Marta Slawinská: Čím více počítačů, tím méně informatiky?!

Monday, March 17, 2008 ·

Prakticky zaznělo varovně na 14. ročníku Semináře o výuce informatiky pro středoškolské profesory konaném dne 1. února 2008 na Přírodovědecké fakultě Ostravské univerzity.

 V sekci informatiky vystoupili celkem čtyři přednášející s následujícími příspěvky:

  • RNDr. PaedDr. Hashim Habiballa, Ph.D., Ostravská univerzita v Ostravě „Matematická olympiáda kategorie P“
  • RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D., Univerzita Karlova v Praze „Algoritmické myšlení a jak ho rozvíjet“
  • Ing. Jan Wagner, publicista, ICT konzultant a pedagog „Aplikace Google ve výuce informatiky (i jinde)“
  • Mgr. Lenka Orzelová, Ostravská univerzita v Ostravě „E-learning a LMS Moodle“

Hashim Habiballa informoval přítomné o struktuře Matematické olympiády kategorie „P“ – programování. Odborným garantem této oficiální soutěže MŠMT ČR je Jednota českých matematiků a fyziků a je určena všem studentům středních škol v ČR bez rozdílu věku. V domácím kole jsou obvykle 4 úlohy z oblasti algoritmizace a programování odstupňované podle náročnosti a student je nemusí vyřešit všechny. Řešení úloh domácího kola se zasílá na podzim přednášejícímu, který je garantem kategorie „P“ v Moravskoslezském kraji. Úspěšní řešitelé domácího kola postupují do krajského kola, kde řeší podobné typy úloh jako v domácím kole. Na vyřešení 4 úloh v teoretické rovině má student k dispozici 4 hodiny. V celostátním kole se pak řeší úlohy teoreticky i prakticky, takže postupující řešitelé z krajského kola si také zaprogramují ;) V dalším ročníku olympiády organizátoři připravují změnu domácího kola, konkrétně možnost odevzdání řešení úloh přes webové rozhraní. 

Přednášející upozornil na velký úbytek zájemců o kategorii programování a apeloval na přítomné učitele, aby pomohli zvýšit zájem studentů o algoritmizaci a počet účastníků této olympiády. Informace o Matematické olympiádě kategorie „P“ jsou k dispozici na adrese: http://mo.mff.cuni.cz.

Antonín  Jančařík se ve svém příspěvku věnoval algoritmickému myšlení a jak ho lze rozvíjet. Vysvětlil zúčastněným učitelům podstatu algoritmického myšlení, která spočívá v následujících fázích:

  • Schopnost správně aplikovat algoritmus v konkrétní situaci
  • Schopnost modifikovat stávající algoritmy
  • Schopnost ověřit správnost a efektivitu algoritmu
  • Schopnost korektně zapsat algoritmus
  • Schopnost vytvářet vlastní algoritmy
  • Schopnost rozeznat problém, který nemá algoritmické řešení

Uvedené schopnosti demonstroval na konkrétních algoritmech z oblasti matematiky vhodně provázaných s výukou informatiky.

Jan Wagner doporučoval využití aplikací Google při výuce informatiky i jinde. Seznámil přítomné s možnostmi Webu 2.0 s online aplikacemi všeho druhu. Menším školám může pomoci bezplatná nabídka Google Apps pro školy s následujícími charakteristikami:

  • Vše na vlastní doméně
  • Libovolná kombinace dostupných nástrojů a služeb Google
  • Přizpůsobení: logo školy, barevné schéma a vlastní obsah
  • Správa uživatelů prostřednictvím webového ovládacího panelu
  • API pro integraci Google Apps do školních stávajících systémů

V přednášce se dále věnoval službám Google, k nimž kromě populárního vyhledávače patří: Gmail, Kalendář, Google Talk, Google Docs (textové dokumenty, tabulky včetně grafů, prezentace) s možností sdílení a publikování, Page Creator (tvorba webu), Diskusní skupiny, Blogger (publikační nástroj), Google Orkut, Google Maps, You Tube, Google Picasa, Google SketchUp, Google Mars, Google Code, Google Earth a další. Kombinace těchto služeb s dalšími produkty přináší pro pedagogy neobyčejně silné nástroje. Celá prezentace p. Wagnera je k dispozici na adrese: http://docs.google.com/Presentation?id=dc5fdjxg_1725dtmshj

Na závěr vystoupila Lenka Orzelová se svou prezentací na téma E-learning a LMS Moodle. V úvodu vysvětlila podstatu e-learningu jako moderní metody elektronického vzdělávání a uvedla jeho výhody značně převažující nad jeho nevýhodami.

Výhody e-learningu:

  • Průběžné testování úrovně znalostí v průběhu učení
  • Studium vlastním tempem
  • Spolupráce účastníků kurzu
  • Okamžitá reakce, zpětná vazba mezi účastníky
  • Možnost vytvoření diskusních skupin, moderované konference
  • On-line režimy jako jsou videokonference, chat, virtuální třídy
  • Velká přehlednost
  • Studium odkudkoliv a kdykoliv
  • Flexibilita
  • Kurzy mohou obsahovat sdělení nepřeveditelná do tištěné formy (aplikace, tutoriály, výukové programy, interaktivní testy apod.) a tím mohou přispět k názornosti vysvětlované problematiky
  • Snadná a nenákladná distribuce
  • Snadná aktualizace
  • Možnost interakce a zpětné vazby
  • Možnost sdílení informací, mnohonásobné využití kapacit
  • Aktivita studujícího a tím související spolupráce studujících a vyučujícího

Nevýhody e-learningu:

  • Nutnost přístupu k PC a Internetu
  • Nutná znalost práce na PC
  • Samostudium nevyhovuje každému – pro někoho je práce na PC ubíjející a nezáživná
  • Schází vizuální kontakt s ostatními studenty a vyučujícím
  • Příprava multimediálních výukových forem je časově náročná
  • Nelze využít ve všech kurzech

Poté se věnovala možnostem LMS Moodle, který obsahuje následující moduly:

  • Evidence a správa žáků
  • Evidence a správa kurzů
  • Evidence hodnocení žáků
  • Testování a přezkušování žáků
  • Komunikační nástroje
  • Úložiště výukového obsahu

Seminář svým přínosným obsahem jistě obohatil zúčastněné středoškolské učitele informatiky o nové poznatky a zároveň poukázal na rozdílné chápání informatiky jako vědního oboru a informační gramotnosti v oblasti ICT ve středoškolském vzdělávání. Pořádáním podobných seminářů a zajišťováním pravidelné spolupráce vysokoškolských pedagogů s učiteli informatiky ze středních škol doufejme, že se současný stav v oblasti výuky algoritmizace a programování v předmětu informatika na středních školách podaří změnit a vzhledem k potřebě a dobrému uplatnění ICT odborníků v různých profesích najít cestu ke zvýšení jeho atraktivity a popularity u středoškolských studentů.



Marta Slawinská

0 comments:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.