Bořivoj Brdička: Je nejvyšší čas mobilizovat!

úterý 16. června 2009 ·

Bývalý americký federální ministr školství Dick Riley (v úřadu 1993-2001) se v minulých dnech vyjádřil na podporu opatření realizovaných současným ministrem Obamovy administrativy Arne Duncanem. Jeho slova jsou natolik výstižná, že by mohla být inspirací i pro naše politiky. Z textu vybírám: „Jako ministr jsem často zdůrazňoval význam kvalitní výuky matematiky a technicky zaměřených předmětů pro všechny žáky (pozn.: původní anglický výraz science se sice překládá běžně jako přírodní vědy, ale zde je použit s poněkud posunutým významem). Dnes mluvíme o nutnosti připravit každého na život v informační společnosti. Situace je však mnohem vážnější. Budoucnost naší vlasti je závislá na naší schopnosti zajistit, aby každý žák – ne jen pár vyvolených – získal mnohem kvalitnější matematické a technické vzdělání."

21 komentářů:

parabellum řekl(a)...
16. června 2009 v 22:33  

Pane Brdlicko, nevsiml jsem si, ze by bylo neco, jako globalni trh prace - a uz vubec se nebojim toho, ze se daji do pohybu ohromne masy cinanu, aby se uchazeli o tech par volnych mist techniku, kteri jsou rozpraseni po tech neroztodivnejsich mistech nasi vlasti. K cemu nam budou vzdelani technici, kdyz nebudou prilezitosti???? Myslite, ze kdyz uprostred Sahary vysadite celou divizi expertu, kteri budou nejlepsi specialiste na svete pres ziskavani vlhkosti z atmosfery, ale nebudou mit s sebou ani sroubovak, ze nezemrou zizni? USA ma na rozdil od CR spoustu firem, a spustu znacek s globalnim postavenim = prilezitosti - a my nejprve musime vytvorit ty prilezitosti, a pak teprve muzeme najimat lidi - chapete to? USA je USA a CR je CR a Cina je Cina - az ve skolstvi naucite lidi delat za tri hrsti ryze denne, duchodce naucite zit ze vzduchu tak jako je to v Cine, tak se da predpokladat silny rust akumulace kapitalu a vznik prilezitosti - jinak ne

Anonymní řekl(a)...
17. června 2009 v 1:29  

parabellum, vy jste snad z ODS! To snad jinak neni mozne ...

BoBr řekl(a)...
17. června 2009 v 7:02  

To mi přijde jako "opravdu hodně dobrý nápad". Prostě počkáme, až budou ty příležitosti, a pak na ně začneme naše žáky připravovat!
Prosím, věnujte pozornost Efektu Červené královny popsaném na konci článku Jakou podstatu má inovace?

Anonymní řekl(a)...
17. června 2009 v 13:07  

Vypadá to, že Dick Riley si nechal psát projevy od stejné firmy jako Klema s Tondou, Vasilem a Miloušem. S výjimkou mobilisace, na kterou má licenci Vašek Klausů..:-)

Anonymní řekl(a)...
17. června 2009 v 13:13  

"Dodejme jen, že na tento článek Dicka Rileyho vzápětí navázalo ohlášení nového programu na podporu výuky matematiky a technických předmětů samotným mistrem Duncanem..."

No prosím, Američané ani nepotřebují ministra, vystačí si s mistrem. To u nás jsme mistry zrušili a udělali z nich učitele praktického vyučování. Jak potom chceme dosáhnout atoho, aby byla mládež matematicky a technicky vzdělaná?

BoBr řekl(a)...
17. června 2009 v 16:11  

Opravdu mě těší, že to čtete! Jestli si ale někdo myslí, že nějak moc, tak ne. V tomto okamžiku 184 přečtení od včerejška. Takto ty volby asi neovlivníme! Nechcete se polepšit?

Anonymní řekl(a)...
17. června 2009 v 17:02  

Musíte Bořivoji víc psát. Ještě nějakých 5 tisíc článků a máte milion hlasů v kapse. A to už bych se klidně nechal napsat na vaší kandidátku na druhé místo.

BoBr řekl(a)...
17. června 2009 v 17:42  

Beru vás za slovo, takový anonym by se na kandidátce vyjímal moc pěkně. Slibuji, že se budu snažit!

parabellum řekl(a)...
17. června 2009 v 21:58  

To pan Brdlicka

Emoce on:
Ukazte mi, kde jsem napsal, ze je vhodne pockat na to, az ty prilezitosti prijdou - tuto myslenku jste mi SPROSTE PODSTRCIL a nasledne okomentoval - nejmenovala se Vase matka Borislava Goebbelsova?
Emoce off.

