Klíčovou součástí přípravy nové maturitní zkoušky je generální zkouška její společné části v roce 2009.
Cíle maturitní generálky:
- Ověřit obsahovou stránku zadání zkoušek, metodiku jejich konání a metodiku vyhodnocování výsledků zkoušek. Specifikem bude ověřování metodik pro konání zkoušek žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Ověřit funkčnost a spolehlivost systému organizačního a logistického zabezpečení společné části a tzv. systému řízení bezpečnostních rizik. Specifikem bude simulace bezpečnostních incidentů, která má za cíl prověřit funkčnost záložních řešení a systémů ochrany „zkušebního tajemství“.
- Ověřit praktickým způsobem připravenost pedagogických pracovníků pro výkon funkce školního maturitního komisaře, zadavatele zkoušek a hodnotitele písemných prací a dílčích ústních zkoušek. Generálka se tak jakožto praktická složka vzdělávání stane součástí jejich přípravy k výkonu těchto funkcí.
- Poskytnout školám, jejich vedoucím pracovníkům, učitelům a zejména žákům praktické informace potřebné pro kvalifikovanou a pokud možno bezrizikovou volbu maturitní zkoušky a pro případné přijetí některých opatření, která rizika možného neúspěchu zmírní. Z tohoto pohledu je podstatné, že druhé a třetí etapy generálky se zúčastní právě ti žáci, kteří budou v roce 2010 jako první maturovat novým způsobem.
Tři etapy maturitní generálky
Aby bylo možné pokrýt a splnit všechny tyto cíle a zároveň co nejméně zatížit školy, proběhne maturitní generálka ve třech etapách:
1. etapa – DUBEN 2009
Tato etapa proběhne na zhruba stovce vybraných škol s předpokládanou účastí okolo 10 tisíc žáků. Bude zaměřena především na ověřování metodik obsahu a vyhodnocování zkoušek.
2. etapa – ZÁŘÍ 2009
Tato etapa se uskuteční plošně na všech školách, a to zhruba ve dvou dnech. Předpokládáme, že se jí zúčastní všichni budoucí maturanti. Bude zaměřena na ověření organizace a logistiky a na školách proběhnou didaktické testy ze všech povinných předmětů, tj. z českého jazyka a literatury, cizího jazyka a matematiky. Školy by měly dostat zpět výsledky svých žáků nejpozději v prvním říjnovém týdnu tak, aby je žáci měli k dispozici nejméně týden před 15. říjnem, tj. před termínem pro podání přihlášky k maturitní zkoušce. Předpokládáme, že výsledky generálkových testů se stanou pro žáky užitečnou informací o tom, jak si „sestavit“ maturitní zkoušku, aniž by podstupovali neúměrné riziko neúspěchu. Učitelům poslouží výsledky k uvědomění si slabých a rizikových stránek připravenosti jejich žáků.
3. etapa – LEDEN 2010
Tato etapa proběhne plošně na všech školách a bude jednodenní. V jejím rámci se budou vypracovávat písemné práce z českého jazyka a literatury a cizích jazyků. Primárním cílem bude prověřit logistiku hodnocení písemných prací a připravenost hodnotitelů. Výsledky budou k dispozici nejpozději v polovině ledna a poskytnou žákům i učitelům dostatek podkladů k tomu, aby společně předešli riziku neúspěchu u „ostré“ maturity. Výběr lednového termínu pro oznámení výsledků není náhodný. Předpokládáme totiž, že řada učitelů bude chtít výsledky písemných prací využít pro pololetní hodnocení žáků.
CERMAT
0 komentářů:
Okomentovat