MŠMT: Výsledky mezinárodního výzkumu TIMSS 2007

čtvrtek 11. prosince 2008 ·

Výzkum TIMSS je projekt Mezinárodní asociace pro hodnocení výsledků vzdělávání IEA, která působí v oblasti měření výsledků vzdělávání již padesát let. Za tu dobu uspořádala více než 30 výzkumů zaměřených na čtenářskou gramotnost, matematiku, přírodní vědy, výchovu k  bčanství, využívání informačních technologií apod.

Hlavním cílem výzkumu TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) je poskytovat tvůrcům vzdělávací politiky, učitelům a dalším odborníkům ve školství informace, které jim mohou pomoci ve snaze zvýšit úroveň vědomostí a dovedností žáků v matematice a v přírodovědných předmětech. Na rozdíl od výzkumu PISA[1] se zaměřuje na vědomosti a dovednosti žáků rozvíjené ve výuce a vychází z učebních dokumentů zúčastněných zemí. Podrobněji zkoumá podmínky a průběh výuky a obsah kurikula jednotlivých zemí.

Výzkum TIMSS navazuje na předchozí mezinárodní výzkumy matematického a přírodovědného vzdělávání a od roku 1995 se sběr dat opakuje každé čtyři roky. Cílovou skupinou jsou žáci 4. a 8. ročníků povinné školní docházky. Česká republika se do výzkumu TIMSS zapojila v letech 1995, 1999 a 2007.

TIMSS 2007

V roce 2007 se výzkum TIMSS zaměřil na populaci devítiletých a třináctiletých žáků. Zapojilo se do něj 59 zemí z celého světa. V České republice se výzkumu zúčastnilo celkem 291 škol, více než 9000 žáků 4. a 8. ročníků základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií a přibližně 1300 jejich učitelů a ředitelů.

Vědomosti a dovednosti žáků byly zjišťovány pomocí písemného testu, který obsahoval úlohy z matematiky a přírodních věd. Rodinné zázemí žáků a jejich postoje k přírodním vědám a k matematice zjišťoval dotazník pro žáky, podmínky a průběh výuky zkoumaly dotazníky pro učitele a charakteristiky škol mapoval dotazník pro ředitele zúčastněných škol.

Výsledky

4. ročník, matematika: Čeští žáci 4. ročníku dosáhli v matematické části testu pouze podprůměrného[2] výsledku a zaostali za žáky ostatních zemí EU, které se do výzkumu zapojily. Statisticky významně lepší výsledky než Česká republika mělo celkem 21 zemí. Jednoznačně nejlepších výsledků dosáhli žáci asijských zemí.

4. ročník, přírodní vědy: Výsledek českých žáků 4. ročníku v přírodovědné části testu byl na rozdíl od matematiky nadprůměrný, nicméně žáci většiny zúčastněných evropských zemí dosáhli lepších výsledků. Statisticky významně lepší výsledek než čeští žáci měli žáci 16 zemí. Nejlépe si opět vedly asijské země následované Ruskem, Lotyšskem a Anglií.

8. ročník, matematika: V matematické části testu byl výsledek českých žáků 8. ročníku průměrný. Statisticky významně lepší výsledky měli žáci šesti zemí, z evropských zemí mezi ně patřili jen žáci z Maďarska. Jednoznačně nejlepších výsledků dosáhli stejně jako ve 4. ročníku žáci asijských zemí.

8. ročník, přírodní vědy: Na rozdíl od matematiky byl v přírodních vědách výsledek českých žáků 8. ročníku nadprůměrný. Statisticky významně lepší výsledek měli pouze žáci čtyř asijských zemí. Přibližně stejného výsledku dosáhli žáci dalších tří evropských zemí a žáci z Hongkongu.

Vývoj výsledků v čase

4. ročník: Do výzkumu TIMSS zaměřeného na žáky 4. ročníku se Česká republika zapojila pouze v letech 1995 a 2007. V prvním cyklu v roce 1995 byli čeští žáci nadprůměrní jak v matematice, tak v přírodních vědách. Za uplynulých dvanáct let se statisticky významně zhoršili v obou oblastech. V matematice jde o největší zhoršení ze všech zemí, které se do výzkumu TIMSS zapojily v obou letech, a v přírodních vědách je to druhé největší zhoršení po Norsku. Spolu s poklesem výsledků od roku 1995 se v České republice významně snížil podíl žáků s výborným výsledkem, v matematice jde o největší úbytek ze všech zemí.

8. ročník: Česká republika se s populací žáků 8. ročníku zapojila do výzkumu v letech 1995, 1999 a 2007. Také čeští žáci 8. ročníku dosáhli v roce 1995 velmi dobrých výsledků. V roce 1999 byl zaznamenán statisticky významný pokles v matematice i v přírodních vědách. Od té doby se průměrný výsledek českých žáků v přírodních vědách nezměnil, avšak v matematice došlo k dalšímu statisticky významnému zhoršení. S tím souvisí také statisticky významný úbytek českých žáků s výborným výsledkem od roku 1995 do roku 1999. Od té doby se podíl těchto žáků dále snížil v matematice, zatímco v přírodních vědách se jejich podíl nezměnil.

Co českým žákům jde a s čím mají problémy

Matematika: Česká republika, Norsko a Ukrajina jsou jediné evropské země, jejichž žáci 4. ročníku byli ve všech třech sledovaných oblastech učiva (čísla, geometrie, práce s daty) podprůměrní. Nejhorší výsledky měli čeští žáci při řešení úloh z oblasti čísel. Ve výzkumu TIMSS se také sledovaly tři oblasti dovedností - prokazování znalostí, používání znalostí a uvažování. Čeští žáci 4. ročníku prokázali určité množství osvojených znalostí (průměrný výsledek), ale výrazně zaostávají v jejich aplikování při řešení úloh.

Čeští žáci 8. ročníku dosáhli nadprůměrného výsledku při řešení úloh z oblasti čísel a práce s daty a pravděpodobnost. Nejhůře si poradili s úlohami z algebry, ve které se také nejvíce zhoršili. Ve všech třech oblastech dovedností měli čeští žáci průměrné výsledky.

Přírodní vědy: Z hlediska mezinárodního srovnání byli čeští žáci obou ročníků v přírodních vědách úspěšnější než v matematice. Dosáhli nadprůměrných výsledků ve všech sledovaných oblastech učiva i dovedností, přesto žáci 4. ročníku zaostali za většinou evropských zemí. Čeští žáci 4. ročníku si nejhůře poradili s úlohami z oblasti nauky o neživé přírodě a z dovedností jim činilo největší potíže uvažování, naopak nejlépe si vedli v aplikaci znalostí. Rozdíly mezi jednotlivými oblastmi jsou však malé.

Čeští žáci 8. ročníku měli vzácně vyrovnané výsledky ve všech sledovaných oblastech.


[1] Programme for International Student Assessment je vzdělávací výzkum OECD zaměřený na čtenářskou, matematickou a přírodovědnou gramotnost patnáctiletých žáků. Zjišťuje u nich úroveň osvojených dovedností důležitých pro další studium a pro uplatnění v praktickém životě.

[2] Průměr škály TIMSS je 500. Škály pro matematiku i přírodní vědy v obou ročnících byly vyvinuty na základě výsledků výzkumu TIMSS v roce 1995.

Prezentace:

Výsledky mezinárodního výzkumu TIMSS 2007 Výsledky mezinárodního výzkumu TIMSS 2007 (3,17 MB)

Publikace ke stažení:

Výzkum TIMSS 2007 Výzkum TIMSS 2007 (1,79 MB)



MŠMT

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.