Ústav pro informace ve vzdělávání zpracoval materiál Výkony regionálního školství 2008/09, kde jsou uvedeny údaje o počtech škol a školských zařízení, počtech dětí, žáků, studentů, nově přijatých, absolventů, učitelů, dětí v zařízeních ústavní a ochranné výchovy a další doplňující údaje za regionální školství, a to v časové řadě 2003/04–2008/09.
Předškolní vzdělávání
Předškolního vzdělávání se ve školním roce 2008/09 účastní 304 tis. dětí, z toho v mateřských školách 302 tis. dětí.
Graf 1: Předškolní vzdělávání – počty dětí v předškolních zařízeních na pozadí populace 3–5letých dětí v letech 2003/04–2008/09
Podíl dětí v předškolním vzdělávání na odpovídající věkové populaci 3–5letých se od školního roku 2003/04 mírně snižuje. Porovnáme-li počty dětí v předškolním vzdělávání s populací
3–5letých, tedy počtem dětí, pro které je tento druh vzdělávání zejména určen, činí tento podíl více než 100 %. Překročení této hranice je způsobeno především tím, že mateřské školy navštěvuje více než pětina šestiletých a navštěvují je i děti mladší tří let. Nejvyšší byl tento podíl v roce 2003/04, kdy dosáhl 107,2 %. V roce 2008/09 činí 102,0 %.Mateřské školy ve školním roce 2008/09 navštěvuje 21,5 % šestiletých a starších dětí v důsledku odložené povinné školní docházky (z toho tvoří 21 % děti šestileté a 0,5 % děti starší šesti let).
Mateřské školy navštěvuje v roce 2008/09 celkem 93,1 % dětí z populace pětiletých a 89,7 % dětí z populace čtyřletých dětí.
V roce 2008/09 působí v České republice celkem 4 809 mateřských škol. V celém sledovaném období (2003/04–2008/09) bylo nejvíce mateřských škol malých (co do počtu dětí), spadajících do kategorie do 100 dětí (88,2 % škol v roce 2003/04 a 84 % škol v roce 2008/09); dokonce více než polovina mateřských škol má zapsáno méně než 50 dětí (62,2 % škol v roce 2003/04 a 57,7 % škol v roce 2008/09). Je to způsobeno především regionálním charakterem mateřských škol a existencí mateřské školy téměř v každé obci.
V roce 2008/09 pokračoval nárůst počtu škol, které mají více než 150 dětí, jedná se o nárůst o 61 škol oproti školnímu roku 2003/04, kdy se jednotlivé školy začaly slučovat pod jeden právní subjekt.
Základní vzdělávání
V roce 2008/09 je v ČR 4 133 základních škol, což je o 22 škol méně než v předchozím roce.
Graf 2: Základní vzdělávání – počty žáků na pozadí odpovídající věkové populace 6–14letých v letech
2005/06–2008/09
Do základních škol ve školním roce 2008/09 dochází 816,0 tis. žáků, z toho 458,2 tis. na 1. stupeň základních škol a 357,8 tis. na 2. stupeň základních škol. Z celkového počtu žáků základních škol se 4,7 % žáka vzdělává ve speciálních třídách škol.
Průměrná velikost základní školy vypočtená jako průměrný počet žáků na školu byla 206,4 žáka, v roce 2008/09 činil průměrný počet žáků na školu 197,4 žáka.
Do prvních ročníků základních škol nastoupilo 92,6 tis. nových žáků, což je o 1 % více než v roce 2005/06. Počet nově přijatých žáků základních škol do prvního ročníku se v posledních třech letech mírně zvyšuje.
Počet žáků základních škol navštěvujících 1. stupeň se v porovnání s rokem 2007/08 v roce 2008/09 mírně zvýšil o 0,1 %, počet žáků 2. stupně klesl o 7,5 %.
Na víceleté střední školy a osmileté konzervatoře odešlo ze základních škol 11 253 žáků. Počet žáků plnících povinnou školní docházku na víceletých středních školách prakticky stagnuje. V roce 2003/04 navštěvovalo nižší stupeň víceletých středních škol a osmiletých konzervatoří na úrovni povinné školní docházky 42 586 žáků, v roce 2008/09 se počet žáků zvýšil na 42 612.
Počet žáků opakujících ročník se ve srovnání s rokem 2007/08 zvýšil o 42 žáků. Podle školského zákona mohou od roku 2005 žáci opakovat ročník na 1. i 2. stupni základní školy vždy pouze jedenkrát. Ve školním roce 2008/09 opakovalo ročník 0,89 % všech žáků základní školy.
