Oldřich Suchoradský: DUM – řízená střela učitele

středa 26. března 2008 ·

Náročnost učitelovy práce je v jeho věčné snaze zaujmout a upoutat pozornost žáků. Cesta k tomu nebyla a není snadná. Psal o tom dávno J. A. Komenský, stejný problém řeší učitel i dnes. Chce-li žáky pro svůj předmět získat, musí držet krok s vývojem svého oboru. Sledovat jeho vývojové trendy a novinky. To nestále ještě nestačí. Cestou k získání žáka je obměňování metod, neustálé hledání nových postupů, které je zaujmou a přivedou k aktivitě při učení.

Splnit nároky takové výuky vyžaduje od učitele velké úsilí a řadu zdrojů, ze kterých čerpá informace a náměty pro každodenní školní práci. Tradičními zdroji jsou knihy a odborné časopisy. V současné době stále více také internet. Čeští učitelé znají a za tímto účelem navštěvují slovenský Infovek s mnoha náměty pro školní práci. Další, zvláště pro práci s použitím interaktivní taabule v nejrůznějších vyučovacích předmětech najdete na portále www.veskole.cz. Takových možností je ještě mnohem více. Já bych ve svém článku učitele rád upozornit na novější místo na internetu, kde najdete další zajímavé náměty pro svoji každodenní školní práci . Troufám si odhadnout, že se brzy stane prostorem pro denní setkávání aktivních učitelů. Prostorem, kde si budou tito učitelé předávat nejen zkušenosti, ale hotové učební materiály. Jde o server na adrese dum.rvp.cz, provozovaný týmem Metodika VÚP.

Co je to DUM ?

Přeložená zkratka znamená doslovně : DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁLY. Stránky obsahují nejrůznější pracovní listy, prezentace, audio a video ukázky. Všechny jsou dostupné v elektronické podobě a lze je využít přímo ve výuce. Velmi názorné je srovnání těchto materiálů s kostičkami stavebnice LEGO. Stejně jako kostičky stavebnice můžete i DUM využívat bez podrobných metodických návodů, složitých úprav či dalšího speciálního softwarového vybavení. Klíčovou vlastností všech digitálních učebních materiálů je jejich propojení s konkrétními očekávanými výstupy, které jsou jako povinné položky definované v rámcových vzdělávacích programech. Výjimky jsou pouze dvě. Průřezová témata, kde očekávané výstupy nejsou povinné a materiál zařadíte pouze do tematických okruhů. Druhou výjimkou je předškolní vzdělávání, kde své materiály řadíte do činností, témat nebo jejich kombinací.

Jak se dostat na DUM?

Na stránky DUM můžete vstoupit přes adresu dum.rvp.cz, pro prvou informaci jako anonymní návštěvník. Zcela bez registrace a bez omezení si můžete prohlédnout nabízené materiály. Jsou dělené podle stupně vzdělávání na: předškolní základní, gymnaziální a speciální. Další dělení je podle vyučovaných předmětů a výstupů daných Rámcovým vzdělávacím programem. Učitelům tu jsou volně k dispozici materiály vhodné pro jednotlivá průřezová témata. Pokud se stanete registrovaným návštěvníkem stránek (registrace je velmi jednoduchá a s podrobným návodem je hotová několika kliky myší), otevřou se vám další možnosti. Můžete jednoduchým způsobem hodnotit kvalitu zveřejněných digitálních materiálů (hvězdičková stupnice), můžete k materiálům přidávat své vlastní komentáře a vstupovat tak do diskuse s autorem materiálu, ale i dalšími jeho uživateli kolegy učiteli.

Jak se stát autorem DUM?

Jednoduchým způsobem se můžete sami stát autory DUM. To vám umožní vkládat vlastní příspěvky na tyto stránky. Stačí se zaregistrovat jako autor. Bude to pro vás znamenat jen několik dalších údajů navíc k již provedené registraci. Budete mimo jiné požádáni o číslo bankovního spojení, protože schválené a vložené přípěvky jsou autorům honorovány. Vložení příspěvku má přesnou a srozumitelnou metodiku. Příspěvek je konzultován s recenzentem, který komunikuje s autorem a podává mu vyjádření a případná doporučení k úpravě příspěvku. V nejkratší době, řádově několika dnů, je nabídnutý a schválený příspěvek zveřejněn. Tak se návštěvník rychle promění v autora a může sledovat zájem a názory uživatelů na svůj vystavený materiál.

Úspěch DUMu je na jeho uživatelích…

Místo k vyhledávání a vystavování učebních materiálů otevřelo svoji nabídku v únoru letošního roku a je v denním rozvoji a úpravách. Jeho provozovatelé připravují celou řadu dalších vylepšení a zdokonalení. Vyzývají učitele ke spolupráci. Zasílání vlastních námětů a názorů, které povedou k zpříjemnění a zjednodušení přístupů uživatelů na toto internetové místo. Bylo by ku prospěchu všem, kdyby učitelé nabídnutou šanci využili a společně s autory se pokusili vytvořit užitečný prostor, který bude často vyhledán nejen jimi, ale i samotnými žáky, studenty a jejich rodiči.



Oldřich Suchoradský

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.