Společnost Člověk v tísni vypracovala podrobný výzkum programů multikulturní výchovy v České republice. Jeho výsledky ukazují, že pojetí těchto programů je v České republice velmi rozdílné. Pod hlavičku multikulturní výchovy spadá široká škála aktivit od kurzů, seminářů, kampaní až po kroužky pro děti, výuku jazyků nebo mezinárodní výměny. Realizátoři těchto programů dokáží jen málokdy vymezit samotný pojem multikulturní výchova a jen někteří z nich pracují se zahraniční literaturou tématu a sledují odborné debaty o tomto tématu v zahraničí.
Výzkum byl vypracován na základě 40 hloubkových rozhovorů, které se zástupci 40 vybraných projektů vedlo od října do listopadu 2007 celkem pět výzkumníků. „Je třeba vést v patrnosti, že výzkum je pouhou sondou provedenou na omezeném vzorku organizací a pracovišť. Nelze jej považovat za reprezentativní pro všechny programy multikulturní výchovy v České republice,“ říká koordinátorka projektu Markéta Hajská. I tak ale výsledky výzkumu nabízí mnohá cenná zjištění o stavu multikulturní výchovy v České republice.
Jedním z klíčových výstupů výzkumu je fakt, že multikulturní výchova se stala pojmem, který málokdo dokáže definovat či přesně vymezit. Každý třetí respondent (35 %) uvedl, že za aktivitu multikulturní výchovy lze označit „všechno možné“. Mezi nejčastěji uváděnými typy konkrétních aktivit pak byly: kulturní akce zaměřené na multikulturní dialog (7×), vzdělávací akce pro veřejnost (6×), multikulturní večery (4×), vzdělávání studentů (3×), besedy (3×) a vzdělávání pedagogů (3×).
Zajímavým zjištěním je také to, že mnozí realizátoři projektů mají jen velmi malou zkušenost se zahraniční literaturou i se současnými odbornými debatami o multikulturní výchově, které probíhají za hranicemi našeho státu. „Náš výzkum dokládá, že ačkoliv v České republice každým rokem přibývá počet vydaných publikací o multikulturní výchově, zvětšuje se kvalita i spektrum projektů, seriózní odborná debata na toto téma je u nás stále ještě v plenkách,“ dodává Markéta Hajská.
Velká část organizací navíc vychází z neaktuálních, a tedy překonaných konceptů. Takto třeba většina respondentů odpověděla, že multikulturní výchova má řešit soužití skupin. Individuální identita (zaměřená více na jednotlivce) byla kategorií, v níž respondenti uvažovali jen zřídka.
Výzkum „Situační analýza zaměřená na zmapování stávající nabídky na trhu institucionální podpory a realizace programů multikulturní výchovy v ČR ve vztahu k různým cílovým skupinám“ byl uskutečněn díky finanční podpoře Evropské unie.
Celou závěrečnou zprávu z výzkumu si můžete stáhnout zde: http://www.varianty.cz/download/doc/books/35.pdf
Varianty
0 komentářů:
Okomentovat