Kamila Petrovská: Začínáme se školním parlamentem VI.

úterý 3. února 2009 ·

Škola má za sebou první rok fungování žákovského parlamentu. Nyní je důležité práci parlamentu zhodnotit. Průběžná evaluace by nicméně měla probíhat během celého školního roku.

Příspěvek převzat z metodického portálu www.rvp.cz provozovaného Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Hodnocení

Škola má za sebou první rok fungování žákovského parlamentu. Nyní je důležité práci parlamentu zhodnotit. Průběžná evaluace by nicméně měla probíhat během celého školního roku. Během průběžného hodnocení se můžete zaměřit například na následující otázky:

  • Jak se jednotlivým členům parlamentu daří plnit své „předvolební" sliby?
  • Je komunikace mezi zástupci parlamentu a jednotlivými třídami efektivní?
  • Zná každý v parlamentu dobře svoji roli?
  • Jak hodnotí práci parlamentu učitelé, žáci, personál?
  • Co se parlamentu již povedlo?
  • Kde vidí členové parlamentu prostor pro zlepšení své práce?
  • Funguje parlament skutečně na demokratických principech?
  • Cítí žáci, že mohou v parlamentu projednávat jakékoli téma?
  • Jsou všichni ve škole dostatečně informováni o práci parlamentu?
  • Cítí členové parlamentu podporu ze strany pedagogického sboru?

Závěrečné hodnocení činnosti žákovského parlamentu by mělo probíhat na závěr školního roku. Měl by být zhodnocen celoroční způsob práce parlamentu, jeho výstupy, co se povedlo, co ne, co by se mělo příští rok zlepšit, jak vnímali školní parlament ostatní ve škole, co jim přinesl apod. K závěrečné evaluaci můžete použít následující otázky:

  • Co se nám v parlamentu povedlo?
  • Co se nám spíše nepovedlo?
  • Co bychom v příštím roce chtěli změnit/zlepšit?
  • Jak ostatní ve škole vnímali parlament?
  • Jak jsme fungovali jako skupina?
  • Jak hodnotím sám sebe jako zástupce parlamentu?
  • Jak by po roční zkušenosti měl podle mě vypadat "ideální člen parlamentu"?

Do této evaluační fáze, stejně jako do všech předchozích, by měli být aktivně zapojeni zástupci parlamentu. Většinu práce můžete klidně nechat na nich (žáci si mohou vymyslet kritéria hodnocení, provést dotazníková šetření ve třídách a mezi učitelským sborem, evaluaci vyhodnotit apod.). Podrobné kroky k tomu, jak si žáci sami mohou řídit evaluační fázi, najdete například v materiálech projektu POLITEIA (www.politeia.cz, projektová část - pracovní list Hodnotíme). Výsledky hodnocení je dobré zveřejnit (zástupci parlamentu je mohou prezentovat na posledním zasedání parlamentu, na tiskové konferenci, posledním zvonění apod.).

Aktivity vhodné pro průběžné a závěrečné hodnocení práce parlamentu

Evaluační dotazník - pomůže žákům ke zmapování názorů ostatních žáků a učitelů.

Evaluační mřížka - žáci zhodnotí a popíší, co se jim při práci v parlamentu dařilo a co ne.

Evaluační kolotoč - umožní žákům reflektovat práci žákovského parlamentu a porovnat svůj názor s názory ostatních.

Hodnotící terč - žáci hodnotí práci školního parlamentu a jak zodpovědně ke své roli přistoupili.

Několik zdrojů pro inspiraci při práci se školním parlamentem:
HAVLÍNOVÁ, M.; KOPŘIVA, P.; MAYER, I.; VILDOVÁ, Z. a kol.: Program podpory zdraví ve škole, rukověť projektu Zdravá škola, Praha: Portál, 1998.
HOTOVÝ, Filip a kol. POLITEIA - výukové a metodické materiály k průřezovému tématu Výchova demokratického občana. Praha: GEMINI o. s., 2008.
KJAERGAARD, E.; MARTINENIENE, R.: Pětkrát hurá demokracii. Praha: STROM, 1997.
KREJČOVÁ, V.; KARGEROVÁ, J.: Začít spolu. Praha: Portál, 2005.
POL, M.; RABUŠICOVÁ, M.; NOVOTNÝ, P. a kol.: Demokracie ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 2006.
SCHOENEBECK, H.: Škola s přívětivou tváří. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2001.
STARÁ, J.: Výchova k demokratickému občanství v primární škole. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2004.
www.schoolcouncils.org

www.schoolcouncilswales.org.uk

Příloha
Evaluační pomůcky

Odkazy na další díly
Začínáme se školním parlamentem 1
Začínáme se školním parlamentem 2
Začínáme se školním parlamentem 3
Začínáme se školním parlamentem 4
Začínáme se školním parlamentem 5

Stupeň vzdělávání a období vzdělávání 2. stupeň
Rozvíjené klíčové kompetence

Kompetence k řešení problémů

  • vnímá nejrůznější problémové situace ve škole i mimo ni, rozpozná a pochopí problém
  • využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému
  • ověřuje prakticky správnost řešení problémů a osvědčené postupy aplikuje při řešení obdobných nebo nových problémových situací, sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů
  • kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit, uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotí

Kompetence komunikativní

  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
  • naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje
  • využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem
  • využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi

Kompetence sociální a personální

  • účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce
  • podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu, na základě ohleduplnosti a úcty při jednání s druhými lidmi přispívá k upevňování dobrých mezilidských vztahů, v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá
  • přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají
  • vytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru a samostatný rozvoj

Kompetence občanská

  • respektuje přesvědčení druhých lidí, váží si jejich vnitřních hodnot, je schopen vcítit se do situací ostatních lidí, odmítá útlak a hrubé zacházení, uvědomuje si povinnost postavit se proti fyzickému i psychickému násilí
  • chápe základní principy, na nichž spočívají zákony a společenské normy, je si vědom svých práv a povinností ve škole i mimo školu
Integrace průřezových témat

Výchova demokratického občana 

  • občanská společnost a škola

Osobnostní a sociální výchova

  • seberegulace a sebeorganizace
  • komunikace
  • kooperace a kompetice
  • řešení problémů a rozhodovací schopnosti
Organizace řízení učební činnosti skupinová
Organizace prostorová specializovaná učebna
Organizace časová dlouhodobý projekt
Vyučovací metoda komplexní
Nutné pomůcky a prostředky flipchartové papíry, fixy, papíry, tužky, propisky, pastelky
Použitá literatura a zdroje www.politeia.cz
www.schoolcouncilswales.org.uk



Kamila Petrovská

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.