Komentář ministra školství, mládeže a tělovýchovy Ondřeje Lišky vyšel v Právu 20. 6. 2008. Text je reakcí na obvinění deníku v souvislosti s rozdělování finančních prostředků z evropských strukturálních fondů.
Pan redaktor Marek Přibil v článku Liška chce penězi z Bruselu financovat přípravu školného (Právo 18. 6.) chtěl trefit několik much jednou ranou, minul ale všechny. V krátké reakci nemohu jít do detailů, omezím se jen na podstatná fakta.
Všechny projekty spadající pod operační program Vzdělání pro konkurenceschopnost mají – jak říká sám název programu – pomoci České republice zvýšit kvalitu a dostupnost vzdělání a dát mu dynamiku, která zvýší konkurenceschopnost. Dosáhnout tohoto cíle předpokládá uskutečnění poměrně hlubokých reforem. Většinu projektů budou realizovat kraje a školy. Projekty, jejichž cílem je navrhnout samotné reformy, bude z pochopitelných důvodů uskutečňovat MŠMT.
Za evropské peníze však najímá desítky špičkových expertů, z nichž mnozí pracovali i pro předchozí vlády. Nechci, aby se reforma vzdělávání stala předmětem politických šarvátek.
Cílem systémového projektu navazujícího na Bílou knihu terciárního vzdělávání je připravit komplexní reformu vysokého školství. Ta má zahrnout změny ve způsobu řízení škol, jejich financování, otevření spolupráce s průmyslem a zaměstnavateli a v neposlední řadě zavedení moderního systému finanční pomoci studentům. Redukovat tento projekt na přípravu tzv. odloženého školného je zjevná manipulace.
V Bílé knize i v projektu samotném je jasně uvedeno, že odložené školné by mohlo být pouze jedním z možných zdrojů financování vysokých škol a jedním z možných nástrojů zainteresovanosti škol na kvalitě poskytovaného vzdělání. Já sám zavedení školného bez další důkladné nadstranické diskuze a zavedení finanční podpory studentům nepodpořím a mnohokrát jsem to veřejně deklaroval.
Systémové projekty však budou realizovány v dlouhém časovém období (2008 až 2013), a proto považuji za správné, aby vznikly solidní podklady pro různé reformní varianty, tj. se školným i bez něho.
Prostředky z Evropského sociálního fondu jsou prostředky veřejné. Nebylo by tedy správné návrhy reforem financované z těchto prostředků vázat na programy jednotlivých politických stran, ať už ve vládě, nebo v opozici.
K nejnákladnějším položkám v těchto projektech patří mzdy expertů po dobu trvání projektů, rozsáhlá šetření cílových skupin a přípravy návrhů zákonů.
Zvláště nákladná bude věcná, legislativní i technická stránka zavedení již zmíněného systému finanční pomoci studentům (státem poskytované půjčky, granty, spoření na vzdělání atd.). Tyto věci nelze dělat na koleně, bez spolupráce se špičkovými ekonomy, sociology a legislativci.
Ačkoli dělám vše pro to, aby projekty, které mají urychlit reformy vzdělávání, byly zahájeny co nejdříve, dbám na to, aby byly realizovány odborníky a za přísného veřejného dohledu.
Projekty, o nichž píše pan Přibil, se teprve projednávají, takže o žádných střetech zájmů nemůže být řeč.
Budou-li projekty nakonec vyžadovat spolupráci s jinými institucemi či firmami, bude to vždy na základě standardních výběrových řízení.
Ondřej Liška
0 komentářů:
Okomentovat