NÚOV: Jednotné zadání závěrečné zkoušky: jedna z cest ke zvýšení prestiže učebních oborů

středa 2. dubna 2008 ·

Poslední březnový týden skončila série seminářů, na nichž Národní ústav odborného vzdělávání předal vybraným středním školám jednotná zadání pro letošní závěrečné zkoušky v tříletých učebních oborech. Od tohoto okamžiku může 250 zúčastněných škol začít s přípravou zkoušek podle nového pojetí.

V současnosti si školy samy určují obsah zkoušek a jejich úroveň se proto liší. Naopak při použití jednotného zadání pro každý obor by měly být tyto nedostatky odstraněny, zkoušky by měly dosáhnout celkově lepší úrovně a jejich výsledky by měly být vzájemně srovnatelné. Novou závěrečnou zkoušku má na starosti Národní ústav odborného vzdělávání v rámci projektu Kvalita I, na nějž přispívá Evropský sociální fond.

Nové závěrečné zkoušky nevznikají od stolu

Na přípravě nové závěrečné zkoušky pro tříleté obory s výučním listem se podílejí pedagogové ze středních škol, odborní pracovníci NÚOV i zaměstnavatelé. Ti všichni se musejí dohodnout na tom, co je pro daný obor vzdělání nejpodstatnější a tato témata pak zařadit do jednotného zadání. Pod vlivem zaměstnavatelů jsou zkoušky víc než dříve zaměřeny na reálnou praxi v podnicích a absolventi by tak měli lépe obstát na trhu práce.

„Už před šesti lety jsme začali usilovat o to, aby se zkouška sjednotila,“ říká ředitel Integrované střední školy automobilní v Brně Ing. Vratislav Kšica, který současně působí v sekci profesního a dalšího vzdělávání při Asociaci Krajů. „Všude přece jezdí stejná auta, tak proč by měly školy své žáky zkoušet z různých věcí. Absolvent pak není připraven podle potřeb podniků, ale podle toho, jak je vybavena jeho škola. Dneska učí obor automechanik asi 120 škol a kdyby musely všechny použít při zkouškách jednotné zadání, rychle by se ukázalo, jakou mají úroveň. Pak by se dalo lépe zvážit, jakou má obor na škole perspektivu a zda má smysl, aby se na ní učil, když na jiných školách se to dělá kvalitněji,“ myslí si Ing. Kšica. Podobný účinek se dá očekávat i v jiných oborech.

Příprava nové závěrečné zkoušky v rámci projektu Kvalita I začala v roce 2005. Od té doby každý rok stoupá počet oborů, pro něž už bylo vytvořeno jednotné zadání.

V minulém školním roce jich bylo 41 a novým způsobem závěrečnou zkoušku skládalo cca 10.000 žáků na 200 školách zapojených do projektu. Letos zahrne příprava jednotných zadání všechny tříleté učební obory (kterých by po redukci počtu oborů mělo zůstat 70) a při závěrečných zkouškách je využije cca 55% škol s učebními obory.

Co je na zkoušce nového

Nová závěrečná zkouška je koncipovaná podobně jako rámcové vzdělávací programy. Nepožaduje od žáků encyklopedické znalosti, ale naopak zjišťuje, zda jsou dobře připraveni pro praxi či zda nabyli tzv. klíčových kompetencí, tedy například jestli jsou schopni řešit problémy či pracovat s informacemi.

Zkouška také nově obsahuje otázky ze světa práce. Žáci by tak měli ukázat, zda mají představu o svém uplatnění na trhu práce a o tom, jak si na něm počínat. V některých oborech jsou žákům zadávány také samostatné odborné práce, které zpracovávají v průběhu jednoho nebo dvou měsíců a nakonec je obhajují při závěrečné zkoušce.

Zároveň s reformou závěrečné zkoušky probíhá redukce počtu oborů vzdělání. Původních cca 200 oborů s výučním listem bylo sloučeno do 70 širších oborů, pro něž byla v průběhu posledních tří let vytvořena jednotná zadání. Jejich obsah by měl odpovídat vznikajícím rámcovým vzdělávacím programům a hodnoticím standardům jednotlivých kvalifikací. Dotvoření celého systému tak, aby všechny tyto prvky na sebe navazovaly, bude věcí následujících několika let.

Dosavadní úspěšný průběh projektu ukazuje, že je reforma závěrečných zkoušek potřebná a že podstatná část škol i zaměstnavatelů podporuje sjednocení obsahu zkoušek. Aby jednotná zadání mohla sloužit všem školám nebo jejich velké části, měl by vzniknout automatizovaný informační systém s databází jednotných zadání, který by zajistil bezproblémovou komunikaci se školami.

www.kvalita1.nuov.cz

 

* Cílem systémového projektu ministerstva školství KVALITA I je vytvoření systému hodnocení a monitorování výsledků vzdělávání. Partnery MŠMT při řešení projektu jsou NÚOV, Ústav pro informace ve vzdělávání a Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání. Projekt je financován Evropským sociálním fondem a rozpočtem ČR.



NÚOV

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.