Počet žáků starších šesti let nastupujících do prvního ročníku se ve sledovaném období také mírně snižuje. V roce 2005/06 se jednalo o 23,2 tis. dětí a v roce 2008/09 mělo odklad povinné školní docházky 21,2 tis. dětí. Vyjádřeno procenty vzhledem k počtu dětí příslušného populačního ročníku tento ukazatel také mírně klesá. V loňském roce činil 23,5 % a v roce 2008/09 dosahuje 23,0 %. To mimo jiné signalizuje, že se zastavil nepříznivý demografický vývoj posledních let.
Střední vzdělávání
Na středních školách se ve školním roce 2008/09 vzdělává v denní formě vzdělávání a ve všech druzích vzdělávání (s maturitní zkouškou, s výučním listem a ve středním vzdělávání) 527 tis. žáků (údaj je včetně žáků nástavbového studia).
V oborech středního vzdělání s maturitní zkouškou je ve sledovaném období (2003/04–2008/09) mírný nárůst počtu žáků (o 9,7 %), v oborech středního vzdělání a středního vzdělání s výučním listem je naopak patrný pokles (o 21,3 %). Počet žáků nástavbového studia od roku 2003 vzrostl (o 3,2 %). Počet všech žáků středních škol se proti minulému školnímu roku 2007/08 snížil o 1 %.
Na školách vyučujících gymnaziální obory se vzdělává v denní formě vzdělávání 146 tis. žáků. Ve víceletých gymnáziích se vzdělává 85,7 tis. žáků.
Graf 3: SŠ celkem – žáci na úrovni středního vzdělávání vzhledem k populaci 15–18letých ve školním roce 2003/04–2008/09
Školy odborného středního vzdělávání navštěvuje celkem 373,2 tis. žáků. Z toho středního vzdělávání s maturitní zkouškou se účastní 255 tis. žáků, středního vzdělávání s výučním listem 116,4 tis. žáků a středního vzdělávání 1,8 tis. žáků.
V nástavbovém studiu se vzdělává 45,1 tis žáků, z toho v denní formě vzdělávání 19,8 tis. žáků.
Do oborů středního vzdělání s maturitní zkouškou bylo v roce 2008/09 přijato 91,4 tis. žáků a do oborů středního vzdělání a středního vzdělání s výučním listem bylo do prvního ročníku přijato 40,8 tis. žáků.
3.1 Střední školy – všeobecné vzdělávání
Škol vyučujících obory gymnázií je školním roce 2008/09 celkem 377.
Z výše uvedeného počtu škol 319 škol vyučuje žáky ve čtyřletých oborech a 314 škol má žáky v oborech víceletých.
Ve školním roce 2008/09 je z celkového počtu 377 škol vyučujících obory gymnázií 20,4 % soukromých a 5,4 % církevních.
Počet žáků v oborech gymnázií byl ve školním roce 2003/04 v denní formě vzdělávání celkem 142,4 tis., ve školním roce 2008/09 jejich počet vzrostl o 1,8 % na 145 tis. Počet žáků ve čtyřletých oborech vzrostl (o 8,7 %), počet žáků víceletých oborů klesl o 2,9 %.
Ve školním roce 2008/09 bylo přijato do 1. ročníku 26,6 tis. žáků (do denní formy vzdělávání 26,3 tis. žáků). Do čtyřletých oborů bylo přijato 15 tis. žáků, do víceletých oborů 11,6 tis. žáků.
Ve školním roce 2008/09 navštěvuje jednu školu vyučující víceletý obor gymnázia v průměru 273 žáků těchto oborů. Průměrné počty žáků čtyřletých gymnázií činí 189,1 žáka na školu vyučující tyto obory.
V roce 2007/08 absolvovalo gymnaziální obory 24,4 tis. absolventů (z toho 24,3 tis. žáků v denní formě vzdělávání). Oproti předchozímu roku se počet absolventů zvýšil o 94 žáků.
3.2 Střední školy – odborné vzdělávání
Ve školním roce 2008/09 poskytuje odborné střední vzdělávání celkem 1 112 škol.
Ve školním roce 2008/09 se na těchto školách vzdělává ve středním vzdělávání s maturitní zkouškou celkem 255,1 tis. žáků (v denní formě vzdělávání 245,4 tis. žáků). Od roku 2003/04 se počet žáků v denní formě vzdělávání zvýšil o 6,4 %.
Kromě denní formy vzdělávání nabízejí školy, které poskytují odborné střední vzdělávání, i ostatní formy vzdělávání (večerní, dálkové, distanční a kombinované), ve kterých se nyní vzdělávají 3 % všech žáků odborného vzdělávání na středních školách. Tuto formu využívají především žáci v nástavbových oborech.
