MŠMT: Podpora učitele (PUČ) - prezentace a anotace projektového záměru

pátek 18. července 2008 ·

Cílem projektu je podpořit učitelovu kompetentnost v praxi adaptovat a kombinovat výchovně vzdělávací strategie tak, aby respektoval individuální potřeby žáka a umožnil mu tak v rámci jeho dispozic dosáhnout osobního maxima. Obavy odborné a pedagogické veřejnosti poukazují na malou zkušenost při uplatňování poznatků a zavádění individualizace do praxe.

Anotace projektu Podpora učitele


Délka projektu: 36 měsíců

Cílová skupina: pedagogičtí pracovníci ze základních škol a nižších stupňů gymnázií

Rozpočet: 90 mil.Kč


Východiska:

V souvislosti se zákonem 563/2004 Sb., Dlouhodobým záměrem vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy ČR a „Bílou knihou“ dochází k postupnému přechodu od znalostního učení k rozvoji kompetencí (stanovisko Evropské komise ze 6.srpna 2007). Učitelům chybí metodická podpora při zavádění vzdělávání založeného na poznávání, respektování a rozvíjení individuálních potřeb, možností a zájmů každého žáka (včetně žáků se speciálními vzdělávacími potřebami). Dle průzkumů z posledního projektového období postrádají metodickou podporu ze strany odborníků, potažmo státu v oblasti zavádění nových výchovně vzdělávacích strategií. Současně narůstá i potřeba individuálního přístupu ve vzdělávání a zavádění nových forem skupinové a samostatné práce žáků a to projekt podpoří.

.

Cílem projektu je:

  • podpořit učitelovu kompetentnost v praxi adaptovat a kombinovat výchovně vzdělávací strategie tak, aby respektoval individuální potřeby žáka a umožnil mu tak v rámci jeho dispozic dosáhnout osobního maxima. Obavy odborné a pedagogické veřejnosti poukazují na malou zkušenost při uplatňování poznatků a zavádění individualizace do praxe. Současně chybí i podpora zavádění nových metod práce ve třídách a s adaptací těchto strategií do učebního stylu učitelů. Tento proces je nedílnou součástí zavádění ŠVP do každodenní praxe učitelů.

  • rozvinout celoživotní učení o takové formy a metody, které podporují integraci nových znalostí a dovedností do učebního stylu učitele přímo v jeho přirozeném pracovním prostředí. Stávající zkušenost s dalším vzděláváním naznačuje jeho zaměření na osvojování poznatků a dovedností v kurzech a workshopech a není vytvořena nabídka podpůrných produktů a metod pro integraci nových přístupů do konkrétních pedagogických situací, s nimiž se učitel denně potkává ve třídě.


Popis projektu:

K podpoření pozitivního dopadu prvních realizačních kroků reformy budou pilotně v rámci projektu vytvořeny metodiky v oblasti individualizace ve vzdělávání žáků a metodika pro uplatnění kolegiální podpory ve škole. V dalších aktivitách projektu proběhne vzdělávání vedení škol (včetně metodiky pro vedení školy) a vzdělávání mentorů s důrazem na individuální podporu učitele. V neposlední řadě bude zpracován metodický koncept společného učení, využívající již existující zdroje uvnitř škol:

  • metodika zavádění a realizace interního mentoringu ve škole

  • koncepční přístup vedení škol k podpoře individuálního rozvoje učitelů

  • postup, který umožní rozvoj reflektivních a sebereflektivních dovedností učitelů

  • flexibilní nabídka, kterou si školy mohou přizpůsobit dle individuálních potřeb svých učitelů

Naplnění záměrů podpořit implementaci RVP do praxe bude podpořeno v projektu strukturovanou nabídkou podpůrných služeb a produktů, zpracovaných na základě nejlepších zahraničních a domácích zkušeností pro implementaci nástrojů. Bude vytvořen tým externích školitelů a mentorů, podpořeno sdílení zkušeností mezi školami a učiteli, realizace rozvojových seminářů pro vedení škol, workshopy, semináře, praktická cvičení a konference předávající zkušenosti dalším školám, ČŠI, odborné veřejnosti, pedagogickým iniciativám a zřizovatelům.


Projekt bude ověřovat, analyzovat a evaluovat základní a dílčí cíle projektu; aktivity projektu směřují přímo do školy, k učiteli při využití nabytých poznatků a zkušeností v denní praxi učitele.


Základní aktivity projektu:

  1. Metodická příručka pro podporu individualizace ve vzdělávání žáků

  2. Praktická příručka pro uplatnění kolegiální podpory

  3. Vzdělávání vedení škol

  4. Vzdělávání mentorů a individuální podpora učitele

  5. Řízení a publicita projektu


Výsledky a výstupy projektu:

  • 600 pedagogů z řad vedení škol

  • 750 pedagogů podpořeno ve workshopech

  • metodická příručka s modelovými příklady podpory individualizace vzdělávání žáků

  • praktická příručka s modelovými příklady pro uplatnění kolegiální podpory

  • metodika pro vedení škol o systému interního mentoringu ve škole s ohledem na specifika škol

  • 30 certifikovaných mentorů

  • model vzdělávání mentorů a jejich výcvikový program

  • dvoudenní semináře pro vedení školy

  • model interního mentoringu na škole = společné učení

  • síť podporovaných škol


Orientační upravený rozpočet projektu:


Název aktivity

náklady v %

náklady v tis. Kč

1

Metodická příručka pro podporu individualizace ve vzdělávání žáků

5,54%

4 990

2

Praktická příručka pro uplatnění kolegiální podpory

3,94%

3 542

3

Vzdělávání vedení škol

4,49%

4 044

4

Vzdělávání mentorů a individuální podpora učitele

70,51%

63 461

5

Řízení a publicita projektu

15,51%

13 963

Celkem

100%

90 000




MŠMT

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.