MŠMT: Učební plány vzdělávacích programů základního vzdělávání od 1. září 2008

čtvrtek 19. června 2008 ·

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „ministerstvo“) zveřejňuje přehled učebních plánů vzdělávacích programů základního vzdělávání, platných od školního roku 2008/09. Ve srovnání se školním rokem 2007/08 nedošlo v učebních plánech vzdělávacích programů základního vzdělávání k žádným dalším změnám. V tomto přehledu již ale nejsou z důvodů přehlednosti textu uvedeny změny, které byly platné pouze v roce 2007/08.

Učební plány Učební plány (1,13 MB)
Učební plány Učební plány (286 kB)

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy


Čj. 11431/2008-22 V Praze dne 11. června 2008

Učební plány vzdělávacích programů základního vzdělávání od 1. září 2008

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „ministerstvo“) zveřejňuje přehled učebních plánů vzdělávacích programů základního vzdělávání, platných od školního roku 2008/09.

Ve srovnání se školním rokem 2007/08 nedošlo v učebních plánech vzdělávacích programů základního vzdělávání k žádným dalším změnám. V tomto přehledu již ale nejsou z důvodů přehlednosti textu uvedeny změny, které byly platné pouze v roce 2007/08.

V ročnících, ve kterých se v souladu se školským zákonem vyučuje podle školního vzdělávacího programu vydaného podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV), se stanoví celkový týdenní počet vyučovacích hodin v souladu s rámcovým učebním plánem RVP ZV.

V souladu s § 185 odst. 1 školského zákona se od školního roku 2007/08 postupně ukončuje platnost vzdělávacích programů Základní škola, Obecná škola, Národní škola, vzdělávacích programů pro školy samostatně zřízené pro žáky se zdravotním postižením (ZŠ pro zrakově postižené, ZŠ pro sluchově postižené, ZŠ logopedická) a vzdělávacího programu Zvláštní škola. Tato skutečnost je pro školní rok 2008/09 vyjádřena škrtnutím 1., 2., 6. a 7. ročníku v učebních plánech. Ve školním roce 2009/10 a následujících postupně končí platnost těchto vzdělávacích programů i ve vyšších ročnících.

V textu učebních osnov uvedených vzdělávacích programů nebyly provedeny změny a zůstávají stále v platnosti. V případě, že učební plán nebude zcela odpovídat obsahu a uspořádání učebních osnov těchto vzdělávacích programů, přizpůsobí ředitel školy učební osnovy učebnímu plánu.

Rozdělení učiva do jednotlivých ročníků v učebních osnovách uvedených vzdělávacích programů je pouze doporučené a škola může rozhodnout o jiném uspořádání.

Učební plán vzdělávacího programu Pomocná školaPřípravný stupeň pomocné školy, čj. 19361/95-24 a učební plán Rehabilitačního vzdělávacího programu pomocné školy, čj. 15988/2003-24 zůstávají beze změn. Rozsah těchto učebních plánů odpovídá školnímu roku 2006/07, ve smyslu vyhlášení rozvojového programu MŠMT čj. 31042/2005-22 Rozšíření učebních plánů vzdělávacích programů pro základní vzdělávání o 5 vyučovacích hodin od školního roku 2006/2007 a Sdělení MŠMT čj. 8225/2006-24.

Učební plány jsou platné pro školy všech zřizovatelů.



PaedDr. Jiřina Tichá

ředitelka odboru předškolního, základního,
a základního uměleckého vzdělávání


Přehled učebních plánů vzdělávacích programů Základní škola, Obecná školaNárodní škola od 1. září 2008

Souhrn

I. Vzdělávací program Základní škola

I.1 Učební plán vzdělávacího programu Základní škola, čj. 16847/96-2, s účinností od 1.9.1996, ve znění úpravy čj. 25018/98-22 s účinností od 1.9. 1998, úpravy čj. 31172/2002-22 s účinností od 1.9.2003, úpravy čj. 21264/2004-22 s účinností od 1.9.2004, úpravy čj. 11818/2005-22 s účinností od 1.9.2005, úpravy čj. 31042/2005-22 s účinností od 1.9.2006 a úpravy čj. 6538/2007-22 s účinností od 1.9.2007, včetně poznámek.

I.2 Modelový učební plán vzdělávacího programu Základní škola pro třídy s rozšířeným vyučováním jazyků, čj. 16333/96-22-21, ve znění úpravy čj. 31172/2002-22 s účinností od 1.9.2003, úpravy čj. 21264/2004-22 s účinností od 1.9.2004, úpravy čj. 11818/2005-22 s účinností od 1.9.2005, úpravy čj. 31042/2005-22 s účinností od 1.9.2006 a úpravy čj. 6538/2007-22 s účinností od 1.9.2007, včetně poznámek.

I.3 Modelový učební plán vzdělávacího programu Základní škola pro třídy s rozšířeným vyučováním matematiky a přírodovědných předmětů, čj. 21968/96-22, ve znění úpravy čj. 31172/2002-22 s účinností od 1.9.2003, úpravy čj. 21264/2004-22 s účinností od 1.9.2004, úpravy čj. 11818/2005 22 s účinností od 1.9.2005, úpravy čj. 31042/2005-22 s účinností od 1.9.2006 a úpravy čj. 6538/2007-22 s účinností od 1.9.2007, včetně poznámek.

I.4 Modelový učební plán vzdělávacího programu Základní škola pro třídy s rozšířeným vyučováním výtvarné výchovy, čj. 21970/96-22, ve znění úpravy čj. 31172/2002-22 s účinností od 1.9.2003, úpravy čj. 21264/2004-22 s účinností od 1.9.2004, úpravy čj. 11818/2005-22 s účinností od 1.9.2005, úpravy čj. 31042/2005-22 s účinností od 1.9.2006 a úpravy čj. 6538/2007-22 s účinností od 1.9.2007, včetně poznámek.

I.5 Modelový učební plán vzdělávacího programu Základní škola pro třídy s rozšířeným vyučováním hudební výchovy, čj. 21969/96-22, ve znění úpravy čj. 31172/2002-22 s účinností od 1.9.2003, úpravy čj. 21264/2004-22 s účinností od 1.9.2004, úpravy čj. 11818/2005-22 s účinností od 1.9.2005, úpravy čj. 31042/2005-22 s účinností od 1.9.2006 a úpravy čj. 6538/2007-22 s účinností od 1.9.2007, včetně poznámek.

I.6 Modelový učební plán vzdělávacího programu Základní škola pro třídy s rozšířeným vyučováním tělesné výchovy, čj. 29738/96-22-50, ve znění úpravy čj. 31172/2002-22 s účinností od 1.9.2003, úpravy čj. 21264/2004-22 s účinností od 1.9.2004, úpravy čj. 11818/2005-22 s účinností od 1.9.2005, úpravy čj. 31042/2005-22 s účinností od 1.9.2006 a úpravy čj. 6538/2007-22 s účinností od 1.9.2007, včetně poznámek.

I.7 Modelový učební plán vzdělávacího programu Základní škola pro třídy s rozšířeným vyučováním informatiky a výpočetní techniky, čj. 16845/2001-22, ve znění úpravy čj. 31172/2002-22 s účinností od 1.9.2003, úpravy čj. 21264/2004-22 s účinností od 1.9.2004, úpravy čj. 11818/2005-22 s účinností od 1.9.2005, úpravy čj. 31042/2005-22 s účinností od 1.9.2006 a úpravy čj. 6538/2007-22 s účinností od 1.9.2007, včetně poznámek.

II. Vzdělávací program Obecná škola

II.1 Učební plán vzdělávacího programu Obecná škola, čj. 12035/97-20, s účinností od 1.9.1997, ve znění úpravy čj. 31042/2005-22 s účinností od 1.9.2006 a úpravy čj. 6538/2007-22 s účinností od 1.9.2007, 1. – 5. ročník,

II.1.a) časová dotace pro jednotlivé předměty vyjádřena v procentech z celkové týdenní povinné časové dotace, včetně poznámek,

II.1.b) časová dotace pro jednotlivé předměty vyjádřena ve vyučovacích hodinách.

II.2 Učební plán vzdělávacího programu Obecná škola, čj. 12035/97-20, s účinností od 1.9.1997, ve znění úpravy čj. 31172/2002-22 s účinností od 1.9.2003, úpravy čj. 21264/2004-22 s účinností od 1.9.2004, úpravy čj. 11818/2005-22 s účinností od 1.9.2005, úpravy čj. 31042/2005-22 s účinností od 1.9.2006 a úpravy čj. 6538/2007-22 s účinností od 1.9.2007, 6. – 9. ročník, včetně poznámek, přehledu volitelných předmětů, doplňků k učebnímu plánu a organizačních pokynů.

II.3 Modelový učební plán vzdělávacího programu Obecná škola pro třídy s rozšířeným vyučováním jazyků, čj. 29529/96-20, pro 6. – 9. ročník, ve znění úpravy čj. 31172/2002-22 s účinností od 1.9.2003, úpravy čj. 21264/2004-22 s účinností od 1.9.2004, úpravy čj. 11818/2005-22 s účinností od 1.9.2005, úpravy čj. 31042/2005-22 s účinností od 1.9.2006 a úpravy čj. 6538/2007-22 s účinností od 1.9.2007.

III. Vzdělávací program Národní škola

III.1 Učební plán vzdělávacího programu Národní škola, čj. 15724/97-20, s účinností od 1.9.1997, ve znění úpravy čj. 31042/2005-22 s účinností od 1.9.2006 a úpravy čj. 6538/2007-22 s účinností od 1.9.2007, 1. stupeň, včetně poznámek,

III.2 Učební plán vzdělávacího programu Národní škola, čj. 15724/97-20, s účinností od 1.9.1997, ve znění úpravy čj. 31172/2002-22 s účinností od 1.9.2003, úpravy čj. 21264/2004-22 s účinností od 1.9.2004, úpravy čj. 11818/2005-22 s účinností od 1.9.2005, úpravy čj. 31042/2005-22 s účinností od 1.9.2006 a úpravy čj. 6538/2007-22 s účinností od 1.9.2007, 2. stupeň, včetně poznámek

III.2.a) učební plán pro 6. a 7. ročník,

III.2.b) učební plán pro 8. a 9. ročník.


^ zpět na souhrn ^

I. Vzdělávací program Základní škola, čj. 16847/96-2

I.1 Učební plán vzdělávacího programu Základní škola, čj. 16847/96-2, od 1.9.2008


Předmět

Ročník

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

Český jazyk

40

16

Cizí jazyk

9

12

Matematika

22

16

Prvouka

7

Přírodověda

7

Vlastivěda

Chemie

4

Fyzika

6

Přírodopis

6

Zeměpis

6

Dějepis

6

Občanská výchova

4

Rodinná výchova

4

Hudební výchova

6

8

4

Výtvarná výchova

6

Praktické činnosti

3

4

Tělesná výchova

10

8

Volitelné předměty

6

Disponibilní časová dotace

5

13

Týdenní časová dotace povinných předmětů

20

20-22

24-26

24-26

24-26

29

29-30

31-32

31-32

Celková týdenní povinná časová dotace

117

121 (2)

Nepovinné předměty


Poznámky k učebnímu plánu

  1. V tabulaci učebního plánu je vymezena minimální časová dotace určená pro jednotlivé vyučovací předměty jako součet týdenních vyučovacích hodin pro 1. stupeň a 2. stupeň.

