Ondřej Liška: Podpořme vzdělání, dokud je čas

úterý 14. dubna 2009 ·

Svůj sloupek na stránkách Učitelských novin věnoval ministr školství, mládeže a tělovýchovy Ondřej Liška tentokrát hlubším příčinám nedobrého stavu českého vzdělávacího systému. Na prvním místě je to dlouhodobé podfinancování.

Vládě, jejímž jsem členem, vyjádřila minulý týden Poslanecká sněmovna nedůvěru. Učitelské noviny nejsou to pravé místo, kde by se měly rozebírat politické příčiny této situace. Mám před sebou ještě tři měsíce práce ve funkci ministra a rád bych této doby využil k otevření některých témat, která pokládám z hlediska školství za důležitá. Ministr v demisi si může dovolit ten luxus mluvit naprosto otevřeně a bez servítků.

Naše školství nevzkvétá. Léta si namlouváme něco o gruntovních základech českého vzdělávacího systému, které mají své kořeny ještě v c. a k. monarchii, ale to už dávno není pravda. České školy (a nemyslím tím budovy) zastarávají a nejsou schopny své žákyně a žáky dostatečně připravit na náročné výzvy současného světa. Zhoršující se výsledky našich dětí v průzkumech TIMSS a PISA hovoří jasnou řečí.

Jistěže nemíním paušalizovat. Vzdělávání v této zemi má samozřejmě řadu nezanedbatelných kvalit, problém je však v tom, že jsou pouze dílčí a nestačí k vyvážení systémových nedostatků.

Čí je to vina? V první řadě politiků. Všechny porevoluční vlády měly ve svých programových prohlášeních uvedeno vzdělávání mezi nejvyššími prioritami. Každá z vlád také pro školství něco (byť třeba jen symbolicky) udělala. Žádná ale neudělala dost. A neudělat dost znamená při tempu dnešního světa už v horizontu pár let totéž jako neudělat nic.

To, co jsem napsal, platí samozřejmě do značné míry i pro odcházející vládu Mirka Topolánka a pro mě jako ministra školství. Mohl bych na svou obhajobu uvést některá holá fakta. Rozpočet resortu školství pod tlakem celosvětové hospodářské krize jako jediný neklesl, získali jsme navíc 4,5 miliardy na platy pedagogických pracovníků, připravili jsme odstranění diskriminace nepedagogických pracovníků ve školství, novelizacemi jsme napravili řadu nedostatků ve školském zákoně, ředitelé škol byli zbaveni absurdní povinnosti přiznávat majetek, kterou jim předepisoval zákon o střetu zájmů, připravili jsme akční plán spolupráce odborného školství a podnikové sféry atd. Ať už však bude mé působení ve funkci školskou veřejností hodnoceno pozitivně nebo negativně, jedno je jisté - víc se za daných podmínek dělat prostě nedalo.

To není protimluv, jak by se na první pohled mohlo zdát. Ani se nechci vymlouvat na hospodářskou krizi. Mám na mysli prostou skutečnost, že široká veřejnost nedává politickým elitám dostatečně zřetelně najevo, že investice do vzdělání jsou pro budoucnost tohoto státu jediná možnost. Jsme malá země bez významných přírodních zdrojů. Co můžeme světu nabídnout kromě znalostí a dovedností?

Ve většině vyspělých států rostou veřejné výdaje na vzdělání a výzkum rychleji než hrubý domácí produkt. Ve Finsku dokonce rostly i během prudké ekonomické recese a naopak se staly základem boje proti této recesi (odtud tzv. finský zázrak). Česká republika patří naproti tomu dlouhodobě k zemím s vůbec nejnižším podílem výdajů veřejných rozpočtů na vzdělávání na HDP!

Všechny politické strany se před volbami ohánějí podporou školství, protože vědí, že nebudou později hnány k zodpovědnosti. Učitelky a učitelé, ředitelky a ředitelé, celá školská veřejnost - ti všichni představují sami o sobě příliš malou sílu na to, aby přinutili politickou reprezentaci razantně zvýšit investice do vzdělávání. Za školství se musí postavit celá společnost. Dokud lidé nezačnou hlasitě vyžadovat, aby stát dal do škol výrazně více peněz, samotný ministr školství to nedokáže. Jemu pak zbývá jen dohadování s resortem financí o řádově mnohem nižší částky, než by bylo skutečně potřeba.

Jak ale zburcovat širokou veřejnost ve státě, kde rodiče nejsou zvyklí zajímat se ani o život školy, kterou navštěvuje jejich dítě? Mám určitý plán a čas, který mi ve funkci zbývá, chci věnovat jeho realizaci. Věřím, že mi v tom pomůžete.

Učitelské noviny, 31. března 2009

Diskuse ke článku

Autor: eli (88.146.201.xxx) Datum: 14. 4. 6:30
Titulek: Plané řeči

Je hezké, že pan ministr má snahu něco změnit, ale pouze na papíře. Již několikrát jsme se na něho obraceli ohledně diskriminace učitelů ředitelem. Ani se nenamáhal odpovědět. Plete se i v tom, že rodiče se nezajímají o školu. Zajímají, ale je jim to málo platné, když je nikdo nevyslechne (ředitel, obecní zastupitelstvo). Tak rezignují, což plně chápu. Jak jsou kontrolování učitelé? Hospitací, kterou provádí ředitel a inspekcí . Jak je kontrolován ředitel? Nijak.Taky zajímavé!!!! Co když je horší než nějaký učitel? Tak nejjednoduší je učitele vyštvat (samozřejmě tak, aby on podal výpověď) a to se mu podaří, protože, kdo by snášel neustále hospitace v hodinách (nejlépe každý týden) , pomluvy na pracovišti, naschvály a v neposlední řadě snížení platu na základ. Nad tím byx se pan ministr měl zamyslet a snažit se podpořit aspoň antidiskriminační zákon. Vím, že někteří nesouhlasíte, ale opravdu se čestně (pokud to ještě zvládnete) zamyslete, jestli to není pravda.

Autor: Skládal (213.192.13.xxx) Datum: 14. 4. 13:2
Titulek: Re: Plané řeči

zobecňujete, zjednodušujete a v mnohém nemáte pravdu.

Autor: ignorant (62.240.190.xxx) Datum: 14. 4. 21:9
Titulek: Re: Re: Plané řeči

Mám obavy, že to není tak daleko od pravdy, na minulém pracovišti měl můj kolega za pololetí 13 hospitací. Přitom to byl nadprůměrný "pan" učitel v oblasti Vv, Tv, Hv. Ostatně o úrovni části ředitelů má "mužstvo" na palubě své představy. Ředitel je v podstatě slouha zřizovatele a rodiče musí poslouchat i kdyby čert na Káči jezdil. Mnohdy je to v neprospěch výuky a toho mužstva, které začíná houfně skákat přes palubu. Oni ředitelé jsou vlastně chudáci - neustále se třepou, že je zřizovatel pošle mezi mužstvo i s úvazkem ( hrůza !!!!) a bohužel neznám ředitele staršího 50 let, který je plně zdravý ( stresy ).

Autor: eli (88.146.201.xxx) Datum: 15. 4. 5:51
Titulek: Re: Re: Plané řeči

A to jako v čem? Takové všeobecné řeči mě baví. Učíte vůbec? Já ano a setkala jsem se s těmito věcmi nejednou!!!!!

Autor: dopisovatel (88.146.162.xxx) Datum: 15. 4. 8:47
Titulek: Re: Re: Re: Plané řeči

Můžu jen potvrdit, učím, zažil a zažívám. Můžu jen bojovat a to dělám :).

Autor: skeptik (85.160.81.xxx) Datum: 14. 4. 8:5
Titulek: Jak dlouho bude jeste Liska opruzovat?

Lisko, vy jste se svym mansaftem k tomu upadku prispel. Jste nekompetentni osoba. O skolstvi nemate ani paru. Bezte delat neco, cemu rozumite, pokud neco takoveho existuje... Pro skolstvi nemate kvalifikaci, nemate zanou praxi, prisel jste k tomu jako slepy k houslim, zeleni nemaji kadry, tak vas tam po matce Kuchtove nastrcili. Nevyjadrujte se ke skolstvi! Jeste mesic budete brat ministersky plat, pak dvoulete odstupne, nebo jak to tam mate zajistene. Na to se zamerte! Hlavne uz na nic nesahat a nic nevymyslet!

Mám určitý plán a čas, který mi ve funkci zbývá, chci věnovat jeho realizaci. Věřím, že mi v tom pomůžete.

Neeee, Lisko uz ne! Uz jste se zkousel mstit kantorum za vase studijni neuspechy, ano, budeme si vas pamatovat. Vstoupil jste do sine slavy spolu s Ivanem Pilipem. Dekujeme, odejdete. Jak pravil pan Kalousek svemu bratru Orlovi, tak pravim i ja vam: Laskave vypadnete! Nevracejte se uz nikdy. Ani zadnim vchodem.

Autor: Jiří L. (79.127.171.xxx) Datum: 14. 4. 11:46
Titulek: Re: Jak dlouho bude jeste ....

Se skeptikem 100% souhlas. Hodnocení Lišky jako ministra je tragické. Kromě občasných mediálních výstupů (asi má dobré poradce přes média, to je dnes moderní, že?) je výsledek jeho práce velké kulové nic. Kdyby tam nebyl, tak si toho nikdo nevšimne. Jeho 4 miliardám se každý směje, to vůbec nic neřeší. Chybí tady jednoznačná koncepce ve školství, která by se respektovala víc než jedno neúplné volební období. Sitauce na ZŠ a SŠ je katastrofální, úroveň vzdělání šla hrozně dolů, díky různým liberálním teoriím, masážím NOVY a podobných s***ek se ve veřejnosti prosadilo mínění, že žák (dítě) má na všechno právo a nemusí nic dělat. Stačí si ukázat na jakoukoli SŠ a běda, když se tam nedostanu. Copak je toto normální? Aby každý měl všechno, co si zamane? Bez jakéhokoli přičinění. Nikdo nehledá chybu v žácích, v rodičích, ale jen v učitelích. Ti za všechno můžou. Fuj. A ještě mají prázdniny. Tohle nebyl ministr nás učitelů, ale obyčejný poskok zelených. Nic víc.

Autor: Kodym Jiří (80.188.34.xxx) Datum: 14. 4. 8:15
Titulek: Nejen chlebem živ jest učitel

Pořád se vymlouváme na nedostatek peněz vložených do vzdělávání mladé generace, bojujeme za své platy. Ano to je v pořádku! Avšak je to všechno o penězích? Mně například vadí více benevolentní přístup vyšších míst k atmosféře ve školských zařízeních. Chybí i ochrana školy, učitelů a dětí před negativními vlivy prostředí. Je jasné, že není možné jako kdysi diktovat sdělovacím prostředkům, kulturním pracovníkům, justici a celé veřejnosti, aby nemařila výchovu mladých. Stačila by možná morální podpora exekutivy a volených zástupců, určitě by alespoň částečně kredit školy vzrostl. Články o šikaně dětí i učitelů ze strany dětí, zveličování negativních zpráv, zveřejňování vražd, zpochybňování významu znalostí po život jen nahrávají jakési společenské skepsi, vedou žáky i jejich rodiče k dojmu, že vše negativní co se kolem nich děje je vlastně normální. Víte pane ministře, jak je těžké v současnosti učit! Žák má samá práva, není vedený k povinnostem. Již samotná školská politika založená na myšlence každý člověk musí mít maturitu a každý druhý VŠ je cesta do pekel. Vede k lenosti, očekávání všeho bez vlastního přičinění. Měly by se přehodnotit i některé neefektivní metody výuky a výchovy. Liberalizace ve škole i celé společnosti se velmi odráží ve formování mladých . Žel to se ukáže až za 20-30 let.

Já i Vy si budeme vyčítat, že jsme byli u toho.

Autor: Zdeněk Brom (85.13.75.xxx) Datum: 14. 4. 8:43
Titulek: Re: Nejen chlebem živ jest ....

Cituji: "Žák má samá práva, není vedený k povinnostem." To ale hodně záleží na nás ve škole. V naší třídě (5. třída) platí pravidlo: "Práva má ten, kdo dodržuje povinnosti." Kupodivu to žádnému žákovi nedělá potíže a ten návyk mu vydrží i v dalších letech školy.

Morem pro základní školy je také přemnožení středních škol, které prostě berou každého.

Autor: Radek Sárközi (89.176.240.xxx) Datum: 14. 4. 18:15
Titulek: Re: Re: Nejen chlebem živ ....

Brát každého je podle mě správné - středoškolské ani vysokoškolské ani jakékoliv jiné vzdělávání by se nemělo nikomu upírat!

Podle mě nemá Ondřej Liška pravdu v tom, že učitelé bojují za svůj resort. Naopak! Kašlou na něj a o více peněz si nedokážou říci... Proč by někdo za ně měl bojovat a peníze na školství dát, když nedokážou přesvědčit veřejnost o významu takové investice? Akorát brblají ve sborovnách - toť vše... Za současný stav školství mohou především učitelé!

Autor: skeptik (85.160.69.xxx) Datum: 14. 4. 18:29
Titulek: Re: Re: Re: Nejen chlebem ....

Bohuzel mate pravdu. Hodni ucitele pokorne cekaji na osvicenou vladu, ktera si skolstvi vsimne...

Autor: Pavel Netusil (90.179.19.xxx) Datum: 14. 4. 19:4
Titulek: Re: Re: Re: Nejen chlebem ....

Jasne, za vsechno muzou ucitele. Za 1. svetovou, za 2. svetovou, za Vitezny unor, za 68, za samet, za rozkradeny podniky, za svetovou krizi, za globalni otepleni, nakonec i za Vas a az zase prileti Halleyova kometa, tak i za ni....

Autor: CharlieX (92.62.227.xxx) Datum: 14. 4. 19:52
Titulek: Re: Re: Re: Nejen chlebem ....

Upírat vzdělání asi ne, ale
1. přijímat POUZE na základě testů studijních předpokladů (jak na SŠ, tak na VŠ),
2. zrušit normativ na žáka (změnit systém placení škol,
3. výrazně omezit počet víceletých gymnázií (max. 1-2 na okres), dokončit optimalizaci škol - pozn. znáte někdo školu, jejíž pan/í ředitel/ka je zastupitel nebo něčí známý a jeho škola byla zrušena nebo sloučena pro nedostatek žáků (týká se hlavně integrovaných škol)
4. zavést možnost vyloučit žáka ze ZŠ (s možností přestupu na jinou)
5. zavést možnost vyloučit žáka z vyučování SŠ (rodiče budou muset platit za krátkodobé vzdělání)
6. doplnit například na maturitní vysvědčení nebo výuční list slovní hodnocení chování žáka během celého studia, myslím, že budoucí zaměstnavatel vy si rád vybral sám a 2 nebo 3 z chování nic neřeší
7. až se příště bude stávkovat za lepší podmínky ve školství, navrhuji minimálně třítýdenní stávku v období maturit a závěrečných zkoušek

Autor: zeman (80.188.178.xxx) Datum: 15. 4. 21:41
Titulek: Re: Re: Re: Re: Nejen chlebem ....

1. Kdepak, přijmout každého, ale během prvního ročníku provést důslednou selekci.
3. 1-2 na kraj
7. 3 měsíce

Autor: ignorant (62.240.190.xxx) Datum: 14. 4. 21:17
Titulek: ale pane kolego

ono se vážně těžce bojuje ve sborovnách, kde 20% jsou ženušky podnikatelů, lékařů, vojáků, policajtů, hasičů, živnostníků - tyto kolegyně poznáte podle kvalitního oháknutí, málo vykonané práce a plat mají jako kapesné pro svá autíčka Audi. Ty nikdy bojovat nebudou, to by šly proti svým manželům. Ti jsou samozřejmě politicky činní a na jejich názoru je závislý ředitel - vždyť zřizovatel nám ředitele odvolá velmi rychle.

Autor: Kodym Jiří (80.188.34.xxx) Datum: 14. 4. 22:12
Titulek: Re: Re: Re: Nejen chlebem ....

Ne, brát každého není správné. Jen určitá část populace má intelektuální potenciál střední či vysokou školu zdárně absolvovat, samozřejmě pokud rapidně nesnížíme nároky. K tomu se již kvapem blížíme.

Autor: Kodym Jiří (80.188.34.xxx) Datum: 14. 4. 22:15
Titulek: Re: Re: Re: Nejen chlebem ....

Brát každého na SŠ a VŠ není správné, vždyť jenom část populace má intelektuální potenciál tento druh školy zdárně absolvovat. Samozřejmě jen v tom případě nesnížíme-li rapidně požadavky, k čemuž se kvapem blížíme.

Autor: Parabellum (78.136.173.xxx) Datum: 14. 4. 22:26
Titulek: Re: Re: Re: Re: Nejen chlebem ....

Vazeny pane Kodyme pokuste se prosim oprostit od toho, ze stredni skola je vyberovejsi nez zakladni, a vysoka vyberovejsi nez stredni - pan Sarkozi to myslel tak, ze kazdy obcan tohoto statu by mel mit nezpochybnitelne pravo chodit do skoly 13-18 let, a to pravo by melo byt pro vsechny stejne, bez ohledu na nadani - neni duvod, proc by nekdo nadanejsi mel mit automarticky bezplatny narok chodit dele do skoly = soucasny stav - je potom ciste na zamestnavatelich, jak se budou orientovat v takto koncipovanem vzdelavacim trhu a jeho produktech.

Autor: Kodym Jiří (80.188.34.xxx) Datum: 14. 4. 22:19
Titulek: Re: Re: Re: Nejen chlebem ....

Nesouhlasím s Vámi, brát kaqždého není správné, vždyť jen část populace má intelektuální potenciál SŠ či VŠ zdárně absolvovat. Samozřejmě jen v tom případě, že nesnížíme nároky na studenty, což se žel děje již nyní.

Autor: Kodym Jiří (80.188.34.xxx) Datum: 14. 4. 22:23
Titulek: Re: Re: Re: Re: Nejen chlebem ....

Omlouvám se, chyba nebyla v mé režii.

Autor: ignorant (62.240.190.xxx) Datum: 14. 4. 21:26
Titulek: on se mýlí

Nějak mi neleze do hlavy , jak exministr operuje průzkumem TIMSS. Na prvních místech se umístily asijské země jako Japonsko, Jížní Korea,... tam dětičky v uniformách sedí se založenými rukami a pozorně poslouchají frontální výklad učitele matematiky. Mám pocit, že tak nějak přejali systém R-U. Ne, že bych to nějak vážně obhajoval, ale se zavedením kooperativních metod ve větším rozsahu klesá automaticky matematická gramotnost. Buď většina učitelů matematiky učí špatně nebo skupina svádí k tomu, že propluji bez ztráty desítky. Jinak matematika potřebuje dril - bez propočítání hromady příkladů jednoduše žák, či student do problematiky nepronikne. Nezlobte se - ani kdyby je učil Bůh.
Ostatně v rámci tvorby ŠVP jsem neviděl žádnou plnohodnotnou hodinu matematiky. Šoulání barevných kuliček prosím není matematika !

Autor: skeptik (85.160.84.xxx) Datum: 15. 4. 7:39
Titulek: Re: on se mýlí

Vy neucite matiku v pyzamu, s kytarou a ve skupinkach? To jste, pane ignorante, tezce zaspal dobu..

Autor: Pavel Netusil (217.197.156.xxx) Datum: 15. 4. 8:8
Titulek: dril

Pozor toto je zakazane slovo, to jez se nevyslovuje...

Autor: Zdeněk Brom (85.71.118.xxx) Datum: 15. 4. 16:41
Titulek: Re: on se mýlí

S tím Japonskem a Jižní Koreou jste si jist nebo se jen tak domníváte?

Ano, matematika potřebuje dril. Ale nejenom ten. Pracujeme u nás ve škole se skupinou talentovaných matematiků a součástí jejich rozvoje jsou i kooperativní metody - a jsou stejně důležité jako ten dril. Vzájemné učení, spoelečné hledání řešení složitách příkladů náročných na výpočty, obahjování výsledků, vysvělování postupu druhým atd. K tomtu se ještě přidávají cvičení na rozvoj hloubky a rychlosti myšlení.

Autor: Luděk Blaha (81.90.173.xxx) Datum: 15. 4. 22:8
Titulek: a nejen

Těžko ovšem můžeme začít nacvičovat herní situace, nemají-li hráči návyky a techniku.

Autor: Zdeněk Brom (85.71.118.xxx) Datum: 15. 4. 22:27
Titulek: Re: a nejen

Račte si to přečíst celé. Je tam zmínka i o drilu.

Autor: Luděk Blaha (81.90.173.xxx) Datum: 15. 4. 23:16
Titulek: ale jo

nepřu se, pane Brome.
Jen jsem chtěl zdůraznit, že bezmyšlenkovité provádění základních činností nás osvobozuje pro tvůrčí činnost.
Trenéři to vědí, učitelé na to zapomínají.

Autor: Parabellum (78.136.172.xxx) Datum: 15. 4. 23:36
Titulek: Re: ale jo

Spravne pane Blaho - pokud budu mit nadrilovanej cizi jazyk a budu schopen jej pouzivat automaticky a bezmyslenkovite, tak se mohu s oponentem kvalitne hadat, poprpr. mu kreativne vynadat.....

Autor: ignorant (62.240.190.xxx) Datum: 16. 4. 14:52
Titulek: jak a kde

Dobrého žáka jsem viděl naposledy před asi 15 lety, kdy jsme úspěšně zabojovali v krajském kole MO. V okamžiku, kdy v našem malém městě vzniklo osmileté gymnázium to jde s výukou na ZŠ někam. V současnosti toto osmileté gymnázium má 22 přihlášek a bere 30 žáků, v sousedním městě jim na šestiletém gymnáziu chybí 7 žáků do stavu, jaký by chtěli. To vše bez přijímaček. A do tohoto stavu "úrovně ZŠ " nám pan exministr chce implantovat část populace zvláštních škol. Hluboce bych Vám doporučoval učit v takové třídě, kde skutečně platí : "kde nic není, ani čert nebere". Mám obavy, že nejsme ojedinělý případ a je to vidět podle výsledků TIMSS.

Autor: Zdeněk Brom (85.71.118.xxx) Datum: 16. 4. 15:34
Titulek: Re: jak a kde

Nepopírám Vámi uváděný příklad. I my máme v malém městě městské (!!!) víceleté gymnázium, které bere vše, co se přihlásí. I nám toto "gymnázium" odebírá žáky.

Nicméně lze dosáhnout toho, že i ZŠ dokáže být pro schopné žáky přitažlivější, a proto zůstanou. Letos od nás nejde ani jeden žák, takže třídy zůstanou zachovány. Možná Vás to překvapí, ale poděkování od vedení školy se za to nekonalo.

Učím i ve třídách, které popisujete, takže vím, o čem píšete. Nicméně ani tam není vše ztraceno. Bohužel máte pravdu v tom, že MŠMT dělá vše, co může, aby nám situaci dále ztížilo.

Autor: ignorant (62.240.190.xxx) Datum: 16. 4. 22:18
Titulek: Re: Re: jak a kde

Městské gymnázium - zřizovatel město, ZŠ - zřizovatel město . Poklepání na rameno pro ředitele ZŠ je " co nejvíce žáků městskému gymnáziu" - to je naše vizitka. Bohužel špatná. A nyni - v našem malém městě je na 76 žáků - 5 ZŠ - 2 plné ZŠ, bývalá zvláštní škola, soukromá ZŠ a osmileté gymnázium. Super. V soukromé ZŠ je v 7. tř. počet žáků - 4. Slovem čtyři. Dokonalý systém MŠMT.

Autor: skeptik (85.160.84.xxx) Datum: 15. 4. 16:42
Titulek: Re: on se mýlí

Bacha, pac nas uslysi pan Tomas Houska a zacne vysvetlovani Cetl jsem jeho prispevek na novinkach a myslim, ze alternativci to vazne nemaji v hlave v poradku... jenom takovy kousicek od nasili...

Autor: zeman (80.188.178.xxx) Datum: 15. 4. 21:50
Titulek: Re: on se mýlí

Dril potřebujete i v rozboru vět/souvětí (a i jinde).
Ale měla by na něj navazovat i jiná forma učení/procvičování a také mu předcházet. Ergo: jen dril je bezduchost.

Autor: Pavel Netusil (90.179.19.xxx) Datum: 15. 4. 22:14
Titulek: Re: Re: on se mýlí

Mozna jsem divny, ale me prijde, ze vetsine ucitelu je toto pomerne jasne, akorat vetsina "modernistu" si mysli, ze kdyz se rekne dril nebo nedejboze frontalni vyucovani (tedy ucitel dostatecne neodsoudi tyto metody), je ucitel uplny hnup, ktery recituje bud pred tabuli anenecha decka pipnout nebo decka opisuji tisice prikladu furt dokola jako kolovratek.

Autor: Parabellum (78.136.172.xxx) Datum: 15. 4. 22:56
Titulek: Re: Re: on se mýlí

Nezpochybnuji dril a uz vubec ne tvari v tvar tomu, ze jeden ze stroju, na jehoz vyvoji jsem participoval se jmenuje Drillmat - dril je znamenita metoda pro vyuku ciziho jazyka (alespon pro dospeleho). Nicmene mi neni jasne, na co vetne rozbory. Pokud budete jazyk ucit pres konstrukce vet, tak zak sice mozna bude delat rozbory a bude chapat slozitou mluvnici, ale nebude mluvit - a o to jde u ciziho jazyka primarne. Dril je mozna bezduchost, ale je to metoda, kterou Vam neco pronikne tak rikaje do krve - jazyk potrebujete ovladat tak, ze jej budete bez premysleni pouzivat - musite jej mit v krvi = nadrilovanej - hlasitym opakovanim celych vet donekonecna. Pak muzete pridavat slovicka.

Autor: salda09 (80.250.14.xxx) Datum: 16. 4. 12:14
Titulek: Re: Re: Re: on se mýlí

Původně se te stroj jmenoval jinak, ne?

Autor: NESPOKOJENEC (94.74.221.xxx) Datum: 16. 4. 23:5
Titulek: Sebereflexe ministra Lišky či další chytrý tah?

Pan ministr Liška ve svém komentáři budí zdání upřímnosti - ví, že školství na tom je špatně, uvědomuje si, že současná vláda pro něj udělala málo,ale...Ale co nám tyto nářky a suché konstatování pomohou? My dobře víme, jaká je situace na školách. Víme dobře, že úroveň žáků i studentů klesá, že žáci jsou více neukáznění, drzí, nesebekritičtí. Pro mě a řadu mých kolegů je teď ale důležitá otázka našich platů. Uvědomuje si vůbec pan ministr Liška, že průměrný plat učitele je hluboko, hluboko pod průměrným platem vysokoškoláka??? Že mnozí učitelé pouze přežívají od výplaty k výplatě, nemají nárok na hypotéku, zvlášť pokud jsou sami, popř. samoživitelé. Studenti jezdí do škol auty, učitelé MHD, protože si dobré auto nemohou dovolit. Je to obrovská degradace tohoto povolání. Diskrminicace tohoto povolání -když vezmeme v potaz, že je to vysoce feminizované povolání. VYZÝVÁM VLÁDU I ODBORY, ABY TENTO PROBLÉM UŽ KONEČNĚ ZAČALY ŘEŠIT. NAVHRHUJI STÍŽNOST NA TUTO NEUTĚŠITELNOU SITUACI K PŘÍSLUŠNÉMU ORGÁNU EVROPSKÉ UNIE. AŤ SE POROVNAJÍ PLATOVÉ PODMÍNKY V NĚMECKU, ŠVÉDSKU S TĚMI NAŠIMI. O vybavení škol ani nemluvím. Ta naše škola se nám rozpadá pod rukama. POLITICI ŠKOLSTVÍ NEŘEŠÍ, NA ŠKOLSTVÍ KAŠLOU, TO SI MUSÍME UVĚDOMIT. ŠKOLSTVÍ ZMIŇUJÍ POUZE JAKO JEDNO Z LŽIVÍCH HESEL V PŘEDVOLEBNÍ KAMPANI. JEJICH ŘEČI - ŠKOLSTVÍ JAKO PRIORITA? K SMÍCHU...NIKDO UŽ TOMU NEVĚŘÍ. JAK UŽ JSEM NAVRHLA - VYZÝVÁM ODBORY AŤ SI STĚŽUJÍ NA TUTO TÍŽIVOU SITUACI U EVROPSKÉ UNIE. POKUD ODBORY NEZAČNOU OPRAVDU BOJOVAT ZA ZLEPŠENÍ NAŠICH PLATOVÝCH PODMÍNEK, NEBUDEME PLATIT PŘÍSPĚVKY - PROČ TAKY, KDYŽ NÁM ODBORY NIJAK RADIKÁLNĚ NEPOMOHLY, NAOPAK, ZDÁ SE, ŽE SE SPOKOJÍ S VYSTOUPENÍM JEDNOU ZA ČAS V TELEVIZI, TAKOVÉ TO BUBUBU, A STAČÍ JIM TO. SVÉ PLATY TOTIŽ MAJÍ JISTÉ A JAK TO VYPADÁ, O NIC JINÉHO JIM NEJDE.

Autor: jenda (88.101.100.xxx) Datum: 16. 4. 23:15
Titulek: Re: Sebereflexe ministra ....

Pozor, kolego. Před školními vraty čekají zástupy nezaměstnaných učitelů. Musíte na to chytřeji.

Autor: ignorant (62.240.190.xxx) Datum: 17. 4. 21:39
Titulek: Re: Sebereflexe ministra ....

S tím se dá souhlasit, taky sedím na židli 4 x svařované . Nábytek je ještě z doby reálného socialismu a normalizace, některé pomůcky pamatují padesátá léta minulého století a našel jsem i dvě pomůcky z 1. republiky. Kolegyně dokonce ve skříni na půdě pomůcky z R-U. Pro koho je tedy školství prioritou pro ODS, ČSSD, Zelené, Lidovce ?

Autor: Parabellum (78.136.179.xxx) Datum: 18. 4. 15:23
Titulek: Re: Sebereflexe ministra ....

Vazeny pane nespokojence, pokud pozadujete, aby prumer ucitelskeho platu byl na urovni prumerneho platu VS, tak prosim uvedte VS profese, ktere by mely byt honorovany hure - nemyslim, ze ve skolstvi platy tak straslive pokulhavaji - pokud vezmeme prumerny plat ministra skolstvi, jeho namestka, vedouciho pracovnika CSI, reditele skoly, jeho zastupce a radoveho ucitele, tak se dostaneme vysoko nad vysokoskolsky prumer.......myslite, ze ne? Jinak 100% souhlas s temi odbory - to jste meli udelat uz davno

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.