Český jazyk a literatura je zkušební předmět zařazený do společné části maturitní zkoušky (dále MZ) jako základní pilíř povinných zkoušek. Žák může z tohoto zkušebního předmětu konat pouze povinnou zkoušku společné části MZ. V letech 2010 a 2011 (tzv. náběhová fáze) může žák konat ze zkušebního předmětu český jazyk a literatura i nepovinnou zkoušku ve vyšší úrovni obtížnosti, pokud jako povinnou koná zkoušku v základní úrovni obtížnosti. Od roku 2012 již tato možnost není. Stejně jako u cizího jazyka je tato možnost v tzv. náběhové fázi pro žáky výhodná. Dejme tomu, že si chce žák zvolit vyšší úroveň zkoušky, ale při jejím neúspěšném vykonání v rámci povinných zkoušek neuspěje v celé společné části. Řešením tedy je zvolit u povinné zkoušky nižší úroveň a vyšší pak u zkoušky nepovinné, která nemá vliv na to, zda žák u maturitní zkoušky uspěje, či nikoli.
Zkoušky ze zkušebního předmětu český jazyk a literatura jsou připravovány a žákům nabízeny ve dvou úrovních obtížnosti, a to základní a vyšší. Volba úrovně obtížnosti je na svobodném rozhodnutí žáka.
Komplexní zkouška
Maturitní zkouška z českého jazyka a literatury má charakter komplexní zkoušky, která se skládá ze tří dílčích zkoušek:
- didaktického testu,
- písemné práce a
- ústní zkoušky.
Každá dílčí zkouška ověřuje jiné znalosti a dovednosti a je vždy zvolen takový evaluační nástroj, aby se minimalizovalo nežádoucí překrývání působnosti jednotlivých dílčích zkoušek.
Váha tří dílčích zkoušek při výsledném hodnocení je stejná, tedy 1:1:1. Pokud žák neuspěje v jedné nebo více dílčích zkouškách, neuspěl u celé zkoušky. V případě, že žák nevykoná úspěšně dílčí zkoušku konanou formou didaktického testu a/nebo písemné práce, dílčí ústní zkoušku v příslušném termínu již nekoná. Jelikož se jedná o zkoušku povinnou, neuspěl tak ve společné části, a tím i u celé maturitní zkoušky.
Opravnou zkoušku z českého jazyka a literatury koná v opravném termínu, a to ze všech tří dílčích zkoušek. Žák má právo pro opravnou zkoušku zvolit jinou úroveň obtížnost zkoušky, než v jaké konal zkoušku v předchozím termínu.
Rozsah vědomostí a dovedností, které mohou být ověřovány, je vymezen v katalozích požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky pro příslušný zkušební předmět a úroveň obtížnosti zkoušky.
ZÁKLADNÍ ÚROVEŇ OBTÍŽNOSTI |
DÍLČÍ ZKOUŠKA |
VÁHA |
VYMEZENÝ ČAS |
FORMA |
HODNOCENÍ |
DIDAKTICKÝ TEST |
1/3 |
60 min. |
test |
centrálně |
PÍSEMNÁ PRÁCE |
1/3 |
25 + 60 min. |
písemná práce – 10 témat |
ve školách |
ÚSTNÍ ZKOUŠKA |
1/3 |
15 + 15 min. |
pracovní list |
ve školách |
VYŠŠÍ ÚROVEŇ OBTÍŽNOSTI |
DÍLČÍ ZKOUŠKA |
VÁHA |
VYMEZENÝ ČAS |
FORMA |
HODNOCENÍ |
DIDAKTICKÝ TEST |
1/3 |
90 min. |
test |
centrálně/hodnotitelé |
PÍSEMNÁ PRÁCE |
1/3 |
25 + 90 min. |
písemná práce – 10 témat |
ve školách |
ÚSTNÍ ZKOUŠKA |
1/3 |
15 + 15 min. |
pracovní list |
ve školách |
0 comments:
Post a Comment