Pane Brdlicko, pokud bojujete za lepsi budoucnost, tak toto se nejlepe dela omezenim spotreby v pritomnosti - pokud se omezi spotreba = zbyde vice prostredku na investice = vytvori se vice prilezitosti - pricemz ty prilezitosti museji vznikat tam, kde se hodnoty vytvareji, nikoli tam, kde se spotrebovavaji.
Myslim, ze nejste tak mlady, abyste nevedel, ze pokud se nekdo neco naucit nechce, nebo o nektere obory nema zajem, tak proti jeho vuli mu to do hlavy nenatlucete. To plati v USA, EU, CR Rusku i Cine. V prvych trech se mladez technickym predmetum ucit nechce, pac v tom nevidi osobni perspektivu. V druhych dvou je ta situace odlisnejsi.
Az zapadni civilizace bude schopna se vratit k hodnota, diky kterym se dostala tam, kde je a nebude temito opovrhovat, tak ma nadeji uspet v budoucnosti - zatim vyvoj poslednich udalosti svedci spise o opaku.

parabellum řekl(a)...
17. června 2009 v 22:09  

To pan Brdlicka:

Jeste jeden v postreh: V USA ani zapadni Evrope temer neexistuji rodice, kterym by zalezelo na tom, jak se budou mit jednou v budoucnu jejich deti - jste jineho nazoru? Nehodnotte to, co ti rodice rikaji, hodnotte to, jak se chovaji - povetsinou to vypada tak, ze dnes jenom pro uspokojeni sveho pohodli a osobnich pozitku spotrebovavaji levne a snadno dostupne zdroje, ktere prave na konci teto dekady zacinaji dochazet, a kterych se jejich potomkum uz v prvni generaci bude zoufale nedostavat. Jak chcete po detech, aby mely prirodovedne technicke dovednosti, kdyz generace jejich rodicu vyhlasuje valku zakonu zachovani energie a termodynamickym vetam. Sileni ekonomove si mysli, ze penize mohou substituovat jakoukoli komoditu, a sileni humanoide si totez mysli o vzdelani.

BoBr řekl(a)...
19. června 2009 v 0:41  

Pane parabellum, nemám nic proti tomu, co jste naposledy napsal. I já si myslím, že je třeba lidi vychovávat k méně konzumnímu způsobu života. Říká-li politik, že je třeba investovat do vzdělání jen proto, aby mohli lidi více vydělávat a posléze i více spotřebovávat, je to asi opravdu špatně. Podle mne je ale ještě mnohem horší, když se lidem vůbec neřekne, že, nebudou-li se o vzdělání více zajímat, velmi brzy začne jejich životní úroveň tak jako tak klesat. Na tom, je-li u moci ODS či ČSSD přitom nijak zvlášť moc nezáleží. Obě tyto strany nám už ukázaly, jakou prioritu pro ně školství ve skutečnosti má.

parabellum řekl(a)...
19. června 2009 v 11:35  

To pan Brdlicka

Jeste je zajimave tohle:

„Moderní zaměstnanec již není dělníkem sestavujícím výrobek na montážní lince. Je tvůrcem pracujícím ve studiu, kde k bezmyšlenkovitému opakování operací vůbec nedochází. Nejdůležitější schopností je spolupráce a tvořivé myšlení.“


To je ukazka toho, ze i kalifornsti sousaci pancelaci jsou uplne mimo - nemuze byt jasnejsim dukazem tohoto tvrtzeni nic jineho nez skutecnost, ze Kalifornie, kolebka ICT a vyzkumu je pred statnim bankrotem, a USA jako celek ma 20 bil. USD dluhu, Cina obdobnou castku uspor - skore je tedy presvedcive.

BoBr řekl(a)...
19. června 2009 v 12:29  

Śkoda, že jsme tu zůstali sami. Částečně s vámi opět souhlasím. Aleričané se Číny opravdu hodně bojí. Mají o co přijít. Nevím ale, co doporučujete vy. Jak bychom se měli v dané situaci chovat. Myslíte, že my v konkurenci s Čínou obstojíme?

