MŠMT: Stoupající agresivita žáků ve školách nenechává pedagogy v klidu

pátek 31. října 2008 ·

29. října 2008 se v pořadu Radiofórum utkal náměstek ministra pro všeobecné, odborné a další vzdělávání Jindřich Kitzberger s předsedou školských odborů Františkem Dobšíkem.

Poslechněte si
Stáhněte si


Vít DVOŘÁK, moderátor

--------------------
Stoupající agresivita žáků ve školách nenechává pedagogy v klidu. Vše došlo až tak daleko, že učitelé chtějí, aby je chránil zákon, aby měli status veřejného činitele. Fyzickým napadením pak stačí jen vyhrožovat a už dotyčnému hrozí dva roky vězení, slibují si od svého návrhu a požadavků školské odbory. Hlavně o tom v následujících minutách Duelu Radiofóra. Co tomu říkáte vy? Svůj názor můžete zveřejnit i teď prostřednictvím emailu na adresu radioforum@rozhlas.cz. A nebo SMS na číslo 9077703 ve tvaru RF mezera a váš text. Děkujeme za váš názor. Teď naši hosté. Do studia právě usedl František Dobšík, předseda školských odborů, dobrý večer.

František DOBŠÍK, předseda školských odborů
--------------------
Dobrý večer.

Vít DVOŘÁK, moderátor
--------------------
A poslouchá nás náměstek ministra školství Jindřich Kitzberger. Dobrý večer i vám.

Jindřich KITZBERGER, náměstek ministra školství
--------------------
Dobrý večer.

Vít DVOŘÁK, moderátor
--------------------
Pane náměstku, jak se vám na ministerstvu školství ten návrh, nebo řekněme, požadavek zamlouvá? Status, status veřejného činitele pro učitele?

Jindřich KITZBERGER, náměstek ministra školství
--------------------
Tak v zásadě bychom se nebránili debatě o této změně, nebo o přiznání tohoto statutu, i když já osobně jsem docela skeptický k tomu, jestli by taková právní úprava nebo takový, takové přiznání speciálního postavení vyřešila problém agresivity žáků nebo problém chování žáků ve školách. Tam totiž podle mě lze jenom velmi těžko odhadnout, jestli ti případní agresoři změnili své chování s vědomím toho, že tam hrozí nějaký o něco vyšší trest nebo trestní sazba, protože učitel je veřejný činitel, ale v zásadě si myslím, že, nebudem se určitě bránit té debatě a musíme důkladně ale analyzovat všechna pro i proti.

Vít DVOŘÁK, moderátor
--------------------
Pane Dobšíku, slyšel jste to. Na ministerstvu si říkají, že taková změna zákona by zřejmě nic moc nezměnila v agresivitě žáků.

František DOBŠÍK, předseda školských odborů
--------------------
Tak určitě by to byl jeden z kroků, který je potřeba z dlouhodobějšího hlediska udělat. Samozřejmě my jsme si vědomi, že ten statut sám o sobě je asi v tuhle chvíli možná důležitý, ale nevyřeší to samozřejmě mávnutím kouzelného proutku.

Vít DVOŘÁK, moderátor
--------------------
Čím to tedy zdůvodňujete? Zvážili jste to skutečně důkladně? Myslíte si, že to zabere?

František DOBŠÍK, předseda školských odborů
--------------------
Já jsem rád, že pan náměstek hovoří o tom, že se má vést debata. Je pravda, že my už jsme se pokusili v roce 2004 tento problém za paní ministryně Buzkové otevřít, protože už to bude několik let, co někteří vychovatelé i kolega ze Svitav byli přímo, přímo na pracovišti žákem zavražděni nebo chovancem a, takže tehdy se začaly hledat a vést ty debaty, takže já si myslím, že kdyby na ministerstvu oprášili to, co tam bylo připraveno a rychle se na tyto debaty navázalo, tak budeme o kus dál a jeden z těch momentů té debaty byl i právě ten statut toho veřejného činitele.

Vít DVOŘÁK, moderátor
--------------------
Pane náměstku, proč jste tedy u vás na ministerstvu školství s tím vším nezačali dělat už něco dřív? Ten návrh tam máte už hezkých pár let, připomíná pan předák Dobšík.

Jindřich KITZBERGER, náměstek ministra školství
--------------------
Tak ten návrh byl opravdu posuzován v tom roce 2004, ale základním problémem, na který se narazilo, bylo, že tento statut je spojen s výkonem státní správy, což učitelé, nebo pedagogičtí pracovníci nevykonávají, takže ono by to v podstatě velmi výrazně nabouralo to dosavadní právní pojetí veřejného činitele a do této kategorie lidí bychom tedy přidali nějakých, odhadem, sto šedesát tisíc lidí, kteří mají ten statut pedagogického pracovníka. Takže po právní stránce je to velmi složitý problém, ale je to i faktický problém, protože musíme zvážit, že to má, že to s sebou nese nejenom ty výhody pro toho nositele statutu, ale také určité, určitá omezení nebo nevýhody, protože zase je to spojené například s některými trestními činy nebo s vyššími sazbami trestných činů zase na straně toho pedagogického pracovníka nebo respektive toho veřejného činitele. Například trestný čin zneužívání pravomoci veřejného činitele, vyšší sazby v některých dalších skutcích, takže je potřeba důkladně zvážit a učitelé, by se k tomu měli vyjádřit, jestli, jestli to stojí za to, abychom kvůli několika extrémům, vždycky je nešťastné hodnotit nějaká opatření, nebo dělat nějaké zásadní, razantní změny, kvůli extrémním případům, které nastávají a znovu říkám, je velmi obtížné odhadovat, ale spíš si myslím, že to vůbec není jisté, jestli by ty skutky agrese proti učiteli byly nějak výrazně ovlivněny tím, že ten učitel má statut veřejného činitele.

Vít DVOŘÁK, moderátor
--------------------
Ta rizika to jistě stojí za debatu. O tom se určitě ještě zmíníme. Vy jste mi ale dost dobře neodpověděl na moji otázku. Ptal jsem se, proč u vás na ministerstvu jste s tím vším se nesnažili udělat něco už dřív? Ty zprávy o tom, jak se ta situace na školách zhoršuje, přicházejí takřka nepřetržitě, poslední z nich, jen pro případ, pro příklad, 24. října osmák vykloubil v pardubické škole ruku své učitelce.

František DOBŠÍK, předseda školských odborů
--------------------
Tak musím říci, že naše úvahy, nebo naše snahy se ubírají trochu jinými směry. Za prvé, znovu chci říci, že ty případy fyzické agrese vůči učiteli, a máme potvrzené i statistickými údaji, jsou velmi ojedinělé a jejich počet nějak zásadně nestoupá, to znamená, že, to jsou ale extrémní projevy. Samozřejmě, pokud se týká obecně chování dětí, nebo agresivity žáků i mezi sebou, tak ta situace se nepochybně zhoršuje v průběhu let a tady si myslím, že, a znovu říkám, nebráním se debatě o statutu veřejného činitele, ale jsou tady ještě jiné možnosti, kterými bychom se mohli zabývat. Například si myslím, že je důležité mít nějaký, nějakou právní možnost takového žáka, se kterým jsou extrémní problémy s chováním, oddělit od těch ostatních dětí a vyloučit ho z výuky nebo ze školy na určitou dobu, protože jeho pobyt, ať již ten konflikt vznikl z jakýchkoliv důvodů, mezi pedagogem a žákem, tak jeho pobyt, a vlastně nemožnost ten pobyt omezit nebo zrušit na určitou přechodnou dobu, si myslím, že tam působí jako, jako velmi, jako rozšiřuje ten problém do, velmi rychle.

Vít DVOŘÁK, moderátor
--------------------
Pane náměstku, promiňte, ale musím konstatovat, že jste mi opět neodpověděl. Proč ministerstvo s tím nezačalo dělat dřív. Teď dejme slovo panu Dobšíkovi. Ta rizika, která by případný status veřejného činitele učitelům přinášel, jste si toho vůbec, pane Dobšíku, vědomi, když s tím návrhem přicházíte? A také se chci zeptat, není to spíš důkaz, teď to přeženu, nezlobte se, ale určitě mi rozumíte, o co mi jde v otázce, není to důkaz nedostatečných pedagogických schopností učitele, když o tohle žádáte?

František DOBŠÍK, předseda školských odborů
--------------------
Tak určitě bychom to nežádali pro všech těch tisíc zmíněných pedagogických pracovníků, protože, jak už jsem říkal, tyhle větší extrémy se víceméně vyskytují v, ve, v ústavech, kde jsou děti, které mají určité už jiné potíže, potažmo na středních školách a více na druhém stupni a v menší míře určitě na prvním stupni a na mateřských školách, je to víceméně spíš záležitost agrese někdy ojedinělé, ze strany rodičů. To, že to přináší ty rizika, toho jsme si samozřejmě vědomi. Ten zákon, nebo tu debatu jsme s paní ministryní Buzkovou měli na toto téma několikrát. Bohužel se vlastně nezměnil ten přístup od té doby vůbec nebo nijak ta debata to neposunula dál. Aby se vůbec přemýšlelo o tom, že by se nějakým způsobem ten statut transformoval nebo přišlo s nějakým, já nejsem právník, takže dost těžko budu navrhovat nějaké konkrétnější podoby toho postavení, které by jaksi ne, tedy kompenzovalo, jak jste zmiňoval, nějakou nedostatečnou pedagogickou aktivitu nebo nedostatky v pedagogické práci, ale víceméně posílilo to obecné povědomí a já to spíš osobně beru jaksi z toho preventivního hlediska, než potom z toho represivního, že určitě by to vešlo v určitou známost a že by to možná přispělo k určité uklidnění té větší agresivní atmosféry některých jedinců, které by to mohlo potencionálně omezovat.

Vít DVOŘÁK, moderátor
--------------------
Teď jeden z názorů posluchačů. Učitelům status veřejného činitele nepomůže, většina studentů stejně neví, co tohle označení obnáší. Pedagogům pomůže jen vyšší platové ocenění, které povede k vyššímu sociálnímu statusu, píše náš posluchač Radek Suchopár. Pane náměstku, máme poslední půldruhou minutu. Vaši kolegové už se nechali slyšet, že u vás chcete hledat jiné způsoby, co s tím vším. Jaké, prosím?

Jindřich KITZBERGER, náměstek ministra školství
--------------------
Tak o jednom tématu jsem mluvil, druhé, druhý směr, kterým se ubíráme je postupně zavádět do školy lidi, poradenské pracovníky, kteří by mohli ty situace pomáhat řešit a také by radili učitelům, jak je řešit a další možností je, zabývat se intenzivně vzděláváním učitelů, kteří by se naučili, jak konfliktním, jak pracovat s žákem, který takový, takové rysy agrese vykazuje, jakým způsobem ty konflikty řešit. K tomu je určitě dobrý výcvik a ten by měl například probíhat už i na pedagogických fakultách nebo na fakultách, které učitele připravují.

Vít DVOŘÁK, moderátor
--------------------
Byla by právě tohle cesta, pane Dobšíku?

František DOBŠÍK, předseda školských odborů
--------------------
Určitě. To v těch návrzích svým způsobem zaznívalo také. Já jenom, ono se to hezky poslouchá, ale tady je potřeba říct i nějaké časové rámce, protože o tomto můžeme vést diskuse roky. Některé věci se opravdu řeší velmi dlouho a já neříkám, že pan náměstek je zrovna ten, který je za to teď v tuhle tu chvíli, jaksi z toho časového hlediska, zpětně zodpovědný, ale že kdyby i při těchto debatách bylo řečeno, že se to vyřeší alespoň rámcově do půl roku, do roku, tak to i to přispěje k nějakému tomu potencionálnímu řešení, když o tom budeme debatovat rok, dva, tak zase to nějakým způsobem půjde do autu a zase se to oživí, až se vyskytne nějaký extrém a já myslím, že si nezasloužíme žádné extrémy.

Vít DVOŘÁK, moderátor
--------------------
Za chvíli bude sedm. Nezbývá, než vám poděkovat. František Dobšík, předseda školských odborů a Jindřich Kitzberger, náměstek ministra školství. Děkuju, pěkný večer.

František DOBŠÍK, předseda školských odborů
--------------------
Na shledanou.

Jindřich KITZBERGER, náměstek ministra školství
--------------------
Hezký večer.

Vít DVOŘÁK, moderátor
--------------------
Radiofórum je u konce.



MŠMT

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.