Tomáš Houška: Ministr školství

sobota 2. května 2009 ·

Když na ministerstvo nastupoval Ondřej Liška, měl jsem z něj trochu legraci. Ve webových diskusích ho titulují jako malého svazáčka - a on sám tomu hloubkou svých počátečních neznalostí dost pomáhal. Když víme, že končí, můžeme bilancovat, jakým ministrem byl doopravdy.

6 komentářů:

skeptik řekl(a)...
2. května 2009 v 22:09  

No ja mam nazor zcela, ale opravdu zcela opacny, pro mne je Liska ztelesnenim totalniho diletantismu.

ignorant řekl(a)...
3. května 2009 v 12:34  

je mi líto, můj názor na Lišku je podobný jako u pana Skeptika. Jako naprostý neználek podlehl snadno a rychle "odborníkům" od zeleného stolu z VÚP a NIDV. Typickým produktem neznalostí a tradic je slátanina "Standard učitele" . Za moc peněz, málo muziky". Podařilo se mu skutečně posunout české školství, ale o stupínek níže. V podstatě nevyřešil vůbec nic, jen se medializoval a slabší nátury na to skočily. Tento ministr mě nezaujal, stejně jako Buzková se svým RVP ( potažmo ŠVP) - což byla a je slátanina pedagogických soustav Skandinávie, Francie a Německa - nějak mi tam chybí Komenský a jeho myšlenky. Chybí mi tam tradice českého školství. Tedy přeji českému školství "skutečného" ministra, který proti přání pedagogických fundamentalistů prosadí zřízení pedagogické komory a vytvoření standardu učitele odspodu, ne od stolu ministerských úředníků, kteří podléhají lobbingu NIDV, VÚP, soukromých škol,...

salda09 řekl(a)...
4. května 2009 v 13:46  

Děláte čest svému nicku, kolego. Dle Vašeho názoru slátanina "Standard učitele" je mistrovským dílem panů Saldy a Houšky, které svého času vyvolalo diskusi s dosud nepřekonaným počtem 1124 příspěvků.
http://ceskaskola.cz/Ceskaskola/Ar.asp?ARI=103988&CAI=2152

Kritéria kvalitního učitele

připravuje se na hodiny, přemýšlí koncepčně a kreativně o svém předmětu, není mechanickým realizátorem cizích plánů

zvládá svůj obor s nadhledem, který mu dovoluje nepřemýšlet o tom, co učí, ale zaměřit se na to jak to bude učit

nezůstává v zajetí svého oboru, vnímá mezioborové vazby, vyhledává příležitosti k tomu vztáhnout svou výuku k mimoškolní realitě současného světa

zaujme, nadchne žáky pro svůj předmět, získá pro mimoškolní aktivity související s předmětem, pro soutěže atd.

něco je opravdu naučí. (To je nejobtížněji měřitelná kategorie, přidaná hodnota. Mohli bychom snad použít srovnávací test na začátku a na konci roku a hodnotit, jak se změnila úspěšnost žáků ve srovnání s jinými třídami, školami. Informační hodnotu toto kritérium stejně bude mít v nějakém celku; testování ve větším množství tříd, vývoj v čase.)

vnímá žáky jako individuality, ne jen jako masu – uplatňuje ve výuce prvky vnitřní diferenciace a individualizace

všímá si problémů žáka, poskytuje mu v přim. rozsahu podporu, pomoc, radu, oporu, dovede zachytit různé signály, na základě kterých žáka nasměruje na příp. odbornou psychologickou pomoc

dokáže být pozitivním vzorem

ignorant řekl(a)...
4. května 2009 v 21:37  

dívá se žákovi do očí, zachovává osobní zónu,... já to četl a mám v diskuzi nejméně 10 příspěvků. Upřímně - jen málo jich tam bylo pozitivních, to zapřít nemůžete. A nyní - prosazení standartu ( jsem zastánce jeho vytvoření zdola, přes vzniknuvší pedagogickou komoru , jeho vytvoření shora pozbývá na demokratičnosti a opět je to vytvořeno od zeleného stolu, nechci tady sahat do svědomí pedagogickým fakultám, ale absolventa do praxe nepřipraví - navíc pro učitelství musí být i jisté nadání ).Jinak 1124 příspěvků děleno průměrem 10 příspěvků mých kolegů dává žalostné číslo 112 učitelů ČR !!! To už je na pováženou. O této diskuzi vědělo jen málo učitelů, vesměs těch kteří chodí na Českou školu, EDU, Učitelské listy,.. někdy mě to připadá jako nezájem, ale spíše REZIGNACE !
Jako každá reforma potřebuje Standard učitele - kvalitního a dobře zaplaceného, zaníceného pedagoga. Těch je ve školství jako šafránu - holt odešli hlavně ve větších městech za lepším. A nyní - standard se stává politickým tématem - pokud nezískáte opozici, pokud učitele nezaplatíte, tak dopadne úplně stejně jako s jinými reformami, včetně té množinové z roku 1976. na svém osobním příkladu Vám mohu sdělit, že za vytvoření ŠVP, úspěšné účasti na olympiádách, činnosti ve ŠR,... mám osobní tak na 100 rohlíků. Když se kolego přesunou nad tarifní složky platu uklizečkám a školníkům - zač chcete odměňovat prosím kvalitní učitele ? Asi je něco špatně ve státě dánském a ryba kolego, ta smrdí vždy od hlavy. Přeji Vám někdy pane SALDA09 sestoupit do podhradí. A budete se divit.

salda_new řekl(a)...
5. května 2009 v 10:03  

Přes množství Vašich příspěvků v diskusi jste bohužel zcela nepochopil pravý účel, smysl a význam Standardu učitele (nikoliv standartu, jak mylně uvádíte) Máte pravdu v tom, že původní Standard učitele, vytvořený panem Houškou, je odstrašujícím příkladem jeho vytvoření shora od zeleného stolu a o jeho demokratičnosti nemůže být ani řeči.

Geniální a rozhodující přínos v kvalitě tohoto dokumentu však nastal až tehdy, když jej Salda doplnil o tento bod: "Nemá na žáky přehnané nároky a požadavky."

ignorant řekl(a)...
5. května 2009 v 13:12  

a myšlenky standardu jedou dále , nechť tam sedí Zelení, Oranžoví, Modří - nějak ten učitelský stav nechtějí ošidit o odborné atestace. Spíše mi to připadá, že se objevily nějaké miliardy z evropských fondů, které je třeba do konce roku "nějak" utratit.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.