Radek Sárközi: Časově neomezená stávka bude nutností – cíl: 6 % HDP pro školství

pondělí 9. června 2008 ·

ČMOS PŠ vyhlásil po půl roce další jednodenní stávku, která se uskutečnila 9. června 2008. Podle mého názoru nemohou být takto krátké stávky účinné. A zpětný pohled na historii stávek českých učitelů to jen dokazuje. Jejich výsledky byly nulové… Druhý problém vidím v tom, že ČMOS PŠ neumí jasně vysvětlit veřejnosti, za co se vlastně stávkuje! Marně jsem hledal na webu ČMOS PŠ stávkové požadavky a plánované akce, které budou organizovány, pokud nedojde k jejich splnění… Tato stávka nebude ničím jiným, než plácnutím do vody. AŠO-UOK požaduje navýšení celého rozpočtu školství o 50 % a 6 % HDP pro školství.

Nedostatek finančních prostředků

Naše Asociace školských odborů – Učitelský odborový klub dlouhodobě usiluje o to, aby podíl školství na hrubém domácím produktu činil alespoň 6 %, přičemž průměr Evropské unie je 6,2% a některé země dávají na školství ještě o 1 procentní bod více, a to dlouhodobě (desítky let). Česká republika dává na školství pouhá 4 %.

Většina problémů, se kterými se musíme potýkat, je způsobena tím, že dáváme na školství o polovinu méně peněz, než vyspělé evropské státy. Nejsou pak finanční prostředky skoro na nic. Na platy učitelů, které jsou ostudně nízké. Na platy dalších zaměstnanců ve školství, které jsou nižší než pobírají stejné profese mimo školství. Na pomůcky a učebnice. Na nákup služeb, které by školám pomohly v činnosti. Na místa školních psychologů, asistentů učitele, školních knihovníků a administrativních pracovníků. Na odměny za práci navíc. Na vybavení tříd. Na rekonstrukci škol. Na další vzdělávání učitelů. Na kopírování materiálů pro žáky. A tak dále…

Důsledkem je, že ve školství působí 20 % nekvalifikovaných učitelů. Řada učitelů školství opustila, přestože toto povolání vykonávali kvalitně a s nadšením, protože prostě jen chtěli „uživit rodinu“… Stávající učitelé jsou pak přetěžováni úkoly, které v jiných zemích dělají specialisté. Není pochyb, že to všechno má vliv i na kvalitu vzdělávání…

Kvalitní školství něco stojí

Usilování o navýšení finančních prostředků pro školství je tedy usilováním o zvýšení kvality českého školství. Jen tak může být konkurenceschopné v rámci Evropské unie!

Bohužel jsme svědky pravého opaku… Už tak podfinancované školství přichází o další prostředky. Zmizelo 500 milionů na pomůcky. Škrtla se 1 miliarda na nákup výpočetní techniky a připojení k internetu. Reálné platy učitelů i dalších zaměstnanců klesají…

Kvalitní školství něco stojí. Kvalitní služby i výrobky jsou obvykle dražší, než nekvalitní šunty… Oproti roku 2007 vláda „posílila“ rozpočet školství o 2%. Přitom hospodářský růst činí 6 % HDP. Inflace je skoro 7 %. Člověk nemusí mít maturitu z matematiky, aby si spočítal, že reálné platy ve školství poklesly a že podíl rozpočtu školství na HDP se snížil…

Zaměstnanci resortu školství jsou tedy placeni hůře, než v předchozím roce. Takhle asi do školství mladé kvalitní učitele nepřilákáme a ty současné k lepším výkonům a práci navíc těžko získáme… Zvláště, když je průměrný plat pedagoga 21.000, nástupní plat činí 14.000 hrubého a maxima dosáhne učitel až po 32 letech praxe!

Prošel jsem si platové nabídky na internetu. Například plzeňský dopravní podnik shání řidiče autobusů a nabízí jim nástupní plat 21.000 (stačí mít řidičák a „vystudovanou“ základní školu). Učitel s vysokoškolským vzděláním na takový plat dosáhne až po 10 letech práce ve školství… Přitom průměrný plat vysokoškolsky vzdělaného zaměstnance se pohybuje kolem 40.000!

