Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) předloží do konce roku k projednání ve vládě materiál zabývající se komplexním řešením problémů středního odborného školství v ČR. Jeho nejdůležitější součástí bude motivační program, který zásadně změní rozsah spolupráce mezi školami a zaměstnavateli i její charakter.
„Odborné školství začalo v posledních letech ztrácet kontakt s vývojem na trhu práce a podniky zase neměly dostatečný prostor nabídnout jim kontakty za oboustranně výhodných podmínek,“ říká ministr školství, mládeže a tělovýchovy Ondřej Liška.
„Během 90. let docházelo k útlumu spolupráce mezi odborným školstvím a zaměstnavateli. Tento vývoj byl sice součástí logiky celého procesu ekonomické transformace, ale dnes je potřeba řešit potíže, které z nedostatečné kooperace vyplývají pro obě strany, školy i zaměstnavatele,“ dodává Liška.
Součástí motivačního programu spolupráce škol a podnikové sféry jsou opatření, která mají umožnit těm zaměstnavatelům, na jejichž pracovištích bude probíhat praktická část vyučování, čerpat normativní finanční prostředky ze státního rozpočtu. „Princip financování nám říká, že peníze ze státního rozpočtu by měly vždy směřovat za žákem, k tomu subjektu, který nese náklady vzdělávacího procesu,“ říká ministr Liška. Zdůrazňuje však, že k čerpání státních prostředků může dojít jen na základě smlouvy mezi školou a konkrétním podnikem. Ten bude muset garantovat odpovídající podmínky včetně mechanismů průběžné kontroly úrovně vzdělávání.
„Spolupráce musí být výhodná oboustranně, mě ovšem jako ministra školství zajímá především to, co z ní vytěží školy. A není toho málo. Škola získá kontakty, které jí budou prospěšné, ušetří na provozních nákladech a zároveň může z pozice ‚odběratele služby‘ lépe kontrolovat úroveň kvality praktické části výuky. Žáci budou mít možnost pracovat s modernějšími technologiemi než doposud a samozřejmě lze očekávat, že mnozí z nich dostanou časem od zaměstnavatele, který je již zná, regulérní pracovní nabídku,“ vypočítává ministr Liška a dodává, že návrh počítá i se zvýšením minimální výše odměny za produktivní činnost pro žáky ze současných 30 % minimální mzdy nejméně na 50 %.
Materiál, který byl představen na dnešní tiskové konferenci, obsahuje i návrhy celé řady dalších opatření. Jejich společným cílem je podpořit výraznější zapojení zaměstnavatelů do odborné přípravy žáků středních odborných škol. Dokument navrhuje vytvoření lepších podmínek pro spoluúčast zaměstnavatelů na tvorbě obsahu vzdělávání a při hodnocení jeho výsledků. Zabývá se rovněž podporou vstupu zaměstnavatelů do přímého financování odborného vzdělávání a s tím souvisejícími daňovými stimulacemi a dalšími podpůrnými opatřeními.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Ondřej Liška na závěr ocenil pozitivní přístup, který k jeho iniciativě zaujaly resorty financí, práce a sociálních věcí a průmyslu a obchodu. „Bez jejich aktivní spolupráce zůstane náš motivační program jen na papíře.“
MŠMT
0 komentářů:
Okomentovat