ÚIV: Dospělí se zajímají o informatiku a cizí jazyky

pondělí 7. července 2008 ·

V rámci dalšího vzdělávání dospělých, které poskytují střední a základní školy, je největší zájem o informatiku a cizí jazyky. Jedna pětina dotazovaných ředitelů uvedla, že se setkali ve škole se sečnými a bodnými zbraněmi, střelné zbraně se na českých školách téměř nevyskytují. Vyplývá to z výsledků druhé vlny projektu Rychlá šetření uskutečněné v roce 2008, které zveřejnil Ústav pro informace ve vzdělávání (ÚIV). Průzkumu se zúčastnilo 2 670 škol z celkového počtu 4 000 oslovených.

DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH  NA ZÁKLADNÍCH A STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH

Další vzdělávání dospělých realizuje zhruba pětina škol, 36  % uvažuje o poskytnutí své kapacity pro tyto účely a 44  % škol o tomto ani nepřemýšlí. Většina škol (82  %) má dle slov svého vedení pocit, že mají dostatek informací o dalším vzdělávání. Zhruba čtvrtina škol pronajímá materiálně-technické vybavení své školy jinému subjektu pro realizaci vzdělávacích aktivit dalšího vzdělávání.

Nejčastějším způsobem získávání klientů dalšího vzdělávání jsou propagační materiály a inzeráty (dvě třetiny škol, které poskytují další vzdělávání), téměř polovina škol (46  %) využívá též propagace na internetu a 39  % škol uvádí získávání klientů přes úřady práce.

Nejčastější formou dalšího vzdělávání je další vzdělávání pedagogických pracovníků (44  %) a rekvalifikace (42  % škol poskytujících další vzdělávání).

Mezi nejčastější předměty vyučované navíc v rámci dalšího vzdělávání patří informatika (39  %) a cizí jazyky (27  %).

NÁSILÍ  A AGRESE VE ŠKOLÁCH

Téměř čtyři pětiny škol uvedly, že v posledních třech letech nedošlo k výskytu sečných nebo bodných zbraní. Oproti roku 2004 podíl škol s výskytem zbraní mírně narostl. Častěji se vyskytují zbraně ve velkých školách a ve větších městech. Výskyt střelných zbraní je na českých školách zatím naprosto ojedinělý. Jiné nebezpečné předměty (boxery, řetězy, létající hvězdy) se objevují ve školách  o něco častěji než bodné a sečné zbraně.

V 10  % škol řeší verbální útoky žáků na učitele jedenkrát měsíčně a častěji. Na rozdíl od roku 2004 se situace mírně zhoršuje. Fyzické útoky žáků na učitele jsou velice řídké.

Verbální útoky rodičů na učitele řeší v 17  % škol minimálně několikrát za školní rok a častěji, v 52  % méně často a ve 32  % nikdy. Oproti roku 2004 se situace mírně zlepšuje.

V 10  % škol se setkávají se závažným úmyslným poškozením školního majetku několikrát do měsíce a častěji.

Projekt Rychlá šetření je zaměřen na zjišťování názorů, které se týkají aktuálních problémů v oblasti školství. Sběr dat se uskutečňuje pomocí internetu na stálém panelu 4 000 dotazovaných ředitelů základních, středních, vyšších odborných a speciálních škol, návratnost v této vlně činí 66,8  %. Hlavní závěry jsou zveřejněny na www.uiv.cz a na www.edu.cz.

ÚIV je příspěvkovou organizací MŠMT.

Celková zpráva (formát DOC, 1,27 MB) z 2. kola Rychlých šetření 2008
Hlavní závěry (formát DOC, 263 kB)
Dotazník (formát DOC, 61 kB)



ÚIV

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.