Tato vláda prý nechce být rozhazovačnou. Proč ale šetří hlavně na školách a učitelích? Tedy na tom nejdůležitějším, co bude rozhodovat o budoucí prosperitě naší země? S tou šetrností to ale nebude asi tak žhavé.


Policisté totiž dostali na platy v roce 2008 o 26% více, učitelé zmíněná 2 %. Průměrný plat policisty, kterému stačí maturita, činí již 31.000. Těžko bychom hledali v zemích Evropské unie stát, kde mají policisté o 50% vyšší plat než učitelé, spíše tomu bývá naopak…

Ministr Ondřej Liška získal pro školy letos 500 milionů. To je necelé 1 % navíc na platy učitelů. Takto bychom letošní inflaci vyrovnali už za 7 let! Ovšem na rok 2009 už slibuje 3 miliardy na platy učitelů navíc, tedy 6 % navýšení. Vypadá to, že letošní inflace bude tedy vyrovnána již v příštím roce (jen se musíme modlit k neviditelné ruce trhu, aby byla v roce 2009 inflace nulová, protože jinak ji nevykompenzujeme nikdy).

Možná se najde i 500 milionů na učebnice, aby měli nakladatelé z čeho žít… Kdo si bude za rok pamatovat, že je to půlmiliarda, o kterou byl letos rozpočet na pomůcky zkrácen. Je to jen žonglování s čísly určené naivním voličům…

Budeme-li chtít pro své děti kvalitní školství, budeme ho muset zaplatit. Když to neuděláme, brzy spláčeme nad výdělkem. Stávkovat a demonstrovat za lepší finanční ohodnocení pro učitele i další zaměstnance škol a za peníze na nákup pomůcek a dalších služeb pro školy by měli nejen učitelé, ale všichni rodiče, kteří mají své děti ve školách!

Záleží na vládě, zda dá peníze na školství hned a naplní tak volební heslo ODS o kvalitním vzdělání pro každého, kterým oblepuje tuto zemi, nebo tyto peníze najde až po měsíc trvající stávce učitelů… Ani v zahraničí nejsou takto dlouhé (i mnohem delší) stávky výjimkou!

A že není, kde brát? Jen si všimněte, že ČEZ státu odevzdal kromě daní také dividendu 15 miliard, připravuje se privatizace Českých aerolinek za 100 miliard. Možná bychom si také mohli odpustit pár kilometrů dálnic, nebo alespoň zajistit, aby jejich výstavba nebyla dvakrát dražší než v sousedním Německu… Kdyby byla politická vůle, peníze by se určitě našly!

Stávkové požadavky

Proto Asociace školských odborů – Učitelský odborový klub vyzývá všechny školy, ať už mají či nemají vlastní odborovou organizaci, aby se spojily a společně vystoupily s následujícími stávkovými požadavky:

1) Požadujeme navýšení rozpočtu školství o 50%.

2) Navýšení 50 % se týká nejen platů učitelů a dalších zaměstnanců ve školství, ale i prostředků na investiční i neinvestiční náklady, výdajů na pomůcky, normativů na žáka a dalších položek rozpočtu školství.

3) Požadujeme, aby vláda koncipovala státní rozpočet tak, že podíl školství na hrubém domácím produktu České republiky nikdy neklesl pod 6 %.

4) Ke splnění těchto požadavků vyhlašujeme časově neomezenou stávku, která začne v září 2008 a neskončí dříve, než budou výše uvedené požadavky splněny.

Pokud je vaše škola ochotná se k těmto požadavkům připojit – a hlavně dlouhodobě stávkovat (týdny i měsíce), kontaktujte prosím naši odborovou organizaci.

Jestliže se vám zdají uvedené požadavky maximalistické, pak se stačí podívat do zahraničí, kde se obdobné požadavky vznášejí běžně a je jich také dosahováno, například v Maďarsku, Bulharsku, na Islandu atd.

Asociace školských odborů – Učitelský odborový klub

http://www.volny.cz/uok

uok@volny.cz





Radek Sárközi

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.