parabellum řekl(a)...
19. června 2009 v 13:16  

Pane Brdlicko,

Nekde v uvodu jednom ze starsich clanku jste napsal, ze za minuleho rezimu se neustale inovovalo, ale ze jsme cim dal vice pokulhavali - nicmene, v drtive vetsine prumyslovych odvetvi jsme byli samostatni, sobestacni a jen malo zemi na svete dokazalo postavit neco takoveho, jako jaderna elektrarna - CR v te dobe vyvazela technologicke celky - rafinerie, cukrovary, dale textilni a obrabeci stroje, lokomotivy, a vse bylo dilem nasich rukou a hlav - posun do soucasnosti spociva v tom, ze sice mozna vyvazime sofistikovanejsi vyrobky, ale vytvorene na automatickych linkach, ktere tu nekdo jiny na zelene louce postavil, a vlastni je. A Cesi dodavaji pouze pracovni silu, a to jeste mnohonasobne drazsi, nez Cinane. Jakou si asi myslite, ze mame sanci, pokud je technicka inteligence z vetsi casti vyhubena a z mensi casti preziva nekde po sklepich a garazich, zatimco urednici, pravnici a obchodnici, maji k dispozici rocne dalsi desitky tisic ctverecnich metru sklenenych palacu? Myslite, ze tohle napravite vyssi dotaci matematiky? I kdyz to tem lide reknete, tak co? Myslite, ze to zvysi zajem o technicke vzdelani? Zkuste si polozit otazku, jakou ma na ceskem exportu podil kvalifikovana prace, obzvlaste mladsi generace - ICT - vyvazime nami vyvinute pocitace, nebo jejich komponenty? Vyvazime software? Vyvazime pravni sluzby? Vyvazime distribuci spotrebniho zbozi? Vyvazime admninistrativni ukony? Vyvazime financni produkty? Vyvazime telekomunikacni sluzby? Ne, vyvazime presne to, co Cina - vyrobky vyrobene na zarizenich, ktere tu postavil nekdo jiny - akorat, ze Cina, vzhledem k tomu, ze ma moznost vice akumulovat kapital, tak uz ma i sve vlastni firmy, rizene vlastnimi kapitany prumyslu, kteri maji vize, sve vlastni byt mene kvalitni vyrobky, a svuj vlastni vyvoj - a co je dulezite, zacina mit i svuj vlastni trh, a tim padem prestava byt zavisla na exportu.
Cinsky student je snazivy, nebot straslive stradani jej naucilo a vi, ze svet nezna slitovani s prumernosti - na rozdil od toho euroatlantickeho. Cinsky absolvent je pracovity, skromny, levny, schopen maximalni koncentrace na praci - plati to o nas - ano, reknete to lidem, oni pokyvou hlavami, a reknou, at tedy nekdo neco zacne vymyslet, ale proc zrovna oni - vite jake jedno z ICT nebezpeci? Spolehani se na to, ze nekdo dalsi vi a umi, a Vy si to pouze vyhledate - v blizke budoucnosti bude fungovat to, ze vyhledavat a vyhodnocovat budou vsichni, a nikdo nebude vymyslet a vedet, protoze vsichni spolehaji na to, ze vymysli a vi nekdo nekde virtualni.

BoBr řekl(a)...
19. června 2009 v 14:39  

Pochopil jsem! Nedáváte nám žádnou naději! Bráním se tomu uvěřit. Mnoho z mladých lidí i ze studentů (dokonce i naší školy) podle mne má šanci se v globálním světě úspěšně uplatnit. Přeju si, abychom jim pomohli, jak nejvíc budeme moci!

Janek Wagner řekl(a)...
19. června 2009 v 18:03  

Pane Višňovský alias Parabellum, díky za rozbor, tentokrát s Vámi v mnohém souhlasím. Ale ten proces vytunelování a likvidace českého průmyslu byl a dosud je bohužel nevratný a proběhl díky zkorumpování polistopadových politických elit. Ty dosud nikdo neodstranil a ani blížící se volby jejich neomezeného panování neudělají přítrž. V tomto punktu jsem skeptický, ale kde jinde (a jak jinak než s ICT) začít, než ve školství?

