Výzkumný ústav pedagogický v Praze vydal další publikaci, která se věnuje klíčovým kompetencím. V tomto případě se jedná o podporu tvorby klíčových kompetencí při vytváření školních vzdělávacích programů v gymnáziích.
V této publikaci naleznete jednu z možností rozpracování klíčových kompetencí. Každá klíčová kompetence z RVP G je v příručce podrobněji rozepsána v jednotlivých částech tak, aby si učitel mohl udělat přesnější představu o tom, jaké znalosti, dovednosti a postoje žáků by se daly za obecně formulovanou kompetencí vidět. U některých částí jsou uvedeny i příklady, při jakých dílčích činnostech žáků se kompetence může projevovat nebo trénovat. Užitečným doplňkem jsou ukázkové lekce.
Jak podotýkají sami autoři: „O klíčových kompetencích se v poslední době hodně píše a mluví. Přesto při osobních setkáních s učiteli narážíme na to, že je pro ně toto téma do značné míry velkým otazníkem. Jsou kompetence něčím novým? Jak se vlastně dají rozvíjet v mém předmětu? Jak je zabudovat do běžné výuky a přitom nešidit znalosti? Je vůbec možné kompetence hodnotit?" Na podobné otázky hledá odpověď většina učitelů, kteří se nad klíčovými kompetencemi vážně zamýšlejí.
Věříme, že vám tato příručka pomůže najít vhodnou cestu k pochopení a využití klíčových kompetencí ve vzdělávacím procesu.
Příručka byla vydána v rámci systémového projektu Pilot G/GP a je spolufinancována z Evropského sociálního fondu.
Příručka Klíčové kompetence na gymnáziu (1,4MB PDF)
VÚP
0 komentářů:
Okomentovat