Poslední dva týdny se na stánkách portálů České školy a RVP.CZ diskutovalo o Standardu kvality profese učitele. Přestože máme výhrady k postupu řízené diskuse, jsme rádi, že diskuse probíhá veřejně. Připravili jsme proto přehled podkladů, komentujících článků i některých názorů. Vstupní dokument pro veřejnou diskuzi o profesním standardu kvality učitele Veřejná diskuze k tvorbě Standardu kvality profese učitele Standard v otázkách a odpovědích Ministr vyzývá učitele k diskusi o Standardu kvality profese učitele Diskusní semináře a konference Pracovní skupina pro tvorbu standardu Vyplněné dotazníky (1. fáze veřejné diskuse) Pozvánka na VII. otevřenou konferenci SKAV s tématem Profesní standard kvality učitele Média o Standardu kvality profese učitele Česká škola: Standard kvality profese učitele: další zahraniční ukázky Jana Hrubá: Potřebuje učitel standard? Jana Hrubá: Už jste se zapojili do diskuse o standardu? Jan-Michal Mleziva: Bič na učitele Martin Rosocha: Standardizovaný učitel budoucnosti Vladimír Srb: Reakce na článek "Obrana standardu" Petr Kukal: Stolzová k návrhu Profesního standardu kvality učitele Petr Kukal: Stolzová zve ke spolupráci nad formulací Standardu Ondřej Liška v Respektu: Chci změnit školu, ne děti Ondřej Neumajer: Sedm mýtů o informatice a ICT ve vzdělávání Ondřej Neumajer: Polemika: Obhajoba ICT ve standardizaci profesní činnosti učitele Bořivoj Brdička: Standardy ICT kompetencí učitelů UNESCO Bořivoj Brdička: Nové technologické standardy ISTE pro učitele Bořivoj Brdička: Vliv technologií na inovaci výukových metod Jaký je podle Vás hlavní smysl standardu? Samozřejmě, že je třeba hodnotit učitelovu práci. Letošní zvýšení motivačních složek paltů je tou správnou cestou. Pokud škola má svůj systém, hodnotící pohovory a kontrolní činnost během celého roku, NENÍ problém učitele správně hodnotit. Je to o KOMUNIKACI s lidmi a NE o PAPÍROVÁNÍ. Karel Výravský, ředitel gymnázia: Jaké otázky Vás napadají v souvislosti se standardem kvality profese učitele? Eva Poláková, učitelka střední odborné školy: Jaký užitek (a komu) by měl standard podle Vás přinést, pokud bude dobře zpracován? Jaké podmínky musejí být splněny, aby standard mohl dobře sloužit? Helena Havlíčková, učitelka základní školy: Jaký je podle Vás hlavní smysl standardu? Student může být po stránce zvládání odborných předmětů (aprobace) vynikající, ale pro postavení učitele za katedrou se nemusí vůbec hodit.Oficiální materiály
Ohlas v médiích
Diskuse o roli ICT
Z veřejné diskuse
Mít jednotná pravidla pro hodnocení učitelů. Nepovažuji to však vůbec za dobrý nápad.
Jaký užitek (a komu) by měl standard podle Vás přinést, pokud bude dobře zpracován?
Myslím si, že nulový. Pro učitele se stane honbou za dokazováním své kvality a shahy získat vyšší plat.
Pro ředitele množství papírů, dokazování, sporů atd.
Měla by kvalita práce učitele mít vliv na výši jeho mzdy?
Ano. Schopný ředitel - a těch je většina - už dávno své učitele hodnotí. Každá škola je specifická, má svůj osobitý styl. Naprosto odmítám unifikaci, která připomíná dobu před 20 lety.
V čem spatřujete hlavní rizika, která mohou ohrozit úspěšné a užitečné fungování standardu v praxi?
Byrokracie, nedůvěra, unifikace a sjednocování škol (proč můžeme mít vlastní ŠVP a nemůžeme mít vlastní systém hodnocení a vlastních standardů ve své škole?)
