Cílem projektu je podpořit učitelovu kompetentnost v praxi adaptovat a kombinovat výchovně vzdělávací strategie tak, aby respektoval individuální potřeby žáka a umožnil mu tak v rámci jeho dispozic dosáhnout osobního maxima. Obavy odborné a pedagogické veřejnosti poukazují na malou zkušenost při uplatňování poznatků a zavádění individualizace do praxe.
Anotace projektu Podpora učitele
Délka projektu: 36 měsíců
Cílová skupina: pedagogičtí pracovníci ze základních škol a nižších stupňů gymnázií
Rozpočet: 90 mil.Kč
Východiska:
V souvislosti se zákonem 563/2004 Sb., Dlouhodobým záměrem vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy ČR a „Bílou knihou“ dochází k postupnému přechodu od znalostního učení k rozvoji kompetencí (stanovisko Evropské komise ze 6.srpna 2007). Učitelům chybí metodická podpora při zavádění vzdělávání založeného na poznávání, respektování a rozvíjení individuálních potřeb, možností a zájmů každého žáka (včetně žáků se speciálními vzdělávacími potřebami). Dle průzkumů z posledního projektového období postrádají metodickou podporu ze strany odborníků, potažmo státu v oblasti zavádění nových výchovně vzdělávacích strategií. Současně narůstá i potřeba individuálního přístupu ve vzdělávání a zavádění nových forem skupinové a samostatné práce žáků a to projekt podpoří.
.
Cílem projektu je:
-
podpořit učitelovu kompetentnost v praxi adaptovat a kombinovat výchovně vzdělávací strategie tak, aby respektoval individuální potřeby žáka a umožnil mu tak v rámci jeho dispozic dosáhnout osobního maxima. Obavy odborné a pedagogické veřejnosti poukazují na malou zkušenost při uplatňování poznatků a zavádění individualizace do praxe. Současně chybí i podpora zavádění nových metod práce ve třídách a s adaptací těchto strategií do učebního stylu učitelů. Tento proces je nedílnou součástí zavádění ŠVP do každodenní praxe učitelů.
-
rozvinout celoživotní učení o takové formy a metody, které podporují integraci nových znalostí a dovedností do učebního stylu učitele přímo v jeho přirozeném pracovním prostředí. Stávající zkušenost s dalším vzděláváním naznačuje jeho zaměření na osvojování poznatků a dovedností v kurzech a workshopech a není vytvořena nabídka podpůrných produktů a metod pro integraci nových přístupů do konkrétních pedagogických situací, s nimiž se učitel denně potkává ve třídě.
Popis projektu:
K podpoření pozitivního dopadu prvních realizačních kroků reformy budou pilotně v rámci projektu vytvořeny metodiky v oblasti individualizace ve vzdělávání žáků a metodika pro uplatnění kolegiální podpory ve škole. V dalších aktivitách projektu proběhne vzdělávání vedení škol (včetně metodiky pro vedení školy) a vzdělávání mentorů s důrazem na individuální podporu učitele. V neposlední řadě bude zpracován metodický koncept společného učení, využívající již existující zdroje uvnitř škol:
-
metodika zavádění a realizace interního mentoringu ve škole
-
koncepční přístup vedení škol k podpoře individuálního rozvoje učitelů
-
postup, který umožní rozvoj reflektivních a sebereflektivních dovedností učitelů
-
flexibilní nabídka, kterou si školy mohou přizpůsobit dle individuálních potřeb svých učitelů
Naplnění záměrů podpořit implementaci RVP do praxe bude podpořeno v projektu strukturovanou nabídkou podpůrných služeb a produktů, zpracovaných na základě nejlepších zahraničních a domácích zkušeností pro implementaci nástrojů. Bude vytvořen tým externích školitelů a mentorů, podpořeno sdílení zkušeností mezi školami a učiteli, realizace rozvojových seminářů pro vedení škol, workshopy, semináře, praktická cvičení a konference předávající zkušenosti dalším školám, ČŠI, odborné veřejnosti, pedagogickým iniciativám a zřizovatelům.
Projekt bude ověřovat, analyzovat a evaluovat základní a dílčí cíle projektu; aktivity projektu směřují přímo do školy, k učiteli při využití nabytých poznatků a zkušeností v denní praxi učitele.
Základní aktivity projektu:
-
Metodická příručka pro podporu individualizace ve vzdělávání žáků
-
Praktická příručka pro uplatnění kolegiální podpory
-
Vzdělávání vedení škol
-
Vzdělávání mentorů a individuální podpora učitele
-
Řízení a publicita projektu
Výsledky a výstupy projektu:
-
600 pedagogů z řad vedení škol
-
750 pedagogů podpořeno ve workshopech
-
metodická příručka s modelovými příklady podpory individualizace vzdělávání žáků
-
praktická příručka s modelovými příklady pro uplatnění kolegiální podpory
-
metodika pro vedení škol o systému interního mentoringu ve škole s ohledem na specifika škol
-
30 certifikovaných mentorů
-
model vzdělávání mentorů a jejich výcvikový program
-
dvoudenní semináře pro vedení školy
-
model interního mentoringu na škole = společné učení
-
síť podporovaných škol
Orientační upravený rozpočet projektu:
Název aktivity |
náklady v % |
náklady v tis. Kč | |
1 |
Metodická příručka pro podporu individualizace ve vzdělávání žáků |
5,54% |
4 990 |
2 |
Praktická příručka pro uplatnění kolegiální podpory |
3,94% |
3 542 |
3 |
Vzdělávání vedení škol |
4,49% |
4 044 |
4 |
Vzdělávání mentorů a individuální podpora učitele |
70,51% |
63 461 |
5 |
Řízení a publicita projektu |
15,51% |
13 963 |
Celkem |
100% |
90 000 |
MŠMT
0 comments:
Post a Comment