V minulé pondělí zveřejněné Závěrečné zprávě o kapitole MŠMT za rok 2007 jsme se mohli dočíst, že vloni bylo na SIPVZ čerpáno 237 milionů Kč, což představuje plnění 152,01 %. Ve skutečnosti však do škol doputovalo v Programu na podporu pokrytí konektivity škol v rámci SIPVZ v roce 2007 pouhých 74,5 milionu Kč. Proč MŠMT nebylo na konci roku schopné peníze pro školy uvolnit v plné schválené výši?!
Připomeňme si dopis MŠMT z poloviny října minulého roku, kde se píše:
Vzhledem k tomu, že dosud nebyly finanční prostředky do rozpočtu MŠMT navýšeny, rozhodlo se MŠMT uvolnit z vlastního rozpočtu alespoň částku 70mil.Kč. Tato částka bude formou rozvojového programu poskytnuta krajům (pro školy zřizované kraji, obcemi a soukromými zřizovateli), církevním školám a školám zřizovaným MŠMT na částečnou úhradu priorit jednotlivých škol, souvisejících s realizací projektu SIPVZ v roce 2007.
Přitom v minulé pondělí zveřejněné Závěrečné zprávě o kapitole MŠMT za rok 2007 se dočteme následující:
Schválený rozpočet výdajů SIPVZ na rok 2007 činil 42 447 tis. Kč v členění na běžné výdaje 42 247 tis. Kč a kapitálové výdaje 200 tis. Kč. Rozpočet po změnách činil 155 780 tis. Kč v členění na běžné výdaje 155 580 tis. Kč, (z toho ŠVIP 10 158 tis. Kč) a kapitálové výdaje 200 tis. Kč. V běžných výdajích je zahrnuta rezerva na OP VK v celkové výši 133 333 tis. Kč.
Skutečnost byla vykázána ve výši 236 795,66 tis. Kč, v tom: běžné výdaje ve výši 236 595,66 tis. Kč a kapitálové výdaje ve výši 200 tis. Kč, což představuje plnění 152,01 %.
Překročené plnění je kryto čerpáním rezervního fondu ve výši 81 167,60 tis. Kč. V běžných výdajích je zahrnut převod do rezervního fondu 139 783,36 tis. Kč BV, z toho: 133 333 tis. Kč na OP VK. Kapitálové výdaje ve skutečnosti čerpány nebyly a celý objem rozpočtu ve výši 200 tis. Kč byl převeden do RF. Očištěná skutečnost činila 96 812,30 tis. Kč BV, z toho ŠVIP 10 158 tis. Kč.
Rozpočet tohoto závazného ukazatele na rok 2007 byl navýšen o 113 333 tis. Kč rozpočtovým opatřením MF č.j. 14/71 912/2007-142 ze dne 4.9.2007, kterým byla na základě usnesení Rozpočtového výboru PSP č. 304 ze dne 21.8.2007 provedena změna závazných specifických ukazatelů a závazného průřezového ukazatele státního rozpočtu ČR na rok 2007 u kapitoly MŠMT v souladu s usnesením vlády ČR č. 777 ze dne 11.7.2007. Jednalo se o nezbytné kroky k ekonomickému zajištění rovnosti podpory vzdělání, které je veřejnou službou, bez ohledu na druh školy nebo jejího zřizovatele, vyplývající z vládního prohlášení v roce 2007.
Čili již šest týdnů před rozesláním dopisu MŠMT bylo na SIPVZ v roce 2007 schváleno plných 156 milionů! Jak je možné, že náměstek Jindřich Kitzberger, který je pod dopisem MŠMT podepsán, neměl validní informace?!
Otázky pro MŠMT
V tabulce na listu příloha č. 2 je jako Specifický ukazatel - výdaj uvedena mezi Rozvojovými programy na řádku 3312 státní informační politika. Prosím o specifikaci kdy, kým a z jakého důvodu byl zvýšen rozpočet z 42 447 tisíc Kč na 155 780 tisíc Kč?
Specifický ukazatel „Státní informační politika ve vzdělávání“, který činil ve schváleném rozpočtu 42 447 tis. Kč (dle zákona č. 622/2006 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 2007), byl v průběhu roku 2007 navýšen o 113 333 tis. Kč rozpočtovým opatřením Ministerstva financí č.j. 14/71 912/2007-142 ze dne 4.9.2007, kterým byla na základě usnesení Rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu č. 304 ze dne 21.8.2007 provedena změna závazných specifických ukazatelů a závazného průřezového ukazatele státního rozpočtu ČR na rok 2007 u kapitoly MŠMT v souladu s usnesením vlády ČR č. 777 ze dne 11.7.2007. Jednalo se o nezbytné kroky k ekonomickému zajištění rovnosti podpory vzdělání, které je veřejnou službou, bez ohledu na druh školy nebo jejího zřizovatele, vyplývající z vládního prohlášení v roce 2007. Rozpočet po změnách k 31.12.2007 činil 155 780 tis. Kč.
Viz Závěrečný účet kapitoly 333 MŠMT za rok 2007 str. 92.
K jakým účelům a jakým subjektům byla poskytnuta částka uvedená v tomto řádku jako čerpání, tedy 236 795,66 tisíc Kč?
Program státní informační politiky (dále jen“SIPVZ“) byl v roce 2006 ukončen.
