V posledních dnech se objevila řada výtek a stížností vůči přípravám nové maturity ve smyslu nedostatku informací o četbě. Shrnujeme proto znovu základní informace, z nichž většina je známa, a v této podobě i prezentována, od března roku 2008.
Jednou ze změn, kterou přináší maturita z českého jazyka a literatury, je možnost každého žáka přímo ovlivnit, z čeho bude zkoušen při ústní zkoušce. Škola sestavuje a zveřejňuje seznam / seznamy literárních děl, z něhož si budoucí maturant sestaví svůj vlastní seznam. Není nutné, aby škola měla jeden centrální nabídkový seznam platný pro všechny žáky − sestavovat seznamy literárních děl lze i pro jednotlivé třídy. Je vhodné seznamy literárních děl žákům nabídnout co nejdříve, přičemž není vyloučeno, aby se v tomto seznamu dělaly změny. Definitivní seznamy platné pro maturanty daného školního roku musí škola stanovit vždy do 30. září příslušného školního roku. Postup při sestavování školního seznamu literárních děl jako nabídky žákům k vytvoření jejich vlastního seznamu pro ústní zkoušku je limitován Kritérii pro výběr maturitních zadání k ústní zkoušce, která jsou součástí Katalogů požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury pro obě úrovně obtížnosti, schválených MŠMT 11. března 2008:
Základní úroveň obtížnosti
Žák vybírá 20 literárních děl
Světová a česká literatura do konce 19. století - min. 4 literární díla
Světová literatura 20. a 21. století - min. 4 literární díla
Česká literatura 20. a 21. století - min. 5 literárních děl
Minimálně jedním literárním dílem musí být v seznamu žáka zastoupena próza, poezie i drama. Seznam literárních děl, z něhož žák vybírá, sestavuje škola. Minimální celkový počet nabízených literárních děl ve školním seznamu je 40, horní hranice není stanovena.
Vyšší úroveň obtížnosti
Žák vybírá 30 literárních děl
1. Světová a česká literatura do konce 18. století - min. 3 literární díla
2. Světová poezie a próza 19. století - min. 2 literární díla
3. Česká poezie a próza 19. století - min. 2 literární díla (z toho 1 básnické)
4. Světová a česká dramatická tvorba 19.–21. století - min. 2 literární díla
5. Světová a česká poezie 20. a 21. století - min. 2 literární díla
6. Světová próza 20. a 21. století - min. 3 literární díla
7. Česká próza 20. a 21. století - min. 4 literární díla
Seznam literárních děl, z něhož žák vybírá, sestavuje škola. Minimální počet literárních děl ve školním seznamu nabízený žákům je 15 v každé z oblastí výběru (1.–7.), tj. 105 děl. Počet nabízených literárních děl v jednotlivých oblastech výběru se může lišit. Horní hranice počtu literárních děl není stanovena.
Nabídkové seznamy pro žáky mohou mít velmi rozmanitou podobu. V sekci Český jazyka a literatura ve článku Školní seznam literárních děl - návod na vývoj je uvedeno několik možných přístupů k sestavování školních seznamů literárních děl. Uvedené příklady jsou pouze orientačními ukázkami možných přístupů ke konstrukci školních seznamů literárních děl. Vývoj seznamu je v rukou školy – každá škola tedy může zohlednit vlastní specifický přístup a vyjádřit tak vlastní čtenářský profil.
Každý maturant má možnost (pokud žák neodevzdá vlastní seznam literárních děl, losuje si jedno zadání ze všech děl obsažených ve školním seznamu) odevzdat do 31. března školní roku, v němž bude maturovat, seznam zadání, z nichž si jedno u ústní zkoušky vylosuje. Jednotlivá díla si přitom vybírá ze školního seznamu literárních děl.
Kritéria pro výběr maturitních zadání k ústní zkoušce (a tedy i pro sestavení školních seznamů) jsou jako součást katalogů pro obě úrovně obtížnosti školám k dispozici od března roku 2008. Od této doby mohly školy seznamy vytvářet.
CERMAT: Školní seznamy literárních děl
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
1 komentářů:
Jestli dobře rozumím, tak jste dali informace v březnu 2008, chcete ale od 20-40 literárních děl přečíst do října 2009? To je generálka,že? Počítal někdo, kolik knih se musí přečíst týdně? Pěkná blbost a to jsem knihomol!!A ještě si to pěkně zapamatovat a nepromíchat Karkulku s Maryšou. Je to pozdě!!!! Tyhle informace a seznam mají dostat děti u přijímaček budoucích prváků a ne současní třeťáci. Ale vy už prostě máte vyděláno a tak to musíte spustit,i kdyby na chleba nebylo!!
Okomentovat