návrh „lehčí varianty“ z matematiky. Zhruba z osmdesáti procent sestával z procent :-), úměrností a trojčlenek. Zbytek tvořilo učivo, které je dnes sice středoškolské, ovšem ne pro svoji úroveň, ale prostě jen proto, že se na základku už jaksi nevešlo. Není divu, že takovou maturitu zvládají šikovní deváťáci na dvojku. A ještě je prý většinou mrzí, že nejsou „výborní“. Takové deváťáky bych dnes já osobně přijímal na vysokou školu (i bez středoškolského vzdělání) daleko raději než většinu dnešních maturantů.
V současném maturitním marasmu mohou střední školy k náročné maturitě motivovat opravdu velmi těžko. Ministerstvo, jak se zdá, není schopno pochopit, že z neschopnosti v tomto směru by mělo obvinit především samo sebe, protože je to právě ono, kdo hází školám demotivující klacky pod nohy. Za současné situace mohou k náročným maturitám motivovat jedině školy vysoké. Jsou to totiž podle mého názoru právě ony, které by měly zcela jasně říct: Lehká maturita? Je-li to jediná cesta, jak vykazovat zvyšující se počty středoškoláků, prosím. Ke studiu na vysoké škole ale nestačí.
Naše fakulta už léta motivuje svoje budoucí studenty k tomu, aby maturovali z matematiky a fyziky. Těm, kdo to zvládli nejhůř za dvě, totiž odpouští přijímací zkoušku. V rámci přípravy podmínek pro přijímací řízení na příští rok se u nás nyní vede debata o tom, co s „těžkou“ a „lehkou“ maturitou. Podle mě (a nejsem chválabohu ani zdaleka sám) je řešení jednoduché: pojem „maturita“, který má podle všeho na kahánku, bychom v pravidlech pro přijímací řízení měli nahradit pojmem „těžká maturita“. A maturitu „lehkou“ jednoduše ignorovat. Ta by měla být dobrá jen k zisku maturitního vysvědčení, bez něhož se k nám hlásit nelze. „Lehký maturant“ ale bude muset absolvovat přijímací zkoušku úplně stejně jako ten, kdo z profilových předmětů nematuroval vůbec. A to i kdyby měl na „lehkém vysvědčení“ jedničku dvakrát podtrženou.
Jediné, co bylo možné z letošního školení ke státní maturitě pochopit, je prý skutečnost, že pod vnější a pro nezasvěcence těžko pochopitelnou šaškárnou není nic jiného než rvačka o resortní miliardy. Jde totiž prý jen o to, kdo se má napakovat na maturitních testech.
„Před studenty už vypadám jako idiot,“ posteskla si pisatelka mailu. Nevím proč, ale před očima mi vytanul ředitel gymnázia ze známé študácké komedie, který rozděloval lístky na divadelní představení jednoduše tak, že do školního rozhlasu řekl: „Kdo chce vidět Idiota, nechť se o přestávce dostaví do ředitelny!“
Buďte klidná, paní ředitelko. To, co s námi ministerstvo hraje, není študácká komedie. Je to čistě dospělácká tragédie. I Vaši studenti zcela určitě velmi dobře vědí, kde je dnes třeba idioty hledat. A že ředitelé škol to rozhodně nejsou.
(Opět se musím omluvit za pozměnění a použití. Ale co mám dělat, pane Renčíne, když ony ty Vaše fóry jsou tak obdivuhodně univerzální?!)
Ale vše je na dobré cestě k tomu, abychom to přežili aspoň tak, jako při školení minulém – "jen" s nevyhnutelnou finanční ztrátou školy. Osobní ztrátě na fyzickém či duševním zdraví se při správném pohledu na svět vyhnout lze. Mimo jiné i proto, že už existuje návrh zákona, který státní maturitu pro celkovou nepřipravenost opět odkládá. Tentokrát o dva roky a naše dvě největší politické strany se na tom prý zcela výjimečně shodují. Takže doufejme, že ani dnes nebude ta kaše tak horká, jak vypadá.
Jen bych prosil, aby tentokrát nezůstalo jen u odkladu. Domnívám se totiž, že pokud by se něco takového dělo kdekoli jinde, tak už by dávno někdo seděl. Přinejmenším za defraudaci hromady státních peněz. To jen u nás se nic neděje a jede se stále dál močálem černým kolem bílých skal...
Převzato z blogu autora martisek.blog.denik.cz.
Dalibor Martíšek: Maturiti te salutant
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
2 komentářů:
Všichni jsme asi mimo v otázce státních maturit.
Základním údajem je, že se stát zbavil důležitých kompetencí a předal je na kraje a obce. V případě obsahu výuky až na školy (RVP).
Jak pak chce stát (spíše jeho dobře placení úředníci) hodnotit maturanty jakousi státní maturitou ? Pak se dějí věci, které se dějí a ministerstvo, ministři bývalí i současní, televizní redaktoři a různí přizvaní diskutující v televizi blábolí a blábolí.
Další skutečností je, že krajům vládne ČSSD a praktický dopad v Ústeckém kraji roku 2009 je takovýto:
1. Snížuje se ( zatím) rozpočet kraje pro školství (UZ 33 353) asi o 337 000 tis.Kč za dvě zasedání Rady Ústeckého kraje č.13 a 18.
2. Zároveň se navyšuje (zatím) kapacita soukromých středních škol o 625 ! míst pro maturitní nástavby usneseními Rady Ústeckého kraje 36/13R/200 a 24/17R/2009. Tím se stává Rada Ústeckého kraje (ČSSD a ODS) tichým sponzorem soukromého školství v kraji a škůdcem školství státního.
Z výše uvedeného logicky dedukuji že pro tyto budoucí "maturanty", zároveň potenciální voliče přece nemůžou platit nějaké státní maturity. Proto rukou společnou a nerozdílnou ČSSD a ODS v tichosti statní maturity odpískají
Tedy pomíchat otázku státních maturit s otázkou soukromého školství - uff!!!
Okomentovat