Příkazem ministryně č. 13 ze dne 3.4.2007 byl na MŠMT zrušen odbor SIPVZ s účinností ke dni 30.6.2007.
Celkové prostředky ve výši 236 795,66 tis. Kč byly použity takto:
74 509,60 tis. Kč bylo poskytnuto na rozvojový program č.j.: 24 529/2007-25 ze dne 29.10.2007 „Program na podporu pokrytí konektivity škol v rámci SIPVZ v roce 2007“ v oblasti regionálního školství. Tyto prostředky byly poskytnuty na krajské úřady transferem s účelovým znakem 33 245 ve výši 72 945 tis. Kč všem krajům (MHMP 5 675 tis. Kč a ostatním krajům 67 270 tis. Kč), církevním školám ve výši 1 052 tis. Kč, příspěvkovým organizacím zřízeným MŠMT ve výši 511,90 tis. Kč. Nevyčerpané prostředky ve výši 0,7 tis. Kč byly převedeny do rezervního fondu, skutečně použito bylo 74 508,90 tis. Kč.
10 158 tis. Kč bylo poskytnuto Ústavu pro informace ve vzdělávání (ÚIV) na Školský vzdělávací a informační portál (ŠVIP).
139 983,36 tis. Kč bylo převedeno do rezervního fondu v členění: 139 783,36 tis. Kč běžných výdajů a 200 tis. Kč kapitálových výdajů.
12 145,40 tis. Kč na zajištění agendy SIPVZ na MŠMT v členění 79,24 tis. Kč mzdové prostředky a 12 066,16 tis. Kč neinvestiční nákupy a související výdaje. (Poznámka redakce: tato částka byla téměř celá použita na platby za prosinec 2006).
Tento specifický ukazatel má neobvykle vysoké přečerpání schváleného rozpočtu 152,01 %. Kdo a jakým způsobem toto přečerpání schválil a jak je vysvětleno?
Na str. 5 Závěrečného účtu kapitoly 333 MŠMT za rok 2007 je uvedeno „Další významnou změnou od roku 2007 je zpracování údajů účetní závěrky metodou, při níž je vykazováno plnění za skutečnost včetně převodů nevyčerpaných prostředků do rezervního fondu, což při zběžném náhledu bez hlubšího rozboru může vést ke zkreslenému náhledu na plnění rozpočtu, neboť např. ve vykázaném 100 % plnění může být obsaženo velmi nízké (případně i nulové) čerpání rozpočtu a vysoký (případně i 100 %) převod nevyčerpaných prostředků do rezervního fondu. V předchozích letech byly závazné ukazatele v odvětvovém členění vykazovány bez převodů do rezervního fondu. Tato rozdílná metodika zásadně ovlivňuje hodnocení plnění ukazatelů v časových řadách, neboť se jedná o nesouměřitelné údaje (při výpočtu meziročních indexů bylo nutno údaj za rok 2007 očistit od převodu do rezervního fondu, neboť údaje za roky předcházející jej neobsahují).“
Z toho jednoznačně vyplývá, že je nutno hodnotit „očištěnou skutečnost“, nikoliv „celkovou“. Očištěná skutečnost, tj. bez převodů do rezervního fondu, činila 96 812,30 tis. Kč.
Viz Závěrečný účet kapitoly 333 MŠMT za rok 2007 str. 92.
V kapitole 2.15 je uvedeno "V běžných výdajích je zahrnut převod do rezervního fondu 139 783,36 tis. Kč BV, z toho: 133 333 tis. Kč na OP VK." Kdo a kdy tento převod schválil a jaké je jeho zdůvodnění? Je na MŠMT běžné, že zvýšený rozpočet na specifický ukazatel je výrazně překročen a poté převáděn do rezervního fondu? Nejde o účetní machinaci, která je v rozporu s příslušnými předpisy o čerpání prostředků ze státního rozpočtu?
Nejde o účetní machinaci. Prostředky byly rozpočtovány na programy spolufinancované z rozpočtu Evropské unie v programovacím období 2007-2013, operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Vzhledem k tomu, že tento program byl přijat v Bruselu až dne 12.10.2007 Rozhodnutím Evropské komise CCI 2007 CZ 05U PO 002, nebyly prostředky v roce 2007 čerpány a byly převedeny do rezervního fondu v souladu s § 48 zákona č. 218/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
O co tedy šlo?
MŠMT použilo v roce v rámci SIPVZ pro školy ze schváleného rozpočtu necelou polovinu a přestože byl zvýšený rozpočet počátkem září schválen, neinformovalo o této skutečnosti ani školy a ani odbornou veřejnost. Náměstek Kitzberger v říjnovém dopise krajským úřadům uvedl nesprávné informace a MŠMT nám neposkytlo vysvětlení, proč se tak stalo a kdo tento postup schválil.
Evidentní účetní machinace s převodem nevyčerpaných prostředků z jen uměle "překročeného rozpočtu" do rozpočtové rezervy se vysvětluje změnou metodiky. Požádali jsme proto v této věci o právní poradu vedoucí k podání trestního oznámení na neznámého pachatele.
Co se dá dělat, budeme se ptát znovu a znovu…: Proč školy dostaly jen polovinu schváleného rozpočtu SIPVZ na rok 2007?
Jan Wagner
0 comments:
Post a Comment