  2. Každý žák povinně absolvuje v rámci celkové týdenní povinné časové dotace 117 hodin na 1. stupni a 121 hodin na 2. stupni. Do celkové týdenní povinné časové dotace se započítává celá časová dotace ve všech ročnících příslušného stupně, tedy i ta, která již byla odučena v předchozích ročnících, kdy výuka probíhala podle předchozích verzí učebních plánů. První věta poznámky č. 2 platí s touto výjimkou: celková týdenní povinná časové dotace na 2. stupni pro žáky 9. ročníku ve školním roce 2008/09 je 120 hodin; pro tyto žáky se o 1 vyučovací hodinu snižuje disponibilní časová dotace.

  3. O konkrétní časové dotaci jednotlivých vyučovacích předmětů v jednotlivých ročnících rozhodne ředitel školy tak, aby se vyučovalo vzdělávacímu obsahu všech předmětů učebního plánu daného ročníku, byl naplněn daný minimální počet hodin pro předmět a dodrženo stanovené rozmezí týdenní časové dotace povinných předmětů pro jednotlivé ročníky.

  4. U volitelných předmětů ředitel školy rozhoduje i o jejich zařazení do ročníku.

  5. Vzdělávací obsah vyučovacích předmětů lze podle vzdělávacích záměrů školy integrovat, avšak s dodržením minimální časové dotace určené pro jejich realizaci.

  6. Názvy vyučovacích předmětů je možné pozměnit v souladu s jejich vzdělávacím obsahem. Pokud dojde k upravení názvu vyučovacího předmětu, je nutné jeho název uvádět rovněž ve veškeré dokumentaci školy včetně vysvědčení.

  7. Disponibilní časovou dotaci lze využít na 1. stupni pro:

  • navýšení časové dotace některého z povinných vyučovacích předmětů (především z důvodu uplatňování alternativních vyučovacích metod, které směřují k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků);

  • vytvoření nového povinného vyučovacího předmětu, který obsahově navazuje na povinné vyučovací předměty vymezené učebním plánem;

  • zařazení volitelného předmětu;

  • zařazení předmětů speciálně pedagogické péče.

  1. Disponibilní časovou dotaci lze využít na 2. stupni pro:

  • navýšení časové dotace některého z povinných vyučovacích předmětů (především z důvodu uplatňování alternativních vyučovacích metod, které směřují k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků);

  • vytvoření nového povinného vyučovacího předmětu, který obsahově navazuje na povinné vyučovací předměty vymezené učebním plánem;

  • navýšení časové dotace některého volitelného předmětu;

  • zařazení volitelného nebo dalšího volitelného předmětu;

  • zařazení předmětů speciálně pedagogické péče.

  1. Z disponibilní časové dotace na 2.stupni je nutné využít alespoň 1 hodiny na výuku cizího jazyka v 7. až 9. ročníku dle níže uvedených možností:

  • na navýšení časové dotace povinné výuky prvního nebo druhého cizího jazyka;

  • na zařazení povinné výuky druhého cizího jazyka;

  • na navýšení časové dotace volitelného předmětu navazujícího na výuku prvního nebo druhého cizího jazyka;

  • na zařazení volitelného předmětu navazujícího na výuku prvního nebo druhého cizího jazyka;

  • na zařazení volitelného předmětu druhý cizí jazyk.

  1. Český jazyk

V 1. ročníku základního vzdělávání má předmět komplexní charakter.

Ve 2. - 5. ročníku základního vzdělávání má složky specifického charakteru (o časové dotaci jednotlivých složek rozhodne vyučující):

  • čtení a literární výchova;

  • jazykové vyučování;

  • slohový výcvik;

  • psaní.

Ve 2. - 5. ročníku základního vzdělávání se psaní vyučuje v týdnu zpravidla v menších časových celcích, než je celá vyučovací hodina.

V 6. - 9. ročníku základního vzdělávání má složky specifického charakteru (o časové dotaci jednotlivých složek rozhodne vyučující):

  • jazykové vyučování

  • literatura

  • slohový výcvik

  1. Cizí jazyk

Cizí jazyk je zařazen povinně do 3. až 9. ročníku. S výukou Cizího jazyka je možné začít při zájmu žáků a souhlasu jejich rodičů i v nižších ročnících. Přednostně musí být žákům nabídnuta výuka anglického jazyka; pokud žák (jeho zákonný zástupce) zvolí jiný cizí jazyk než anglický, musí škola prokazatelně upozornit zákonné zástupce žáka na skutečnost, že ve vzdělávacím systému nemusí být zajištěna návaznost ve vzdělávání zvoleného cizího jazyka při přechodu žáka na jinou základní nebo střední školu.

  1. Přírodověda, Vlastivěda

Ve 4. a 5.ročníku základního vzdělávání o časové dotaci jednotlivých předmětů a o organizaci výuky rozhodne ředitel školy po dohodě s vyučujícím tak, aby se vyučovalo oběma předmětům učebního plánu v daném ročníku.

V rámci dané časové dotace se vyučuje i učivu z oblasti výchovy ke zdraví v rozsahu 40 hodin celkem za 4. a 5.ročník.

  1. Hudební výchova, Výtvarná výchova, Praktické činnosti

O časové dotaci jednotlivých předmětů a o organizaci výuky rozhodne ředitel školy po dohodě s vyučujícím tak, aby se vyučovalo všem předmětům učebního plánu v daném ročníku.

  1. Praktické činnosti

V 1. – 9. ročníku základního vzdělávání o výběru jednotlivých témat učiva a organizaci výuky v rámci podmínek školy rozhodne ředitel školy. V některých vyučovacích hodinách, podle charakteru prováděné činnosti, může být třída dělena na skupiny tak, aby byla zajištěna bezpečnost žáka a ochrana jeho zdraví.

  1. Tělesná výchova

Předmět Tělesná výchova se do učebního plánu zařazuje v minimální dotaci 2 vyučovací hodiny týdně v každém ročníku.

Doporučuje se využívat možností učebního plánu ke zvýšení počtu hodin tělesné výchovy všude tam, kde jsou pro to vytvořeny odpovídající podmínky.

  1. Volitelné předměty

Volitelné předměty je možno zavádět od 1. ročníku, v 8. a 9. ročníku je jejich zavedení povinné. O výběru a časové dotaci volitelných předmětů rozhodne ředitel školy; volitelným předmětům se podle jejich charakteru vyučuje po dobu nejméně jednoho pololetí.

V případě zavedení volitelného předmětu Další cizí jazyk musí být jeho výuka zahájena nejpozději v 7. ročníku. Další cizí jazyk může být německý, francouzský, španělský, italský, ruský, slovenský, polský, případně jiný jazyk. Anglický jazyk jako volitelný předmět musí škola nabídnout žákům, kteří nezvolili anglický jazyk jako povinný předmět (první cizí jazyk).

Soustavu níže uvedených doporučených volitelných předmětů může ředitel školy podle pedagogických záměrů školy a potřeb žáků doplnit o další předměty s podmínkou, že jejich vzdělávací obsah bude navazovat na Standard základního vzdělávání a funkčně jej rozvíjet.

  • Další cizí jazyk

  • Konverzace v cizím jazyce

  • Seminář a praktika z přírodovědných předmětů

  • Seminář ze společenskovědních předmětů

  • Informatika

  • Základy ekonomiky a účetnictví

  • Základy administrativy

  • Technické kreslení

  • Technické činnosti

  • Domácnost

  1. Nepovinné předměty

Od 1. ročníku základního vzdělávání mohou být zavedeny nepovinné předměty, které se zařazují nad rámec týdenní časové dotace povinných předmětů. Ředitel školy může koncipovat nepovinné předměty po dohodě s vyučujícím podle podmínek školy a podle zájmu žáků. Výběr a počet nepovinných předmětů není pro žáka omezen.

Doporučené nepovinné předměty:

  • 1. – 9. ročník základního vzdělávání – předměty speciálně pedagogické péče

  • 1. ročník základního vzdělávání - přípravný zpěv

  • 2. – 9. ročník základního vzdělávání - sborový zpěv

  • 6. – 9. ročník základního vzdělávání - instrumentální soubor, literárně dramatická výchova, užité výtvarné činnosti, odborné kursy (první pomoc, fotografování apod.)

  • 1. – 9. ročník základního vzdělávání - náboženství, další cizí jazyk, pohybové a sportovní aktivity, zdravotní tělesná výchova

  1. Ve třídách, které pracují podle Modifikace vzdělávacího programu Základní škola pro specifické potřeby dětí se sociálním nebo kulturním znevýhodněním, čj. 13365/2001-22, se doporučuje věnovat v 6. – 9. ročníku vyšší počet vyučovacích hodin zejména předmětům Rodinná výchova a Praktické činnosti.

^ zpět na UP ZŠ ^

^ zpět na souhrn ^

I.2 Modelový učební plán vzdělávacího programu Základní škola pro třídy s rozšířeným vyučováním jazyků, čj. 16333/96-22-21, od 1.9.2008


Předmět

Ročník

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

Český jazyk

40

16

První cizí jazyk

11

12

Druhý cizí jazyk

12

Matematika

22

16

Prvouka

7

Přírodověda

7

Vlastivěda

Chemie

4

Fyzika

6

Přírodopis

6

Zeměpis

6

Dějepis

6

Občanská výchova

4

Rodinná výchova

4

Hudební výchova

6

8

4

Výtvarná výchova

4

Praktické činnosti

3

4

Tělesná výchova

10

8

Disponibilní časová dotace

3

9

Týdenní časová dotace povinných předmětů

20

20-22

24-26

24-26

24-26

29

29-30

31-32

31-32

Celková týdenní povinná časová dotace

117

121 (2)

Nepovinné předměty

Poznámky k modelovému učebnímu plánu vzdělávacího programu Základní škola pro třídy s rozšířeným vyučováním jazyků

Platí všechny poznámky uvedené k učebnímu plánu vzdělávacího programu ZÁKLADNÍ ŠKOLA, čj. 16847/96 2, od 1.9.2008, s výjimkou poznámky č. 9.

^ zpět na UP ZŠ RVJ  ^

^ zpět na UP ZŠ ^

^ zpět na souhrn ^

I.3 Modelový učební plán vzdělávacího programu Základní škola pro třídy s rozšířeným vyučováním matematiky a přírodovědných předmětů, čj. 21968/96-22, od 1.9.2008


Předmět

Ročník

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

Český jazyk

40

16

Cizí jazyk

9

12

Matematika

22

24

Prvouka

7

Přírodověda

7

Vlastivěda

Chemie

6

Fyzika

8

Přírodopis

6

Zeměpis

6

Dějepis

6

Občanská výchova

4

Rodinná výchova

4

Hudební výchova

6

8

4

Výtvarná výchova

6

Praktické činnosti

3

4

Tělesná výchova

10

8

Disponibilní časová dotace

5

7

Týdenní časová dotace povinných předmětů

20

20-22

24-26

24-26

24-26

29

29-30

31-32

31-32

Celková týdenní povinná časová dotace

117

121 (2)

Nepovinné předměty


Poznámky k modelovému učebnímu plánu vzdělávacího programu Základní škola pro třídy s rozšířeným vyučováním matematiky a přírodovědných předmětů

Platí všechny poznámky uvedené k učebnímu plánu vzdělávacího programu ZÁKLADNÍ ŠKOLA, čj. 16847/96 2, od 1.9.2008.


