Nejen 1. duben, ale celý měsíc je spojen s humornými žertíky, které vymýšlíme pro své přátele a blízké. Je zřejmé, že se tak běžně děje i za zdmi našich škol, přímo ve třídách. Dovolím si při té příležitosti malou úvahu nad rolí humorem ve školním prostředí.
Humor je kořením života", říká klasik a je v tom velká pravda. S humorem se dá vyřešit mnohé dlouho neřešitelné spory. Humor pomáhá snížit napětí v mimořádných vypjatých situacích. To by mohl každý dokladovat svými vlastními zkušenostmi přímo ze života. Jako učitel jsem humor k řešení školních situací využíval často a mohu potvrdit, že jeho léčivá role funguje dobře i ve školním prostředí. Je však třeba si být vědom, že k žádoucímu účinku humoru je třeba vědět, že i ve škole má humor své dvě strany. Toho kdo ho iniciuje, to je ve třídě zpravidla učitel a ten kdo ho přijímá, to bývají jeho žáci.
Iniciátor humoru by měl respektovat určité hranice, které překročit znamená humornou situaci lehko změnit ve frašku, vtipnou poznámku v nepříjemnou osobní invektivu. A druhá strana by měla být schopna humornou situaci pochopit, přiměřeně strávit a nezneužít ji, k uvolnění zavedených pravidel. A tak učitel, který chce pobavit své žáky, musí znát míru a obsah toho s co žákům pro uvolnění často napjaté školní atmosféry předkládá. Znát jejich mentalitu a předvídat reakci, kterou jeho vystoupení asi vyvolá. Žáci znalí svého učitele by měli vědět, do jaké míry jejich učitel své vystoupení myslí vážně a kdy mu jde o pouhou legraci. A právě v dubnu je příležitost, kdy se mohou na chvíli role vyměnit a šance nepsaná kritéria vztahů obou stran docela dobře a nenásilně ověřit. Někdy je to až poměřování, co si žáci ke svému učiteli v "žertu" mohou dovolit a jak na jejich "zkoušku" učitel zareaguje.
Vzpomínám na dubnové žertíky svých žáků, které byly většinou velmi jednoduché a průhledné. Určitě nikdy nechtěly ublížit. Měly pobavit a vzájemně se na chvíli přiblížit. Za dobrý třídou organizovaný žert jsem považoval situaci, kdy se mi třída schovala do skříní a pod lavice, takže při vstupu do třídy jsem si myslel, že jsem si spletl místnost. To byl dobrý a vtipný trik, který žákům v mém případě vyšel. Já jsem jim to při v časově blízké době oplatil, když jsem 1. dubna zadal neohlášenou matematickou prověrku a po jejím zadání, jsem pronesl svůj: APRÍL. Vím, trochu okoralý vtip, ale účinný a se zaručeně dobrým ohlasem ze strany třídy. Pamatuji i méně vhodné žerty. To když jsem chodil na střední školu a celá třída jako jeden "muž“ utekla l. dubna angličtináři do blízkého parku. On nás asi při „nenápadném“ přesunu nějak zahlédl, protože nás chvíli nechal prožít si vítězný pocit, ale pak za námi do parku přišel a vyzkoušel nás přímo na parkové lavičce. A bylo po radosti.
Humor je svým způsobem výjimečný a ne každý učitel ho umí využít a ve vhodnou chvíli uplatnit. Ale měli bychom v roli učitele takové situace vyzkoušet a nechat svým žákům prožít pocit uvolnění, že mají alespoň chvíli nad svým učitelem navrch. Často jsem se kvůli tomuto jejich pocitu nechal do takové situace nechal vtáhnout zcela vědomě. Určitě to oživilo naše vzájemné vztahy a přitom jsem nikdy neměl pocit, že bytím utrpěla moje kantorská autorita.
Volně upraveno z příspěvku na blogu autora na blog.rvp.cz.
Oldřich Suchoradský: S úsměvem jde všechno líp...
pondělí 6. dubna 2009
·
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat