12. ledna 2009 publikoval deník Lidové noviny příspěvek ministra školství, mládeže a tělovýchovy Ondřeje Lišky, na téma matematické gramotnosti českých žáků a žaček.
Matematické vzdělání je zcela určitě velmi důležitou složkou všeobecného vzdělání každého z nás. I když se nám zdá, že mnoho matematických znalostí, které se nám ve škole snažili učitelé vštípit, není pro život potřebných, je nutné si uvědomit, že jde o obor, při jehož studiu se u každého studenta budují základy abstraktního a logického uvažování. Je na místě diskutovat o tom, které oblasti matematiky a které konkrétní znalosti a dovednosti jsou opravdu důležité a vytvářejí takzvanou matematickou gramotnost.
Ale aby naše země byla v budoucnu opravdu schopná konkurence, aby co nejvíce lidí dosahovalo vzdělání, které bude uplatnitelné v mnoha oborech jedenadvacátého století, musíme směřovat k významnějšímu zastoupení matematiky ve výuce na školách všech typů.
Odborná debata už začala. Nový návrh státní maturity matematiku posiluje. Jednak začleňuje matematiku mezi tři volitelné předměty společné části a kromě toho také umožňuje ředitelům škol, aby (od roku 2012) závazně určili, že některý z trojice těchto předmětů (matematika, informatika, společenskovědní základ) - bude na „jejich" škole pro maturanty povinný.
Škola se tak může profilovat tím či oním směrem. Samozřejmě, že se takové rozhodnutí nemůže dotknout těch, kteří už v té době budou příslušnou školu navštěvovat. Rozhodnutí ředitele školy o povinné maturitě například z matematiky musí být každému známo ještě před tím, než si na školu podá přihlášku. Zároveň jsem již otevřel odbornou debatu na téma opětného zavedení povinné matematiky v nejbližších letech, právě z důvodu posílení výuky matematiky na základních i středních školách.
Ondřej Liška
0 komentářů:
Okomentovat