^ zpět na UP ZŠ ^

^ zpět na souhrn ^

I.4 Modelový učební plán vzdělávacího programu Základní škola pro třídy s rozšířeným vyučováním výtvarné výchovy, čj. 21970/96-22, od 1.9.2008


Předmět

Ročník

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

Český jazyk

38

16

Cizí jazyk

9

12

Matematika

22

16

Prvouka

7

Přírodověda

6

Vlastivěda

Chemie

4

Fyzika

6

Přírodopis

6

Zeměpis

6

Dějepis

6

Občanská výchova

4

Rodinná výchova

4

Výtvarná výchova

12

12

Hudební výchova

10

4

Praktické činnosti

4

Tělesná výchova

10

8

Disponibilní časová dotace

3

13

Týdenní časová dotace povinných předmětů

20

20-22

24-26

24-26

24-26

29

29-30

31-32

31-32

Celková týdenní povinná časová dotace

117

121 (2)

Nepovinné předměty


Poznámky k modelovému učebnímu plánu vzdělávacího programu Základní škola pro třídy s rozšířeným vyučováním výtvarné výchovy

Platí všechny poznámky uvedené k učebnímu plánu vzdělávacího programu ZÁKLADNÍ ŠKOLA, čj. 16847/96 2, od 1.9.2008.


^ zpět na UP ZŠ ^

^ zpět na souhrn ^


I.5 Modelový učební plán vzdělávacího programu Základní škola pro třídy s rozšířeným vyučováním hudební výchovy, čj. 21969/96-22, od 1.9.2008


Předmět

Ročník

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

Český jazyk

38

16

Cizí jazyk

9

12

Matematika

22

16

Prvouka

7

Přírodověda

6

Vlastivěda

Chemie

4

Fyzika

6

Přírodopis

6

Zeměpis

6

Dějepis

6

Občanská výchova

4

Rodinná výchova

4

Hudební výchova

12

12

Výtvarná výchova

10

4

Praktické činnosti

4

Tělesná výchova

10

8

Disponibilní časová dotace

3

13

Týdenní časová dotace povinných předmětů

20

20-22

24-26

24-26

24-26

29

29-30

31-32

31-32

Celková týdenní povinná časová dotace

117

121 (2)

Nepovinné předměty


Poznámky k modelovému učebnímu plánu vzdělávacího programu Základní škola pro třídy s rozšířeným vyučováním hudební výchovy

Platí všechny poznámky uvedené k učebnímu plánu vzdělávacího programu ZÁKLADNÍ ŠKOLA, čj. 16847/96 2, od 1.9.2008.


^ zpět na UP ZŠ ^

^ zpět na souhrn ^

I.6 Modelový učební plán vzdělávacího programu Základní škola pro třídy s rozšířeným vyučováním tělesné výchovy, čj. 29738/96-22-50, od 1.9.2008


Předmět

Ročník

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

Český jazyk

40

16

Cizí jazyk

9

12

Matematika

22

16

Prvouka

7

Přírodověda

7

Vlastivěda

Chemie

4

Fyzika

6

Přírodopis

6

Zeměpis

6

Dějepis

6

Občanská výchova

4

Rodinná výchova

4

Hudební výchova

6

8

4

Výtvarná výchova

6

Praktické činnosti

3

4

Tělesná výchova

10

20

Disponibilní časová dotace

5

7

Týdenní časová dotace povinných předmětů

20

20-22

24-26

24-26

24-26

29

29-30

31-32

31-32

Celková týdenní povinná časová dotace

117

121 (2)

Nepovinné předměty

Poznámky k modelovému učebnímu plánu vzdělávacího programu Základní škola pro třídy s rozšířeným vyučováním tělesné výchovy

Platí všechny poznámky uvedené k učebnímu plánu vzdělávacího programu ZÁKLADNÍ ŠKOLA, čj. 16847/96 2, od 1.9.2008, s výjimkou poznámky č. 15, která pro tento modelový učební plán zní.

    15) Tělesná výchova

Předmět Tělesná výchova se do učebního plánu zařazuje v minimální dotaci 5 vyučovacích hodin týdně v každém ročníku 2. stupně. Doporučuje se využívat možností učebního plánu ke zvýšení počtu hodin tělesné výchovy všude tam, kde jsou pro to vytvořeny odpovídající podmínky. Výjimky udělené ministerstvem k učebnímu plánu čj. 29738/96 22-50 pro zahájení rozšířené výuky tělesné výchovy již na 1. stupni jsou stále v platnosti do doby přechodu příslušného ročníku na výuku podle školního vzdělávacího programu.


^ zpět na UP ZŠ ^

^ zpět na souhrn ^

I.7 Modelový učební plán vzdělávacího programu Základní škola pro třídy s rozšířeným vyučováním informatiky a výpočetní techniky, čj. 16845/2001-22, od 1.9.2008


Předmět

Ročník

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

Český jazyk

40

16

Cizí jazyk

9

12

Matematika

22

16

Informatika a výpočetní technika

11

Prvouka

7

Přírodověda

7

Vlastivěda

Chemie

4

Fyzika

6

Přírodopis

6

Zeměpis

6

Dějepis

6

Občanská výchova

4

Rodinná výchova

4

Hudební výchova

6

8

4

Výtvarná výchova

6

Praktické činnosti

3

4

Tělesná výchova

10

8

Disponibilní časová dotace

5

8

Týdenní časová dotace povinných předmětů

20

20-22

24-26

24-26

24-26

29

29-30

31-32

31-32

Celková týdenní povinná časová dotace

117

121 (2)

Nepovinné předměty


Poznámky k modelovému učebnímu plánu vzdělávacího programu Základní škola pro třídy s rozšířeným vyučováním informatiky a výpočetní techniky

Platí všechny poznámky uvedené k učebnímu plánu vzdělávacího programu ZÁKLADNÍ ŠKOLA, čj. 16847/96 2, od 1.9.2008.

V předmětu Praktické činnosti se z obsahu učiva 2. stupně vypouští téma Práce s počítačem.

Pro předmět Informatika a výpočetní technika je obsah učiva vymezen modelovými rámcovými učebními osnovami předmětu. Škola může uvedené učební osnovy upravit podle konkrétních podmínek školy a potřeb žáků.


^ zpět na UP ZŠ ^

^ zpět na souhrn ^

II. Vzdělávací program OBECNÁ ŠKOLA, čj. 12035/97-20

II.1 Učební plán vzdělávacího programu Obecná škola, čj. 12035/97-20, od 1.9.2008,
1.   5. ročník

II.1.a) Časová dotace pro jednotlivé předměty vyjádřena v procentech z celkové týdenní povinné časové dotace


Povinné předměty

Ročník

1.

2.

3.

4.

5.

Český jazyk

26

Cizí jazyk

7

Matematika

17

Prvouka

6

Přírodověda

6

Vlastivěda

Hudební výchova

7

Výtvarná výchova

8

Tělesná výchova *)

9

Dramatická výchova

4

Disponibilní časová dotace

10

Týdenní časová dotace povinných předmětů

20

20-22

24-26

24-26

24-26

Celková týdenní povinná časová dotace

116 (2)

Nepovinné předměty

*) + 150 minut týdně rekreační pohybová výchova


^ zpět na OŠ ^

^ zpět na souhrn ^

Poznámky k učebnímu plánu

  1. V tabulaci učebního plánu je vymezena minimální časová dotace určená pro jednotlivé vyučovací předměty jako součet týdenních vyučovacích hodin pro 1. stupeň.

  2. Každý žák povinně absolvuje v rámci celkové týdenní povinné časové dotace 116 hodin na 1. stupni. Do celkové týdenní povinné časové dotace se započítává celá časová dotace ve všech ročnících 1. stupně, tedy i ta, která již byla odučena v předchozích ročnících, kdy výuka probíhala podle předchozích verzí učebních plánů. První věta poznámky č. 2 platí s následující výjimkou: celková týdenní povinná časové dotace na 1. stupni pro žáky 5. ročníku ve školním roce 2008/09 je 115 hodin; pro tyto žáky se o 1 vyučovací hodinu snižuje disponibilní časová dotace.

  3. O konkrétní časové dotaci jednotlivých vyučovacích předmětů v jednotlivých ročnících rozhodne ředitel školy tak, aby se vyučovalo vzdělávacímu obsahu všech předmětů učebního plánu daného ročníku, byl naplněn daný minimální počet hodin pro předmět a dodrženo stanovené rozmezí týdenní časové dotace povinných předmětů pro jednotlivé ročníky.

  4. Vzdělávací obsah vyučovacích předmětů lze podle vzdělávacích záměrů školy integrovat, avšak s dodržením minimální časové dotace určené pro jejich realizaci.

  5. Názvy vyučovacích předmětů je možné pozměnit v souladu s jejich vzdělávacím obsahem. Pokud dojde k upravení názvu vyučovacího předmětu, je nutné jeho název uvádět rovněž ve veškeré dokumentaci školy včetně vysvědčení.

  6. Vyučovací jednotka:

  • v 1. a 2. ročníku se ponechává na úvaze učitele podle potřeb třídy, přestávky po 45 minutách s jistou volností pro uchování kontinuity,

  • ve 3. ročníku postupný převod na pravidelný rytmus výuky,

  • ve 4. a 5. ročníku se dodrží pravidelný rytmus výuky s možností spojovat předměty do bloků obsahově blízkých.

  1. V celém průběhu prvního stupně je třeba umožnit výuku globálně, kdy se předměty prostupují.

  2. Dramatická výchova – škola zařazuje dramatickou výchovu do učebního plánu podle podmínek uvedených v osnovách. V případě, že dramatická výchova nebude zařazena jako samostatný předmět, přiřadí se hodinová dotace k jednotlivým předmětům podle uvážení učitele. Pokud škola nemá podmínky (zejména personální) pro výuku dramatické výchovy, využije dotaci jako disponibilní časovou dotaci pro ostatní předměty učebního plánu.

  3. Disponibilní časovou dotaci lze využít na 1. stupni pro:

  • navýšení časové dotace některého z povinných vyučovacích předmětů (především z důvodu uplatňování alternativních vyučovacích metod, které směřují k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků);

  • vytvoření nového povinného vyučovacího předmětu, který obsahově navazuje na povinné vyučovací předměty vymezené učebním plánem;

  • zařazení volitelného předmětu;

  • zařazení předmětů speciálně pedagogické péče.

  1. Cizí jazyk jako povinný předmět se v obecné škole vyučuje od 3. ročníku. Výuka probíhá podle učebních osnov pro 4. - 9. ročník, které jsou jako celek uvedeny v materiálu Vzdělávací program občanská škola (vydalo nakladatelství Portál v roce 1996). Výuka druhého cizího jazyka je pak zahájena v rámci volitelných předmětů v 6. ročníku občanské školy. Školy s rozšířenou výukou jazyků zahajují povinnou výuku prvního cizího jazyka ve 3. ročníku podle uvedených osnov a druhého cizího jazyka v 6. ročníku.

