redakce: Ministr Liška v HN: "Chci, aby se další vzdělávání a kariérní vyhlídky učitelů zlepšily natolik, že to bude atraktivní povolání."

Monday, May 5, 2008 ·

2. května 2008 vyšel v deníku Hospodářské noviny obsáhlý rozhovor Lenky Zlámalové a Tomáše Němečka s Ondřejem Liškou.

Hospodářské noviny se stávají protiváhou k ministerstvu kritického deníku Právo, z rozhovoru vybíráme:

* HN: Chystáte se školství věnovat i v dalším volebním období? I dnes jako byste nejvíc ožíval, když dojde řeč na »vaše« témata - EU, Tibet…

Teď to karikujete. V resortu jsem si svou vášeň našel. Dokážu si představit, že v příštím volebním období, ať už v jakékoli vládě, bych se mu dál věnoval. Považoval bych to dokonce za dobré, protože horizont dvou let je příliš krátký.

* HN: Upřímně řečeno, není zrovna zřejmé, čeho chcete ve školství dosáhnout. Jaké měřitelné cíle jste si dal?

Nastupoval jsem v hodně odlišné situaci než jiní ministři. Čtyři měsíce jsem se teď z větší části věnoval dokončení nebo stabilizaci projektů, které jsem sám nezačal. Operační program Výzkum a vývoj pro inovace z peněz EU, státní maturity… Protože mám před sebou jen dva roky, soustředím se na věci, které je možné dotáhnout. Jednou je oblast regionálního školství, druhou vysoké školy. Chci například, aby se systém financování škol stal motivujícím pro mladé schopné učitele.

* HN: Rušíte tabulkové platy? Nebo výrazně snížíte tarifní část platu?

Výrazně zvýším netarifní část. Dnes tvoří zhruba 10 procent, v budoucnosti by to mohlo být 30 a více procent, o nichž by rozhodovali ředitelé škol.

* HN: Konkrétně: dnes má učitel na vesnické škole nástupní plat kolem 11 tisíc korun. Už ve školním roce 2009/10 by mu ho ředitel mohl zvýšit z netarifní složky na 15 tisíc? (Pozn. MŠMT: Redakce HN se mýlí, nástupní plat učitele bez jakékoliv praxe (čerstvého absolventa) je dnes 14 280 Kč/měs.
Pokud ředitel školy zařadí tohoto učitele rovnou do 12. platové třídy, činí jeho plat 15 470 Kč/měs.)

Nechci mluvit o přesných číslech, jestli to bude 14, 15 či 16 tisíc, ale v zásadě to říkáte správně. A nejde jen o plat. Chci, aby se další vzdělávání a kariérní vyhlídky učitelů zlepšily natolik, že to bude atraktivní povolání. K tomu ohodnocování by ředitelé měli dostat metodické vodítko.

* HN: Máte dojem, že vaši úředníci znají učitele lépe než sami ředitelé?

To jistě ne, ale jeden učitel mi řekne - ano, chci aby náš ředitel měl možnost lépe a víc ohodnocovat. Druhý říká - to by u nás vedlo k tomu, že nejvíc dostanou příbuzní ředitele, pak okruh jeho přátel a až pak skutečně kvalitní učitelé.

* HN: To můžete slyšet i v soukromé firmě. Takže stát sice ředitelům klidně uloží sepsání vlastní učebních osnov - ale už jim nevěří, že by spravedlivě rozhodovali o pár tisícovkách navíc? Proč to nenecháte na ředitelích, školských radách a zřizovatelích?

Já s tendencí k decentralizaci souhlasím. Nevím ale, jestli může být zavedena tak, jak si ji představujete. To metodické vodítko nemusí být totálně závazné, ale mělo by stanovit parametry kvalitní výuky. Proto jsem požádal své poradce a analytiky, aby spolu s řediteli, zřizovateli a pedagogickými fakultami vypracovali jakousi sadu schopností a dovedností učitele.

* HN: Proč mají ministři nutkání školy svazovat podmínkami, například že učitel musí mít pedagogické vzdělání? Spousta dobrých učitelů ho nemá.

Ano, znám takové taky. Ale z tohoto kritéria nehodlám ustoupit a můžete mít názor liberální, jak chcete. Teď byl z mého ministerstva vynesen materiál do Práva a dezinterpretován tak, že chci nadále i učitele s maturitou či středoškolským vzděláním. Ne, chci, aby si dobří učitelé vzdělání doplnili. Teď vyjednáváme s kraji a s odbory, za jakých podmínek to bude možné. Na venkově nebo v pohraničí jsou školy, kde učitelé nemají požadované vzdělání, ale mají tolik invence a citlivosti, že bych si je přál udržet. Nechci léčbu šokem jako ve Finsku, kde po spuštění reforem odešlo 30 procent učitelů.

* HN: Navštívil jste v poslední době školu, která vás skutečně zaujala?

Napadá mě jedna netypická, která ale vystihuje, jak otevřený by měl systém být. Je to Základní škola Gabriely Pelechové v Dolní Poustevně ve Šluknovském výběžku. Ve třídě je šest žáků, každý s jiným postižením nebo ze sociálně vyloučené rodiny, zároveň jsou tam dvě děti z takzvaně běžného prostředí. Výuka je uzpůsobena tak, že jsou schopni v hodině učit všechny společně. Úžasné! Ne všude se reforma výuky povedla, někde zůstala jen na papíře. Ale školy jako tato, které v reformě poznaly příležitost, uspěly.

Směšná je poznámka redakce serveru MŠMT:

Redakce HN se mýlí, nástupní plat učitele bez jakékoliv praxe (čerstvého absolventa) je dnes 14 280 Kč/měs. Pokud ředitel školy zařadí tohoto učitele rovnou do 12. platové třídy, činí jeho plat 15 470 Kč/měs.

Soudnému čtenáři je jasné, že redaktor HN měl na mysli čistou mzdu.



redakce

0 comments:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.