Při pravidelném vyhodnocování účinnosti koncepčního materiálu Akční plán podpory odborného školství konstatoval ministr školství, mládeže a tělovýchovy Ondřej Liška, že v jednotlivých regionech se podařilo iniciovat řadu opatření na zmírnění nepříznivých dopadů do oblasti odborného školství a zejména na zachování oborů vzdělání s výučním listem.
„Například v Praze, kde hrozí snad vůbec nejhorší situace, se podařilo mobilizovat maximum prostředků a kapacit na podporu učňovského školství v projektu Řemeslo žije! Oceňuji nejen rychlou reakci na aktuální problém, ale i široký záběr navrhovaných řešení od komunikační kampaně až po přímou motivaci rodičů a žáků a rozsáhlou spolupráci s Hospodářskou komorou Prahy a podnikatelskou sférou," řekl ministr Liška a pokračoval: „Za zvláště pozitivní považuji dlouhodobý záměr působení na žáky již na základních školách tak, aby v době rozhodování mezi středními školami volili podle svých poznaných schopností mezi celou škálou nabídek, tedy i s ohledem na obory vzdělání s výučním listem."
Akční plán podpory odborného školství schválila vláda na svém zasedání dne 16. prosince 2008 a současně uložila ministrům financí a školství, mládeže a tělovýchovy zabezpečit realizaci jednotlivých uvedených opatření.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy přistoupilo ke zpracování podkladového materiálu také v souvislosti s přibývajícími signály o zhoršující se situaci této oblasti vzdělávání. Podle provedených průzkumů, aktuálních demografických dat a dalších zdrojů a na jejich základě zpracovaných modelů bude až do roku 2014 výrazně klesat počet žáků vystupujících ze základních škol až o jednu třetinu oproti počtu žáků v roce 2000 (ze 134 tisíc asi na 89 tisíc žáků). Kapacita prvních ročníků středních škol, ve kterých tito žáci pokračují v přípravě na povolání, přitom zůstává zachována na úrovni přibližně 150 tisíc míst.
Tato objektivní situace bude mít s vysokou pravděpodobností dopady zejména v oblasti oborů vzdělání s výučním listem, tedy v tzv. učebních oborech. Poněvadž vznikne možnost pokusit se i s horšími studijními předpoklady o získání vzdělání i v oborech s maturitou, téměř jistě této možnosti využije celá řada takových žáků, a to bez ohledu na možný neúspěch a nejistou profesní budoucnost.
Předpokládá se proto, že absolutní počet žáků nastupujících v uvedeném období do oborů vzdělání s výučním listem absolutně klesne z původních 57 tisíc dokonce až na 17 tisíc žáků. Nejhůře se tato situace dotkne hlavního města Prahy, kde z původních 5 tisíc žáků může poklesnout dokonce až k 750 žákům.
Kampaň Řemeslo žije! je dlouhodobě zaměřena na zvýšení informovanosti o vhodných oborech vzdělání a okolnostech budoucího zaměstnání a dalšího profesního růstu, na podporu polytechnické výchovy na základních školách a ve volnočasových aktivitách dětí, na zvýšení atraktivity oborů vzdělání s výučním listem a komunikační podporu těchto oborů a řemesel.
MŠMT: Praha podporuje učňovské školství
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
4 komentářů:
Jak to tak sleduji, chybí masově řemeslníci. Ti, co jsou , si berou nehorázné částky. Zamýšlím se nad tím, že když učitel je současně ve škole učitel, vychovatel, právník, policista, preventista, hudebník, výtvarník, ....tak řemeslníků není třeba - budou to dělat učitelé - instalatéry, zedníky, kopáče,...