Je to vůbec možné? Co ještě se bude kromě ŠVP, státních maturit atd. valit na učitele, než se úplně zhroutí? Co nám to zase rádoby reformátoři školství podsouvají? Škoda, že v realizačním týmu není normální učitel, který učí 25 hodin týdně, je třídním učitelem, vedoucím předmětové komise, tvůrcem ŠVP, garantem nějaké školní soutěže, environmentalistou, školním maturitním komisařem atd.
Jak rozumíte pojmu standard, jak byste jej vysvětlil(a)?
Já tomu fakt nerozumím - 25 let už podle standardu učím, tak proč ho ještě formalizovat a nutit učitele, aby sami na sebe psali portfolio - neschopní učitelé si tam budou vymýšlet a už vůbec nebude možné se jich zbavit a schopní budou jen více naštvaní.
Jaký je podle Vás hlavní smysl standardu?
Dorazit poslední zbytek normálních kantorů v českých školách.
Jaký užitek (a komu) by měl standard podle Vás přinést, pokud bude dobře zpracován?
Všem nadřízeným orgánům jako super bič na školy a kantory. Už vidím ČŠI jak se bude vyžívat v tunách papírů, které budeme muset kolem standardů vyrábět.
Jaké podmínky musejí být splněny, aby standard mohl dobře sloužit?
Nevím - normálnímu kantorovi to prostě sloužit nemůže.
Kdo by měl vytvářet a zajišťovat podmínky pro to, aby standard mohl dobře sloužit?
Že by ředitel? Nebo jste chtěli v tomto řízeném dotazníku slyšet něco jiného?
Měla by kvalita práce učitele mít vliv na výši jeho mzdy?
Ano
V čem spatřujete hlavní rizika, která mohou ohrozit úspěšné a užitečné fungování standardu v praxi?
Vymýšlí to zakuklení přátelé angažovaného učení a budou to nutit normálním kantorům, kteří se nemohou bránit, protože na to nemají čas, neb musí učit.
Učitelům (o peníze jde až v první řadě :-)), ředitelům a zřizovatelům škol, rodi při rozhodování o tom, koho zaměstnají - budouj-li mít z čeho vybírat, rodičům a veřejnosti při posuzování kvality školy a učitelů.
Jasné formulace, konkrétní kritéria, standard musí být srozumitelný a učitelé se s ním mujsí ztotožnit, chápat ho jako nástroj užitečný především pro ně samé a jejich práci
V čem spatřujete hlavní rizika, která mohou ohrozit úspěšné a užitečné fungování standardu v praxi?
1. K čemu budou standardy, když budeme i nadále rádi, že vůbec NĚKDO učí?
2. V učitelské profesi je spousta věcínedefinovatelných a neměřitelných - jak posoudit charizma, osobnost, míru sympatie a schopnost "naladit" se na konkrétní třídu/žáka?
Měl by podle Vás standard popisovat pouze jednu úroveň kvality závaznou pro všechny učitele, nebo má obsahovat i vyšší úrovně, které by dosahovali pouze někteří vynikající učitelé?
Měl by mít více úrovní: jednu základní závaznou pro všechny učitele a nejméně jednu vyšší pro vynikající učitele
Jak by se podle Vás mělo postupovat, pokud nějaký učitel nedosáhne základní úrovně standardu?
Vytvořit systém atestací, povinnost dosáhnout prvního stupně do určité doby od začátku práce, pak výrazné zvýšení základního platu. Další stupně dobrovolné, jejich získání vždy spojené s platovým postupem.
Kdo a jak by podle Vás měl posuzovat, zda učitel dosahuje kvalit popsaných ve standardu?
Nejjednodušší odpověď - atestatční komise :-). Ale kdo ji má tvořit? Lze se inspirovat u lékařů?
Prvním posuzovatelem by měl být sám učitel, neškodilo by zeptat se dětí nebo absolventů (já vím, že za tohle mě budou kolegové kamenovat), ale pro formální posouzení je asi nějaká "komise", hodnotící podl eměřitelných kritérií, nutná.
Jakým způsobem by měl být standard využíván v přípravném vzdělávání učitelů?
Budoucí adepti učitelství by měli znát standard a podmínky postupu do vyššího stupně, měli by být vedeni k tomu, aby dokázali plánovat svou práci a posoudit, zda dosáhli požadovaných/možných výsledků.
Jak má být standard využíván pro podporu profesního růstu učitelů?
Bude-li učitel znát přesné podmínky postupu do vyšší úrovně a bude vědět, že její dosažení bude náležitě ohodnoceno, bude více motivován k růstu.
Domníváte se, že tvorba standardu profese učitele je potřebná?
Ano, pokud budou vytvořeny systémové podmínky pro zavádění standardu do praxe
Zde je prostor pro Vaše návrhy nebo úpravy formulací, které by standard měl obsahovat
Méně obecných formulací, víc konkrétních, srozumitelných a hodnotitelných kritérií, větší rozpracovanost na příkladech.
Společnost by konečně měla brát učitele jako nedílnou a důležitou svoji součást, která vštěpuje mládeži nejen základy různých vědních oborů pro život potřebných po stránce budoucí profese,ale i připravenost k životu samému.
Jaký užitek (a komu) by měl standard podle Vás přinést, pokud bude dobře zpracován?
Postavení osobnosti učitele ve společnosti, i kydž záleží především na každém z nás, jak si tuto úlohu vybuduje.
Jaké podmínky musejí být splněny, aby standard mohl dobře sloužit?
Při přijímání budoucích studentů na pedagogických fakultách a na fakultách spojených s budoucí profesí učitele by měli být přítomni odborníci, kteří posoudí, zda budoucí student se vůbec pro tak náročné a zodpovědné povolání hodí.
Kdo by měl vytvářet a zajišťovat podmínky pro to, aby standard mohl dobře sloužit?
Pedagogické a ostatní fakulty, které učitele pro budoucí profesi připravují, odborníci z praxe, kteří skutečně dokážou posoudit, co se v daném studentovi skrývá po stránce psychcké i fyzické.
Měla by kvalita práce učitele mít vliv na výši jeho mzdy?
Ano
Jsou bohužel mezi námi učitelé, kteří si zajdou do třídy se žáky \"poklábosit\", jemně se dotkou tématu, který napíší do třídní knihy a výsledky žáků jsou pak, jak všichni víme, katastrofální.
V čem spatřujete hlavní rizika, která mohou ohrozit úspěšné a užitečné fungování standardu v praxi?
Aby vše (jako vždy) nesklouzlo k bohapusté formálnosti (kantořina je přece poslání, je to práce kreativní, tvůrčí a také velmi náročná, pokud jí učitel dělá vážně).
Měl by podle Vás standard popisovat pouze jednu úroveň kvality závaznou pro všechny učitele, nebo má obsahovat i vyšší úrovně, které by dosahovali pouze někteří vynikající učitelé?
Měl by mít více úrovní: jednu základní závaznou pro všechny učitele a nejméně jednu vyšší pro vynikající učitele
Jak by se podle Vás mělo postupovat, pokud nějaký učitel nedosáhne základní úrovně standardu?
Takový učitel nemá před žáky co dělat (bohužel to nepůjde tak rychle, protože učitelů je v současné době velmi málo).
Kdo a jak by podle Vás měl posuzovat, zda učitel dosahuje kvalit popsaných ve standardu?
Samozřejmě ředitel školy (vedoucí pracovník), ale na tomto místě musí být opět člověk velmi odpovědný, se znalostí psychologie osobnosti, aby vše nezklouzlo opět k tak známému \"strýčkování\".
Jakým způsobem by měl být standard využíván v přípravném vzdělávání učitelů?
Fakulty, které budoucí učitele připravují, by měly již při přijímacím řízení nepohlížet jenom na dobré výsledky v odborných předmětech, ale především k osobnosti kažného jednoho uchazeče
Jak má být standard využíván pro podporu profesního růstu učitelů?
Základem je samozřejmě patřičné vysokoškolské vzdělání za takových podmínek, které jsem uvedla výše.
Dále rozpracován harmonogram růstu s motivací finančního růstu (trochu modernějším způsobem rozpracovat něco takého, jako byla postgraduální studia).
Zde je prostor pro Vaše návrhy nebo úpravy formulací, které by standard měl obsahovat
Méně odborných formulací, které s naším krásným českým jazykem nemají vůbec nic společného ale více konkrétních popisů, ze kterých by si každý mohl vybrat (viděl by se sám za daným textem).
SPECIÁL: Standard kvality profese učitele
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat