Projekt KVALITA 1. neboli Vytvoření systému externího monitorování a hodnocení včetně zřízení Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (včetně informační a poradenské činnosti) spotřeboval od května 2005 do září 2008 přes 125 milionu korun.
Ke stažení:
Shrnutí průběhu realizace (477kB PDF)
Seznam všech výstupů realizace (194kB PDF)
Z materiálu vybíráme jednu z úvodních kapitol:
Cíle systémového projektu – analýza naplnění cílů projektu
Prioritní cíl projektu
Prioritním cílem projektu je zajištění kvality a efektivity vzdělávání na základě vytvořené evaluační kultury v ČR s tím, že funkční monitorovací a hodnotící systém bude posilovat motivaci veřejnosti k celoživotnímu učení, pomáhat při racionálním rozhodování při volbě vzdělávání a při uplatnění absolventů škol na pracovním trhu.
Specifický cíl projektu
Specifickým cílem projektu je vytvoření komplexního systému externího monitorování a hodnocení, a to na úrovni žáka, školy a vzdělávacího systému a dále prostřednictvím vytvořených podpůrných systémů (DVPP v oblasti externí evaluace).
Analýza naplnění cílů projektu
Cíle projektu byly splněny. Podrobný popis všech úkolů v části 3. Realizované klíčové aktivity uvádí průběh realizace, výstupy a zhodnocení úkolů. Tyto dílčí popisy lze použít pro agregované hodnocení aktivit jednotlivých partnerů.
Ústav pro informace ve vzdělávání
ÚIV pro své aktivity významně využil soubory, které má k dispozici z pravidelných sběrů dat, z mezinárodních šetření, doplnil je z dalších zdrojů.
Výstupy z aktivity Hodnocení úrovně vzdělání v ČR s ohledem na krajovou diferenciaci (krajská PISA) byly zpracovány do dvou publikací Motivace, aspirace, učení a přinášejí srovnání výsledků patnáctiletých žáků v jednotlivých krajích na základě šetření PISA. Zcela unikátní je vydání příručky Co umí čeští žáci – Výzkum PISA určené především všem žákům 9. ročníků, někteří budou zahrnuti do souboru respondentů PISA 2009. Výzkum PISA byl i podkladem pro tvorbu metodických materiálů pro učitele ZŠ.
Komplexním materiálem je publikace České školství ve světle dlouhodobě zjišťovaných výsledků vzdělávání v mezinárodních šetřeních. Poskytuje souhrnnou informaci o úrovni vzdělání od roku 1990 do současnosti, agreguje výsledky z řady mezinárodních projektů. Naopak národní, resp., krajskou dimenzi má výstup Hodnocení úrovně vzdělání v jednotlivých krajích ČR (profily krajů), který popisuje situaci v krajích podle mnoha různých znaků.
Specifickým a výstupem je Vytvoření systému statistických ukazatelů pro hodnocení vzdělávacího systému. Materiál přináší systém ukazatelů hodnotící český vzdělávací systém z pohledu závislosti výsledků vzdělávání a ukazatelů vycházejících ze statistických šetření. Je implementovatelný do práce České školní inspekce.
Národní ústav odborného vzdělávání
Klíčové aktivity NÚOV byly soustředěny na novou závěrečnou zkoušku v oborech vzdělání ISCED 3C, tj. na střední vzdělání s výučním listem. Základním výstupem je zpracování koncepce nové závěrečné zkoušky. V období let 2005 – 2008 proběhla řada dílčích kroků, především ve školách, kde se realizovalo pilotní ověřování jednotného zadání závěrečné zkoušky. Celkově bylo pilotováno 70 JZZZ na 247 pilotních školách.
Příprava jednotných zadání i jejich ověřování proběhlo za aktivní účasti pilotních škol. V zadáních byly využívány hodnoticí standardy, problematika standardů byla koordinovaně řešena i v systémovém projektu Národní soustava kvalifikací.
Všechny přípravné aktivity pak vyústily do základního materiálu koncepce nové závěrečné zkoušky v oborech středního vzdělání s výučním listem, který byl oponován, představen na konferenci, vydán jako samostatná publikace a distribuován školám a všem zainteresovaným partnerům.
Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání
CZVV realizovalo letech 2005 – 2008 cyklus 4 pilotních šetření v 9. ročnících ZŠ (a odpovídajících ročnících víceletých gymnázií v rámci aktivity Národní hodnotící zkouška. Původní záměr zavést tuto zkoušku plošně byl změněn na dobrovolnou účast škol v projektu. I tak bylo zapojení škol vysoké a výstupy aktivity jsou relevantní. Aktivita je využitelná pro vytváření standardizovaných evaluačních nástrojů pro vyhodnocení přijímacího řízení na střední školy, může přispět ke snížení agendy škol v souvislosti s novelou školského zákona (až tři přihlášky na SŠ) a pro postupné zavádění nových evaluačních postupů do uzlových bodů vzdělávací dráhy.
Aktivita Osobní portfolio žáka se zabývala u nás novým nástrojem školního hodnocení a soustředila se nejen na samotné portfolio, ale i na možnost zavedení tzv. Computer Adaptive Testing (počítačem adaptované testování na základě předcházejících odpovědí žáka) a na vytvoření koncepčního modelu Banky testových úloh. Cíle aktivity byly v průběhu projektu modifikovány, po úpravách vyplývajících z hodnocení aktuálního stavu byly splněny.
Aktivity zaměřené na novou maturitní zkoušku přinesly řadu nových výstupů pro ověřování a evaluaci písemného i ústního projevu žáka, maturitní práci, generové aspekty a především přiřazení jazykové zkoušky ke Společnému evropskému referenčnímu rámci. Realizace některých částí aktivit byla ovlivněna změnami v legislativě, cíle byly splněny.
Tvorba nástrojů pro evaluaci a autoevaluaci výsledků vzdělávání měla podobu 84 didaktických testů ze 14 všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní i střední školy.
Testy jsou zdarma poskytovány školám prostřednictvím internetové aplikace a tento způsob představuje splnění cíle s širokým záběrem využití.
Pro novou maturitní zkoušku byl vybudován víceúrovňový systém DVPP. Vychází ze zpracované odborné studie, do realizace zapojuje krajská vzdělávací zařízení. Systém byl aktualizován po změně modelu maturitní zkoušky.
Pro distribuci a implementaci výstupů mělo CZVV velmi efektivní metody, kromě standardních postupů (webové stránky) například i informační bulletin.
MŠMT
0 komentářů:
Okomentovat