Vidím to tak, že v ČR přebývají volná místa na SŠ a SOU, cesta bude vésti k rušení tříd a slučování škol a v některých oborech - rušení škol. To hlavní teprve přijde - stačí se podívat na úbytek žáků 1. a 2. stupně ZŠ. Tato krize bude pro SŠ trvat nejméně 10 let a stát to bude muset řešit. Přijdou i nepopulární kroky
Tak to je teda bomba. Opravdu tento projekt něco řeší? U nás ve škole se díky skvělému systému tří přihlášek přihlásilo na tříleté obory místo 50 žáků -tak tomu bylo vloni - 10 žáků. A to mají dostávat od 1.ročníku stipendium. Každý rodič dá dítě radši na maturitní obor, takže na průmyslovku se hlásí a jsou přijímáni žáci se čtverkama. A pak se dočtu, že řemeslo žije. Zajímalo by mě, kolik tato taškařice zase stála peněz.
Představa, že vytvořením speciálních webových stránek pro budoucí řemeslníky posílím prestiž a perspektivu učňovského školství, je dost možná lákavá, ale zcela určitě praštěná. Nezmění-li se totiž dosavadní školská politika, která finančně i politicky preferuje maturitní a vysokoškolské obory, vůči učebním oborům a řemeslům, budou jakékoliv takové snahy jen deklarativním tlacháním politických a ministerských „decision-makerů“, kteří kážou vodu, ale pijí víno. Posledních dvacet let toho dokladem. Téměř dvacet let stát prostřednictvím svých politiků, ministerských úředníků a jejich výzkumných ústavů lidem vtlouká do hlavy, že jediným možným způsobem přežití v 21. století je získání alespoň maturitního vysvědčení a nyní zjišťuje, jaké ovoce tato školská strategie přinesla. Dovoz řemeslníků z Ukrajiny a ostatních zemí východní Evropy, kolaps učilišť, neuvěřitelný nárůst výchovných problémů mezi učni počínaje šikanováním spolužáků a agresivitou vůči učitelům a mistrům konče. A za této situace je v Praze zahajována reklamní kampaň na lavičkách a plotech pod jednotným heslem: Řemeslo má zlaté dno - řemeslo žije!,“
Jeden z příspěvků na portálu s stejnojmenným názvem www.remeslozije.cz má hrdý titulek „Já su instalatér, kdo je víc?“ a čtenář si zcela nutně musí vybavit 50. léta 20. století, budovatelské písně a obdobné heslo „Já jsem horník a kdo je víc.“ Nostalgický pláč po starých dobrých „zlatých českých ručičkách“ zní ovšem neupřímně a farizejsky, a to tím spíše, že potenciální uchazeči o nedostatkové učební obory v Praze jako je pokrývač, instalatér, tesař, truhlář, lakýrník či klempíř jsou hned na počátku naprosto tragikomicky obelháváni tvrzením, že se jedná o vlastně o studijní obory. Aby toho nebylo málo, následuje „10 mýtů o řemeslech a učňovském školství“, které snaží čtenáře přesvědčit, že řemeslo není špinavé, podřadné, špatně placené, fyzicky namáhavé, časově náročné, ale naopak tvůrčí a rozvíjí osobnost svého nositele. Budoucí učeň si může zahrát simplexní hru o dopravně neprůjezdné situaci v Praze, kde může vyhrát výlet pro celou třídu do horského prostředí v ČR, hodnotný individuální dar ve vztahu ke zvolenému řemeslu, mini notebook a dokonce i nějaké upomínkové předměty právě zahájené kampaně Řemeslo žije a hlavního města Prahy.
Je to prostě směšné! A ministr školství v demisi pan Liška si ještě dovolí tuhle akci glosovat slovy: „Například v Praze, kde hrozí snad vůbec nejhorší situace, se podařilo mobilizovat maximum prostředků a kapacit na podporu učňovského školství v projektu Řemeslo žije! Oceňuji nejen rychlou reakci na aktuální problém, ale i široký záběr navrhovaných řešení od komunikační kampaně až po přímou motivaci rodičů a žáků a rozsáhlou spolupráci s Hospodářskou komorou Prahy a podnikatelskou sférou."
Josef Hanák
Okomentovat