MŠMT: Rodina a škola: K čemu bude standard učitele?

pátek 13. února 2009 ·

11. února 2009 vyšel v časopisu Rodina a škola polemický článek o smyslu připravovaného standardu učitelské profese, na kterém pracuje MŠMT. V článku se střetává názor pozitivní (František Morkes) s názorem negativním (Jan-Michal Mleziva).

Z názorů v článku vybíráme z odpovědi Jana-Michala Mlezivy (zvýraznění redakce):

V čem spočívají úkoly učitele, vyplývá z rámcových vzdělávacích programů. Ve standardu mohou učitelé spatřovat bič, který na ně upletlo ministerstvo, a to nejen tam, kde je školní vzdělávací program pojímán coby směsice frází a formalit. Reforma probíhá bez náležité přípravy a osvěty, proto je nutné poskytnout učitelům důvěru a vedle ní i dostatečnou podporu a pomoc, nikoli však soupis kompetencí, které už měly být osvojeny a podle nichž by se mělo začít odvíjet finanční ohodnocení práce učitelů. Učitelství není profese umožňující změny „technologií" ze dne na den, nýbrž povolání, u něhož se významné změny dotýkají celé osobnosti a potřebují patřičný čas.

Jestliže navrhovaný standard od učitele vyžaduje, aby realizoval výuku s ohledem na konkrétní potřeby žáků, jejich schopnosti, zkušenosti i osobní odlišnosti, pak jakákoli forma nátlaku ministerstva na učitele za pomoci „biče" je v rozporu s touto požadovanou kompetencí a pedagogy nezmění. Na rozdíl od Dánska, Finska či Nizozemí, jejichž školství si často bereme za vzor, jsme v případě naší země jinou společností - posttotalitní. A toto dědictví, jež si v sobě neseme, spočívá mimo jiné též v nedůvěře k nařízením přicházejícím shůry, obzvláště jsou-li doprovázena „ideologickým" odůvodněním. Ministerský standard označuje učitele jako prosazovatele nové koncepce Evropy a předpokládá u učitelů ztotožnění se s touto novou rolí. Do jaké míry pak učitel dosáhne naplnění standardu, bude moci být kontrolováno hospitací, testováním, rozhovorem, analýzou učitelského portfolia, analýzou plánů vyučovací jednotky atd. Již pouhý výčet těchto evaluačních nástrojů může vyvolávat spíše obavy a vzdor vůči změnám než prostředek k profesnímu růstu.

 

 



MŠMT

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.