parabellum řekl(a)...
19. června 2009 v 18:31  

Vazeny pane Brdlicko,

Pri Vsi ucte - Nepochopil jste - a vite proc? Protoze predevsim GLOBALNI SVET nema nadeji na dalsi existenci. Globalizace, tedy neomezeny pohyb zbozi a lidi neni podminen politickym zrizenim ci vzdelanim - tento jest podminen existenci prebytku levne a snadno dostupne energie, a tato doba se prave chyli ke konci a spolu s tim se chyli ke konci i podoba sveta tak jak jej znate, a na ktery jste zvykly. Konec levne a snadno dostupne ropy a plynu neni nejaka vzdalena budoucnost, ale toto obdobi prave probiha. A s tim, jak budou ubyvat energeticke vstupy pro tuto civilizaci budou i zanikat prilezitosti k uplatneni vzdelani - jinymi slovy, bude uplne jedno, jakymi dovednostmi budou disponovat mladi lide, ale jakou praci bude potreba primarne odvest - pokud i ten nejjednodussi traktor je stonegrova masina, na ktere zavisi produkce potravin, a tato nedostane napit, tak sto lidi bude muset vzit naradi, a tu praci za tuto odvest, pokud budou chtit jist - no, a pak se mohou venovat tomu, na co maji kvalifikaci, pokud jim za tu praci nekdo zaplati = vytvori pro tyto prilezitost.

Jinak verte mi, ze technooptimismus neni na miste, ponevadz i kdyby hned zitra se podarilo nekolik zasadnich technologickych prulomu v podobe vytvoreni prototypu fuzniho reaktoru, tak je stejne pozde, ponevadz pokud predpokladame, ze fosilnich paliv mame na 40 let (velice optimisticky odhad) musel by se postavit na teto planete 16 400 GW instalovaneho vykonu, coz je ekvivalet potencialu vsech soucasnych fosilnich zdroju - coz reprezentuje 1GW blok DENNE - aby bylo mozne zachovat soucasnou uroven spotreby energie - uznate sam, ze neco takoveho je naprosto nerealisticke - Vim, ze automaticky namitnete, ze je mozne investovat do uspor - investovat muzete, kdyz mate prebytek kapitalu, ne v situaci, kdy probiha krize, a vsechy zucastnene subjekty se snazi prezit pristi mesic, od jednotlivcu a firem, az po staty a nadnarodni korporace.

P.S. Pro vasi informaci, jsem konstrukter a inovacemi a vyvojem novych vyrobku se zivim po drtivou cast sveho dosavadniho produktivniho zivota, takze s dovolenim mam prehled o tom, jak na tom cesky prumysl je, a jake prilezitosti muze nastupujici generaci nabidnout - zaroven mi verte, ze mam i prehled o tom, jak kvalitni a v jakych poctech opousteji soucasni absolventi technicke skoly - a ani tady neni optimismus vubec na miste.

parabellum řekl(a)...
19. června 2009 v 19:13  

To pan Wagner -

Jsem velice skepticky k tomu, ze spolecnost lze zmenit pres skolstvi, a myslim, ze krome pana Housky neznam ani cloveka, ktery by tomu uprimne veril.

Nicmene......ja si myslim, ze ulohou skolstvi by nemelo byt pripravit lidi na svet, na ktery jsme zvykli, ale na ten, ktery nam v budoucnosti realita vnuti - a ten budouci svet pane Wagnere nebude svet tryskacu, masoveho automobilismu, informacni exploze, masoveho cestovani, mezinarodniho obchodu, nadnarodnich spolecnosti, jazyku a ICT, hypermarketu, svetelnych reklam, prebytku spotrebniho zbozi, financnich instituci a typicky jedinec populace nebude kravatak tancici okolo internetoveho serveru, panak v obleku uzavirajici mezinarodni financni trasakce, nebo fiflena nudici se v reklamni agenture - ten svet bude poplatny hustote dostupne energie - je docela dobre mozne, a ja to pokladam za pravdepodobne, ze rozpad globalnich trhu povede k tomu, ze na mistnich trzich se najde prostor pro vznik malych ale lokalne vyznamnych firem, ktere budou produkovat to, co nebude mozne vozit z druheho konce zemekoule a to by mohla byt ta prilezitost vzesla z krize - zeme, ktere se ji chopi uspeji, ostatni nikoli.....nicmene je potreba se smirit s tim, ze vzroste oproti soucasnosti pocet lidi, kteri budou pracovat v zemedelstvi, ze naroste vyznam remeslne dovednosti a manualni zrucnosti - nicmene v tomto bych nevidel to hlavni pole, kde by se melo skolstvi angazovat - to, co v soucasne dobe u nastupujici generace zoufale postradam je krome nejake elementarni technicke erudice a kreativity predevsim schopnost kooperace s jedinci vlastniho druhu - vlastnost, ktera vynesla nas zivocisny druh tam kde je, a absence ktere muze vest az k nebezpeci naseho vyhynuti.

Problemem totiz neni, jestli a o kolik v budoucnosti budeme chudsi, ale jednotlive segmenty civilizace budou v dusledku tohoto zcela jednoznacne agresivnejsi.

Mozna, ze to bude znit naivne, ale skola by mela detem ukazat, ze existuji i jine hodnoty, nez jsou cim dal vykonnejsi pocitace, ci cim dal sofistikovanejsi elektronicke hracky,......

poste.restante řekl(a)...
19. června 2009 v 20:57  

Parabellum, když se přestanete navážet do učitelů a začnete diskutovat neagresivně a věcně, je přímo požitek Vás číst. ;-)

Ale teď k věci:
Sdílím většinu Vašich názorů. Už delší dobu tvrdím, že model naší (myšleno západní) ekonomiky, založený na spotřebě, financované na dluh, je špatný a dlouhodobě neudržitelný.

Nejsem si sice jist, zda Váš scénář budoucnosti je realistický, ale to není důležité.
V jednom s Vámi totiž lehce nesouhlasím. Nevím totiž, kdo jiný by měl začít pracovat na změně paradigmatu společnosti, nežli učitelé a školy. Nemyslím tím nějaké shora vymyšlené zavádění etických výchov a pseudoodborníky, řešící strategie vzdělávání "kognitivně nadaných" a podobně.
Mám na mysli svou vlastní zkušenost, s Pany učiteli, jejichž názory, postoje ale především jejichž vlastní chování mne ovlivnilo a bylo mi v mnohém vzorem. Přirozené, respektované autority, které dokázaly pojmenovat jevy v našem okolí pravými jmény - anebo alespoň naznačit pro ty chápavější, když se o některých věcech mluvit nesmělo. Víte, já si myslím, že učitel by měl být i jistým etalonem slušnosti, mravnosti a etiky. (A nepochybuji o tom, že dnes tomu tak je spíše výjimečně...)

Již jen doplním, že bez ohledu na to, jaké výzvy nám připraví budoucnost, reagovat na ně budou moci jen lidé vzdělaní a nikoli odklikávači webových stránek.

Schopnost kooperace je klíčová. My jsme se ji učili v kroužcích a v pionýru, naši otcové ve skautu a sokolu. Porevoluční zmagoření osobní svobodou a individualismem znamenalo bohužel i potlačení kolektivu, jako něčeho sprostého a nepatřičného. Proto si cením velice každého, kdo v dnešní době, na úkor svého času a pohodlí, je ochoten věnovat se práci s dětmi.

Diskutovat by šlo velmi dlouho...

P.S.: Bez ohledu na všechny možné scénáře budoucnosti, bude vždy dobré být vzdělanější, silnější a zdravější, nežli ostatní.

Jo a také je dobré umět střílet.
Si vis pacem, parabellum, není-liž pravda? (;-))

BoBr řekl(a)...
20. června 2009 v 0:17  

Ano, nic hezkého lidstvo nečeká. Blíží se vývojová nespojitost, jejíž průběh a výsledek nelze předvídat. Naši diskuzi uzavřu připomínkou faktu, že technologický růst již nic nezastaví. Ani nedostatek energií. Možná právě ony převezmou místo nás vládu nad Zemí.
Určitě bude výhodné, být s nimi zadobře!

parabellum řekl(a)...
20. června 2009 v 13:13  

To pan Brdlicka

No ja bych rekl, ze ten technologicky rust v CR nejenomze se jiz davno zastavil, ale ze navic tu vice, tu mene napadne couva a vyklizi pole - Jo, zapomnel jsem v tom vyctu minulych vyvoznich artiklu uvest takove surove materialy, jako treba cicne proudove letouny. A opravdu nemuzete danemu stavu prokazat kodiakstejsi sluzbu, nez ze budete tvrdit, ze technologicky rust nelze zastavit - to je naprosto hloupa, a navic nebezpecna humanoidni retorika, nebot to vyvovalva iluzi, ze technologicky rust a pokrok je neco, co se samo od sebe dere dopredu, a ukol spolecnosti je, aby to managoromontem, marketyrungem, informaticnostmi, buzincem, byrokracii a dalsimi modernimi metodami pokud mozno brzdila a regulovala.

To poste restante - jojoooo, a navic se hodi kvalitni kozesina, ostre drapy a silne celisti.....mimochodem, neni az zase takova vyhra byt vzdelanejsi, bohatsi a vykutalenejsi - ziji ve meste, kde pred valkou patrili nejvystavnejsi budovy ve meste jiste nabozenskoetnicke skupine, ktera tyto vlastnosti mela, a v dusledku zchudnuti a radikalizace populace v sousedni zemi skoncili tito v drtive vetsine i s rodinymi prislusniky nekde za Ostravou, kdyz neprezili osprchovani.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.