Mnohokrát jsem se setkal s kritikou kolegů učitelů na instituce, které se zabývají bádáním v oblasti výchovy a vyučování. Ať si kdysi říkaly pedagogická střediska, ústavy či honosněji Výzkumný ústav pedagogický, převážná většina učitelů tyto instituce považuje za zbytečné a málo produktivní. Potřebuje škola takové instituce, a jakou úlohu by měly plnit, aby byla učiteli uznána užitečnost jejich existence?
Je vzdělávání tolik významnou činností, že k jejímu naplňování potřebují školy a učitelé další podpůrné instituce? Vždyť odborníci zde zaměstnaní na žáky a studenty přímo nepůsobí, ale jejich role je v podpoře práce učitelů k lepšímu naplňování jejich pedagogické role. Jak uvádím v úvod, po celou svou profesní dráhu jsem se setkával s většinovým názorem, že jde o instituce zbytečné, které učiteli nemohou v jeho denní školní práci efektivně pomáhat. A to mimo jiné proto, že jsou odtrženi od života škol a pracovníci v nich působící toho o realitě stavu na školách vědí málo. Produkty činnosti těchto zařízení jsou proto v praxi málo použitelné a učiteli nejenže nepomáhají, ale často mu i škodí. Podobné hlasy sílí v době školských přeměn a reforem, což je období, ve kterém se aktuálně naše školství právě nachází. A tak rostou tlaky činnost těchto institucí omezit, nebo je přímo rušit.
Na rozdíl od většiny kritiků jsem měl možnost s těmito organizacemi spolupracovat a mnoho pracovníků zde zaměstnaných jsem dobře znal. Většina z nich byli bývalí zaměstnanci škol, nejčastěji učitelé, ředitelé, inspektoři. Ke svému novému pracovnímu zařazení se dostali proto, že se jim v praxi mezi žáky a studenty dařilo dosahovat nadprůměrných výsledků. Byli proto vyzváni a nakonec přesvědčeni, aby se aktivně podíleli na změnách, které se mají prosadit ve školství. Pokud jsem s některou z těchto institucí déle spolupracoval, pak mně imponovalo věkové složení pracovních týmů. Vedle odborně zkušených a věkově starších pracovníků, působili tam současně i mladí progresivní lidé. Možná, že je moje zkušenost výjimečná a připouštím, že moji kolegové-kritici mohou mít zkušenosti odlišné. Pro uznání významu takové činnosti je podstatné to, zda učitel nabízenou spolupráci a pomoc přijímá aktivně a považuje ji za obohacení své dosavadní praxe. A nebo ji bere jako nutnou povinnost, kterou od samého začátku přijímá s nedůvěrou, nebo ji dokonce odmítá.
Čtenáře bude asi nejvíce zajímat, v jaké poloze se spolupráce s těmito zařízeními v mém případě konkrétně realizovala. Jako začínající učitel jsem měl jejich prostřednictvím možnost navázat osobní kontakty s řadou vynikajících učitelů-metodiků, kteří mi předvedli jak přistupovat k výuce, aby nebyla pro žáky nudou, ale zajímavým a napínavým hledáním. V době, kdy se některé formy práce jen těžko prosazovaly, hledal jsem mezi pracovníky těchto ústavů podporu. Svým způsobem mi dělali "zeď" a pod jejich hlavičkou jsem si mohl zkoušet vyučovací postupy, které bych jen těžko sám prosazoval a hájil. Později, když jsem měl své zkušenosti, tak mi byla nabídnuta příležitost pracovat jako externí pracovník těchto pracovišť a dána možnost přenášet své zkušenosti mezi mladší učitele. Mohl jsem tak vrátit to co mi kdysi jako začátečníkovi tato spolupráce dala.
Odpověď na otázku z titulu článku je pro mne jednoznačná. Výchova a vzdělávání jsou složitou a náročnou činností a učitel, který ji denně se svými studenty uskutečňuje si zaslouží podporu a pomoc. Neměl by ji z principu a předem odmítat. Je třeba, aby ji obě strany, školy i vědecké pracoviště, chápaly jako obousměrnou komunikaci. Není nutné všechno, co se mění jen pasivně přijímat a bez výhrad kopírovat. Mám-li jiné zkušenosti a názory, pak je dobré umět je formulovat a dávat jako zpětnou vazbu na tato místa zpět. Taková komunikace je oboustranně užitečná a silně inspirující jak pro učitele, tak pro vzdělávací a výzkumná centra. V tom jsem viděl a i dnes vidím smysl existence takových vzdělávacích institucí, které mohou a jsou šancí praxi učitelů na školách pomáhat a hledat nové cesty v jejich působení.
Volně upraveno z příspěvku na blogu autora na blog.rvp.cz.
Oldřich Suchoradský: Potřebuje školství vědecký ústav?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat