Projekt KURIKULUM G má přispět k řešení problematiky zvyšování kvality vzdělávání na gymnáziích. Ta je spojená s kvalitou pedagogů, kteří vzdělávání žákům poskytují a jsou jedním z hlavních pilířů jeho kvality. Projekt je určen učitelům a koordinátorům školních vzdělávacích programů (ŠVP) na gymnáziích a umožní jim získat právě takové kompetence, které potřebují k vytváření a realizaci kvalitních ŠVP.
ANOTACE
Název projektu
Podpora učitelů gymnázií jako pilířů kvality vzdělávání
Zkrácený název projektu
Kurikulum G
Stručný obsah projektu
Projekt KURIKULUM G má přispět k řešení problematiky zvyšování kvality vzdělávání na gymnáziích. Ta je spojená s kvalitou pedagogů, kteří vzdělávání žákům poskytují a jsou jedním z hlavních pilířů jeho kvality. Projekt je určen učitelům a koordinátorům školních vzdělávacích programů (ŠVP) na gymnáziích a umožní jim získat právě takové kompetence, které potřebují k vytváření a realizaci kvalitních ŠVP. K tomu bude využito několik forem:
- konzultační a poradenské služby,
- mentorování (supervize),
- vzájemné řízené osobní výměny zkušeností,
- zprostředkování úspěšných případů realizace ŠVP (ukázkové hodiny, případové studie, metodické materiály).
Vedle toho projekt umožní provést objektivní zhodnocení úspěšnosti zavádění ŠVP na gymnáziích prostřednictvím rozsáhlého plošného výzkumu. Projekt zde navazuje na systémový projekt Pilot G/GP (OP RLZ, 2004-2008), v němž byly ověřeny první dva roky vzdělávání podle ŠVP na gymnáziích, a umožní tento proces dokončit a vyhodnotit.
Harmonogram projektu
- datum zahájení projektu: 1. 10. 2008
- datum ukončení projektu: 30. 9. 2011
Hlavní cíle projektu
1. zvýšení kvality vzdělávání na gymnáziích posílením kompetencí učitelů
2. motivace učitelů gymnázií k přijetí změn spojených se zaváděním školních vzdělávacích programů do praxe
3. vytvoření a ověření nových modelů spolupráce pro vzájemně se učící školy
Aktivity projektu
Aktivita A – Podpora koordinátorů
Aktivita se skládá ze čtyřech modulů: Síť, Komunita, Poradna a Kritický přítel. Moduly umožní koordinátorům vzájemnou výměnu zkušeností, navázání profesních kontaktů, zapojení se do profesní komunity a využívání poradenských a konzultačních služeb.
-
Síť – v tomto modulu bude vytvořen systém vzájemných návštěv koordinátorů na školách, pomocí něhož se vytvoří vazby mezi jednotlivými koordinátory. Každá návštěva bude mít formu řízeného poznávání příkladů dobré praxe na škole, koordinátoři se budou moci během návštěv vzájemně inspirovat inovativními prvky.
Výstupy: odzkoušený systém (model) řízených návštěv, 90 přímo zapojených koordinátorů, 9 metodických případových studií uveřejněných na webových stránkách pro koordinátory ze všech gymnázií
-
Komunita – modul umožní prostřednictvím internetu virtuální setkávání a vzájemnou výměnu zkušeností mezi koordinátory, učiteli a zainteresovanou veřejností. Naváže na již existující internetovou komunitu vytvořenou v Pilotu G/GP s názvem Gympliště.
Výstupy: inovované prostředí internetové komunity plně odpovídající potřebám zapojených koordinátorů a učitelů ze všech gymnázií, 120 přímo zapojených škol, 30 škol aktivně a dlouhodobě přispívajících do obsahu komunity, 24 souhrnných informací o zajímavých diskusích, uveřejněných na webových stránkách pro koordinátory a učitele ze všech gymnázií
-
Poradna – modul poskytne koordinátorům, případně učitelům poradenské a konzultační služby spojené s tvorbou ŠVP a s jeho realizací ve škole. Poradna bude mít tři formy: internetová poradna online, telefonická poradna, osobní konzultace v regionech.
Výstupy: systém online poradenské služby pro koordinátory a učitele ze všech gymnázií, 12 regionálních setkání koordinátorů s periodicitou jednou za půl roku v Čechách a na Moravě (tzn. celkem 4x ročně, celkem 840 přímo zapojených osob) strukturovaný a průběžně aktualizovaný přehled často kladených dotazů k problematice ŠVP pro učitele ze všech gymnázií
-
Kritický přítel – modul zajišťuje podporu koordinátorům gymnázií, kteří mají nedostatečné manažerské dovednosti a potýkají se s problémy především v oblasti řízení změn a kvality ŠVP. Tato podpora bude zajištěna pomocí mentorů, kteří individuálně povedou (budou koučovat) malé skupinky koordinátorů. Z jednotlivých supervizí budou pořízeny případové studie, které budou využity pro ostatní koordinátory.
Výstupy: 100 případových studií, 100 zapojených koordinátorů
Aktivita B – Podpora učitelů
Aktivita bude realizována prostřednictvím dvou modulů: Virtuální hospitace a Oborové semináře. Tyto moduly umožní učitelům inspirovat se u ostatních kolegů a využívat získané nové poznatky pro zvýšení efektivity své práce.
-
Virtuální hospitace – modul umožní učitelům sledovat online „ukázkové“ hodiny kolegů z jiných škol, diskutovat s nimi online nad realizovanou hodinou, a tím získat nové zkušenosti. Z ukázkových hodin bude pořizován videozáznam, který bude odborně zpracován. Zaznamenaná hodina bude uveřejněna na internetu a bude k ní uspořádána online diskuse, v níž bude na dotazy učitelů odpovídat realizátor ukázkové hodiny.
Výstupy: databáze virtuálních hospitací – videozáznamů přístupná online všem učitelům gymnázií, 40 videozáznamů s rozbory umístěnými v databázi
-
Oborové semináře – modul zajišťuje podporu učitelům gymnázií, kteří mají tvořit učební osnovy a nemají k tomu potřebné znalosti a dovednosti. Učitelům budou nabídnuty ke každému oboru v RVP G semináře, které je těmito znalostmi a dovednostmi vybaví. Modul navazuje na Pilot G/GP a proběhne pouze ve školním roce 2008/2009 (po dobu tvorby ŠVP na gymnáziích).
Výstupy: 40 vyškolených lektorů, 40 zrealizovaných kurzů, 800 proškolených učitelů
Aktivita C – Kvalitní škola
Aktivita umožní plošným výzkumem vyhodnotit úspěšnost zavádění školních vzdělávacích programů (ŠVP) na gymnáziích a popsat, kterými prvky se vyznačuje škola, která úspěšně realizuje svůj školní vzdělávací program (tzv. kvalitní škola).
Tato aktivita přímo navazuje na systémový projekt Pilot G/GP (OP RLZ, 2004-2008), v němž byly provedeny některé dílčí analýzy a v němž 16 pilotních škol vyučovalo v prvních a druhých ročnících podle ŠVP.
Výstupy: výzkumná studie (sborník) popisující míru úspěšnosti zavádění ŠVP do gymnázií, odborná doporučení určená především školám a decizní sféře týkající se kvality vzdělávání, standard kvalitní školy určený především školám, rodičům, ČŠI, vysokým školám a zřizovatelům
Aktivita D – Informační a propagační podpora projektu a organizace a řízení
Cílem aktivity je zajistit efektivní řízení a evaluaci všech naplánovaných aktivit projektu, efektivní finanční řízení projektu a cílenou informovanost veřejnosti.
Kvalitní řízení projektu je zajištěno kvalitním složením realizačního týmu a jeho promyšlenou strukturou. V řízení projektu bude využito zázemí lidských zdrojů, které se podílely na řízení systémového projektu Pilot G/GP (OP RLZ, 2004-2008), na nějž projekt navazuje. K naplňování jednotlivých aktivit bude využíváno malých projektových týmů a sítě stálých spolupracovníků.
Realizační tým se skládá z manažera projektu, který má k dispozici asistenta, PR manažera a ekonoma. V realizačním týmu jsou dále jednotliví koordinátoři − koordinátor sítě a mentorů, koordinátor komunity a poradny, koordinátor poradny učitelů a koordinátor výzkumu. Každý koordinátor pracuje s projektovým týmem určeným pro zajištění aktivity nebo modulu.
Organizační schéma realizačního týmu:
Informační a propagační aktivity projektu budou směřovány především do tří oblastí:
- informování cílových skupin a veřejnosti o výstupech projektu,
- motivace cílových skupin k využívání nabízených výstupů (služeb, materiálů…),
- posílení pozitivního vztahu cílových skupin a veřejnosti k probíhající reformě.
Propagace projektu, její cíle a strategie budou shrnuty v marketingové strategii projektu. Propagaci projektu řídí PR manažer.
Výstupy: konference a kulaté stoly, kterých se zúčastní cca 1000 pedagogů, 100 publikovaných PR článků o aktivitách a výstupech projektu, elektronický newsletter: zpravodajský bulletin pro pedagogy gymnázií s měsíční periodicitou, další propagační materiály (uvedeny samostatně v Benefitu v části Publicita)
1
MŠMT
0 komentářů:
Okomentovat