Kamila Petrovská: Začínáme se školním parlamentem IV.

neděle 1. února 2009 ·

Volby úspěšně proběhly, všichni znají nové členy parlamentu. Nyní je důležité, aby zvolení žáci prošli určitým tréninkem či školením. To by mělo vést k tomu, že školní parlament bude fungovat jako tým a jeho jednotliví členové budou znát dobře svoji roli, budou se s ní ztotožňovat a mít k ní potřebné dovednosti.

Příspěvek převzat z metodického portálu www.rvp.cz provozovaného Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Trénink zvolených zástupců

Volby úspěšně proběhly, všichni znají nové členy parlamentu. Nyní je důležité, aby zvolení žáci prošli určitým tréninkem či školením. To by mělo vést k tomu, že školní parlament bude fungovat jako tým a jeho jednotliví členové budou znát dobře svoji roli, budou se s ní ztotožňovat a mít k ní potřebné dovednosti.Trénink může probíhat částečně v době zasedání parlamentu, částečně v jiném čase. Osvědčil se prožitkový kurz pro členy parlamentu, kterým můžete volební období zahájit. Zde by se měli žáci naučit týmové spolupráci a dovednostem potřebným pro dobré fungování parlamentu jako naslouchání, konstruktivní diskuse, tolerance jiných názorů apod. Kurz je velkým přínosem v motivaci žáků pro práci ve školním parlamentu a v podpoře pocitu sounáležitosti se skupinou. Takový kurz si můžete buď uspořádat sami, nebo využít některé organizace, která se zážitkovými kurzy zabývá (kurzy specializované pro školní parlamenty nabízí například projekt POLITEIA - www.politeia.cz).

Témata, která by se měla při tréninku zvolených zástupců objevit:
  • definování role zástupce - kompetence, práva a povinnosti
  • komunikativní dovednosti (aktivní naslouchání, diskuse, prezentace vlastního názoru)
  • týmová spolupráce
  • speciální dovednosti pro zasedání parlamentu - poznámky z průběhu zasedání, cesty k demokratickému způsobu rozhodování, plánování, rozdělení rolí apod.
  • metody zpětně vazby a evaluace práce parlamentu
  • jak informovat o práci parlamentu vedení školy, zaměstnance, žáky, rodiče
  • publicita - možné cesty prezentace výsledků práce parlamentu

Na začátku volebního období může být s každým zástupcem podepsána smlouva, která podpoří vážnost žákovského parlamentu. Smlouva může být součástí inauguračního obřadu. Jako podklad k vytvoření jejího obsahu může sloužit aktivita Ideální člen parlamentu (viz aktivity k části Volby). Zde naleznete příklad toho, jak může vypadat smlouva se zvolenými zástupci parlamentu.

Aktivity pro trénink zvolených zástupců

Objekty - hra vhodná k procvičení komunikativních dovedností a uvolnění atmosféry.

Kuličková debata - aktivita podporuje umění konstruktivní diskuse, zapojuje do ní i žáky, kteří se normálně moc neprojevují, a naopak usměrňuje ty mnohomluvné.

Noční můra - aktivita vede účastníky k zamyšlení nad možnými problémy, které by se během práce parlamentu mohly objevit.

Bingo - zahřívací aktivita vhodná k prolomení bariér mezi žáky. Členové parlamentu se o sobě dozvědí nové věci, porovnají, co mají společného.

Co se nás týká - aktivita pomáhá žákům pojmenovat témata vhodná k řešení na zasedáních parlamentu a naopak ta, která jsou mimo jeho kompetence.

333 - žáci se učí pracovat s určitým finančním rozpočtem.

Parlamentní hantýrka - žáci vysvětlí pojmy, které se ve školním parlamentu používají a přiřadí k nim správné významy.

Nejhorší na světě - aktivita vhodná pro pojmenování znaků dobrého parlamentního zasedání.

Další vhodné aktivity:

Evaluační dotazník, Evaluační mřížka, Evaluační kolotoč (podrobný popis her najdete v článku Začínáme se školním parlamentem VI).

Několik zdrojů pro inspiraci při práci se školním parlamentem:
HAVLÍNOVÁ, M.; KOPŘIVA, P.; MAYER, I.; VILDOVÁ, Z. a kol.: Program podpory zdraví ve škole, rukověť projektu Zdravá škola, Praha: Portál, 1998.
HOTOVÝ, Filip a kol. POLITEIA - výukové a metodické materiály k průřezovému tématu Výchova demokratického občana. Praha: GEMINI o. s., 2008.
KJAERGAARD, E.; MARTINENIENE, R.: Pětkrát hurá demokracii. Praha: STROM, 1997.
KREJČOVÁ, V.; KARGEROVÁ, J.: Začít spolu. Praha: Portál, 2005.
POL, M.; RABUŠICOVÁ, M.; NOVOTNÝ, P. a kol.: Demokracie ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 2006.
SCHOENEBECK, H.: Škola s přívětivou tváří. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2001.
STARÁ, J.: Výchova k demokratickému občanství v primární škole. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2004.
www.schoolcouncils.org
www.schoolcouncilswales.org.uk

Příloha
Vhodné aktivity

Odkazy na další díly
Začínáme se školním parlamentem 1
Začínáme se školním parlamentem 2
Začínáme se školním parlamentem 3
Začínáme se školním parlamentem 5
Začínáme se školním parlamentem 6

Stupeň vzdělávání a období vzdělávání 2. stupeň
Rozvíjené klíčové kompetence Kompetence k řešení problémů
  • vnímá nejrůznější problémové situace ve škole i mimo ni, rozpozná a pochopí problém
  • využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému
  • ověřuje prakticky správnost řešení problémů a osvědčené postupy aplikuje při řešení obdobných nebo nových problémových situací, sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
  • kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit, uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotí

Kompetence komunikativní

  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
  • naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje
  • využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem
  • využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi

Kompetence sociální a personální

  • účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce
  • podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu, na základě ohleduplnosti a úcty při jednání s druhými lidmi přispívá k upevňování dobrých mezilidských vztahů, v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá
  • přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají
  • vytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru a samostatný rozvoj

Kompetence občanská

  • respektuje přesvědčení druhých lidí, váží si jejich vnitřních hodnot, je schopen vcítit se do situací ostatních lidí, odmítá útlak a hrubé zacházení, uvědomuje si povinnost postavit se proti fyzickému i psychickému násilí
  • chápe základní principy, na nichž spočívají zákony a společenské normy, je si vědom svých práv a povinností ve škole i mimo školu 
Integrace průřezových témat Výchova demokratického občana 
  • občanská společnost a škola

Osobnostní a sociální výchova

  • seberegulace a sebeorganizace
  • komunikace
  • kooperace a kompetice
  • řešení problémů a rozhodovací schopnosti 
Organizace řízení učební činnosti skupinová 
Organizace prostorová specializovaná učebna 
Organizace časová dlouhodobý projekt 
Vyučovací metoda komplexní 
Nutné pomůcky a prostředky flipchartové papíry, fixy, papíry, tužky, propisky, pastelky 
Použitá literatura a zdroje www.politeia.cz
www.schoolcouncilswales.org.uk



Kamila Petrovská

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.