Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy vydala své stanovisko k připravovanému Standardu kvality profese učitele.
Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze vítá úsilí Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy o vypracování standardu kvality profese učitele. Její přední pracovníci se již od samého počátku tímto směrem na činnosti Ministerstva podílí. Jednak přímo, působením v příslušné pracovní skupině, ale také nepřímo, intenzivním zapojením do vzniku a působení Asociace profese učitelství, která integruje úsilí učitelů - praktiků, fakult připravujících učitele a badatelů v oblasti věd o výchově a vzdělávání. Tato asociace se od samého počátku o tvorbu standardu zasazuje a tvoří širší, kvalifikované zázemí jeho podpory. Významným podpůrným činitelem úsilí o tvorbu standardu jsou i výzkumné projekty fakulty, orientované na učitelskou profesi a kvalitu školy (jmenovitě Výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se nárocích na vzdělávání a Centrum základního výzkum školního vzdělávání). Oba tyto projekty zaujímají svým založením a předpokládaným vyústěním zásadní přínos pro vytváření vědecky fundovaných základů učitelství a školy v podmínkách společnosti vědění.
Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze se ve své podpoře úsilí ministerstva o tvorbu standardu řídí přesvědčením, že standard zásadním způsobem napomůže vyjasňování otázek znalostního, dovednostního, kompetenčního a osobnostního předpokladu kvality učitelství a jeho zabezpečování i rozvíjení jak v pregraduální přípravě, tak celoživotním vzdělávání učitelů. Standard může napomoci i ujednocování vzdělávacích programů fakult připravujících učitele a tím i prohloubení jejich součinnosti.
Je třeba dodat, že Pedagogická fakulta UK, spolu s ostatními pedagogickými fakultami, se znepokojením sleduje opakující se pokusy snížit význam univerzitního, magisterského vzdělávání učitelů. Tyto pokusy, které opět zazněly v souvislosti přípravou novely zákona o pedagogických profesích, jsou vážnou hrozbou pro zabezpečení zvyšujících se nároků na vzdělanost nastupující generace v kontextu společnosti vědění. S oporou o standard by bylo možno podobným pokusům rozhodněji čelit a se vší rozhodností je jednou pro vždy odmítnout.
Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze s plnou zodpovědností vyjadřuje pohotovost zapojit se do celostátní diskuse svým odborným potenciálem i vahou svého postavení.
doc. PaedDr. Radka Wildová, CSc.
děkanka PedF UK
Diskuse ke článku
Autor: eli (88.146.201.xxx) Datum: 14. 4. 6:20
Titulek: Úroveň
V první řadě by měly být pořádné příjmací zkoušky( jako dřív) a ne , že na studium 1 stupně vezmou kohokoliv (hlavně na dálkové studium, to že už učí , neznamená, že je dobrý učitel). Proč se na některých školách odpouštějí talentové zkoušky, zkoušky z matematiky i českého jazyka? Zatím se zdá, že se honí počet studentů na úkor vzdělání. Dřív se tyto zkoušky dělaly a kdo na to měl , tak je udělal.
Autor: Milan Randák (195.113.87.xxx) Datum: 14. 4. 11:2
Titulek: Re: Úroveň
V první řadě by mělo dojít k akreditaci učitelství VVP v kombinované formě studia. Jinak si nikdo ze stávajícíh učitelů při zaměstnání aprobaci nedoplní.
Autor: Vlastimil Macháček (85.70.229.xxx) Datum: 14. 4. 13:39
Titulek: Uhm
Jasně, rozumím. Nechcete přijít o „státní zakázky“ podobného typu. Snadněji se už k penězům daňových poplatníků dostat nelze. Fakt chcete přijít na něco nového, co Komenský a jiní již dávno nepopsali? Skoro každý i mírně narušený jedinec chápe, že učitel by měl být charismatický, morálně pevný a bezúhonný, odborně a didakticky zdatný jedinec s pedagogickým talentem, vybavený dobrými komunikačními schopnostmi, ovládající příslušné metody, techniky a prostředky, měl by být autoritou. Myslíte, že vám vyjde něco jiného?
Není mnoho způsobů jak řešit současnou bídu české výchovně vzdělávací soustavy:
1. Rezignace
2. Manipulace
3. Návrat ke kázni, k disciplíně, k serióznosti, k odpovědnosti za sebe i druhé, zkrátka k obnovení významu a postavení morálních hodnot ve společnosti.
Zatím se usilovně pracuje na kombinaci prvních dvou bodů. Třetí bod je jasně nejobtížnější (neboť i já musím dodržovat pravidla hry a ne jenom ti druzí) a vidí ho jako stěžejní zřejmě jenom někteří počtem zanedbatelní učitelé, rodiče a žáci.
Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze s plnou zodpovědností vyjadřuje pohotovost zapojit se do celostátní diskuse svým odborným potenciálem i vahou svého postavení.
Ta zodpovědnost, váha, pohotovost a postavení mě tuze zajímá, jestli mohu poprosit.
Autor: Luděk Blaha (195.113.225.xxx) Datum: 14. 4. 14:13
Titulek: fábory
pf ... vyjadřuje pohotovost ...
Vždycky jsem si myslel, že pedagogické fakulty mají standardy kvality učitele vyšity na svých standardách, aniž by musely fungovat jako pedagogické služby pro řešení neočekávaných událostí ve školství nebo dokonce řinčíce zbraněmi přecházet do stavu přípravy k boji.
Možná však, že se jedná pouze o jejich propojení s bystrostí a důvtipem. Pak se chce ovšem zvolat, jupííí, už bylo na čase.
Autor: Radek Sárközi (89.176.240.xxx) Datum: 14. 4. 18:20
Titulek: Problém je jinde
Nejde o to definovat kvalitního učitele, ale udržet ho ve školství...
Autor: Pavel Netusil (90.179.19.xxx) Datum: 14. 4. 19:6
Titulek: PROOOOOC?
Vzdytž to se nemusi resit - za to muzou stejne ucitele...
Autor: ignorant (62.240.190.xxx) Datum: 14. 4. 21:37
Titulek: paní děkanko - co vlastně na PdF vychováváte
já myslel, že již 20 let opouští vaši školu lidé profesně zdatní ! Nebuďte papežštější než sám papež. Standart učitele by měl již jaksi 20 let prolínat vašimi absolventy. Pokud dobře počítám, tak vaši první absolventi jsou okolo 45 let. Nač tedy standardizovat standardizované učitele ? Není to plýtvání financemi ? Do "důchodu" to mají za pár.
Stanovisko PedF UK ke tvorbě standardu kvality profese učitele
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat