Odbor předškolního, základního a základního uměleckého vzdělávání MŠMT s využitím podkladů Výzkumného ústavu pedagogického v Praze zveřejňuje stručnou informaci a doporučení k hodnocení průřezových témat ve školních vzdělávacích programech pro základní vzdělávání.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Čj. 1469/2008-22
V Praze dne 3.3.2008
Informace k hodnocení průřezových témat ve školních vzdělávacích programech pro základní vzdělávání
Odbor předškolního, základního a základního uměleckého vzdělávání MŠMT s využitím podkladů Výzkumného ústavu pedagogického v Praze zveřejňuje stručnou informaci a doporučení k hodnocení průřezových témat ve školních vzdělávacích programech pro základní vzdělávání. Podrobnější článek je k dispozici na tomto odkazu: Informace k hodnocení PT 2008 podrobná.pdf. Další informace (nejen) k průřezovým tématům jsou pak zveřejněny na metodickém portálu http://www.rvp.cz/.
Průřezová témata jsou novým prvkem ve vzdělávání a jejich obsah reflektuje aktuální problémy současného světa. Procházejí napříč vzdělávacími oblastmi, propojují vzdělávací obsahy různých oborů a umožňují přistupovat ke vzdělávacímu obsahu komplexně. Jsou důležitým formativním prvkem a podílejí se na utváření a rozvíjení klíčových kompetencí.
Smyslem průřezových témat není jen doplňovat vzdělávací obsah vyučovacích předmětů, ale otevřít žákům další perspektivy poznání a umožnit jim získat zkušenosti, které využijí v každodenním životě. Poskytují příležitosti pro individuální rozvoj a uplatnění žáků i pro jejich vzájemnou komunikaci a spolupráci. Mohou působit na celkovou atmosféru školy a na utváření vzájemných vztahů.
Problematika jejich hodnocení je velmi důležitá a má svoji specifiku. Důležité však je nepokazit nevhodným (byť dobře míněným) hodnocením něco, co je ve vzdělávání novým prvkem a co může žákům pomoci pochopit svět, ve kterém žijí a žít budou.
Přístup k hodnocení průřezových témat by měl vycházet z pochopení jejich specifičnosti, postavení ve školním vzdělávacím programu, z formy realizace a především z toho, co je škola schopna žákům předat a co zpětně od nich očekává.
Žáky je třeba pro poznávání nových témat motivovat a ne je odrazovat „známkováním" za neznalost, jiný názor nebo za to, že se zajímají o jiné aspekty dané problematiky než učitelé.
Pokud bude průřezové téma integrováno do vzdělávacího obsahu vyučovacího předmětu, bude hodnocení výsledků vzdělávání žáka vztahujících se k danému průřezovému tématu součástí hodnocení vyučovacího předmětu.
Průřezové téma (jedno nebo v integraci s dalšími) lze realizovat také jako samostatný projekt, kurz, seminář, apod., který ale nebude mít charakter samostatného předmětu - nebude mít zpracovány učební osnovy. Tato skutečnost je vyjádřena v charakteristice školního vzdělávacího programu a hodnocení probíhá komplexně na závěr projektu - stává se zpětnou vazbou nejen pro učitele, ale především pro žáky, a neuvádí se na vysvědčení.
Pokud je průřezové téma integrováno do vzdělávacího obsahu některého z vyučovacích předmětů, může být také realizováno formou projektu společně s některou částí vzdělávacího obsahu vyučovacího předmětu. V takovém případě se hodnocení projektu stává jedním z podkladů pro celkové hodnocení dovedností žáka v rámci předmětu, které se uvádí na vysvědčení. Hodnocení výsledků vzdělávání žáka vztahujících se k danému průřezovému tématu bude tedy součástí hodnocení daného vyučovacího předmětu.
Je-li průřezové téma realizováno jako samostatný vyučovací předmět, budou požadavky na zpracování jeho vzdělávacího obsahu, včetně pravidel pro hodnocení žáka, obdobné jako u ostatních vyučovacích předmětů. Vhodné bude využití slovního hodnocení. Uvědomujme si zároveň, že jde nejen o vyučovací předmět zcela nový, ale především i o předmět s výrazným motivačním dopadem do celého budoucího života žáků.
Kritéria hodnocení žáka je třeba i v případě průřezových témat promýšlet ve vztahu ke klíčovým kompetencím a nastavit je tak, aby byl maximálně zohledněn individuální potenciál žáka, jeho osobní pokrok i schopnost aplikovat poznatky při konkrétní činnosti a uplatnit je v běžné životní praxi.
PaedDr. Jiřina Tichá
ředitelka odboru předškolního, základního,
a základního uměleckého vzdělávání
MŠMT
0 komentářů:
Okomentovat