V rámci dalšího vzdělávání dospělých, které poskytují střední a základní školy, je největší zájem o informatiku a cizí jazyky. Jedna pětina dotazovaných ředitelů uvedla, že se setkali ve škole se sečnými a bodnými zbraněmi, střelné zbraně se na českých školách téměř nevyskytují. Vyplývá to z výsledků druhé vlny projektu Rychlá šetření uskutečněné v roce 2008, které zveřejnil Ústav pro informace ve vzdělávání (ÚIV). Průzkumu se zúčastnilo 2 670 škol z celkového počtu 4 000 oslovených.
DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH NA ZÁKLADNÍCH A STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH
Další vzdělávání dospělých realizuje zhruba pětina škol, 36 % uvažuje o poskytnutí své kapacity pro tyto účely a 44 % škol o tomto ani nepřemýšlí. Většina škol (82 %) má dle slov svého vedení pocit, že mají dostatek informací o dalším vzdělávání. Zhruba čtvrtina škol pronajímá materiálně-technické vybavení své školy jinému subjektu pro realizaci vzdělávacích aktivit dalšího vzdělávání.
Nejčastějším způsobem získávání klientů dalšího vzdělávání jsou propagační materiály a inzeráty (dvě třetiny škol, které poskytují další vzdělávání), téměř polovina škol (46 %) využívá též propagace na internetu a 39 % škol uvádí získávání klientů přes úřady práce.
Nejčastější formou dalšího vzdělávání je další vzdělávání pedagogických pracovníků (44 %) a rekvalifikace (42 % škol poskytujících další vzdělávání).
Mezi nejčastější předměty vyučované navíc v rámci dalšího vzdělávání patří informatika (39 %) a cizí jazyky (27 %).
NÁSILÍ A AGRESE VE ŠKOLÁCH
Téměř čtyři pětiny škol uvedly, že v posledních třech letech nedošlo k výskytu sečných nebo bodných zbraní. Oproti roku 2004 podíl škol s výskytem zbraní mírně narostl. Častěji se vyskytují zbraně ve velkých školách a ve větších městech. Výskyt střelných zbraní je na českých školách zatím naprosto ojedinělý. Jiné nebezpečné předměty (boxery, řetězy, létající hvězdy) se objevují ve školách o něco častěji než bodné a sečné zbraně.
V 10 % škol řeší verbální útoky žáků na učitele jedenkrát měsíčně a častěji. Na rozdíl od roku 2004 se situace mírně zhoršuje. Fyzické útoky žáků na učitele jsou velice řídké.
Verbální útoky rodičů na učitele řeší v 17 % škol minimálně několikrát za školní rok a častěji, v 52 % méně často a ve 32 % nikdy. Oproti roku 2004 se situace mírně zlepšuje.
V 10 % škol se setkávají se závažným úmyslným poškozením školního majetku několikrát do měsíce a častěji.
Projekt Rychlá šetření je zaměřen na zjišťování názorů, které se týkají aktuálních problémů v oblasti školství. Sběr dat se uskutečňuje pomocí internetu na stálém panelu 4 000 dotazovaných ředitelů základních, středních, vyšších odborných a speciálních škol, návratnost v této vlně činí 66,8 %. Hlavní závěry jsou zveřejněny na www.uiv.cz a na www.edu.cz.
ÚIV je příspěvkovou organizací MŠMT.
Celková zpráva (formát DOC, 1,27 MB) z 2. kola Rychlých šetření 2008
Hlavní závěry (formát DOC, 263 kB)
Dotazník (formát DOC, 61 kB)
ÚIV
0 comments:
Post a Comment