Debata o učitelskou způsobilost v souvislosti se záměrem ministerstva zavést pro učitele atestace spojené s podstatným zvýšením jeho platu, není nová ani objevná. V podstatě je to opatření správné a pro učitele dostatečně motivující. V souvislosti s tím se objevují nové otázky. Například kdo je bude provádět? Mají to být pedagogické fakulty? Asi těžko, protože příprava budoucích učitelů v pedagogických dovednostech je jejich slabinou. Bude je dělat inspekce po konzultaci s ředitelem školy, který svého učitele zná asi ze všech nejlépe? Pokud ano, pak by měl být k takovému úkolu přiměřeně erudovaný a hlavně nestranný a spravedlivý.
Anebo navrhovaný systém zase skončí u formalit, které se dají jednoduše měřit a srovnávat? Myslím tím počítání účastí na školeních, zvyšování vlastní kvalifikace, publikační aktivita učitele… A kdy budou tito aktivní učitelé vlastně učit? Kdo je bude ve třídách zastupovat v době, kdy budou studovat, jezdit na školení, navštěvovat redakce a nakladatele? Že by za ně pracovali ti méně aktivní, kteří pak nebudou "povýšeni" a budou dále hodnoceni za nástupní plat?
Takových a dalších otázek je víc než dost a odpovědi na ně nejsou a nebudou snadné. Ze své zkušenosti a trochu pro pobavení nabízím ještě další alternativu. Když jsem před nějakým časem měnil školu a tím i zaměstnavatele, tak jsem k tomu potřeboval vyjádření svého obvodního lékaře o své způsobilosti. Dost dobře jsem nechápal, co na mně nový ředitel po 30 letech praxe u dětí vlastně chce. Ale můj doktor byl okamžitě v „obraze“. Na kus papíru na recept mi napsal: SCHOPEN BÝTI UČITEL. A bylo rozhodnuto! Ještě mě za službu kterou mi tak bleskově poskytl o poplatek 300,- Kč. Jak je z příkladu vidět, zhodnotit schopnosti učitele není pro někoho zas tak velký problém. Vždyť si s tím poradí i doktor, který mě jako učitele v životě neviděl učit a já jsem ani neučil jeho děti. Proto ministerstvu poradím: Nechme to na doktorech, bude to laciné a ministerstvo to nic nebude stát, protože osvědčení si zaplatí učitelé sami.
Ale teď zase vážně. Nějaká motivace k průběžnému doplňování kvalifikace učitelů je nutná. Tou největší je její finanční ohodnocení. Spojení s věkem a délkou praxe se ukazuje jako formální a málo motivující měřítko zvláště pro ty nejmladší kantory. Kdo je tedy schopen nejlépe ohodnotit práci učitele? Chce se mi napsat, že jeho žáci. Škoda, že většina z nich je nezletilých a pravomoce k takovému rozhodování nikdy nedostanou. Přesto si myslím, že k podobnému rozhodování by mohla řediteli pomoci Rada školy, složená ze zástupců rodičů, zřizovatele a učitelů. Možná že by konečně tento volený instrument našel svoje opodstatnění.
Volně podle textu na blogu autora http://blog.rvp.cz/dedvseved/prispevky/schopen-byti-ucitel.html
Oldřich Suchoradský
0 komentářů:
Okomentovat