  2. Základní škola s rozšířenou výukou některých předmětů vyučuje předmětům učebního plánu v oblasti minimální časové dotace. Pro rozšířenou výuku se pak využije disponibilní časová dotace. Jedná se o rozšířenou výuku hudební výchovy od 1. ročníku, výtvarné výchovy od 1. ročníku, cizího jazyka od 3. ročníku a tělesné výchovy od ročníku podle druhu sportu. Rozšířená výuka některých předmětů se nerealizuje zvýšením týdenní časové dotace povinných předmětů, ale využitím variability učebního plánu. Rozšířená výuka jazyků, hudební, výtvarné a tělesné výchovy se realizuje tříhodinovou časovou dotací těchto předmětů.

  3. Nepovinné předměty zavádí škola podle zájmu žáků a podmínek školy. V tomto materiálu jsou uvedeny osnovy nepovinného předmětu náboženství a zájmových forem tělesné výchovy s možností zařazení od 1. ročníku obecné školy. Nepovinný předmět cizí jazyk je možno zavést od 1. ročníku obecné školy a výuka se řídí osnovami cizího jazyka uvedenými v materiálu Vzdělávací program občanská škola (vydalo nakladatelství Portál v roce 1996).

  4. Škola může nabízet různé typy vzdělávacích zájmových kroužků podle možností školy a zájmu žáků.


^ zpět na UP OŠ 1. – 5. ročník ^

^ zpět na OŠ ^

^ zpět na souhrn ^

II.1.b) Časová dotace pro jednotlivé předměty vyjádřena ve vyučovacích hodinách.


Povinné předměty

Ročník

1.

2.

3.

4.

5.

Český jazyk

30

Cizí jazyk

8

Matematika

21

Prvouka

7

Přírodověda

7

Vlastivěda

Hudební výchova

8

Výtvarná výchova

9

Tělesná výchova *)

10

Dramatická výchova

5

Disponibilní časová dotace

11

Týdenní časová dotace povinných předmětů

20

20-22

24-26

24-26

24-26

Celková týdenní povinná časová dotace

116 (2)

Nepovinné předměty

*) + 150 minut týdně rekreační pohybová výchova


^ zpět na UP OŠ 1. – 5. ročník ^

^ zpět na OŠ ^

^ zpět na souhrn ^

II.2 Učební plán vzdělávacího programu Obecná škola, čj. 12035/97-20, od 1.9.2008
6. – 9. ročník


Povinné předměty

Ročník

6.

7.

8.

9.

Český jazyk

16

Cizí jazyk

12

Dějepis

5

Zeměpis

5

Přírodopis

5

Chemie

3

Fyzika

5

Matematika

16

Občanská výchova

8

Rodinná výchova

6

Tělesná výchova/Zdravotní tělesná výchova

8

Hudební výchova

4

Výtvarná výchova

6

Projekt – Úvod do světa práce

40 hodin (ročně)

Předměty prohloubeného výkladu a předměty volitelné, disponibilní časová dotace

22

Týdenní časová dotace povinných předmětů

29

29-30

31-32

31-32

Celková týdenní povinná časová dotace

121 (2)

Nepovinné předměty

Zájmové kroužky

Poznámky k učebnímu plánu

  1. V tabulaci učebního plánu je vymezena minimální časová dotace určená pro jednotlivé vyučovací předměty jako součet týdenních vyučovacích hodin pro 2. stupeň.

  2. Každý žák povinně absolvuje v rámci celkové týdenní povinné časové dotace 121 hodin na 2. stupni. Do celkové týdenní povinné časové dotace se započítává celá časová dotace ve všech ročnících příslušného stupně, tedy i ta, která již byla odučena v předchozích ročnících, kdy výuka probíhala podle předchozích verzí učebních plánů. První věta poznámky č. 2 platí s následujícími výjimkami: celková týdenní povinná časové dotace na 2. stupni pro žáky 9. ročníku ve školním roce 2008/09 je 120 hodin; pro tyto žáky se o 1 vyučovací hodinu snižuje disponibilní časová dotace.

  3. O konkrétní časové dotaci jednotlivých vyučovacích předmětů v jednotlivých ročnících rozhodne ředitel školy tak, aby se vyučovalo vzdělávacímu obsahu všech předmětů učebního plánu daného ročníku, byl naplněn daný minimální počet hodin pro předmět a dodrženo stanovené rozmezí týdenní časové dotace povinných předmětů pro jednotlivé ročníky.

  4. Vzdělávací obsah vyučovacích předmětů lze podle vzdělávacích záměrů školy integrovat, avšak s dodržením minimální časové dotace určené pro jejich realizaci.

  5. Názvy vyučovacích předmětů je možné pozměnit v souladu s jejich vzdělávacím obsahem. Pokud dojde k upravení názvu vyučovacího předmětu, je nutné jeho název uvádět rovněž ve veškeré dokumentaci školy včetně vysvědčení.

  6. Disponibilní časovou dotaci lze využít na 2. stupni pro:

  • navýšení časové dotace některého z povinných vyučovacích předmětů (především z důvodu uplatňování alternativních vyučovacích metod, které směřují k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků);

  • vytvoření nového povinného vyučovacího předmětu, který obsahově navazuje na povinné vyučovací předměty vymezené učebním plánem;

  • navýšení časové dotace některého volitelného předmětu;

  • zařazení volitelného nebo dalšího volitelného předmětu;

  • zařazení předmětů speciálně pedagogické péče.

  1. Z disponibilní časové dotace na 2.stupni je nutné využít alespoň 1 hodiny na výuku cizího jazyka v 7. až 9. ročníku dle níže uvedených možností:

  • na navýšení časové dotace povinné výuky prvního nebo druhého cizího jazyka;

  • na zařazení povinné výuky druhého cizího jazyka;

  • na navýšení časové dotace volitelného předmětu navazujícího na výuku prvního nebo druhého cizího jazyka;

  • na zařazení volitelného předmětu navazujícího na výuku prvního nebo druhého cizího jazyka;

  • na zařazení volitelného předmětu druhý cizí jazyk.


^ zpět na UP OŠ 6. – 9. ročník ^

^ zpět na OŠ ^

^ zpět na souhrn ^

Přehled volitelných předmětů s uvedením jejich návaznosti na předměty povinné

Český jazyk

Literární výchova

Dramatická výchova (metody dramatické výchovy lze vhodně využít i v jiných předmětech)

Cizí jazyk

Konverzace v cizím jazyce

Další cizí jazyk

Dějepis, zeměpis

Dějepisné a zeměpisné praktikum

Přírodopis, chemie, fyzika

Přírodovědné praktikum

se zaměřením na přírodopis

se zaměřením na chemii

se zaměřením na fyziku

Matematika

Matematické praktikum

Rýsování a technické kreslení

Rodinná výchova

Technická výchova

Technická praktika

Informační výchova

Základy práce s počítačem

Základy managementu a účetnictví

Psaní strojem

Práce s textilem

Pěstitelská výchova

Vedení domácnosti a příprava pokrmů

Tělesná výchova

Sport a pohybové aktivity

Hudební výchova

Sborový zpěv

Skupinová hra na hudební nástroje

Výtvarná výchova

Výtvarné projekty

Uměleckořemeslná výchova


^ zpět na UP OŠ 6. – 9. ročník ^

^ zpět na OŠ ^

^ zpět na souhrn ^

Doplňky k učebnímu plánu


Předměty
povinné

Ve spojení s výukou s prohloubeným výkladem nebo s volitelnými předměty se doporučuje (doporučení k dělení tříd na skupiny se vztahuje i k výuce v minimální časové dotaci):

Český jazyk

- doporučuje se nabídnout žákům předmět Literární výchova;

Cizí jazyk

- přednostně musí být žákům nabídnuta výuka anglického jazyka; pokud žák (jeho zákonný zástupce) zvolí jiný cizí jazyk než anglický, musí škola prokazatelně upozornit zákonné zástupce žáka na skutečnost, že ve vzdělávacím systému nemusí být zajištěna návaznost ve vzdělávání zvoleného cizího jazyka při přechodu žáka na jinou základní nebo střední školu;

Dějepis

- v 6., 7. nebo 9. ročníku týdenní hodinovou dotaci doplní ředitel školy o 1 vyučovací hodinu týdně povinným zařazením předmětu prohloubeného výkladu nebo volitelného předmětu Dějepisné a zeměpisné praktikum,

- v 6. - 9. ročníku se doporučuje nabídnout žákům předmět Dějepisné a zeměpisné praktikum;

Zeměpis

- v 6., 8. nebo 9. ročníku týdenní hodinovou dotaci doplní ředitel školy o 1 vyučovací hodinu týdně povinným zařazením předmětu prohloubeného výkladu nebo volitelného předmětu Dějepisné a zeměpisné praktikum,

- v 6. - 9. ročníku se doporučuje nabídnout žákům předmět Dějepisné a zeměpisné praktikum;

Přírodopis

- v 7., 8. nebo 9. ročníku týdenní hodinovou dotaci doplní ředitel školy o 1 vyučovací hodinu týdně povinným zařazením předmětu prohloubeného výkladu nebo volitelného předmětu Přírodovědné praktikum se zaměřením na přírodopis,

- v 6. - 9. ročníku se doporučuje nabídnout žákům předmět Přírodovědné praktikum se zaměřením na přírodopis nebo Pěstitelské práce;

Chemie

- v 8. nebo 9. ročníku týdenní hodinovou dotaci doplní ředitel školy o 1 vyučovací hodinu týdně povinným zařazením předmětu prohloubeného výkladu nebo volitelného předmětu Přírodovědné praktikum se zaměřením na chemii,

- v 6. - 9. ročníku se doporučuje nabídnout žákům předmět Přírodovědné praktikum se zaměřením na chemii;

Fyzika

- v 6., 7. nebo 9. ročníku týdenní hodinovou dotaci doplní ředitel školy o 1 vyučovací hodinu týdně povinným zařazením předmětu prohloubeného výkladu nebo volitelného předmětu Přírodovědné praktikum se zaměřením na fyziku,

- v 6. - 9. ročníku se doporučuje nabídnout žákům předmět Přírodovědné praktikum se zaměřením na fyziku;

Matematika

- v 6. - 9. ročníku se doporučuje nabídnout žákům předmět Matematické praktikum nebo Rýsování a technické kreslení;

Rodinná výchova

- v 6. nebo 7. ročníku rozšířit výuku o 1 vyučovací hodinu týdně,

- podle potřeb žáků nabídnout navazující volitelné předměty;

Tělesná výchova

- podle podmínek školy je postupně zaváděna třetí vyučovací hodina,

- v 6. - 9. ročníku se doporučuje nabídnout žákům předmět Sport a pohybové aktivity;

Zdravotní tělesná výchova

- oddělení zdravotní TV se zavádí podle možností školy pro žáky III., případně II. zdravotní skupiny, po doporučení lékaře,

- v jednom oddělení je možno vyučovat žáky různých ročníků 2. stupně (s přihlédnutím ke druhu zdravotního oslabení a dalším okolnostem),

- účast žáka ve zdravotní TV ho neomezuje v účasti v povinné TV a ostatních formách tělesné výchovy;

Hudební výchova

- v 6. ročníku rozšířit výuku o 1 vyučovací hodinu týdně,

- v 6. - 9. ročníku se doporučuje podle potřeb žáků a možností školy nabídnout navazující volitelné předměty;

Výtvarná výchova

- v 8. a 9. ročníku rozšířit výuku o 1 vyučovací hodiny týdně,

- v 6. - 9. ročníku se doporučuje podle potřeb žáků a možností školy nabídnout navazující volitelné předměty;

Projekt - Úvod do světa práce

- doporučuje se v každém ročníku 2. stupně zařadit projekt v hodinové dotaci 10 vyučovacích hodin, projekt se zařazuje do výuky v rámci celkového počtu hodin v ročníku a jeho realizace je pro školu závazná,

- podle možností školy zařadit v průběhu školního roku nebo jako souvislý blok informací,

- doporučuje se rozšířit podle možností školy;


^ zpět na UP OŠ 6. – 9. ročník ^

^ zpět na OŠ ^

^ zpět na souhrn ^

Organizační pokyny

1. Volitelné předměty

Škola musí žákům nabídnout alespoň 4 volitelné předměty. O jejich výběru a zařazení do učebního plánu rozhodne ředitel školy podle zájmu žáků, možností a profilace školy tak, aby byl dodržen celkový týdenní počet hodin v jednotlivých ročnících. Do jedné skupiny lze spojovat žáky různých ročníků v rámci 6. - 9. ročníku podle zaměření volitelných předmětů a pracovat s nimi diferencovaně.

