14. června 2009 byla ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Miroslava Kopicová hostem nejsledovanějšího diskusního pořadu Otázky Václava Moravce. Tématem byla připravovaná státní maturita.
Videozáznam na portálu České televize.
Ze stenozáznamu vybíráme:
Moderátor:
Všem děkuji, že jste přijali moje pozvání. Z reakcí poslanců, paní ministryně, dvou nejsilnějších politických stran v ČR, tedy ODS i ČSSD se zdá druhý odklad státních maturit do roku 2012 je téměř jistou věcí. Chystáte už plán "B"?
Miroslava Kopicová, ministryně školství:
Plán "B" samozřejmě chystám. Ale nemyslím si, že je jistou věcí. Já bych ráda řekla 2 věci do úvodu. Za prvé, já jsem členkou vlády, která má maturity ve svém vládním prohlášení. Za druhé, stále ještě jsem vázána zákonem a podle něj postupuji. Ale přidal bych ještě jednu další. Já velmi věřím, že je nutné, abychom maturity otevřeli, zahájili a začali realizovat, protože k tomu je celá řada důvodů. Pokud se mne ptáte na to, jestli ty 2 návrhy budou přijaty v Poslanecké sněmovně, jestli budou platit, to je samozřejmě otázka. Každý z nich má své těžké otázky, které musí nějakým způsobem zodpovědět a není tedy jasné, zda tyto návrhy projdou a budou přijaty.
Moderátor:
K plánu "B" se ještě dostaneme. Podíváme-li se na to, že už jednou jsme odklad státních maturit prožili, o čem pane předsedo a pane řediteli vypovídá to, že je tady napodruhé úvaha o dalším dvouletém odkladu státních maturit?
Alfréd Dytrt, předseda Asociace ředitelů gymnázií, ředitel gymnázia v ústí nad Labem:
Pro mě hlavně vypovídá o tom, že se blíží volby a že každé téma, které souvisí se školstvím se může hodit i do nastávajících voleb. Je dobře říkat, že se něco odloží, příp.zruší až když doběhnou všechna možná šetření, průzkumy, generálky tak, aby se mohlo konstatovat, že něco nefunguje. Zatím předpokládám, že by se dalo o některých segmentech diskutovat a doufám, že se dnes k tomu dostaneme, které jsou ne tak úplně jisté, které mohou sebou nést zmatek, ale jinak si myslím, že celá historie maturitních zkoušek nových se dá datovat až do roku 1996 zpětně. To že už by byly tímto maturitní zkoušky odloženy podruhé si myslím, že by z nich udělal list papíru, který nemá žádnou váhu. To si myslím, že není dobrá cesta.
Moderátor:
Filipe, Vám se podařilo prostřednictvím Facebooku zorganizovat 50 tis. budoucích maturantů, středoškoláků. Podíváte-li se na to, jak s tou Vaši výzvou nakládají politici, tedy s výzvou druhého odložení státních maturit, co Vás napadá?
Filip Vích, spoluorganizátor protestu proti státním maturitám na Facebooku:
Mně na tom vadí asi nejvíce to, že ta otázka státních maturit se začala velmi silně politizovat. A to obzvláště v poslední době, poté, co bylo jasné, že nás čekají předčasné volby. My od samého začátku jsem se snažili o to, abychom vedli debatu, diskusi a snažili jsme se zapojit všechny strany, jak Ministerstvo školství, tak politiky, protože víme, že pro případný odklad je budeme stejně tak jako tak potřebovat.
Moderátor:
Teď víte a máte na své straně šéfa školského výboru, poslance ODS Waltera Bartoše. Jaká byla jeho reakce v těch předchozích měsících, ještě před tím než bylo jasné, že se blíží předčasné volby a že tady je nějakých zhruba 50 tis. studentů, možných prvovoličů, které by bylo dobré získat?
Filip Vích, spoluorganizátor protestu proti státním maturitám na Facebooku:
On určité pochybnosti vyjádřil na samém počátku, kdy vyšel první článek o naší činnost. Stejné pochybnosti vyjádřil i Vítězslav Jandák. Na druhou stranu mě trošku zaráží to, že my jsme se ho snažili oslovit, snažili jsme se domluvit nějakou schůzku a na emaily nám nereaguje.
(...)
