MŠMT: Informace k navýšení prostředků určených na platy pedagogických pracovníků

pondělí 30. června 2008 ·

Jednání o navýšení prostředků na odměňování v regionálním školství byla ze strany MŠMT od počátku zaměřena zejména na hledání řešení problému, který v současné době považujeme za natolik zásadní, že by mohl v budoucnu negativně ovlivnit kurikulární reformu a obecněji i kvalitu vzdělávání jako takovou.

Tímto zásadním problémem je nízká úroveň podílu nenárokových (tj. motivačních) složek platu na celkovém platu pedagogických pracovníků (tvoří jen cca 10 %). Ředitelům škol se tak neustále zmenšuje prostor jak pro ocenění pedagogů skutečně aktivně se podílejících na přípravě i realizaci kurikulární reformy, tak pro získávání nových mladých a aktivních pedagogů. Výsledkem je, že systém neúměrně preferuje dlouhodobě (a někdy i méně aktivně) působící pedagogy a znevýhodňuje mladší a zejména aktivní pedagogy. Zkušenost bude i nadále oceňována, cílem MŠMT je ale posílit zmíněnou motivační složku platu, jež ředitelům škol umožní patřičně ocenit pedagogy podílející se na realizaci školské reformy, a to bez ohledu na počet odpracovaných let.


Z uvedeného obecného rámce pak vyplývá i většina odpovědí na otázky kladené v současné době.


Komu budou peníze určeny?

  • Finanční prostředky z uvedeného posílení rozpočtových zdrojů MŠMT jsou a budou účelově určeny pouze pro pedagogické pracovníky RgŠ (pochopitelně bez rozdílu zřizovatele).
  • Aby bylo možno toto účelové určení pouze pro pedagogy ze strany MŠMT zajistit, budou tyto prostředky do rozpočtů jednotlivých škol jak v roce 2008, tak v roce 2009 alokovány na základě cíleného dotačního programu vyhlášeného MŠMT.
  • Tento rozvojový program bude zcela jistě obsahovat některé bližší podmínky a kritéria pro nakládání s účelovými finančními prostředky a proto bude možno teprve po jeho schválení na půdě MŠMT tyto podrobnosti zveřejnit. Každopádně lze říci, že předpokládáme logickou vazbu na přípravu a realizaci ŠVP. Na další činnosti spojené s realizací, vyhodnocením, inovováním ŠVP atd. bude možno čerpat prostředky z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost, ať už v rámci globálních grantů jednotlivých krajů, nebo přímo prostřednictvím MŠMT.

Kolik z těchto peněz připadne na jednoho pedagoga?

  • V roce 2008 činí posílení 0,5 mld. Kč, tzn. zhruba 365 mil. Kč na platy a 135 mil. Kč na odvody. Při plošném rozpisu na všech cca 160 tisíc pedagogů RgŠ (včetně soukromého a církevního školství),  by na jednoho pedagoga v tomto roce připadlo celkem 2 300 korun. Vzhledem k tomu, že ve skutečnosti tyto prostředky dostanou pouze pedagogové splňující kritéria vyhlášeného programu, bude tato částka vyšší úměrně tomu, jak velký podíl pedagogů z celkového počtu stanovená kritéria naplní. V případě konkrétních pedagogů tedy může jít o násobky uvedených 2 300 Kč. 

K problematice zvýšení zdrojů na rok 2009 se může MŠMT detailně vyjádřit až po schválení státního rozpočtu na rok 2009 vládou.



MŠMT

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.