Volitelné předměty se vyučují jako předměty s jedno- až tříhodinovou týdenní dotací. Volitelným předmětům se vyučuje podle jejich charakteru po dobu nejméně 1 školního roku.

V případě zavedení volitelného předmětu Další cizí jazyk musí být jeho výuka zahájena již v 7. ročníku s minimálně dvouhodinovou týdenní časovou dotací. Další cizí jazyk může být německý, francouzský, španělský, italský, ruský, slovenský, polský, případně jiný jazyk. Anglický jazyk jako volitelný předmět musí škola nabídnout žákům, kteří nezvolili anglický jazyk jako povinný předmět (první cizí jazyk).

Soustavu volitelných předmětů může ředitel školy podle pedagogických záměrů školy a potřeb žáků doplnit o další předměty s podmínkou, že jejich vzdělávací obsah bude navazovat na Standard základního vzdělávání a funkčně jej rozvíjet.

2. Nepovinné předměty

Nepovinným předmětům se vyučuje nad rámec celkové týdenní hodinové dotace. Žák si může zvolit tolik nepovinných předmětů, kolik zvládne, nebo si nezvolí žádný.

Jako nepovinný předmět může být nabídnut každý předmět uvedený v přehledu volitelných předmětů. Ředitel školy může podle pedagogických záměrů školy a zájmu žáků koncipovat další nepovinné předměty.

Jako nepovinný předmět musí být žákům vždy nabídnut předmět Náboženství, jehož výuka se řídí platnými právními předpisy.

3. Zájmové kroužky

Škola může nabízet různé typy vzdělávacích zájmových kroužků podle možností školy a zájmu žáků.


^ zpět na UP OŠ 6. – 9. ročník ^

^ zpět na OŠ ^

^ zpět na souhrn ^

II.3 Modelový učební plán vzdělávacího programu Obecná škola pro třídy s rozšířeným vyučováním jazyků, čj. 29529/96-20, od 1.9.2008, 6. – 9. ročník


Povinné předměty

Ročník

6.

7.

8.

9.

Český jazyk

16

Cizí jazyk

12

Druhý cizí jazyk

12

Dějepis

5

Zeměpis

5

Přírodopis

5

Chemie

3

Fyzika

5

Matematika

16

Občanská výchova

8

Rodinná výchova

6

Tělesná výchova/Zdravotní tělesná výchova

8

Hudební výchova

4

Výtvarná výchova

6

Projekt – Úvod do světa práce

40 hodin

Předměty prohloubeného výkladu a předměty volitelné, disponibilní časová dotace

10

Týdenní časová dotace povinných předmětů

29

29-30

31-32

31-32

Celková týdenní povinná časová dotace

121 (2)

Nepovinné předměty

Zájmové kroužky


Poznámky k modelovému učebnímu plánu vzdělávacího programu Obecná škola pro třídy s rozšířeným vyučováním jazyků, 6. – 9. ročník

Platí všechny poznámky k učebnímu plánu s výjimkou poznámky č. 7, přehled volitelných předmětů, doplňky k učebnímu plánu a organizační pokyny, uvedené k učebnímu plánu vzdělávacího programu Obecná škola, čj. 12035/97-20, od 1.9.2008, 6. – 9. ročník.


^ zpět na UP OŠ 6. – 9. ročník ^

^ zpět na OŠ ^

^ zpět na souhrn ^

III. Vzdělávací program NÁRODNÍ ŠKOLA, čj. 15724/97-20

III.1 Učební plán vzdělávacího programu Národní škola, čj. 15724/97-20, od 1.9.2008, 1. stupeň

Rozvrh hodin v týdnu není chápán jako dogma. Je na učiteli, jak si rozvrhne denní program výuky. Vyučovací jednotkou nemusí být vyučovací hodina v tradičním pojetí, ale i jiný časový úsek s vnitřní logickou stavbou, který zřejmě bude v podmínkách 1. stupně převážně kratší. V opačném případě je nutno dodržovat zásady hygieny školní práce (přestávky, relaxace a pod.). 1.stupeň je z hlediska organizačního ideálním prostředím pro realizaci tzv. projektové metody .

Nadstavbová část umožňuje:

  • diferenciaci žáků podle zájmů a schopností;

  • zvýšenou individuální pomoc (v dočasných nebo trvalých skupinách), což vytvoří podmínky pro úspěšnou učební činnost všech jakkoliv handicapovaných žáků;

  • rozvoj schopností talentovaných žáků.

Předměty v této části by měly umožnit žákům realizovat své zájmy a schopnosti tam, kde je předpoklad, že budou úspěšní. Individuální pomoc žákům lze uskutečňovat formou konzultačních hodin, kurzů pro žáky s poruchami apod.


^ zpět na souhrn ^


Učební plán


Předmět

Ročník

1.

2.

3.

4.

5.

Český jazyk

36

Matematika

20

Prvouka

7

Vlastivěda

3

Přírodověda

4

Hudební výchova

5

Výtvarná výchova

5

Pracovní výchova

5

Tělesná výchova

10

Cizí jazyk

9

Základní část

18

18

22

23

23

Minimum nadstavbové části

1

3

1

2

2

Týdenní minimum

19

21

23

25

25

Počet povinných hodin pro žáky musí být stanoven v rozpětí:

1. ročník 19 - 21

2. ročník 21 - 23

3. ročník 23 - 25

4. ročník 25 - 26

5. ročník 25 - 27

Součet povinných vyučovacích hodin v týdnu musí být v rozpětí 115 - 118 hodin.

Škola tedy při plánování zařadí dle konkrétních podmínek a svého pedagogického záměru do učebního plánu ještě další 2 - 5 hodin z nadstavbové části. (Součet týdenního minima výše uvedeného je 113 hodin.) Tyto hodiny jsou pro žáky povinné.

Z toho důvodu je důležité, aby škola sestavila konkrétní podobu učebního plánu pro třídu vždy na celých 5 ročníků.

Kromě povinných předmětů může škola dle svých možností a zájmů žáků zařadit do učebního plánu ještě další předměty nebo hodiny,které jsou nepovinné.

V rámci týdenního plánu je možné podle potřeby a v souladu s platnými předpisy třídu dělit na skupiny.

Obsahový popis předmětů nadstavbové části je uveden v samostatné kapitole.


^ zpět na UP NŠ 1. stupeň ^

^ zpět na NŠ ^

^ zpět na souhrn ^

Poznámky:
  1. V tabulaci učebního plánu je vymezena minimální časová dotace určená pro jednotlivé vyučovací předměty jako součet týdenních vyučovacích hodin pro 1. stupeň.

  2. O konkrétní časové dotaci jednotlivých vyučovacích předmětů v jednotlivých ročnících rozhodne ředitel školy tak, aby se vyučovalo vzdělávacímu obsahu všech předmětů učebního plánu daného ročníku, byl naplněn daný minimální počet hodin pro předmět a dodrženo stanovené rozmezí týdenní časové dotace povinných předmětů pro jednotlivé ročníky.

  3. Vzdělávací obsah vyučovacích předmětů lze podle vzdělávacích záměrů školy integrovat, avšak s dodržením minimální časové dotace určené pro jejich realizaci.

  4. Názvy vyučovacích předmětů je možné pozměnit v souladu s jejich vzdělávacím obsahem. Pokud dojde k upravení názvu vyučovacího předmětu, je nutné jeho název uvádět rovněž ve veškeré dokumentaci školy včetně vysvědčení.

  5. Nadstavbovou část hodinové dotace lze využít na 1. stupni pro:

  • navýšení časové dotace některého z povinných vyučovacích předmětů (především z důvodu uplatňování alternativních vyučovacích metod, které směřují k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků);

  • vytvoření nového povinného vyučovacího předmětu, který obsahově navazuje na povinné vyučovací předměty vymezené učebním plánem;

  • zařazení volitelného předmětu;

  • zařazení předmětů speciálně pedagogické péče.

  1. V 1. - 2. ročníku nejsou cizí jazyky zařazeny v základní části učebního plánu. Program předpokládá, že v těchto ročnících si žáci během vyučování vytvoří určitou slovní zásobu. Cílem zde není učit jazyku, ale vyvolat zájem o jeho zvládnutí. Od 3. ročníku je cizí jazyk již v základní části učebního plánu. Výuku lze organizovat bez ohledu na postupný ročník (skupina začátečníků, pokročilejších). Přednostně musí být žákům nabídnuta výuka anglického jazyka; pokud žák (jeho zákonný zástupce) zvolí jiný cizí jazyk než anglický, musí škola prokazatelně upozornit zákonné zástupce žáka na skutečnost, že ve vzdělávacím systému nemusí být zajištěna návaznost ve vzdělávání zvoleného cizího jazyka při přechodu žáka na jinou základní nebo střední školu.

  2. Pracovní výchova nemusí být vždy vyučována v samostatné vyučovací jednotce. Obsah učiva tohoto předmětu lze aktuálně zařazovat do předmětů, v nichž to umožňuje právě probírané téma.Tím se zvýší jejich hodinová dotace.Činnosti je možné diferencovat pro dívky a chlapce.

  3. Dramatická výchova je zařazena v nadstavbové části. Její prvky se však budou uplatňovat téměř ve všech předmětech.

  4. Předmět Tělesná výchova se do učebního plánu zařazuje v minimální dotaci 2 vyučovací hodiny týdně v každém ročníku. Tělesná výchova není chápána pouze jako samostatný vyučovací předmět. Přiměřené formy tělesné výchovy se mohou podle potřeby uplatňovat v průběhu celého vyučování.

^ zpět na UP NŠ 1. stupeň ^

^ zpět na NŠ ^

^ zpět na souhrn ^

III.2 Učební plán vzdělávacího programu Národní škola, čj. 15724/97-20, od 1.9.2008, 2. stupeň

Základní část obsahuje minimální počet hodin, které je nutné danému předmětu věnovat. Pojmem předmět označujeme i bloky tradičně definovaných školních předmětů.

Nadstavbová část vytváří hlavní prostor pro diferenciaci. Obsahuje hodiny, které je možné využít k:

  • rozšíření učiva předmětů základní části (např. náročnější kurs matematiky);

  • konkretizaci předmětů základní části (např. rozčlenění oblasti "poznávání přírody" na přírodopis, chemii a fyziku a naopak );

  • předměty, které by pro žáky byly povinné (např. informatika, laboratorní práce, ekologie);

  • předměty, které by pro žáky byly povinně volitelné.

Předměty uvedené ve sloupci "nadstavba" je nutno chápat jako doporučení (náměty). Obsahový popis některých předmětů této části učebního plánu je uveden v samostatné kapitole.

V 7. - 9. ročníku musí škola v nadstavbě zařadit alespoň jednu hodinu z oboru matematiky. V 8. - 9. ročníku musí škola v nadstavbě zařadit alespoň jednu hodinu z oboru českého jazyka.

Počet hodin povinných pro žáky musí být v rozpětí:

  • 6. ročník 28 - 30

  • 7. ročník 28 - 30

  • 8. ročník 30 - 32

  • 9. ročník 30 - 32

Součet povinných vyučovacích hodin v týdnu za 6. – 9. ročník musí být pro žáky 8. ročníku (ve školním roce 2008/09) v rozpětí 119 – 122, pro žáky 9. ročníku (ve školním roce 2008/09) v rozpětí 118 – 121.

Celkem se na druhém stupni musí v povinných hodinách vyučovat tématům fyziky, přírodopisu, zeměpisu a dějepisu minimálně 198 hodin v každém z těchto oborů, tématům chemie alespoň 132 hodin. Sestavení učebního plánu na všechny čtyři roky předem je v této souvislosti velmi důležité.

Soustavu obsahových celků považujeme za otevřený systém, který bude možno doplňovat.

^ zpět na NŠ 2. stupeň ^

^ zpět na NŠ ^

^ zpět na souhrn ^

III.2.a) Učební plán pro 6. a 7. ročník


Základní část

6. ročník

7. ročník

nadstavbová část

(některé možnosti)

Český jazyk

8

cvičení z českého jazyka

dramatická výchova

komunikace

tvorba školního časopisu

Cizí jazyk

6

konverzace v cizím jazyce

Matematika

7

cvičení z matematiky

informatika

výpočetní technika

Dějepis

Zeměpis

6

dějepis

zeměpis

ekonomický zeměpis

přírodopisný zeměpis

Občanská a rodinná výchova

4

rodinná výchova

ekonomika domácnosti

Člověk a životní prostředí

zdravý životní styl

zdravotní výchova

Poznávání přírody

Přírodopis

Fyzika

7

laboratorní práce

přírodopis

fyzika

Hudební výchova

2

sborový zpěv

taneční a pohybová výchova

hra na hudební nástroj

Výtvarná výchova

4

výtvarná výchova

aranžování

keramika

Pracovní a technická výchova

4

pěstitelství

zpracování textilií

příprava pokrmů

práce v domácnosti

práce v dílně

Tělesná výchova

4

zájmová tělesná výchova

zdravotní tělesná výchova

Základní část

26

26

Minimum nadstavbové části, disponibilní časová dotace

4

^ zpět na NŠ 2. stupeň ^

^ zpět na NŠ ^

^ zpět na souhrn ^

III.2.b) Učební plán pro 8. a 9. ročník

Základní část

8. ročník

9. ročník

nadstavbová část

(některé možnosti)

Český jazyk

6 + nejméně dvě hodiny z nadstavby

cvičení z českého jazyka

dramatická výchova

komunikace

světová literatura

tvorba školního časopisu

Cizí jazyk

6

konverzace

cestujeme po světě

cizojazyčná literatura

Matematika

6 + nejméně dvě hodiny z nadstavby

cvičení z matematiky

aplikovaná matematika

informatika, statistika

matematika v ekonomice a účetnictví

Dějepis

Zeměpis

4

dějepis

historie významných období

historie válečných konfliktů

dějiny umění

zeměpis

turisticky zajímavé oblasti

ekonomický zeměpis

člověk a cestování

Občanská a rodinná výchova

4

zdravý životní styl

člověk a životní prostředí

výchova k partnerství a rodičovství

příprava jídel

šití, háčkování, pletení

ekonomika domácnosti

Poznávání přírody

Přírodopis

Fyzika

Chemie

8

biologie

chemie

fyzika

semináře a laboratoře (Př, F, Ch)

ekologie

pěstitelství, chovatelství

přírodopisný zeměpis

Estetická výchova

Hudební výchova

Výtvarná výchova

4

výtvarné techniky

hudební výchova

keramika

výtvarná výchova

bytová a oděvní kultura

aranžování

sborový zpěv

hra na hudební nástroj

tanec, pohybová výchova

Technika

4

technika v životě člověka

technické kreslení

práce v dílně

kurz řízení malého motocyklu

technika ve službách lidstva

Tělesná výchova

4

zájmová tělesná výchova

zdravotní tělesná výchova

kurs sebeobrany

Základní část

23

23

Minimum nadstavbové části, disponibilní časová dotace

7

7

^ zpět na NŠ 2. stupeň ^

^ zpět na NŠ ^

^ zpět na souhrn ^

Poznámky
  1. V tabulaci učebního plánu je vymezena minimální časová dotace určená pro jednotlivé vyučovací předměty jako součet týdenních vyučovacích hodin pro 6. až 7. a 8. až 9. ročník.

  2. O konkrétní časové dotaci jednotlivých vyučovacích předmětů v jednotlivých ročnících rozhodne ředitel školy tak, aby se vyučovalo vzdělávacímu obsahu všech předmětů učebního plánu daného ročníku, byl naplněn daný minimální počet hodin pro předmět a dodrženo stanovené rozmezí týdenní časové dotace povinných předmětů pro jednotlivé ročníky.

  3. Vzdělávací obsah vyučovacích předmětů lze podle vzdělávacích záměrů školy integrovat, avšak s dodržením minimální časové dotace určené pro jejich realizaci.

  4. Názvy vyučovacích předmětů je možné pozměnit v souladu s jejich vzdělávacím obsahem. Pokud dojde k upravení názvu vyučovacího předmětu, je nutné jeho název uvádět rovněž ve veškeré dokumentaci školy včetně vysvědčení.

  5. Disponibilní časová dotace lze využít na 2. stupni pro:

  • navýšení časové dotace některého z povinných vyučovacích předmětů (především z důvodu uplatňování alternativních vyučovacích metod, které směřují k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků);

  • vytvoření nového povinného vyučovacího předmětu, který obsahově navazuje na povinné vyučovací předměty vymezené učebním plánem;

  • navýšení časové dotace některého volitelného předmětu;

  • zařazení volitelného nebo dalšího volitelného předmětu;

  • zařazení předmětů speciálně pedagogické péče.

  1. Z disponibilní časové dotace na 2.stupni je nutné využít alespoň 1 hodiny na výuku cizího jazyka v 7. až 9. ročníku dle níže uvedených možností:

  • na navýšení časové dotace povinné výuky prvního nebo druhého cizího jazyka;

  • na zařazení povinné výuky druhého cizího jazyka;

  • na navýšení časové dotace volitelného předmětu navazujícího na výuku prvního nebo druhého cizího jazyka;

  • na zařazení volitelného předmětu navazujícího na výuku prvního nebo druhého cizího jazyka;

  • na zařazení volitelného předmětu druhý cizí jazyk.

  1. Od 7. ročníku je možné v nadstavbové části zařadit další cizí jazyk. Další cizí jazyk může být německý, francouzský, španělský, italský, ruský, slovenský, polský, případně jiný jazyk. Anglický jazyk jako volitelný předmět musí škola nabídnout žákům, kteří nezvolili anglický jazyk jako povinný předmět (první cizí jazyk).

  2. Poznávání přírody představuje v učebním plánu 2. stupně tyto varianty:

  • Varianty v 6. a 7. postupném ročníku:

  • Poznávání přírody jako integrovaný předmět: v 6. ročníku 2 hod., v 7. ročníku 4 hodiny týdně.

  • Samostatné předměty: v 6. ročníku přírodopis 2 hodiny, v 7.ročníku přírodopis 2 hodiny, fyzika 2 hodiny. Tato varianta dává možnost výuky poznávání přírody jako integrovaného předmětu v nadstavbové části, kde budou žáci vedeni k hlubšímu poznávání souvislostí.

  • Varianty v 8. a 9. postupném ročníku:

  • Integrovaný předmět poznávání přírody - 4 hodiny týdně.

  • Samostatné předměty přírodopis 2 hodiny, chemie 2 hodiny, fyzika 2 hodiny z nadstavbové části.

  • Možné je i poznávání přírody 3 hodiny, fyzika 2 hod. (1 hod. z nadstavbové části ).

^ zpět na NŠ 2. stupeň ^

^ zpět na NŠ ^

^ zpět na souhrn ^


Přehled učebních plánů vzdělávacích programů pro základní školy samostatně zřízené pro žáky se zdravotním postižením, od 1. září 2008

1. Modelový učební plán vzdělávacího programu Základní škola, čj. 16847/96-2, pro základní školy pro zrakově postižené, od 1. září 2008


Předmět

Ročník

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

Český jazyk

40

16

Cizí jazyk

9

12

Matematika

22

16

Prvouka

7

Přírodověda

7

Vlastivěda

Chemie

2

Fyzika

4

Přírodopis

6

Zeměpis

6

Dějepis

6

Občanská výchova

4

Rodinná výchova

4

Hudební výchova

6

6

4

Výtvarná výchova

4

Praktické činnosti

3

4

Tělesná výchova

10

8

Psaní na počítači

2

2

Práce na počítači

5

Volitelné předměty

5

Disponibilní časová dotace

5

13

Týdenní časová dotace povinných předmětů

20

20-22

24-26

24-26

24-26

29

29-30

31-32

31-32

Celková týdenní povinná časová dotace

117

121 (2)

Nepovinné předměty

Poznámky k učebnímu plánu

  1. V tabulaci učebního plánu je vymezena minimální časová dotace určená pro jednotlivé vyučovací předměty jako součet týdenních vyučovacích hodin pro 1. stupeň a 2. stupeň.

  2. Každý žák povinně absolvuje v rámci celkové týdenní povinné časové dotace 117 hodin na 1. stupni a 121 hodin na 2. stupni. Do celkové týdenní povinné časové dotace se započítává celá časová dotace ve všech ročnících příslušného stupně, tedy i ta, která již byla odučena v předchozích ročnících, kdy výuka probíhala podle předchozích verzí učebních plánů. První věta poznámky č. 2 platí s touto výjimkou: celková týdenní povinná časové dotace na 2. stupni pro žáky 9. ročníku ve školním roce 2008/09 je 120 hodin; pro tyto žáky se o 1 vyučovací hodinu snižuje disponibilní časová dotace.

  3. O konkrétní časové dotaci jednotlivých vyučovacích předmětů v jednotlivých ročnících rozhodne ředitel školy tak, aby se vyučovalo vzdělávacímu obsahu všech předmětů učebního plánu daného ročníku, byl naplněn daný minimální počet hodin pro předmět a dodrženo stanovené rozmezí týdenní časové dotace povinných předmětů pro jednotlivé ročníky.

  4. U volitelných předmětů ředitel školy rozhoduje i o jejich zařazení do ročníku.

  5. Vzdělávací obsah vyučovacích předmětů lze podle vzdělávacích záměrů školy integrovat, avšak s dodržením minimální časové dotace určené pro jejich realizaci.