Ve školním roce 2008/09 bylo přijato do denní formy vzdělávání 105,9 tis. žáků (z toho 65,1 tis. do oborů poskytujících střední vzdělání s maturitní zkouškou, 36,1 tis. do oborů vzdělání s výučním listem a 0,9 tis. do oborů středního vzdělání).
V roce 2007/08 úspěšně absolvovalo celkem 88,7 tis. žáků (z toho 86,8 tis. v denní formě vzdělávání) v oborech středního vzdělávání s maturitní zkouškou, s výučním listem a středního vzdělávání.
3.3 Střední školy – nástavbové studium
Nástavbové studium je v roce 2008/09 poskytováno celkem na 443 středních školách.
Ve školním roce 2008/09 jsou kraje zřizovatelem 70,7 % škol poskytujících vzdělávání v nástavbovém studiu; 28,9 % škol je soukromých zřizovatelů. Podíl ostatních zřizovatelů (MŠMT, ostatní resorty, obec, církev) je nevýznamný.
Celkem se v nástavbovém studiu vzdělává 45,1 tis. žáků (v denní formě vzdělávání 19,8 tis. žáků, v ostatních formách vzdělávání 25,2 tis. žáků).
Průměrný počet žáků na školu v roce 2008/09 je 101,7 žáka. V denní formě vzdělávání to je 44,8 žáka.
Ve školním roce 2008/09 bylo do prvních ročníků nástavbového studia přijato 22,7 tis. žáků, do ostatních forem vzdělávání 11,8 tis. žáka.
V roce 2007/08 absolvovalo v nástavbovém studiu 12,3 tis. žáků, z toho 7,4 tis. v denní formě vzdělávání.
Konzervatoře
Ve školním roce 2008/09 je v ČR celkem 18 škol, které vyučují umělecké obory v šestiletém vzdělávání a v osmiletém studiu obor tanec.
Z celkového počtu škol je 72 % veřejných a 28 % neveřejných.
Ve školním roce 2008/09 se na konzervatořích vzdělává celkem 3 535 žáků. Tento počet se ve sledovaném období (2003/04–2008/09) příliš nemění. Meziročně došlo k poklesu o 71 žáků.
Ke vzdělávání na konzervatoři bylo přijato 634 žáků, do denní formy vzdělávání 591 žáků, z toho 510 na šestileté studium a 73 na osmileté studium obor tanec.
Ve školním roce 2007/08 absolvovalo 487 žáků, v denní formě vzdělávání na konzervatořích 460 žáků.
Vyšší odborné školy
V roce 2008/09 vyučuje studenty 184 vyšších odborných škol, z toho 63 % škol je zřizovaných kraji. Nezanedbatelný podíl tvoří i školy soukromé a církevní (33,2 % škol).
Průměrný počet studentů denní formy vzdělávání na jedné škole ve školním roce 2008/09 je 119 studentů.
Graf 4: VOŠ – školy, studenti, nově přijatí v letech 2003/04–2008/09
Počet nově přijímaných studentů do vyšších odborných škol se od roku 2004/05 pohybuje okolo 11 tisíc. V roce 2008/09 bylo přijato do denní formy vzdělávání 8,2 tis. studentů.
Studium na vyšších odborných školách ukončilo ve školním roce 2007/08 celkem 6 696 studentů (z toho 5 774 v denní formě vzdělávání).
Počet studentů VOŠ klesá. Vývoj je patrný z uvedeného grafu. V roce 2008/09 se na VOŠ vzdělává 28 027 studentů (z toho v denní formě vzdělávání 20 759). V ostatních formách vzdělávání se v roce 2008/09 vzdělává 25 212 žáků, což je 69,4 % všech žáků odborného středního vzdělávání v této formě vzdělávání.
V roce 2007/08 absolvovalo na vyšších odborných školách 6 696 studentů (v denní formě vzdělávání 5 774 studentů). V letech 2003/04 až 2004/05 počet absolventů vzrostl, další roky se počet absolventů snížil a letos opět mírně vzrostl.
Školská zařízení, základní umělecké školy a jazykové školy
Ve školním roce 2008/09 poskytuje služby 4 074 školních družin, které navštěvuje 234 566 žáků 1. stupně základních škol (což je 51,2 % všech žáků 1. stupně). Počet školních družin klesá, roste však počet do nich zapsaných žáků, a to nejen absolutně, ale i ve vztahu k počtu žáků 1. stupně základních škol.
Ve školním roce 2008/09 působí 485 školních klubů. V nich je zapsáno 38 279 žáků, což představuje 9,6 % žáků 2. stupně základních škol a nižších stupňů víceletých středních škol.
