VÚP: Gympliště - komunita pro podporu tvorby a realizace ŠVP na gymnáziích

úterý 22. dubna 2008 ·

V srpnu 2007 byl vydán RVP G, RVP GSP a současně Manuál pro tvorbu ŠVP na gymnáziích. VÚP v této souvislosti připravuje pro gymnasia různorodou podporu. Na podzim byly uspořádány na několika místech minikonference, na kterých se setkali koordinátoři z gymnázií. Od té doby je také na stránkách projektu Pilot G/GP v provozu Gympliště. Jeho netmoderátoři jsou především koordinátoři a učitelé z pilotních i nepilotních gymnázií. Zeptali jsme se jich na to, co by mohlo zajímat i ostatní.

Jaké důvody vás vedly k tomu zapojit se do moderování Gympliště?
Tvorba ŠVP pro nás byla velkou výzvou, ale je to často velmi únavná a nevděčná činnost. Při diskuzích je potřeba se často vracet ke stejným problémům. A výsledek není vždy takový, jaký očekáváme. Pro nás koordinátory z pilotních škol bylo vzájemné osobní setkání vždy obdobím vzpruhy, takového hlubokého výdechu a nádechu. Uvědomili jsme si, že obtíže z vlastní školy jsou velmi podobné i u našich kolegů. A mnohdy nás nápady některých dalších zase inspirovaly k hledání obdobných cest. Rádi bychom tuto zkušenost dopřáli i kolegům z nepilotních škol, a proto spolupracujeme na Gymplišti.

Inspirovalo vás něco z debat na Gymplišti i nyní?
Hodně inspirativní se nám zdá diskuse o hodnocení učitelů. Uvědomujeme si znovu, jak obtížné je toto hodnocení prosazovat na školách. Na mnoha akcích vypadá reforma jako procházka růžovou zahradou. Jsme rádi, že si zde před sebou nezastíráme problémy, které nás tíží. Myslíme si, že to, co se nedaří, je důležité sdělovat druhým. Jinak bude veškerá snaha odtržena od normálního chodu škol.

Co je vlastně Gympliště?
Jedná se o komunitní portál umístěný na stránkách projektu Pilot G/GP. V podstatě je to internetová komunita koordinátorů, učitelů a vůbec všech, kterým leží výuka na gymnáziích na srdci. Využíváme především diskuzního fóra. Debatujeme nad tématy, která nás zajímají, nebo o kterých se domníváme, že by mohla zajímat jiné. Jistě nám mnoho zajímavých témat uniká, ale jsme společenstvím, a proto témata závisí na těch, kteří přispívají.

To tedy znamená, že by se mohl zeptat nebo přispět každý, koho tato problematika zajímá?
Určitě. Nejlepší způsob je zaregistrovat se pomocí registračního formuláře. Občas některý nový člen zapomene potvrdit svou registraci v mailu, ale většině se podařilo zaregistrovat bez potíží. Druhou možností je zapojit se do diskuse bez registrace pomocí kliknutí na "ODPOVĚDĚT". Pak už jen stačí napsat svůj názor a opsat kontrolní kód. Odesláním je pisatelův text hned viditelný ostatním.

Má registrování nějaké výhody?
Samozřejmě, minimálně tu, že registrovaný uživatel zná další registrované členy. Může s nimi korespondovat i jinak než pomocí diskusního fóra. Například jim může napsat mail. Moderátoři mohou registrované účastníka také prostřednictvím mailové pošty informovat o novém dění na fóru. V dnešní době není anonymita výhodou, ale spíše nevýhodou. Školní maily a jména i příjmení učitelů nejsou na webech školy žádným tajemstvím. Jedná se nám spíš o to, aby příspěvky sloužily k vzájemnému obohacení a ne k osočování. To by nám vzájemně nepomohlo.

Znamená to tedy, že Gympliště má nějaká pravidla?
Považujeme to za nutnost. Proto je při registraci každý člen na tato pravidla upozorněn a musí s nimi souhlasit. Myslíme si, že to jsou základní pravidla slušnosti a že s nimi nebude mít nikdo z členů problém.

Je obsah nějak strukturován?
Rozdělili jsme jej především do tzv. tematických kluboven. V nich soustřeďujeme témata týkající se nových pojmů, jako například klíčových kompetencí, průřezových témat, ale oddělena jsou i témata obecnějšího charakteru, jako je týmová spolupráce nebo komunikace změny. Mimo tematických kluboven je na Gymplišti i část věnovaná proběhlým minikonferencím a v neposlední řadě i tzv. Pokec. Na minikonferencích se ukázalo, že mnoho účastníků si rádo spolu povídá i o úplně "neškolských" tématech, a proto si myslíme, že toto fórum má zde také místo.

O čem jste za dobu trvání Gympliště hovořili?
Zkoušeli jsme najít témata, která by oslovila koordinátory a učitele z gymnázií a která zároveň nemají jednoznačné řešení. Otevřeli jsme například téma integrace oborů, potřebnosti koordinátorů i po vytvoření ŠVP, nebo otázku, zda ŠVP znamená skutečně změnu.

V nedávné době se objevily příspěvky k tomu, co si myslíme, že je hodně aktuální: zahájení práce na ŠVP pro vyšší stupeň, nebo analyzování stavu, kde se škola právě nachází.

Pro vzájemné seznámení se a určitou zkoušku schopnosti zareagovat v tomto novém prostředí jsme také zvolili několik aktivit. Jednou z nich je vyhledávání pozitiv na tom, co ostatní za pozitivní nepovažují, a dále například hledání šikovných strategií pro rozvoj sociální kompetence našich žáků.

Co vás v tomto období nejvíce zaměstnává?
Pro nás je nejdůležitější, abychom byli schopni formulovat taková témata, která budou pro ostatní dostatečně zajímavá. Nejlepší by bylo, kdyby tato témata psali ti, kteří o jejich řešení mají zájem. Už dnes naši kolegové píší na Gympliště své dotazy a my jim odpovídáme na základě svých zkušeností a nebo s pomocí dalších odborníků z VÚP tak, aby naše odpověď tazatelům co nejvíce pomohla.

Co byste chtěli vzkázat koordinátorům a učitelům?
Těšíme se na vaše příspěvky, na dotazy. Odložte ostych z neznámého prostředí a využijte je co nejvíc pro sebe.



VÚP

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.