3. září 2008 vysílal Český rozhlas 6 v rámci pořadu Zaostřeno na finance rozhovor Petra Holuba s ministrem školství, mládeže a tělovýchovy Ondřejem Liškou.
Petr HOLUB, moderátor
Nový školní rok začíná, občan se ptá, jak prospěje výuka našim dětem? Naučí se něco a dokážou se potom se svými znalostmi uživit? Je to oprávněná otázka a proto ji magazín Zaostřeno na finance předložil předním politikům. Pořadem, který připravily redakce Českého rozhlasu a Aktuálně.cz, bude provázet Petr Holub. Všechno jde zlepšit, platí to i pro zdejší školy. Ministru Ondřeji Liškovi jsme ovšem v rozhovoru pro Český rozhlas 6 nejdříve položili základní otázku. Jestli jsou české školy dobré a jestli jejich absolventi obstojí na evropském trhu práce?
Ondřej LIŠKA, ministr školství /SZ/
Já si myslím, že nemusí mít vůbec žádné obavy, protože z těch mezinárodních srovnání vychází poměrně jednoznačný závěr. Česká vzdělávací soustava je na velmi dobré úrovni. Vzdělání, které mohou získat děti žijící v České republice velmi dobře obstojí v mezinárodním srovnání, uplatní se a mohou se dobře uplatnit i v zahraničí. Myslím si ale, že je potřeba hovořit i o těch slabých stránkách, které nesporně v českém vzdělávacím systému jsou. Já už jsem na začátku hovořil o té nepřiměřené selektivitě, kdy rozdělujeme děti na ty takzvaně méně schopné a více schopné, a to na základě jejich sociálně, kulturně, ekonomického původu a zázemí. Podle mě tedy velmi nespravedlivě. Podle mě by naše školství mělo být natolik otevřené, že poskytne odpovídající a maximální vzdělání i těm, kteří přichází do prvních tříd znevýhodněni. Rozhodně si myslím, že také čtenářská gramotnost, schopnost, dovednost, která je dnes problémem nejenom u nás ale i v Německu, v jiných zemích, s tou je potřeba se utkat. Problém je v tom, že je velmi nesnadno ovlivnitelná. Souvisí to opět z celým komplexem otázek. Jak moc dnes děti, které přicházejí do prvních tříd, mají osahanou knihu? Jak moc s nimi rodiče mluví? Jakou slovní zásobu mají? Odráží se to v bohatosti jazyka, který dnešní děti užívají, to jakým způsobem rozumějí textu a jsou schopni ho interpretovat, to si odnášejí nejenom ze školy, ale primárně z rodiny. Ale tím nechci ze sebe shazovat odpovědnost, já chci, aby podstatná část prostředků z evropských fondů byla strategicky zaměřena na řešení otázek, které nás dlouhodobě trápí, a to je to, že se Češi nedomluví dobře cizími jazyky, to, že ne všichni umí ovládat moderní informační techniku a samozřejmě také to, že zaostáváme právě ve čtenářské gramotnosti.
Celý rozhovor naleznete na webu MŠMT.
MŠMT
0 komentářů:
Okomentovat