V kontextu probíhající reformy školství v ČR se zásadním způsobem objevuje nutnost metodické podpory učitelů. Tato podpora by se měla týkat především propojení vzdělávacího obsahu s klíčovými kompetencemi. Učitelé by měli získat přehled nových metod, které povedou k utváření, rozvíjení a hodnocení klíčových kompetencí žáků v konkrétních vyučovacích předmětech a současně se naučit tyto metody používat a osvojit si je pro běžnou praxi.
ANOTACE
Název projektu
Klíčové kompetence v počátečním vzdělávání
Zkrácený název projektu
Klíč
Stručný obsah projektu
V kontextu probíhající reformy školství v ČR se zásadním způsobem objevuje nutnost metodické podpory učitelů. Tato podpora by se měla týkat především propojení vzdělávacího obsahu s klíčovými kompetencemi. Učitelé by měli získat přehled nových metod, které povedou k utváření, rozvíjení a hodnocení klíčových kompetencí žáků v konkrétních vyučovacích předmětech a současně se naučit tyto metody používat a osvojit si je pro běžnou praxi.
Projekt bude myslet jak na „pokročilé“ učitelé, kterým poskytne rozsáhlou databanku metod pro diferencovanou výuku, tak na učitele, kteří ještě s výukou zaměřenou na rozvoj klíčových kompetencí nemají zkušenosti (případně k ní nejsou motivováni). Pro ty budou určena sebezkušenostní motivační školení, instruktážní DVD, „balíčky“ základních metod.
Projekt zasahuje všechny typy škol - ZŠ, ZŠS, gymnázia, SOŠ, SOÚ. Přímo jich bude zapojeno 22.
Harmonogram projektu
- datum zahájení projektu: 1. 10. 2008
- datum ukončení projektu: 30. 9. 2012
Aktivity projektu
Aktivita 1 – Vytvoření systému nástrojů pro rozvíjení a hodnocení klíčových kompetencí žáků a jejich ověřování v praxi škol
Cílem aktivity je vytvořit, sebrat v České republice i v zahraničí nástroje, které po ověření budou moci učitelé využívat za účelem utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků a jejich následného hodnocení. Způsoby využití všech nástrojů budou podrobně popsány a doloženy na konkrétních ukázkách daného vzdělávacího obsahu.
Spolu s nástroji bude vytvořena podrobná vývojová mapa popisující stádia vývoje žáka v dosahování klíčových kompetencí. Konečným výsledkem bude prakticky využitelný metodický materiál, který propojí vývojové mapy s jednotlivými sesbíranými nástroji na rozvoj klíčových kompetencí a pomůže učitelům směřovat ve výuce jednotlivých předmětů k rozvoji klíčových kompetencí žáků. Veškeré materiály budou vytištěny a spolu s výukovým DVD zaslány na všechny školy v ČR.
Výstupy:
4 sady ověřených tištěných metodických materiálů, pro každý typ školy obsahující:
-
Nástroje pro utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků – pomohou učitelům při plánování výuky a cíleném rozvíjení klíčových kompetencí žáků (pracovní listy, popis vyučovacích aktivit).
-
Nástroje pro hodnocení úrovně klíčových kompetencí žáků – pomohou učitelům zjišťovat efektivitu využívaných metod a konkrétní úroveň klíčových kompetencí žáků a na základě toho umožní učitelům systematicky plánovat další vývoj vyučovacího procesu.
-
Vývojovou mapu – kontinuum popisující složky dovedností vybraných z klíčových kompetencí a jejich kvalitativní posun od úrovně nejnižší po nejvyšší. Bude obsahovat indikátory a doporučené metody rozvoje na jednotlivých hladinách.
-
Manuál popisující způsoby využití daných nástrojů v praxi škol.
-
Instruktážní DVD – obsahující natočené výukové aktivity, metody a další postupy vedoucí k rozvíjení klíčových kompetencí, včetně všech nástrojů a manuálu.
Aktivita 2 Rozvoj dovedností učitelů potřebných při výuce zaměřené na klíčové kompetence
Cílem aktivity je vytvořit komplexní vzdělávání rozvíjející dovednosti učitele spojené s výukou zaměřenou na klíčové kompetence. Souvisejícím úkolem bude definovat k tomu nutné dovednosti učitele, které přispějí k formování standardu učitele.
Zapojené školní kolektivy budou procházet několikastupňovým školením. V první fázi se seznámí se základy výuky zaměřené na rozvoj klíčových kompetencí, plánování výuky a obdrží balíček základních metod. V druhé fázi sebezážitkovou formou vyzkouší jednotlivé metody a budou si je osvojovat pro svou praxi. V posledním stupni školení se pedagogové budou učit vytvořit ve výuce systém zaměřený na rozvoj klíčových kompetencí a pracovat s vývojovou mapou. V průběhu tréninku budou učitelé rozděleni do trojic, ve kterých se navzájem budou hospitovat, dávat si zpětnou vazbu a podporovat v dalším vývoji. Ze setkání trojic budou učitelé dělat zápisy, které budou podkladem pro další vývoj kurzu.
Tréninkové kurzy budou v průběhu projektu akreditovány a zpřístupněny široké pedagogické veřejnosti.
Výstupy:
-
Tréninkové programy určené pro rozvíjení klíčových kompetencí učitelů pro jednotlivé úrovně dovedností učitelů sestávající z prezenčního školení 8x 2 dny na každé škole (128 hodin), 120 hodin ve trojicích.
-
Proškolení 22 školních kolektivů.
-
Akreditace kurzů.
-
Příručka pro odbornou veřejnost o dovednostech učitele, které jsou třeba pro výuku zaměřenou na rozvoj klíčových kompetencí.
Aktivita 3 – Informační a propagační podpora projektu a organizace a řízení
Aktivita má průřezový charakter a jejím cílem je zajistit efektivní řízení a evaluaci všech naplánovaných aktivit projektu, efektivní finanční řízení projektu a cílenou informovanost veřejnosti.
Výstupy: Konference a semináře, kterých se zúčastní cca 800 pedagogů, 100 publikovaných PR článků o aktivitách a výstupech projektu, pravidelný elektronický newsletter.
VÚP
0 comments:
Post a Comment