15. května 2009 otiskl deník Právo detailní článek ředitele Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání Martina Macha o vývoji příprav nové maturitní zkoušky.
Deník Právo v posledních několika měsících uveřejnil větší množství článků týkajících se problematiky nové maturitní zkoušky (tzv. státní maturity). Jedním z posledních byl článek z minulého týdne s dramatickým názvem Státním maturitám prý odzvonilo.
Považuji za potřebné zdůraznit, že realizace nové maturitní zkoušky je projektem, který nemá v oblasti středního školství obdoby svým přímým společenským dopadem, měřitelností výsledků a rychlostí zpětné vazby. Zároveň představuje více než deset let odkládaný první krok k realizaci systému hodnocení a monitorování výsledků vzdělávání v ČR.
Z organizačního a technického hlediska se jedná o velmi složitý projekt s řadou subsystémů a vnějších vazeb. Zkušenosti z okolních zemí, kde již "státní maturita" probíhá nebo se připravuje, ukazují, že jde vždy o zatěžkávací zkoušku příslušných resortů.
Situace v naší zemi je dnes bohužel taková, že realizovat jakoukoliv významnější reformu, která bude mít dopad na větší množství občanů, je mimořádně obtížné. To je prosté konstatování, které můžeme vztáhnout na školství, zdravotnictví, daňový či penzijní systém.
V současné době získává maturitu přibližně 75 procent absolventů středních škol. Hovořímeli o maturitě, měli bychom však spíše používat množné číslo, neboť ve skutečnosti dnes neexistuje jedna, ale stovky různých maturit. Co škola, to různá obtížnost maturitní zkoušky.
Stěžovali si učitelé i děti
Jestliže se na jedné škole musí student mimořádně snažit, aby odmaturoval alespoň s průměrnými výsledky, na jiné by nemusel dělat prakticky nic a obdržel by za horší výkon skvělé vysvědčení. Rodiče to dobře vědí, a tak někteří investují do toho, aby jejich děti získaly i za cenu vyšší zátěže kvalitnější vzdělání, jiní naopak platí za cestu nejmenšího odporu.
V důsledku chybějícího systému externího hodnocení výsledků vzdělávání bohužel nelze tyto rozdíly prakticky odhalit a přesněji popsat. Na neutěšenou situaci dlouhodobě upozorňuje řada indikátorů. Většina vysokých škol výsledky maturitních zkoušek v rámci přijímacího řízení nahradila vlastními či nakupovanými testy.
Při hledání zaměstnání vám obvykle nijak nepomůže, že jste z angličtiny maturoval(a) na výbornou, protože pro zaměstnavatele je to jen známka, která negarantuje žádnou úroveň vědomostí. Situace dospěla dokonce už tak daleko, že existují školy, kde si samotní žáci a učitelé stěžují na manipulaci s výsledky maturit.
Za největší chybu, k níž došlo při přípravě státních maturit, osobně považuji zabrzdění prací na jaře 2007 poté, co bylo rozhodnuto o dvouletém odkladu realizace. Dva roky se mohly tehdy jevit jako dlouhá doba, nicméně se ukázalo, že to byla nedostačující doba pro uskutečnění zcela nového logistického konceptu, který na jaře 2008 předložil tehdejší ředitel Zelený.
Je dobré nyní připomenout, že důvodem pro odklad v roce 2007 nebyly problémy týkající se logistického zajištění, nýbrž pochybnosti o vhodném složení nabídky zkušebních předmětů, jediné úrovni obtížnosti zkoušky a v neposlední řadě např. i diskutovaná podoba zkoušky z českého jazyka a literatury.
Logistický model centrálního vytěžování dat, testovaný už v rámci projektů Maturita nanečisto v letech 2006 a 2007, byl navržen mj. na základě konkrétních zkušeností některých zemí, které obdobné externí státní zkoušky připravovaly, nebo již dlouhodobě realizovaly (např. Polsko, Nizozemsko).
Koncepce bývalého ředitele Zeleného naopak předpokládala, stručně řečeno, nahrazení svozu záznamových archů k centrálnímu vytěžení dat tím, že dojde k jejich digitalizaci přímo na škole.
Počítalo se s tím, že na každé škole bude za tímto účelem zřízeno s pomocí generálního dodavatele specializované maturitní pracoviště a učitelé budou vyškoleni, jak s tímto zařízením zacházet. Bohužel po ukončení pětiletého tendru by se opět začínalo na zelené louce. V některých rysech byl tento záměr velmi podobný dobře známému Internetu do škol.
Skutečnost, že tento koncept nebyl vyzkoušený, a tudíž značně rizikový, si uvědomovalo i tehdejší vedení ministerstva. Proto byl v květnu 2008 zadán na základě výběrového řízení externí audit navrhovaného technologického řešení. Výsledky auditu byly alarmující. Hlavní zjištění poukazovala mimo jiné na nepodloženou koncepci navrhovaných technologických řešení, nedostatečné vyhodnocení rizik, nedůvěryhodnost některých podkladů, nedostatečné zhodnocení zkušeností a investic z projektů Maturita nanečisto, zvýšené riziko vícenákladů a dalších nákladů na zdroje.
Tehdejší vedení CERMAT však výsledky auditu z větší části odmítlo a v původní koncepci provedlo pouze kosmetické změny. Některé závěry auditu byly však záhy potvrzeny už samotnými výsledky výběrových řízení, ve kterých se ukázalo, jak podhodnocené byly předpokládané odhady nákladů ve srovnání se skutečnými nabídkami uchazečů (resp. uchazeče).
Když jsem v lednu nastupoval do funkce, nebyl k dispozici legislativní model v podobě prováděcího předpisu, tím méně pak procesní model, který musí vždy vycházet z návrhu legislativy. Poté, co nebyl koncem roku 2008 schválen klíčový projekt spolufinancovaný z Evropského sociálního fondu, z něhož se mělo financovat školení učitelů k nové maturitní zkoušce, musel být navíc vybudován úplně nový systém vzdělávání učitelů.
Nijak nezastírám, že při přípravě generální pilotáže maturity, která proběhne v říjnu 2009, i ostré maturity v roce 2010 pracují týmy ministerstva a CERMAT pod značným časovým tlakem. Nicméně podařilo se dokončit návrh maturitní vyhlášky, připravit procesní logistický model, intenzívně se pracuje na vývoji vlastního informačního systému, který bude jakýmsi mozkem maturitní infrastruktury.
Tento týden startují ve spolupráci s Národním ústavem pro další vzdělávání a krajskými vzdělávacími zařízeními dva celonárodní projekty zaměřené na školení a zvýšení informovanosti pedagogů. Postupujeme podle pevně stanovených harmonogramů, a zároveň je zřejmé, že si při přípravě nové maturity již nemůžeme dovolit udělat žádnou zásadní chybu.
Nejrizikovějším faktorem přípravy státní maturity vždy bylo a bude její zpochybňování. To se ostatně ukázalo již v roce 2007. Informací o tom, jak bude nová maturita vypadat, mají dnes učitelé i žáci dostatek. Doporučil bych proto všem studentům, kteří se přihlásili k nějaké internetové petici proti maturitě, aby si raději ještě klikli na www.novamaturita.cz. Bude se jim to hodit.
1 komentářů:
Pan ředitel Mach nemluví pravdu. Jeho úřad technicky nestihne říjnovou pseudogenerálku deformované státní maturity. Jednoduše proto, že stlačit se dá plyn, někdy hmota, často lidské chápání, někdy chápání ministryně, ale nikdy, nikdy se nedá stlačit čas. A ředitel z rodu těch, kteří vyrostli v generaci, kde se dalo okecat, když se něco nepovedlo, si myslí, že to bude dělat dál. Jen do listopadu, Machu.
Okomentovat