Jakub Horálek: Pozor na titulky

čtvrtek 29. května 2008 ·

Na stránkách MŠMT se v tiskové sekci nedávno objevila zpráva pod titulkem ,,Novela zákona přináší zlepšení postavení pedagogických pracovníků“. Je titulek a titulek. Když odhlédnu od bulvárního tisku, kde není třeba, aby nadpis článku přesně vyjadřoval obsah (tak například zpráva ,,Pan XY fetuje“ může klidně znamenat, že dotyčný si pravidelně dopřává denní porci joggingu, přičemž endorfiny v něm vyvolávají euforické stavy), titulek tiskové zprávy státní instituce by měl v sobě kondenzovat pravý stav věci.

Mě osobně onen titulek navnadil a nedočkavě jsem se pustil do čtení očekávaje příznivé zprávy. Posléze jsem nevěděl, zda se mám smát či plakat. Třeba sis obsah špatně interpretoval, zamyslel jsem se nad sebou sebekriticky. S přivřenýma očima čtu znova ony řádky, rty se pomalu pohybují, oči se vpíjí do ,,vyvěšeného“ textu. Nemohu si pomoci, ani metoda volné asociace nezabírá. 

Úvodem se dozvídám, že navzdory mediální kampani ministr skutečně nechce ,,dehonestovat“ učitelský stav tím, že by na školách učili lidé bez potřebného vzdělání.

Nicméně je třeba zabránit propouštění schopných nekvalifikovaných učitelů, k němuž by na základě Zákona o pedagogických pracovnících muselo dojít k 1.1.2010, a tak se lhůta vyměřená k zahájení potřebného studia prodlouží do roku 2014. (A roku 2014 jiný ministr tuto lhůtu prodlouží na rok 2020…a další na rok 2099. To už snad budou nekvalifikovaní učitelé v důchodu – i když nevím, za stávajících podmínek se příliv mladých do školství jaksi nekoná, takže řešením by mohlo být spojení školy a domova důchodců. Neškodil by ani hřbitov.,,Vlk se nažral, ale koza zůstala celá“.) Nicméně postupu rozumím, je to jedna z cest. Nejde mi však o obsah (koneckonců málokdo věřil v naplnění této litery zákona), ale o titulek. Ten by měl totiž znít: ,,Novela zákona přináší zlepšení postavení nekvalifikovaných pedagogických pracovníků.“ 

Čtu dále. Novela zákona konečně upravuje pracovní dobu učitele a ministerstvo ,,objevuje Ameriku“: ,,… pedagogičtí pracovníci vykonávají v pracovní době kromě přímé pedagogické činnosti také práce související…“ Následně objevuji i já novou planetu. Nikdy jsem nevěděl, že pokud vykonávám nepřímou pedagogickou činnost doma, mám nárok na úhradu nákladů za energii a vodu. Také mi není znám případ ,,fantasty“, který by po zaměstnavateli požadoval novou petrolejku, která se mu doma rozbila při opravování sešitů. Novela však moje postavení ,,zlepšuje“. Jásot nebere konce. Po jejím schválení budu veškerou mimoškolní činnost spojenou s pedagogickým procesem (až na výjimky stanovené dohodou) vykonávat na vlastní náklady. Opravuji titulek: ,,Novela zákona zmenší rozpočtový deficit – učitelé si budou petrolejky kupovat za svoje.“ 

Pardon, přeskočil jsem ještě jedno ,,zlepšení“. Až do této doby nebylo zcela v souladu s legislativou, pokud ředitel poslal učit druhostupňového učitele na stupeň nižší. Hurá, nyní budou učitelé druhého stupně moci legálně vyučovat v první třídě. Chápu, že se tím asi vyřeší nedostatek angličtinářů. To vítám. Otrocky však trvám na rétorice titulku: jak se tím zlepšilo mé postavení osobně, nechápu. Určitě se už těším, jak si s prvňáčky zanotuji při výuce hudební výchovy ,,Leť naše holubičko bílá“.  

Celkově bych tedy chtěl uvést věci na pravou míru. Fér titulek má totiž znít: ,,Novela zákona vyřešila problémy ministerstva a zaměstnavatelů“, eventuelně ,,Novela zákona mění  zákon tam, kde jej nelze naplnit“, špatné by nebylo ani ,,Novela zákona – přechodný stav“.

Avšak nezdá se mi zatím vhodné, aby změny vyloženě technického rázu, eventuelně změny, které jsou zatím ve fázi jakýchsi blíže nedefinovaných vizí (myslím tím odměňování pedagogických pracovníků na základě ,,konkurenčního boje“ jednotlivých učitelů), navíc změny, které se rok od roku zase mění, byly ,,barnumsky“ vydávány za zlepšení. Dokud se totiž do těchto změn nezapojí věrohodná politická vůle vyjádřená zřetelným navýšením dotací a podpořená realistickými a jasnými představami o fungování školství vůbec, můžeme vydávat za zlepšení cokoli. Ono když se vhodně podá takové navýšení úvazků…Stačí vhodný titulek. Dejme si pozor, aby v kapitole školství titulky nepřekryly skutečný obsah.



Jakub Horálek

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.