Moderátor:
Filipe, z těch argumentů, které Vy jste slyšel, jako zástupce 50 tis. studentů, kteří jsou na Facebooku a chtějí v pátek demonstrovat v Praze. Dovedete si představit, že by bylo možné maturity neodložit a přitom by politici, ministryně školství Miroslava Kopicová nebo bývalý ministr školství Ondřej Liška by mohli vám dát takové argumenty, které vy pro vás byly přijatelné, abyste nepožadovali odložení maturit?
Filip Vích, spoluorganizátor protestu proti státním maturitám na Facebooku:
My na ty argumenty čekáme od samého začátku. Já bych se ještě vrátil k tomu, co říkal pan Liška. My rok na něco připravováni možní jsme, ale chybí nám např. seznam povinné četby, informace i tom, k čemu tu maturitu potřebujeme. Protože tady je informace o tom, že to budou akceptovat vysoké školy. Jaká vysoká škola zatím řekla, že to akceptovat bude? Nehledě na to, ty testy, ta státní maturita neřeší ani to, co ty vysoké školy požadují. Čili obecné studijní předpoklady. Proto dnes spousta fakult má národní srovnávací zkoušky. Já si dokážu představit, že v té maturitě budeme pokračovat, ale tehdy, až my dostaneme informace, až bude jasně známo, proč vlastně státní maturitu děláme. Protože státní maturita podle mého názoru nevyřeší to, že ti studenti o tu maturitu budou mít zájem.
ČT 1: Otázky Václava Moravce - státní maturita
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
3 komentářů:
Před několika dny se jeden čtenář České školy dopustil názoru, že paní ministryni osobně sice nemusí, ale jako odbornici na školství ji zcela jednoznačně uznává pro její celkový přehled.
Protože první stejně jako i druhý názor byl zcela subjektivní, přidám třetí a čtvrtý opět asi dost subjektivní názor.
Paní ministryně mi jako odbornice na školství v pořadu OVM teda moc nepřišla, zejména neustálým odvoláváním se na názory nejmenovaných expertů, kteří státní maturitu považují za naprosto perfektně připravený projekt.
Dost možná, že pocitem frustrace budou stíháni někteří učitelé středních škol, který projekt státních maturit vzali vážně. To je ovšem naprosto nesouměřitelné s pocitem frustrace, který vládne u ostatních kantorů na středních školách, že státní maturity opravdu budou a zejména pak s pocity většiny středoškoláků, kteří projekt státních maturit chápou jako futurologický projekt, ze kterého sami nemohou ve své další studijní či profesní kariéře profitovat a zcela zákonitě se chápou jako objekt velkého státního experimentu bez jasné perspektivy. Argument paní ministryně, že bychom „museli vracet peníze získané na státní maturity z ESF“ mi připadá stejně logický jako argumentace hosta v restauraci III. cenové skupiny, který si objedná nepoživatelné jídlo. Po prvních soustech si zavolá kuchaře, který na „trochu zeleném“ řízku nevidí pranic špatného s poukazem, že je to „docela normální“ pistáciový řízek“. A host se s touto argumentací spokojí s odevzdaným přesvědčením, že když už jídlo musí teda zaplatit, tak ho raději sní, než aby ho vrátil mistru české kuchyně.
Čtvrtý argument je ryze současný a tak trochu politologický problém.
Může prozatímní vláda, která má omezený politický mandát „do švestek“ přijmout tak závažné politické rozhodnutí, které ovlivní nejen fungování českého systému sekundárního školství na několik dalších let, ale zejména osudy všech středoškoláků?
Rozhodnutí padlo daleko dříve než s touto vládou - rozhodnutí padlo před deseti lety a od té doby se jenom "pytlíkuje" (podle vzoru Brouk Pytlík).
Pro zákon zavádějící státní maturitu se podepsaly všechny parlamentní strany s vyjímkou Zelených, kteří nebyli v parlamentu.
S kolegy a kolegyněmi (některými) a s žáky (většinou staršími - 3. ročník) jsme se shodli, že je to úplně jedno - stejně budou maturovat, tak je jedno, zda ve školní nebo společné části.
Argument o vracení peněz EU je logický - zřejmě se vláda zavázala zavést společnou část maturitní zkoušky do tehdy a tehdy a na to dostala peníze, které bdue muset vracet, když své závazky nesplní. Co je na tom nelogického? To není výhrůžka, to je konstatování.
Možná by se v EU divili, na co vlastně ty peníze jdou...?
Okomentovat