Přečtěte si dva články: Škola žádá kreativitu od Michala Giboda a Inteligenci do škol od Ondřeje Hausenblase.
Z článku Škola žádá kreativitu vybíráme úvod:
Magie demonstrací je všeobsažná a mobilizující. Probouzí okoralé emoce a polarizuje společnost na PRO a PROTI. Také demonstrace učitelů poodkryla doutnající kráter, jenž chrlí lávu problémů na poli vzdělávání. Učitelé na sebe strhli nejvíce pozornosti; byla zkritizována jejich schopnost k výkonu profese, zájem o práci a věčná nespokojenost s finančním oceněním. Školáci a studenti byli hodnoceni jako ignoranti hazardující s vlastní budoucností, se zájmy oscilujícími mezi holkami, pivem a drogami a cílem ukončit jakoukoli školu, nejraději vysokou (ty, kterých se to netýká, prosím za prominutí). I stát dostal svůj díl; disproporce mezi proklamací a skutkem, přísliby a činy, přehlížení oboru formujícího budoucnost státu, kvalitu života jeho obyvatel – a v čele resortu osoby, které se před ministrováním živily vším možným, a nejméně vzděláváním. Emoce propukaly po celé dva dny – a v den třetí? Nic mimořádného, jen jiní bojovníci za jiné pravdy zbavili přetlaku jiný papiňák. Veliké plátno pro Hieronyma Bosche!
Z článku Inteligenci do škol, který na Gibodův text reaguje:
Jedna stránka jmenována nebyla, a není divu, je to ožehavé: ve školství by bylo potřeba mnohem větší množství hodně inteligentních lidí. Ne že by tam nebyli žádní, ale je jich podkritické množství. To nemusí znamenat, že učitelé jsou nějak hloupí – spíše jsou na tom tak jako ostatní národ (plus se tam za léta komunismu dostalo hodně lidí poslušných – ale tak se chovala i většina populace, ne?). Aby se však vzdělávání zlepšovalo, aby stačilo tempu dětí, které jsou napřed o jednu a více generací, nemůže učitelstvo být jen průměrným vzorkem populace. Ani lékaře byste přece nechtěli mít v takové škále, jako jsme my sami - od úplných trumpetů přes neslané nemastné až ke géniům. Na svá játra a klouby budeme chtít lékaře nadprůměrné, ne? A na své děti bychom, možná, mohli chtít lidi nadprůměrně chytré – nebo vlastně nechceme, aby děti byly jednou (brzy!) chytřejší, zodpovědnější, vynalézavější a svobodnější než my, staří a zanedbaní otroci?
redakce
0 komentářů:
Okomentovat