Připravte se na čerpání peněz z evropských fondů již nyní. MŠMT zveřejnilo první výzvy, z nichž vyplývají obecné priority, na které oblasti bude možné získat finanční prostředky…
Na internetových stránkách ministerstva školství již visí první výzvy pro čerpání peněz z operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Zatím se týkají pouze jednotlivých krajů (s výjimkou Prahy) v rámci tzv. globálních grantů. Jakmile kraje podají své projekty a obdrží finanční prostředky, mohou je začít rozdělovat školám, občanským sdružením a dalším institucím – opět na základě vlastních výzev a jimi podaných projektů.
Projekty si můžete předpřipravit už teď! Jsou totiž známy obecné priority, na které peníze půjdou. Jednotlivé kraje je zřejmě budou ještě konkretizovat… O které priority jde?
Zvyšování kvality ve vzdělávání
• Vytváření podmínek pro implementaci školních vzdělávacích programů ve školách a školských zařízení, podpora aktivit metodických týmů, podpora pracovníků škol a školských zařízení zapojených do inovace ŠVP.
• Implementace nových kurikulárních dokumentů do praxe jednotlivých škol a osvětová a informační podpora kurikulární reformy zaměřená na širší pedagogickou i rodičovskou veřejnost na regionální úrovni.
• Zavádění vyučovacích metod, organizačních forem a výukových činností včetně tvorby modulových výukových programů s důrazem na mezipředmětové vazby, které vedou k rozvoji klíčových kompetencí.
• Zavádění vyučovacích metod, organizačních forem a výukových činností, které zvyšují kvalitu výuky cizích jazyků (včetně e-learningu).
• Podpora výuky v cizích jazycích na středních školách.
• Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů, včetně zvyšování motivace žáků ke vzdělávání se v těchto oborech.
• Vytváření podmínek pro dlouhodobé hostování plně kvalifikovaných učitelů cizích jazyků.
• Zlepšování podmínek pro využívání ICT pro žáky i učitele, a to i mimo vyučování.
• Využívání ICT ve všeobecně vzdělávacích a odborných předmětech.
• Rozvoj partnerství a síťování – partnerství, spolupráce a výměna zkušeností mezi školami a školskými zařízeními navzájem a mezi školami, školskými zařízeními, nestátními neziskovými organizacemi a dalšími aktéry v oblasti vzdělávání.
• Spolupráce institucí počátečního vzdělávání na regionální úrovni s aktéry na trhu práce (včetně zahraničních) s možností uplatnění inovativních forem spolupráce (např. stáže studentů/učitelů u zaměstnavatelů).
• Spolupráce institucí počátečního vzdělávání s místní a regionální státní správou a samosprávou s možností uplatnění inovativních forem spolupráce (např. zapojení škol do komunitního rozvoje).
• Rozvoj kariérového poradenství ve školách, včetně vyhledávání žáků ohrožených nesprávnou volbou nebo předčasným odchodem ze systému vzdělávání a osvětové a informační činnosti směřující k žákům a rodičům zaměřené na racionalizaci volby další vzdělávací cesty.
• Podpora škol v oblasti evaluace, nabídka evaluačních nástrojů a ověřování klíčových kompetencí žáků za účelem zvyšování kvality vzdělávání:
• Podpora informačních center ve školách, včetně marketingové podpory.
• Rozvoj podnikatelských znalostí, schopností a dovedností žáků v počátečním vzdělávání (ZŠ, SŠ).
• Rozvoj znalostí, schopností a dovedností žáků ve vzdělávání pro udržitelný rozvoj s důrazem na environmentální oblast včetně realizace praktických (environmentálních) programů.
Na tyto priority půjde 3,6 miliard korun.
Rovné příležitosti dětí a žáků, včetně dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
• Uplatňování a zlepšování organizačních forem a výuky a vyučovacích metod podporujících rovný přístup ke vzdělávání, včetně tvorby individuálních vzdělávacích plánů, využití ICT a e-learningových aplikací.
• Zvyšování kompetence pedagogických pracovníků pro odstraňování bariér bránících rovnému přístupu všech jedinců ke vzdělávání.
• Rozvoj poradenství, propracování a rozšíření nabídky asistenčních, speciálně pedagogických a psychologických služeb pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
• Vybudování „záchytné sítě“ pro osoby ohrožené předčasným odchodem ze systému vzdělávání a těch, co se do systému chtějí navrátit.
• Včasné zajištění minimální garantované péče o děti se sociokulturním znevýhodněním.
• Prevence rasismu a xenofobie prostřednictvím podpory multikulturní výchovy a vzdělávání.
• Vzdělávání cizinců (především jazykové) žijících na území ČR.
• Podpora neformálního vzdělávání a kompetencí v něm získaných, zdokonalování systému vzdělávání pracovníků NNO a středisek volného času, vytváření vzdělávacích modulů uznatelných jako součást dalšího vzdělávání.
Na tyto priority půjde 1,3 miliard korun.
Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení
• Další vzdělávání pedagogických pracovníků škol a školských zařízení včetně realizace odborných praxí a zahraničních stáží pedagogických pracovníků s důrazem na realizaci kurikulární reformy, na jazykové vzdělávání, využívání ICT ve výuce a environmentální vzdělávání, včetně osvojení si dalších moderních pedagogických metod, souvisejících se systematickým zvyšováním kvality a efektivity vzdělávání.
• Metodická podpora výuky cizích jazyků, včetně konzultační a poradenské činnosti a tvorby metodických nástrojů a dokumentů v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků škol a školských zařízení.
• Zvyšování kompetencí řídících pracovníků škol a školských zařízení v oblasti řízení a personální politiky.
• Zvýšení dostupnosti, kvality a atraktivity nabídky dalšího vzdělávání pro pracovníky škol
Na tyto priority půjde 1,6 miliard korun.
Dodatek
Kromě výše uvedených priorit v rámci globálních grantů, budou také zveřejněny výzvy v rámci tzv. individuálních projektů ostatních. Jejich náplň obsahují přílohy k jednotlivým výzvám. Zatím jsou tedy ve stadiu příprav…
Internetové zdroje:
Vyhlášení prvních tří výzev v OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost - pro kraje: http://www.msmt.cz/eu/vyhlaseni-prvnich-trech-vyzev-v-op-vzdelavani-pro-konkurenceschopnost-pro-kraje
Radek Sárközi
0 komentářů:
Okomentovat