Střediska volného času, kterých v současné době funguje 296, mají v roce 2008/09 přes 234 tis. členů. Počet členů do 15 let ve sledovaném období se zvýšil o 9,5 %. Počet členů nad 15 let poslední tři roky klesá.
Základních uměleckých škol je v roce 2008/09 (včetně poboček) 1 188 a navštěvuje je 226 tis. žáků, z toho 145,8 tis. v hudebních oborech. Zájem o vzdělávání na základních uměleckých školách stále roste. V současné době vyučuje jedna základní umělecká škola/pobočka v průměru 190,2 žáka, z toho 122,7 v hudebních oborech a 67,5 v ostatních oborech.
V rámci školské soustavy nabízejí studium cizích jazyků ve volném čase jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky, z nichž některé poskytují i jednoleté jazykové kurzy. Jednoleté jazykové kurzy nabízejí i některé soukromé jazykové školy, které jsou zařazeny do seznamu MŠMT podle vyhlášky č. 322/2005 Sb. V roce 2008/09 navštěvovalo jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky celkem 12,9 tis. žáků. Za celé sledované období od roku 2003/04 poklesl počet žáků jazykových škol s právem státní jazykové zkoušky o více než 50 %.
V roce 2008/09 se vzdělává v jednoletých jazykových kurzech 5 222 žáků. I zde je patrný pokles počtu žáků proti roku 2003/04, a to o více než 37 %.
Ve školním roce 2008/09 poskytuje ubytovací služby 474 domovů mládeže v působnosti MŠMT. V roce 2008/09 je ubytováno v domovech mládeže 46 159 žáků a 2 369 jiných ubytovaných (pracovníci škol a jiné osoby). Je zde patrný pokles ubytovaných, a to o 70 dětí ve sledovaném období.
Při školách pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami bývají pro ubytování žáků zřízeny internáty. V roce 2008/09 jich je 87 a je v nich ubytováno 3133 žáků.
Ve školním roce 2008/09 se stravuje ve školních jídelnách 1 262,4 tis. žáků a 345,4 tis. dospělých strávníků. Počet stravujících se žáků klesl od roku 2003/04 o 3,7 %.
Ve školním roce 2008/09 existuje celkem 232 zařízení ústavní a ochranné výchovy (z toho 155 tvoří dětské domovy, tj. 67 %). Od roku 2003/04 jejich počet stoupl o 15 %.
V zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy je ve školním roce 2008/09 umístěno celkem 7 820 dětí, z toho většina (60,6 %) v dětských domovech.
Tematické okruhy
7. 1 Žáci učící se cizí jazyk
Největší zájem je v roce 2008/09 na všech stupních škol o výuku angličtiny (ZŠ – 91,6 % žáků, SŠ – 84,6 % žáků a VOŠ – 79,1 % žáků). Na dalším místě je němčina (ZŠ – 17,5 % žáků, SŠ – 48,4 % žáků a VOŠ – 52,4 % žáků). Dále je zájem o francouzštinu, ruštinu, španělštinu a na středních a vyšších odborných školách i o latinu. Počty žáků učících se jiný jazyk jsou nevýznamné.
7. 2 Zdravotně postižené děti a žáci v regionálním školství
MŠ navštěvuje ve školním roce 2008/09 celkem 1 693 dětí individuálně integrovaných do běžných tříd a 6 980 dětí je umístěno ve speciálních třídách MŠ. Od roku 2004/05 tak dochází k nárůstu počtu dětí jak individuálně integrovaných, tak ve speciálních třídách MŠ. Největší zastoupení mají jak v rámci integrace, tak ve speciálních třídách děti s vadami řeči.
Základní školy navštěvovalo 34 350 žáků individuálně integrovaných do běžných tříd a 38 504 žáků ve speciálních třídách základních škol.
Počet žáků individuálně integrovaných i zařazených do speciálních tříd v celém sledovaném období klesal. Individuálně integrovaní do běžných tříd jsou v největší míře žáci s vývojovými poruchami učení a chování. Ve speciálních třídách jsou v nejvyšší míře zastoupeni žáci s mentálním postižením.
Střední školy navštěvovalo 5 158 žáků individuálně integrovaných do běžných tříd a 13 540 žáků bylo zařazeno ve speciálních třídách. Počet žáků individuálně integrovaných roste, nejčastěji se individuální integrace týká žáků s vývojovými poruchami učení a chování. Počet žáků umístěných ve speciálních třídách, zejména v posledních dvou letech, výrazněji poklesl. Do těchto tříd jsou nejčastěji umisťováni žáci s mentálním postižením.
ÚIV
0 komentářů:
Okomentovat