Pokud žák dříve tvrdil, že krokodýl je ryba, byla to chyba. Dnes to pochopitelně chyba není, jak demonstruje kantorský vtípek kolující po síti. Myslím, že docela dobře ilustruje smysl mnohých „vzdělávacích programů“. Konkrétně tento vtip nazvala lidová tvořivost Školní vzdělávací program - Meze kantorovy trpělivosti. Ukázku hodiny biologie dle tohoto programu jsem si dovolil trochu dotvořit a nabídnout. Takže pokud neznáte (anebo třeba i pokud znáte), klikněte si.
Biologie
Očekávané | Žák správně vědecky klasifikuje. |
výstupy | Žák správně rozlišuje podstatné a nepodstatné. |
z RVP ZV: | Žák správně chápe pojem ekosystém. |
Školní | Žák shrnuje a zaznamenává základní informace |
výstupy: | Žák správně třídí základní informace. |
Žák správně chápe pojem ekosystém. | |
Žák rozlišuje pojem podstatné a nepodstatné informace. | |
Žák vyjadřuje vlastní postoje. | |
Učivo: | Krokodýl, jeho vědecká klasifikace, životní prostředí a způsob života |
Přesahy, | INF: Vyhledávání informací na internetu |
vazby, | ČJ: Čtení přiměřeně náročného textu potichu i nahlas. |
průřezová | M: Rozvoj logického myšlení |
témata: | VV: Estetické vyhodnocování získaných obrazových informací. |
OSV: Žák rozvíjí základní dovednosti dobré komunikace, vede k porozumění sobě samému a druhým | |
Realizace | v počítačové učebně. |
Názorná ukázka vyučovací jednotky:
Učitel: Tak, děti, dnes se dozvíme něco nového o krokodýlech. Zapněte si počítače…
Děti s radostí uposlechnou. Trvá to asi deset minut, protože zatímco dovedně předstírají, že to či ono nefunguje, vyřídí si osobní korespondenci a poklábosí se spolužáky na ICQ.
Žáci se opět nebrání. Kluci ovšem většinou hledají včerejší výsledky fotbalu a holky nejnovější módu.
Učitel:… hledáme informace o krokodýlovi, děláme si poznámky, přemýšlíme a pomalu začneme sdělovat své závěry…
Polovina vyučovací hodiny je v trapu. Na učitelovo naléhání se konečně místo Sparty, Bílých tygrů a kožených kabelek začínají objevovat krokodýli…
Učitel: Tak kdo už něco vyvodil?
Pepa: Krokodýl je ryba!
Dříve by to pochopitelně byla chyba. Podle Školního vzdělávacího programu to pochopitelně chyba není. Je to žákův osobitý názor, který má právo zastávat. Na učiteli je, aby nezranil žákovu osobitost či nenarušil jeho sebevědomí. Musí proto vytvořit vstřícnou edukační atmosféru a pro dané tvrzení najít vhodnou interpretaci.
Učitel: Tak to je velmi zajímavý a originální názor! A lidé s originálními názory budou vždycky potřeba. Ale budou muset své názory zdůvodnit. Takže čím bys, Pepo, podepřel svoje neobvyklé tvrzení?
Pepa: No, krokodýl je ryba, protože žije ve vodě. Našel jsem totiž na internetu tento obrázek:
Pepa: Tenhle je ale pěknej…
Učitel si může do svého pedagogického deníku zapsat, že Pepa má silně vyvinuté estetické cítění a že získané informace správně esteticky vyhodnotil. Pak začně pátrat, jak by alespoň trochu zkorigoval žákův názor na krokodýla. Po čtvrthodině najde na internetu jiný obrázek:
Pepa: ????
Učitel: No, když krokodýl žije ve vodě i na suchu tak je to…
Pepa: ????
Učitel: No, oboj…, oboj…
Pepa: Obojetník?
Učitel: Ale Pepo, přece voda a vzduch patří mezi živly. Takže když krokodýl žije v obou těchto živlech, tak je to oboj –
Pepa: Obojživelník!
Učitel: No vidíš, Pepo, jak jsi šikovný. Jistě - krokodýl žije nejen mezi rybami a my si můžeme zapsat: „Krokodýl je nejen ryba, ale i obojživelník.“ Stejné životní prostředí ale sdílí třeba i s tropickým hmyzem. Krokodýl je tedy ryba, která patří mezi obojživelníky, ale i mezi tropický hmyz, zkrátka mezi všechny obyvatele afrických řek. Patří mezi ně, protože…
Zvoní…
Učitel: … spolu s nimi tvoří jednu šťastnou rodinu, které se říká ekosystém.
Tak, děti. Zazvonilo nám a teď už tedy máme přestávku. Takže Pepo, jen tak mimo náš vzdělávací program - krokodýl je plaz, ty debile!
Ano, Pepo, máš pravdu. Krokodýl je samozřejmě ryba a ten debil – to jsem já!
Dalibor Martišek
0 komentářů:
Okomentovat