  6. Názvy vyučovacích předmětů je možné pozměnit v souladu s jejich vzdělávacím obsahem. Pokud dojde k upravení názvu vyučovacího předmětu, je nutné jeho název uvádět rovněž ve veškeré dokumentaci školy včetně vysvědčení.

  7. Disponibilní časovou dotaci lze využít na 1. stupni pro:

  • zařazení předmětů speciálně pedagogické péče;

  • navýšení časové dotace některého z povinných vyučovacích předmětů (především z důvodu uplatňování alternativních vyučovacích metod, které směřují k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků);

  • vytvoření nového povinného vyučovacího předmětu, který obsahově navazuje na povinné vyučovací předměty vymezené učebním plánem;

  • zařazení volitelného předmětu.

  1. Disponibilní časovou dotaci lze využít na 2. stupni pro:

  • zařazení předmětů speciálně pedagogické péče;

  • navýšení časové dotace některého z povinných vyučovacích předmětů (především z důvodu uplatňování alternativních vyučovacích metod, které směřují k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků);

  • vytvoření nového povinného vyučovacího předmětu, který obsahově navazuje na povinné vyučovací předměty vymezené učebním plánem;

  • navýšení časové dotace některého volitelného předmětu;

  • zařazení volitelného nebo dalšího volitelného předmětu.

  1. Z disponibilní časové dotace na 2.stupni je nutné využít alespoň 1 hodiny na výuku cizího jazyka v 7. až 9. ročníku dle níže uvedených možností:

  • na navýšení časové dotace povinné výuky prvního nebo druhého cizího jazyka;

  • na zařazení povinné výuky druhého cizího jazyka;

  • na navýšení časové dotace volitelného předmětu navazujícího na výuku prvního nebo druhého cizího jazyka;

  • na zařazení volitelného předmětu navazujícího na výuku prvního nebo druhého cizího jazyka;

  • na zařazení volitelného předmětu druhý cizí jazyk.

  1. Český jazyk

V 1. ročníku základního vzdělávání má předmět komplexní charakter.

Ve 2. - 5. ročníku základního vzdělávání má složky specifického charakteru (o časové dotaci jednotlivých složek rozhodne vyučující):

  • čtení a literární výchova;

  • jazykové vyučování;

  • slohový výcvik;

  • psaní.

Ve 2. - 5. ročníku základního vzdělávání se psaní vyučuje v týdnu zpravidla v menších časových celcích, než je celá vyučovací hodina.

V 6. - 9. ročníku základního vzdělávání má složky specifického charakteru (o časové dotaci jednotlivých složek rozhodne vyučující):

  • jazykové vyučování

  • literatura

  • slohový výcvik

  1. Cizí jazyk

Cizí jazyk je zařazen povinně do 3. až 9. ročníku. S výukou Cizího jazyka je možné začít při zájmu žáků a souhlasu jejich rodičů i v nižších ročnících. Přednostně musí být žákům nabídnuta výuka anglického jazyka; pokud žák (jeho zákonný zástupce) zvolí jiný cizí jazyk než anglický, musí škola prokazatelně upozornit zákonné zástupce žáka na skutečnost, že ve vzdělávacím systému nemusí být zajištěna návaznost ve vzdělávání zvoleného cizího jazyka při přechodu žáka na jinou základní nebo střední školu.

  1. Přírodověda, Vlastivěda

Ve 4. a 5.ročníku základního vzdělávání o časové dotaci jednotlivých předmětů a o organizaci výuky rozhodne ředitel školy po dohodě s vyučujícím tak, aby se vyučovalo oběma předmětům učebního plánu v daném ročníku.

V rámci dané časové dotace se vyučuje i učivu z oblasti výchovy ke zdraví v rozsahu 40 hodin celkem za 4. a 5.ročník.

  1. Hudební výchova, Výtvarná výchova, Praktické činnosti

O časové dotaci jednotlivých předmětů a o organizaci výuky rozhodne ředitel školy po dohodě s vyučujícím tak, aby se vyučovalo všem předmětům učebního plánu v daném ročníku.

  1. Praktické činnosti

V 1. – 9. ročníku základního vzdělávání o výběru jednotlivých témat učiva a organizaci výuky v rámci podmínek školy rozhodne ředitel školy.

  1. Tělesná výchova

Předmět Tělesná výchova se do učebního plánu zařazuje v minimální dotaci 2 vyučovací hodiny týdně v každém ročníku.

Využívat možností učebního plánu ke zvýšení počtu hodin tělesné výchovy všude tam, kde jsou pro to vytvořeny odpovídající podmínky.

  1. Psaní na počítači a Práce na počítači

Na základních školách pro zrakově postižené se vyučuje od 4. do 9. ročníku předmětu Psaní na počítači a Práce na počítači. Předmět se vyučuje podle učebních osnov schválených MŠMT. Výuka je zaměřena především na zvládnutí základní obsluhy počítače, techniky psaní všemi deseti prsty a ve vyšších ročnících na rozšíření a prohloubení kompetencí žáků se zrakovým postižením pro práci s informačními a komunikačními technologiemi.

  1. Volitelné předměty

Volitelné předměty je možno zavádět od 1. ročníku, v 8. a 9. ročníku je jejich zavedení povinné. O výběru a časové dotaci volitelných předmětů rozhodne ředitel školy; volitelným předmětům se podle jejich charakteru vyučuje po dobu nejméně jednoho pololetí. Při výběru volitelných předmětů lze využít též nabídky vzdělávacího programu Základní škola.

  1. Nepovinné předměty

Od 1. ročníku základního vzdělávání mohou být zavedeny nepovinné předměty, které se zařazují nad rámec týdenní časové dotace povinných předmětů. Ředitel školy může koncipovat nepovinné předměty po dohodě s vyučujícím podle podmínek školy a podle zájmu žáků. Výběr a počet nepovinných předmětů není pro žáka omezen.

  1. Předměty speciální pedagogické péče

Předměty speciální pedagogické péče na základních školách pro zrakově postižené zahrnují zejména: prostorovou orientaci a samostatný pohyb zrakově postižených, zrakovou stimulaci, speciální přípravu psaní a čtení bodového písma, tyflopedickou péči (práce s optickými a dalšími kompenzačními pomůckami), logopedickou péči a zdravotní tělesnou výchovu. Výuka předmětu speciální pedagogické péče se zajišťuje podle potřeb jednotlivých žáků vždy na doporučení příslušného odborníka v rozsahu, který umožňují podmínky školy. Organizace výuky předmětů speciální pedagogické péče je v kompetenci ředitele školy. Tyto předměty nejsou hodnoceny.

  1. Ve školách, ve kterých vzdělávání trvá 10 ročníků (§ 46 školského zákona), se v 6. ročníku postupuje podle učebního plánu 5. ročníku a v 7. až 10. ročníku podle učebního plánu 6. až 9. ročníku.


2. Modelový učební plán vzdělávacího programu Základní škola, čj. 13024/94-24 a čj. 14633/2001-24, pro základní školy pro sluchově postižené, od 1. září 2008


Předmět

Ročník

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

Český jazyk

50

37

Matematika

24

16

Prvouka

5

Přírodověda

2

Vlastivěda

2

Chemie

5

Fyzika

5

Přírodopis

7

Zeměpis

7

Dějepis

7

Občanská a rodinná výchova

2

Výtvarná výchova

10

10

Praktické činnosti

Tělesná výchova

10

8

Volitelné předměty

6

Disponibilní časová dotace

14

11

Týdenní časová dotace povinných předmětů

20

20-22

23-26

23-26

24-26

29

28-30

30-32

30-32

Celková týdenní povinná časová dotace

117

121 (2)

Individuální logopedická péče

2-3

2-3

2-3

2-3

2-3

1-2

1-2

1-2

1-2

Poznámky k učebnímu plánu:

  1. V tabulaci učebního plánu je vymezena minimální časová dotace určená pro jednotlivé vyučovací předměty jako součet týdenních vyučovacích hodin pro 1. stupeň a 2. stupeň.

  2. Každý žák povinně absolvuje v rámci celkové týdenní povinné časové dotace 117 hodin na 1. stupni a 121 hodin na 2. stupni. Do celkové týdenní povinné časové dotace se započítává celá časová dotace ve všech ročnících příslušného stupně, tedy i ta, která již byla odučena v předchozích ročnících, kdy výuka probíhala podle předchozích verzí učebních plánů. První věta poznámky č. 2 platí s touto výjimkou: celková týdenní povinná časové dotace na 2. stupni pro žáky 9. ročníku ve školním roce 2008/09 je 120 hodin; pro tyto žáky se o 1 vyučovací hodinu snižuje disponibilní časová dotace.

  3. O konkrétní časové dotaci jednotlivých vyučovacích předmětů v jednotlivých ročnících rozhodne ředitel školy tak, aby se vyučovalo vzdělávacímu obsahu všech předmětů učebního plánu daného ročníku, byl naplněn daný minimální počet hodin pro předmět a dodrženo stanovené rozmezí týdenní časové dotace povinných předmětů pro jednotlivé ročníky.

  4. V prvním až třetím ročníku lze vyučovat předmětům v blocích, v menších časových celcích než je jedna vyučovací hodina, a jednotlivé řízené činnosti - bloky - kombinovat při zachování celkové týdenní dotace stanovené pro jednotlivé vyučovací předměty.

  5. U volitelných předmětů ředitel školy rozhoduje i o jejich zařazení do ročníku.

  6. Vzdělávací obsah vyučovacích předmětů lze podle vzdělávacích záměrů školy integrovat, avšak s dodržením minimální časové dotace určené pro jejich realizaci.

  7. Názvy vyučovacích předmětů je možné pozměnit v souladu s jejich vzdělávacím obsahem. Pokud dojde k upravení názvu vyučovacího předmětu, je nutné jeho název uvádět rovněž ve veškeré dokumentaci školy včetně vysvědčení.

  8. Disponibilní časovou dotaci lze využít na 1. stupni pro:

  • zařazení předmětů speciálně pedagogické péče;

  • navýšení časové dotace některého z povinných vyučovacích předmětů (především z důvodu uplatňování alternativních vyučovacích metod, které směřují k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků);

  • vytvoření nového povinného vyučovacího předmětu, který obsahově navazuje na povinné vyučovací předměty vymezené učebním plánem;

  • zařazení volitelného předmětu.

  1. Disponibilní časovou dotaci lze využít na 2. stupni pro:

  • zařazení předmětů speciálně pedagogické péče;

  • navýšení časové dotace některého z povinných vyučovacích předmětů (především z důvodu uplatňování alternativních vyučovacích metod, které směřují k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků);

  • vytvoření nového povinného vyučovacího předmětu, který obsahově navazuje na povinné vyučovací předměty vymezené učebním plánem;

  • navýšení časové dotace některého volitelného předmětu;

  • zařazení volitelného nebo dalšího volitelného předmětu.

  1. Český jazyk

V 1. – 5. ročníku má český jazyk složky specifického charakteru:

  • tvoření a rozvíjení řeči

  • čtení

  • psaní

V 6.- 9. ročníku má český jazyk složky specifického charakteru:

  • tvoření a rozvíjení řeči

  • gramatika

  • slohový výcvik

  • čtení a literární výchova

V 1. a 2. ročníku se vyučuje ve složce tvoření a rozvíjení řeči i prvouka.

Vzhledem ke značným nárokům kladeným na psychiku žáků při odezírání, a tím zvýšení  jejich únavnosti, má vyučující možnost část vyučovací hodiny českého jazyka  v 1. – 5. ročníku věnovat výuce jiného předmětu. Celkový týdenní počet vyučovacích hodin českého jazyka i ostatních předmětů musí být však zachován.

  1. Český znakový jazyk

Český znakový jazyk může být součástí předmětu český jazyk nebo zařazen podle potřeby jednotlivých žáků jako samostatný předmět volitelný, popř. nepovinný.

Obsah osnov předmětu je v kompetenci ředitele školy.

  1. Cizí jazyk

Výuka cizího jazyka probíhá podle ŠVP vytvořeného podle RVP ZV. Ve třídách, kde se nevyučuje podle ŠVP, zařazení cizího jazyka není povinné. Přednostně musí být žákům nabídnuta výuka anglického jazyka; pokud žák (jeho zákonný zástupce) zvolí jiný cizí jazyk než anglický, musí škola prokazatelně upozornit zákonné zástupce žáka na skutečnost, že ve vzdělávacím systému nemusí být zajištěna návaznost ve vzdělávání zvoleného cizího jazyka při přechodu žáka na jinou základní nebo střední školu.

  1. Prvouka

Ve 3. – 4. ročníku je prvouka samostatný předmět.

  1. Výtvarná výchova, Praktické činnosti

O časové dotaci těchto předmětů a o organizaci výuky rozhodne ředitel školy po dohodě s vyučujícím tak, aby se vyučovalo všem předmětům učebního plánu v daném ročníku.

  1. Praktické činnosti

V 1. – 9. ročníku základního vzdělávání o výběru jednotlivých témat učiva a organizaci výuky v rámci podmínek školy rozhodne ředitel školy.

  1. Tělesná výchova

Předmět Tělesná výchova se do učebního plánu zařazuje v minimální dotaci 2 vyučovací hodiny týdně v každém ročníku.

Školy mohou využívat možností učebního plánu ke zvýšení počtu hodin tělesné výchovy všude tam, kde jsou pro to vytvořeny odpovídající podmínky.

  1. Individuální logopedická péče

  • Předmět má charakter předmětu speciálně pedagogické péče. O časové dotaci, organizaci a formě poskytování individuální logopedické péče rozhoduje ředitel školy s přihlédnutím ke specifickým potřebám jednotlivých žáků.

  • Zařazení předmětu do učebního plánu základní školy pro sluchově postižené je dáno pokynem MŠMT, odbor speciálního vzdělávání a institucionální výchovy, č.j. 17268/2000-24.

  • Předmět individuální logopedická péče je vyučován nad rámec celkové povinné týdenní časové dotace, není klasifikován a neuvádí se na vysvědčení.

  1. Volitelné předměty

Volitelné předměty je možno zavádět od 1. ročníku, v 8. a 9. ročníku je jejich zavedení povinné. O výběru a časové dotaci volitelných předmětů rozhodne ředitel školy; volitelným předmětům se podle jejich charakteru vyučuje po dobu nejméně jednoho pololetí.

Soustavu níže uvedených doporučených volitelných předmětů může ředitel školy podle pedagogických záměrů školy a potřeb žáků doplnit o další předměty s podmínkou, že jejich vzdělávací obsah bude navazovat na Standard základního vzdělávání a funkčně jej rozvíjet.

  • český znakový jazyk

  • hudebně dramatická výchova

  • informatika

  • výtvarná výchova

  • cizí jazyk

  • sportovní výchova

  • technická výchova

  • pěstitelství

  • rodinná výchova

  1. Nepovinné předměty

Od 1. ročníku základního vzdělávání mohou být zavedeny nepovinné předměty, které se zařazují nad rámec celkové týdenní časové dotace povinných předmětů. Ředitel školy může koncipovat nepovinné předměty po dohodě s vyučujícím podle podmínek školy a podle zájmu žáků. Výběr a počet nepovinných předmětů není pro žáka omezen.

Doporučené nepovinné předměty:

  • český znakový jazyk

  • informatika

  • dramatická výchova

  • výtvarná výchova

  • cizí jazyk

  • cvičení z českého jazyka

  • cvičení z matematiky

  • zájmová tělesná výchova

  • zdravotní tělesná výchova

  • domácí nauky

  • ekologické praktikum

  • náboženství

  1. V základních školách, ve kterých vzdělávání trvá deset ročníků (podle § 46 odst. 3 školského zákona, se v 6. ročníku postupuje podle učebního plánu 5. ročníku a v 7. až 10. ročníku podle učebního plánu 6. až 9. ročníku.


3. Učební plán vzdělávacího programu Základní škola, čj. 16847/96-22, pro základní školu logopedickou, od 1.9.2008


Předmět

Ročník

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

Český jazyk

40

16

Cizí jazyk

9

12

Matematika

22

16

Prvouka

7

Přírodověda

7

Vlastivěda

Chemie

4

Fyzika

6

Přírodopis

6

Zeměpis

6

Dějepis

6

Občanská výchova

4

Rodinná výchova

4

Hudební výchova

6

8

4

Výtvarná výchova

6

Praktické činnosti

3

4

Tělesná výchova

10

8

Volitelné předměty

6

Disponibilní časová dotace

5

13

Týdenní časová dotace povinných předmětů

20

20-22

24-26

24-26

24-26

29

29-30

31-32

31-32

Celková týdenní povinná časová dotace

117 (2)

121 (2)

Logopedická péče

2

2

2

2

2

1-2

1-2

1-2

1-2

Nepovinné předměty

Poznámky k učebnímu plánu

Platí všechny poznámky uvedené k učebnímu plánu vzdělávacího programu ZÁKLADNÍ ŠKOLA, čj. 16847/96 2, od 1.9.2008.

Předmět logopedická péče je vyučován nad rámec povinné týdenní časové dotace. O organizaci a formě poskytování logopedické péče rozhodne ředitel školy s přihlédnutím ke speciálním vzdělávacím potřebám žáků. Předmět logopedická péče má specifický charakter, není klasifikován a neuvádí se na vysvědčení. (Věstník MŠMT, sešit 9/1997, čj. 28257/96-24).

Učební plán vzdělávacího programu Zvláštní škola, čj. 22980/1997-22, od 1.9.2008


Předmět

Ročník

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

Český jazyk

30

20

Prvouka

6

Vlastivěda

2

1

Přírodověda

2

1

Rýsování

2

Řečová výchova

8

1

Občanská výchova

3

Dějepis

3

Zeměpis

3

Matematika

22

18

Přírodopis

5

Fyzika

3

Chemie

1

Hudební výchova

5

4

Výtvarná výchova

5

4

Pracovní vyučování

15

25

Tělesná výchova

15

12

Disponibilní časová dotace

5

8

Volitelné předměty – předměty spec. pedag. péče

Týdenní časová dotace povinných předmětů

21

20-22

21-23

24-26

24-26

26

28-30

28-30

29-32

Celková týdenní povinná časová dotace

115 2)

114 2)

Nepovinné předměty


Poznámky k učebnímu plánu

  1. V tabulaci učebního plánu je vymezena minimální časová dotace určená pro jednotlivé vyučovací předměty jako součet týdenních vyučovacích hodin pro 1. stupeň a 2. stupeň.

  2. Každý žák povinně absolvuje v rámci celkové týdenní povinné časové dotace 115 hodin na 1. stupni a 114 hodin na 2. stupni. Do celkové týdenní povinné časové dotace se započítává celá časová dotace ve všech ročnících příslušného stupně, tedy i ta, která již byla odučena v předchozích ročnících, kdy výuka probíhala podle předchozích verzí učebních plánů. První věta poznámky č. 2 platí s následující výjimkou: celková týdenní povinná časové dotace na 2. stupni pro žáky 9. ročníku ve školním roce 2008/09 je 113 hodin; pro tyto žáky se o 1 vyučovací hodinu snižuje disponibilní časová dotace.

  3. O konkrétní časové dotaci jednotlivých vyučovacích předmětů v jednotlivých ročnících rozhodne ředitel školy tak, aby se vyučovalo vzdělávacímu obsahu všech předmětů učebního plánu daného ročníku, byl naplněn daný minimální počet hodin pro předmět a dodrženo stanovené rozmezí týdenní časové dotace povinných předmětů pro jednotlivé ročníky.

  4. U volitelných předmětů ředitel školy rozhoduje i o jejich zařazení do ročníku.

  5. O časové dotaci nepovinných předmětů (pokud je škola zařadí) rozhoduje ředitel. Nepovinné předměty jsou zařazovány nad rámec týdenní časové dotace.

  6. Vzdělávací obsah vyučovacích předmětů lze podle vzdělávacích záměrů školy integrovat, avšak s dodržením minimální časové dotace určené pro jejich realizaci.

  7. Názvy vyučovacích předmětů je možné pozměnit v souladu s jejich vzdělávacím obsahem. Pokud dojde k upravení názvu vyučovacího předmětu, je nutné jeho název uvádět rovněž ve veškeré dokumentaci školy včetně vysvědčení.

  8. Disponibilní časovou dotaci lze využít na 1. stupni pro:

  • zařazení předmětů speciálně pedagogické péče;

  • navýšení časové dotace některého z povinných vyučovacích předmětů (především z důvodu uplatňování alternativních vyučovacích metod, které směřují k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků);

  • vytvoření nového povinného vyučovacího předmětu, který obsahově navazuje na povinné vyučovací předměty vymezené učebním plánem;

  • zařazení volitelného předmětu.

  1. Disponibilní časovou dotaci lze využít na 2. stupni pro:

  • zařazení předmětů speciálně pedagogické péče;

  • navýšení časové dotace některého z povinných vyučovacích předmětů (především z důvodu uplatňování alternativních vyučovacích metod, které směřují k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků);

  • vytvoření nového povinného vyučovacího předmětu, který obsahově navazuje na povinné vyučovací předměty vymezené učebním plánem;

  • navýšení časové dotace některého volitelného předmětu;

  • zařazení volitelného nebo dalšího volitelného předmětu;

  1. Český jazyk

V 1. ročníku má předmět komplexní charakter.

Ve 2. - 5. ročníku má složky specifického charakteru (o časové dotaci jednotlivých složek rozhodne vyučující):

  • čtení a literární výchova;

  • jazykové vyučování;

  • slohový výcvik;

  • psaní.

Ve 2. - 5. ročníku se psaní vyučuje v týdnu zpravidla v menších časových celcích, než je celá vyučovací hodina.

V 6. - 9. ročníku má složky specifického charakteru (o časové dotaci jednotlivých složek rozhodne vyučující):

  • jazykové vyučování

  • literatura

  • slohový výcvik

  1. Přírodověda, Vlastivěda

Ve 4. a 5.ročníku o časové dotaci jednotlivých předmětů a o organizaci výuky rozhodne ředitel školy po dohodě s vyučujícím tak, aby se vyučovalo oběma předmětům učebního plánu v daném ročníku.

V rámci dané časové dotace se vyučuje i učivu z oblasti výchovy ke zdraví.

  1. Hudební výchova, Výtvarná výchova, Pracovní vyučování

O časové dotaci jednotlivých předmětů a o organizaci výuky rozhodne ředitel školy po dohodě s vyučujícím tak, aby se vyučovalo všem předmětům učebního plánu v daném ročníku.



MŠMT

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.