VÚP: Klíčové kompetence v počátečním vzdělávání - prezentace a anotace projektového záměru

čtvrtek 17. července 2008 ·

V kontextu probíhající reformy školství v ČR se zásadním způsobem objevuje nutnost metodické podpory učitelů. Tato podpora by se měla týkat především propojení vzdělávacího obsahu s klíčovými kompetencemi. Učitelé by měli získat přehled nových metod, které povedou k utváření, rozvíjení a hodnocení klíčových kompetencí žáků v konkrétních vyučovacích předmětech a současně se naučit tyto metody používat a osvojit si je pro běžnou praxi.


ANOTACE

Název projektu

Klíčové kompetence v počátečním vzdělávání


Zkrácený název projektu

Klíč


Stručný obsah projektu

V kontextu probíhající reformy školství v ČR se zásadním způsobem objevuje nutnost metodické podpory učitelů. Tato podpora by se měla týkat především propojení vzdělávacího obsahu s klíčovými kompetencemi. Učitelé by měli získat přehled nových metod, které povedou k utváření, rozvíjení a hodnocení klíčových kompetencí žáků v konkrétních vyučovacích předmětech a současně se naučit tyto metody používat a osvojit si je pro běžnou praxi.

Projekt bude myslet jak na „pokročilé“ učitelé, kterým poskytne rozsáhlou databanku metod pro diferencovanou výuku, tak na učitele, kteří ještě s výukou zaměřenou na rozvoj klíčových kompetencí nemají zkušenosti (případně k ní nejsou motivováni). Pro ty budou určena sebezkušenostní motivační školení, instruktážní DVD, „balíčky“ základních metod.


Projekt zasahuje všechny typy škol - ZŠ, ZŠS, gymnázia, SOŠ, SOÚ. Přímo jich bude zapojeno 22.


Harmonogram projektu

- datum zahájení projektu: 1. 10. 2008 

- datum ukončení projektu: 30. 9. 2012 



Aktivity projektu


Aktivita 1 – Vytvoření systému nástrojů pro rozvíjení a hodnocení klíčových kompetencí žáků a jejich ověřování v praxi škol



Cílem aktivity je vytvořit, sebrat v České republice i v zahraničí nástroje, které po ověření budou moci učitelé využívat za účelem utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků a jejich následného hodnocení. Způsoby využití všech nástrojů budou podrobně popsány a doloženy na konkrétních ukázkách daného vzdělávacího obsahu.

Spolu s nástroji bude vytvořena podrobná vývojová mapa popisující stádia vývoje žáka v dosahování klíčových kompetencí. Konečným výsledkem bude prakticky využitelný metodický materiál, který propojí vývojové mapy s jednotlivými sesbíranými nástroji na rozvoj klíčových kompetencí a pomůže učitelům směřovat ve výuce jednotlivých předmětů k rozvoji klíčových kompetencí žáků. Veškeré materiály budou vytištěny a spolu s výukovým DVD zaslány na všechny školy v ČR.


Výstupy:

4 sady ověřených tištěných metodických materiálů, pro každý typ školy obsahující:

    1. Nástroje pro utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků – pomohou učitelům při plánování výuky a cíleném rozvíjení klíčových kompetencí žáků (pracovní listy, popis vyučovacích aktivit).

    2. Nástroje pro hodnocení úrovně klíčových kompetencí žáků – pomohou učitelům zjišťovat efektivitu využívaných metod a konkrétní úroveň klíčových kompetencí žáků a na základě toho umožní učitelům systematicky plánovat další vývoj vyučovacího procesu.

    3. Vývojovou mapu – kontinuum popisující složky dovedností vybraných z klíčových kompetencí a jejich kvalitativní posun od úrovně nejnižší po nejvyšší. Bude obsahovat indikátory a doporučené metody rozvoje na jednotlivých hladinách.

    4. Manuál popisující způsoby využití daných nástrojů v praxi škol.

    5. Instruktážní DVD – obsahující natočené výukové aktivity, metody a další postupy vedoucí k rozvíjení klíčových kompetencí, včetně všech nástrojů a manuálu.


Aktivita 2 Rozvoj dovedností učitelů potřebných při výuce zaměřené na klíčové kompetence


Cílem aktivity je vytvořit komplexní vzdělávání rozvíjející dovednosti učitele spojené s výukou zaměřenou na klíčové kompetence. Souvisejícím úkolem bude definovat k tomu nutné dovednosti učitele, které přispějí k formování standardu učitele.

Zapojené školní kolektivy budou procházet několikastupňovým školením. V první fázi se seznámí se základy výuky zaměřené na rozvoj klíčových kompetencí, plánování výuky a obdrží balíček základních metod. V druhé fázi sebezážitkovou formou vyzkouší jednotlivé metody a budou si je osvojovat pro svou praxi. V posledním stupni školení se pedagogové budou učit vytvořit ve výuce systém zaměřený na rozvoj klíčových kompetencí a pracovat s vývojovou mapou. V průběhu tréninku budou učitelé rozděleni do trojic, ve kterých se navzájem budou hospitovat, dávat si zpětnou vazbu a podporovat v dalším vývoji. Ze setkání trojic budou učitelé dělat zápisy, které budou podkladem pro další vývoj kurzu.

Tréninkové kurzy budou v průběhu projektu akreditovány a zpřístupněny široké pedagogické veřejnosti.


Výstupy:

  • Tréninkové programy určené pro rozvíjení klíčových kompetencí učitelů pro jednotlivé úrovně dovedností učitelů sestávající z prezenčního školení 8x 2 dny na každé škole (128 hodin), 120 hodin ve trojicích.

  • Proškolení 22 školních kolektivů.

  • Akreditace kurzů.

  • Příručka pro odbornou veřejnost o dovednostech učitele, které jsou třeba pro výuku zaměřenou na rozvoj klíčových kompetencí.



Aktivita 3 – Informační a propagační podpora projektu a organizace a řízení

Aktivita má průřezový charakter a jejím cílem je zajistit efektivní řízení a evaluaci všech naplánovaných aktivit projektu, efektivní finanční řízení projektu a cílenou informovanost veřejnosti. 

Výstupy: Konference a semináře, kterých se zúčastní cca 800 pedagogů, 100 publikovaných PR článků o aktivitách a výstupech projektu, pravidelný elektronický newsletter.





VÚP

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.