Jan Wagner: Vláda schválila Návrh koncepce rozvoje informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání v období 2009-2013, a co bude dál?

čtvrtek 16. října 2008 ·

České školy nedostaly z rozpočtu Ministerstva školství na podporu informačních a komunikačních technologií vloni a letos ani korunu. Kdy můžeme čekat, že z vládou schváleného plánu do škol doputuje první reálná podpora?

Připomeňme si nejprve způsob financování celého projektu, 100 milionů korun by ročně mělo jít z rozpočtu MŠMT, v prvním roce by to mělo být o 100 milionů navíc na rozjezd, zde bude podmínkou schválení státního rozpočtu. 300 milionů korun ročně se plánuje čerpat z operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost, podle zkušeností z podobných projektů MŠMT pochybuji, že se nějaká podpora stihne dříve než za rok. Dalších 200 milionů korun má doputovat jako spolufinancování z rozpočtů zřizovatelů nebo krajů. Podle všech indicií to ale MŠMT s těmito subjekty nekonzultovalo a je otázka, jestli zřizovatelé budou schopni 200 milionů korun na příští rok zajistit. Tedy přesněji zhruba 150 korun na žáka. 

Takto vypadá podrobnější návrh financování ve vlastním návrhu:

Financování jednotlivých programů:

Kalkulace finančních prostředků je pouze orientační. Objemy budou stanoveny po rozpracování a schválení jednotlivých programů. S ohledem na výše uvedené skutečnosti je pro uvedené období na rozvoj ICT ve školách kalkulováno vynaložení celkové částky 3,1 mld. Kč. Financování rozvoje ICT ve školách bude důsledně třízdrojové – v závislosti na konkrétní oblasti budou v uvedeném období v různých poměrech použity:

  • účelově vyčleněné zdroje z rozpočtové kapitoly MŠMT (100 mil. Kč ročně), tj. celkem 500 mil. Kč,
  • povinné spolufinancování ze strany škol a zřizovatelů (200 mil. Kč ročně), tj. celkem 1,0 mld. Kč,
  • projektové financování ESF (300 mil. Kč ročně), tj. finanční prostředky v celkové výši 1,5 mld. Kč (prioritní osa 1 OP VK), 
  • zároveň na technické zajištění rozjezdu realizace koncepce je kalkulováno vynaložení částky 100 mil. Kč z rozpočtové kapitoly MŠMT, a to pouze pro rok 2009.

MŠMT je dále zároveň připraveno se zapojit do spolupráce s Ministerstvem pro místní rozvoj při přípravě projektů čerpajících prostředky z programu IOP, ERDF, ROP, atd. V případě realizace této spolupráce bude možné zakalkulovat příslušné navýšení celkového financování podpory rozvoje užívání ICT ve vzdělávání.

Roční financování jednotlivých programů dle bodu 2.2 tohoto dokumentu blíže specifikuje níže uvedená tabulka.

Tabulka: Přehled financování

Programy

Max. roční finanční prostředky kapitoly 333 MŠMT v Kč

Max. roční finanční prostředky ESF v Kč

Spolufinancování ze strany škol a zřizovatelů

Konektivita

95 mil.

-

+

Infrastruktura

-

190 mil.

+

ŠP – funkcionality a další rozvoj

-

15 mil.

-

Vzdělávání s podporou ICT

-

65 mil.

+

Monitoring

2 mil.

-

-

Řízení kvality

3 mil.

-

-

Podpora přijímacího řízení

-

20 mil.

-

Výsledky ve vzdělávání

-

10 mil.

-

Prostředky max. celkem za rok

100 mil.

300 mil.

200 mil.

Pozn.: U položky spolufinancování ze strany škol a zřizovatelů není možné určit přesnou míru výdajů pro jednotlivé programy, a to s ohledem jednak na specifické potřeby škol týkající se konektivity a jednak s ohledem na specifikum vybavení příslušné školy a její infrastruktury. V tabulce je tedy uvedeno, v které programové části se počítá se spoluúčastí škol a jejich zřizovatelů. Uvedená tabulka nezahrnuje případné navýšení zdrojů čerpaných z IOP, ERDF nebo ROP. V tabulce není uvedeno financování techn. zajištění realizace ICT ve vzdělávání pro rok 2009.

Celkové financování rozvoje ICT ve školách v období 2009–2013 musí přednostně vycházet z čerpání prostředků ESF tak jak je uvedeno výše s tím, že je nutné ve větší míře zajistit zapojení škol a jejich zřizovatelů do procesu spolufinancování, a to při využití možností, které umožňuje členským státům Evropská unie přímo ve vztahu k čerpání unijních prostředků pro stanovené účely.

Pokud zhodnotíme reálné možnosti projektu, zřejmě se podaří v příštím roce pro školy zajistit jen program financování konektivity, klíčová ale bude příprava dalších projektů. Jediná oficiální informace o způsobu této přípravy padla z úst náměstka Kocourka na ICT INVEX FÓRU minulý týden. Nepřipravuje se žádný odbor na MŠMT, realizaci bude mít na starosti pro každý program projektový tým. Vzhledem k nutné koordinaci jednotlivých programů si tento způsob řízení dovedu jen těžko představit a bude možná znamenat jen chaos a zbytečné náklady.

Nesmysly v médiích

PR kampaň MŠMT před jednáním vlády po zveřejnění návrhu koncepce před necelými dvěma týdny a po extempore náměstka Kocourka na již zmíněném ICT INVEX FÓRU minulý týden se moc nevyvedla. Většina médií připomněla nepovedený projekt SIPVZ Internet do škol a řada novinářů pak napsala naprosté nesmysly. To je ale běžné a zřejmě to projekt samotný neohrozilo. Závažnější jsou ale informace, které pocházejí z MŠMT, a přestože jde jen o reklamní prohlášení, vyvolávají nepříjemné asociace.

České noviny převzaly informace z hrubě zkresleného článku z iHNed Liška chystá "Internet do škol 2". Za tři miliardy:

Ministerstvo nechce prostředky vydávat plošně, plánuje zaměřit se na školy, které mají problémy. Server uvedl, že ministerstvo chce pomoci především malým, vesnickým školám s malým počtem žáků, které nemají tolik peněz, aby si mohly nákladné vybavení do svých učeben koupit.

Podpora malých vesnických škol je samozřejmě důležitá a já osobně jsem ji vždy prosazoval. Vzhledem k počtu těchto škol a potřebných financí pro ně je však celkový objem potřebných prostředků marginální, o tom jsme se přesvědčili již v SIPVZ letech 2005-2006, kdy odbor SIPVZ naopak venkovské školy podporovat systémově nechtěl.

Jakékoli dělení na nově červené a zelené školy by byla cesta do pekel. Řešením je jedině normativ na žáka s minimální platbou pro školu, která se v SIPVZ v letech 2005-2006 osvědčil.

Podobnou informaci přinesl server iDNES v článku Ministr Liška chce dát tři miliardy na školní internet a počítače:

Úřad zdůraznil, že nepočítá s hrazením internetu v plné výši všem, ale bude přispívat konkrétním školám, které jsou finančně v nevýhodě. "Hlavní smysl je podpořit zejména malé školy, kde internet dosud nemají, nebo kde disponují jen na dnešní poměry pomalým připojením," sdělila iDNES.cz Böhmová.

Malé školy vesměs připojení k internetu mají a pomalé připojení jim často nevadí, ale v řadě lokalit rychlejší připojení prostě není k dispozici. A pokud je, tak za neúměrně vysoké ceny.

Chybou financování konektivity v letech 2005-2006 byl paušál na školu bez ohledu na počet žáků, což byl samozřejmě nesmysl vyplývající v pokračování dodávek od generálního dodavatele. Zde bohužel odbor SIPVZ selhal a nástupnické organizaci Českého Telecomu nadále platil nesmyslně vysoké částky. Pokud vezmeme plánovanou částku na konektivitu 95 milionů korun a podělíme ji počtem škol, dostaneme měsíční platbu zhruba 1100 Kč na školu. Pokud se podíváme do ceníků ISP je snad jasno.

Tanečky kolem portálu

V návrhu koncepce se o portálu dočteme:

MŠMT zabezpečí pro oblast školství vybudování robustního informačního a prezentačního nástroje s garantovaným obsahem. Toto technologicky robustní řešení bude základem realizace navrhovaného Programu Vzdělávání s podporou ICT. Záměrem je zpřístupnění informačních zdrojů ministerstva a jeho OPŘO pro předem definované cílové skupiny s využitím moderních prezentačních forem.

Pro tento účel bude přebudován v současné době stále existující Školský informační a vzdělávací portál (ŠVIP) na Školský Portál (ŠP), tj. na modulární centrální zdroj a rozcestník garantovaného obsahu, a to jak vlastního vzdělávacího obsahu různých forem a z různých zdrojů, tak informačního charakteru. V rámci portálu bude řešena možnost personalizace a customizace pro každého uživatele portálu.

Dnešní ŠVIP (www.edu.cz) je nesmyslný předražený šmejd, jehož hlavním účelem nejspíše bylo získání nadtarifních mzdových prostředků pro pracovníky ÚIV. Tento portál je nepřebudovatelný a tým, který ho dosud připravoval, je nutné rozprášit a je nutné začít na zelené louce zcela jinak. ŠVIP dosud stál přes 10 milionů korun ročně, plán koncepce na léta 2009-2013 počítá dokonce s 15 miliony korun. Kdo si na ně vlastně brousí zuby?

České noviny dnes přinesly tuto zprávu:

"Jde o zavedení školského centrálního portálu. Je to snaha, aby všechny školy v České republice měly internet, byly na něj připojeny," řekl Čunek. Ministr školství Ondřej Liška (SZ) má podle něj nyní za úkol tento záměr rozpracovat.


Portálové řešení resort samozřejmě potřebuje, ale v době Webu 2.0 se snad konečně s centralizovaným přístupem rozloučíme.

Čtenáři, co vy na to?








Jan Wagner

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.