11. února 2009 vyšel v časopisu Rodina a škola polemický článek o smyslu připravovaného standardu učitelské profese, na kterém pracuje MŠMT. V článku se střetává názor pozitivní (František Morkes) s názorem negativním (Jan-Michal Mleziva).
Z názorů v článku vybíráme z odpovědi Jana-Michala Mlezivy (zvýraznění redakce):
V čem spočívají úkoly učitele, vyplývá z rámcových vzdělávacích programů. Ve standardu mohou učitelé spatřovat bič, který na ně upletlo ministerstvo, a to nejen tam, kde je školní vzdělávací program pojímán coby směsice frází a formalit. Reforma probíhá bez náležité přípravy a osvěty, proto je nutné poskytnout učitelům důvěru a vedle ní i dostatečnou podporu a pomoc, nikoli však soupis kompetencí, které už měly být osvojeny a podle nichž by se mělo začít odvíjet finanční ohodnocení práce učitelů. Učitelství není profese umožňující změny „technologií" ze dne na den, nýbrž povolání, u něhož se významné změny dotýkají celé osobnosti a potřebují patřičný čas.
Jestliže navrhovaný standard od učitele vyžaduje, aby realizoval výuku s ohledem na konkrétní potřeby žáků, jejich schopnosti, zkušenosti i osobní odlišnosti, pak jakákoli forma nátlaku ministerstva na učitele za pomoci „biče" je v rozporu s touto požadovanou kompetencí a pedagogy nezmění. Na rozdíl od Dánska, Finska či Nizozemí, jejichž školství si často bereme za vzor, jsme v případě naší země jinou společností - posttotalitní. A toto dědictví, jež si v sobě neseme, spočívá mimo jiné též v nedůvěře k nařízením přicházejícím shůry, obzvláště jsou-li doprovázena „ideologickým" odůvodněním. Ministerský standard označuje učitele jako prosazovatele nové koncepce Evropy a předpokládá u učitelů ztotožnění se s touto novou rolí. Do jaké míry pak učitel dosáhne naplnění standardu, bude moci být kontrolováno hospitací, testováním, rozhovorem, analýzou učitelského portfolia, analýzou plánů vyučovací jednotky atd. Již pouhý výčet těchto evaluačních nástrojů může vyvolávat spíše obavy a vzdor vůči změnám než prostředek k profesnímu růstu.
MŠMT
0 komentářů:
Okomentovat